Mat, drikke og røyk Kjøttdeig av villsvin å få kjøpt?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Noen som kjenner til om man kan få tak i kjøttdeig av villsvinkjøtt i Norge?
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.675
Antall liker
1.774
Torget vurderinger
1
Muligens Strøm Larsen, de kunne skaffe kje kjøtt når jeg var på jakt etter det. Om ikke de har så vet de sikkert hvor det kan skaffes.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Om du får tak i så bør det være testet for trikiner. Det regner jeg med ting som selges over disk i Norge er, men om du får tak i gjennom en eller annen bakkanal så kan det være greit å være obs på det i alle fall. Trikiner kreperer for øvrig ved 58(?)grader så for kjøttdeig er det neppe så farlig. De dauvver stort sett også ved frysing til -20.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Vi sjekket bjørnekjøttet for trikiner også. Og selv om det ble "frikjent" så var det aldri på tale å steke det rått eller medium/rått, gjennomstekt var det eneste gangbare!
Det samme med villsvin, gjennomstek det selv om det er undersølt for trikiner. Trikiner er en jævlig parasitt å få!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Om du får tak i så bør det være testet for trikiner. Det regner jeg med ting som selges over disk i Norge er, men om du får tak i gjennom en eller annen bakkanal så kan det være greit å være obs på det i alle fall. Trikiner kreperer for øvrig ved 58(?)grader så for kjøttdeig er det neppe så farlig. De dauvver stort sett også ved frysing til -20.
Problemet er vel nettopp det at jeg ikke finner kjøttdeig fra villsvin over disk i Norge. :)
Men ettersom jeg ønsker kjøttdeig, var i grunn planen såpass enkel som å lage kjøttkaker, og grundig gjennomkoke dem i sausen, så trikinene ville blitt utradert med god margin.
Nu vel. Får bruke kjøttdeig av lam i stedet. Litt kjedeligere på en herreaften, men sikkert minst like godt. Så får jeg heller kompensere med en enda mer spennende vin og et mer kreativt tilbehør. Tar en tur ut i skogen ganske straks for å plukke litt rognebær; det skal bli gelé av dem, og sånt er jo artig å servere når man har laget det selv.
 

MoonDust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2010
Innlegg
248
Antall liker
133
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Har du sjekket om det er en Reko-Ring i nærheten? Har fått tak mye forskjellig som normalt ikke er lett tilgjengelig.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Problemet er vel nettopp det at jeg ikke finner kjøttdeig fra villsvin over disk i Norge. :)
Men ettersom jeg ønsker kjøttdeig, var i grunn planen såpass enkel som å lage kjøttkaker, og grundig gjennomkoke dem i sausen, så trikinene ville blitt utradert med god margin.
Nu vel. Får bruke kjøttdeig av lam i stedet. Litt kjedeligere på en herreaften, men sikkert minst like godt. Så får jeg heller kompensere med en enda mer spennende vin og et mer kreativt tilbehør. Tar en tur ut i skogen ganske straks for å plukke litt rognebær; det skal bli gelé av dem, og sånt er jo artig å servere når man har laget det selv.
Du kan høre med f.eks Jacobs på Holtet, de kan skaffe ganske mye. Det er grei skuring å kverne kjøtt selv, men det er jo litt bortkastet om man kjøper finere stykningsdeler og så maler de opp. Trenger også en del fett (kan tilsettes separat, selvsagt).

Jeg har helgrillet et villsvinslår en gang og det var egentlig litt kulere å tenke på og å gjøre enn å spise det. Det var forsåvidt veldig godt, men villsvin synes jeg hørtes noe mer spennende ut i smaken enn hva det faktisk var å spise det etterpå. Men det så veldig kult ut mens det pågikk.

Om du skal lage kjøttkaker med litt futt i så ville jeg heller kjøpt kjøttdeig av vilt (fortrinnsvin rein eller hjort), det bør være greit å få tak i. Det vil også passe betydelig bedre til rognebærgele enn hva lammekjøtt vil gjøre skulle jeg tro.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Du kan høre med f.eks Jacobs på Holtet, de kan skaffe ganske mye. Det er grei skuring å kverne kjøtt selv, men det er jo litt bortkastet om man kjøper finere stykningsdeler og så maler de opp. Trenger også en del fett (kan tilsettes separat, selvsagt).

Jeg har helgrillet et villsvinslår en gang og det var egentlig litt kulere å tenke på og å gjøre enn å spise det. Det var forsåvidt veldig godt, men villsvin synes jeg hørtes noe mer spennende ut i smaken enn hva det faktisk var å spise det etterpå. Men det så veldig kult ut mens det pågikk.

Om du skal lage kjøttkaker med litt futt i så ville jeg heller kjøpt kjøttdeig av vilt (fortrinnsvin rein eller hjort), det bør være greit å få tak i. Det vil også passe betydelig bedre til rognebærgele enn hva lammekjøtt vil gjøre skulle jeg tro.
Jo, du har et poeng der. Stort sett greit å få tak i kjøttdeig fra elg, men kjøttdeig fra hjort eller rein har jeg faktisk ikke sett noe sted. Vet du om noen som leverer?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.752
Antall liker
13.241
Jo, du har et poeng der. Stort sett greit å få tak i kjøttdeig fra elg, men kjøttdeig fra hjort eller rein har jeg faktisk ikke sett noe sted. Vet du om noen som leverer?
Ja, mamma og pappa ;)

Det er ganske mange som selger viltkjøtt rundomkring utenfor vanlige butikker, se etter Reko-ring i ditt område eller søk på nett.

Det er kanskje mulig å kverne viltskav (selges overalt) og så tilsette passe mengde spekk men jeg har aldri prød selv da jeg har grei tilgang til viltkjøtt. Viltkjøttdeig har jeg også kjøpt på Harryhandel opp gjennom årene men det er jo ikke på listen over realistiske alternativer om dagen.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jo, du har et poeng der. Stort sett greit å få tak i kjøttdeig fra elg, men kjøttdeig fra hjort eller rein har jeg faktisk ikke sett noe sted. Vet du om noen som leverer?
Stensaas på Røros leverer både kvernet reinsdyr og kvernet hjort, jeg har kjøpt mye direkte derfra. Varene deres finnes også i mange butikker. Ring dem og hør hvor du får tak i det.
 
Topp Bunn