xerxes
Æresmedlem
Det er klart det er moro med nytt kamera, men ofte så er det riktige verktøyet det kameraet du allerede har. Da slipper man verdens beste kameraer med fokusfeil og oljeflekker.
Problemet med D750 skyldes ikke feature creep eller software. Det er et rent optisk problem som skyldes posisjoneringen av AF-sensorene i bunn av kamerahuset er gjort på en slik måte at uønsket strølys kan prelle av AF-sensorene og treffe bildebrikken. Dette er en designdetalj som Nikon har løst tilfredsstillende i en lang rekke tidligere modeller, men av ukjent grunn hadde de i D750 tuklet med suksessformelen uten å teste endringen godt nok.Klassisk feature-creep problematikk. Greiene blir for kompliserte, pga mulighetene som digital styring tilbyr. En Mercedes S-klasse har nær20 millioner linjer med kode bare for radio og navigasjon. Det påstås at F-35 har nær 8 millioner linjer med kode, og det anses som borti granskauen komplisert, sammenlignet med F-22 (1,7 millioner linjer.)
Hva Nikon, Canon o.a. har funnet på i kameraene, etterhvert som disse kan "alt mulig," kan man bare forestille seg.
Det er aldri noe kluss med ting som bare ligger.....og ligger.....hvis man bare ser bort fra støvet...Har et slikt liggende - fra 1982 eller noe sånt. Aldri noe kluss.
Velbekomme. Trist å høre at du hadde slik uflaks med nyinvesteringen, men til trøst virker det som om Nikon har lært av sine tidligere tilbakekallingsblemmer, og utbedrer de problematiske D750-eksemplarer uten å mukke.Gjett om jeg er blant de som rammes! Her blir det nok tur til selger med det første.
Slik var det med Avensisen også - på den første var det ratt og bremser, på den neste gasspedal.
Følger man linken, får man oppgitt reparatør i bergen. Visstnok håpløse folk å forholde seg til ifølge kommentarene. Mao: Hold dere til selgeransvaret etter forbrukerkjøpsloven og ikke ta på dere forsendelse etc selv. Det blir bare utgifter og rot.
Uansett coolbiz - takk for info. (Jeg har selvfølgelig merket dette problemet for lengst når jeg tar bilder i ekstremt motlys.)
Personlig ville jeg gått for D600, D700 tar ikke noe bedre bilder enn D300 i dagslys.Har et slikt liggende. Godt brukt og meget fornøyd med det. Men nå ser det ut som om det er penger til å fornye seg...
Hva anbefaler d'herrer? Må være minst like bra - samtidig som det må passe min lønnsmottakerpengepung!
Tips?
Vis vedlegget 301424
...sorry for Pentax i en Nikon tråd...
Takk takk takk. Snakket med selger (Japan Photo) i dag, og det er bare å levere kameraet til dem. Når jeg fikk det tilbake, kunne de ikke svare på. Muligens jeg tar det med til Skøyen selv for å få det reparert der (bedre enn Bergen....). Men først skalllll jeg forsøke å få til et affektert bilde. Jeg bruker vel et halvt år og 5000 bilder på det. Så får jeg la stereoen surre i bakgrunnen. ....Velbekomme. Trist å høre at du hadde slik uflaks med nyinvesteringen, men til trøst virker det som om Nikon har lært av sine tidligere tilbakekallingsblemmer, og utbedrer de problematiske D750-eksemplarer uten å mukke.Gjett om jeg er blant de som rammes! Her blir det nok tur til selger med det første.
Slik var det med Avensisen også - på den første var det ratt og bremser, på den neste gasspedal.
Følger man linken, får man oppgitt reparatør i bergen. Visstnok håpløse folk å forholde seg til ifølge kommentarene. Mao: Hold dere til selgeransvaret etter forbrukerkjøpsloven og ikke ta på dere forsendelse etc selv. Det blir bare utgifter og rot.
Uansett coolbiz - takk for info. (Jeg har selvfølgelig merket dette problemet for lengst når jeg tar bilder i ekstremt motlys.)
DPreview har nylig publisert en detaljert rtikkel om saken, som du kanskje vil ha interesse av.
Pentax K-3, så kan du fortsette å bruke det samme glimrende objektivet (og plutselig får det bildestabilisering i tillegg). Jeg har brukt opp et sånnt kamera selv, men objektivet henger fremdeles medHar et slikt liggende. Godt brukt og meget fornøyd med det. Men nå ser det ut som om det er penger til å fornye seg...
Hva anbefaler d'herrer? Må være minst like bra - samtidig som det må passe min lønnsmottakerpengepung!
Tips?
Vis vedlegget 301424
...sorry for Pentax i en Nikon tråd...
Sett på det mest lyssterke objektivet du har, sett det på vidåpen blender, skru på LiveView og veiv rundt med kameraet mot et motiv som har en liten, sterk lysskilde mot relativt mørke omgivelser. Knips når du ser noe som ikke ser riktig ut. (alternativt, prøv med et annet objektiv dersom du ikke klarer å trigge feilen)Takk takk takk. Snakket med selger (Japan Photo) i dag, og det er bare å levere kameraet til dem. Når jeg fikk det tilbake, kunne de ikke svare på. Muligens jeg tar det med til Skøyen selv for å få det reparert der (bedre enn Bergen....). Men først skalllll jeg forsøke å få til et affektert bilde. Jeg bruker vel et halvt år og 5000 bilder på det. Så får jeg la stereoen surre i bakgrunnen. ....
PS Får jeg til et bilde med melkehvite stråler, skal jeg legge det ut. ....
Nei....Er dette et godt valg for å bruke opp ca 10 laken?
Det går i hvert fall helt imot mine prinsipper, på samme måte som en HFSer steiler foran et Elkjøp-anlegg. For pengene ville jeg kjøpt en D7100 og en 35mm f/1.8 DX og satt igjen med 500 kroner. Det kameraet er en drøm i forhold til D3200. Om du må ha zoom er det unøvdvendig å gå helt til 200mm. Jeg ville valgt et objektiv med høyere kvalitet og mindre zoomområde i så tilfelle, det er mye bra som er langt billigere enn 18-200, som også blir for stort og tungt og føles ubalansert på en D3200.Etter litt tenking så har jeg valgt å kjøpe dette:
Nikon D3200 m/18-200 VR II | Japan Photo Norge
Er dette et godt valg for å bruke opp ca 10 laken?
Det er mange drømmere som ser seg selv med et FX-kamera i fremtiden, men det er slett ikke sikkert at det skjer for de fleste. DX er et system i seg selv, med mer kompakte hus og objektiver. Jeg synes det er mest fornuftig å holde seg fullt og helt innenfor DX-systemet hvis man satser på det, selv om det har litt lavere status. Brennviddene i DX-optikken er vanligvis litt mer nyttige enn om man skal prøve å bruke f.eks. en 24-70mm FX som ikke blir helt vid nok i DX.Ville ikke nødvendig vis ha gått for fullformatobjektiver så lenge det finnes gode DX-utgaver av tilnærmet samme brennvidde.
Hei.Etter litt tenking så har jeg valgt å kjøpe dette:
Nikon D3200 m/18-200 VR II | Japan Photo Norge
Er dette et godt valg for å bruke opp ca 10 laken?
Så dette med mye båtbruk først nå.PS. Kameraet skal brukes mye ute i båt....
Tips og betraktninger mottas altså fortsatt med takk!
Skal fungere helt fint.Angående det Tamron objektivet; vil det fortsatt være autofokus og stabilitetskontroll på det? Er det noe funksjonalitet som vil forsvinne om jeg ikke velger originalt Nikon.
FX-optikk på DX-kamera går vel helt fint? Ihvertfall hvis objektivet har god oppløsning, og det har de gjerne i midten.I de fleste tilfeller i dag er nok fotografen det svake ledd, og ikke utstyret.
For ørten år siden testet Aftenposten dette litt ut og utstyrte tre profesjonelle fotografer med kassekamera av den virkelig gamle typen (med negativ Crop-faktor så det holder). Resultatet var forbløffende med bilder (i s/hv) som de fleste amatører ville ha problemer med å overgå uansett utstyr. Konklusjonen var at det ikke finnes dårlige apparater, kun dårlige fotografer.
Men en av mange tusen feil en fotograf kan begå, er å bruke DX optikk på FX kamerahus eller omvendt. Det blir sjelden særlig vellykket uansett på hvilken måte man blander utstyret. Helt enig med Gunnar B her.
Dette er vel ikke helt riktig grammofon.Men en av mange tusen feil en fotograf kan begå, er å bruke DX optikk på FX kamerahus eller omvendt. Det blir sjelden særlig vellykket uansett på hvilken måte man blander utstyret. Helt enig med Gunnar B her.
100% svada...Men en av mange tusen feil en fotograf kan begå, er å bruke DX optikk på FX kamerahus eller omvendt. Det blir sjelden særlig vellykket uansett på hvilken måte man blander utstyret.
Hei.Dette er vel ikke helt riktig grammofon.Men en av mange tusen feil en fotograf kan begå, er å bruke DX optikk på FX kamerahus eller omvendt.
Det blir sjelden særlig vellykket uansett på hvilken måte man blander utstyret. Helt enig med Gunnar B her.
Mange nye objektiver fungerer strålende på både fx og dx.
50mm 1,4 feks går til begge formatene så det suser.
Eldre modeller beregnet til 35mm film fungerer også utmerket på begge formater.
Vel, jeg vet ikke hvor mange av dere som har optikk og kamerahus i begge formater og virkelig har prøvd dette ut. Det har jeg, og jeg har tatt et hundretall bilder med ulik optikk og kamerahus for å sjekke resultatet. Det skal derfor ganske mye til for å overbevise meg om at jeg tar feil. Jeg skrev ikke at det ikke går an å blande, jeg skrev ikke at mange (som ikke vet bedre) sikkert vil være fornøyde uansett. Det jeg skrev, og fortsatt står inne for, er at resultatet sjelden blir særlig vellykket. Jeg kunne i og for seg tenkt meg å demonstrere det ved å legge ut en del bilder - og da helst i raw-format, men bildestørrelsen vil da mange ganger overgå maksimum her på sentralen.100% svada...Men en av mange tusen feil en fotograf kan begå, er å bruke DX optikk på FX kamerahus eller omvendt. Det blir sjelden særlig vellykket uansett på hvilken måte man blander utstyret.
(havner i samme kategori som "jorden er flat....")