Mat, drikke og røyk Kjøttskjærer pålegg

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Er noen som har erfaringer med påleggs/kjøttskjærere?
I blant kjøper man spekepølse/diverse salami, hel sylte etc men det kan være litt utfordringer med å skjære tynne og jevne skiver.

Ett eksempel på hva jeg sikter til

Greit om den er lett å plukke fra hverandre for rengjøring, reservedeler etc. Om det kan skjæres ost er ikke der noen ulempe.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Jeg vurderte å anskaffe meg en slik en gang men konkluderte med at jeg ikke kjøper nok spekemat i større stykker til at det rettferdiggjorde utlegget, rengjøringsarbeidet og arealbruken på kjøkkenbenken.

Jeg husker ikke hva den jeg graviterte mot het, men det var noe italienske greier. Er vel stort sett italienere som kan dette...
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vurderte å anskaffe meg en slik en gang men konkluderte med at jeg ikke kjøper nok spekemat i større stykker til at det rettferdiggjorde utlegget, rengjøringsarbeidet og arealbruken på kjøkkenbenken.

Jeg husker ikke hva den jeg graviterte mot het, men det var noe italienske greier. Er vel stort sett italienere som kan dette...
Den samme vurderingen har jeg gjort mange ganger. Siden jeg har vurdert det mange ganger så kanskje jeg burde prøve, og der havner jeg nå 🙂
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.082
Antall liker
2.541
Påleggsmaskiner som er brukbare koster fra 5k og opp. Alt under det er ræl og ikke verdt pengene.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Påleggsmaskiner som er brukbare koster fra 5k og opp. Alt under det er ræl og ikke verdt pengene.
Hva er det som gjør at det er ræl?
Jeg kommer ikke til i skjære opp 100vis av kg i uka, men litt her og der.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.026
Antall liker
4.384
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte en brukt Berkel på Finn. Meget fornøyd, ulempen er at den er relativt tung (45kg).
Har forsøkt noen husholdningsmodeller tidligere, kan bekrefte at de svikter ved tynnskjæring og fliser opp roastbiffen. Plastutgaver må unngås, varer ikke lenge.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.082
Antall liker
2.541
Hva er det som gjør at det er ræl?
Jeg kommer ikke til i skjære opp 100vis av kg i uka, men litt her og der.
Ikke mulig å skjære tynt nok med noe brukbart resultat og uten å sløse masse kjøttvarer
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.128
Antall liker
1.880
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
High end forum. Her er en Berkel fra Thon Hotel, Svolvær. En fryd å bruke. Og lager en deilig lyd etter hver skive. Her kan du skjære så tynt at du ser igjennom det du skjærer. Manuell, ikke elektrisk
IMG_1036.jpg
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Ser jo ut som en gammel dreiebenk fra et tysk industrimuseum. Gøyale saker men helt unødvendig for å skjære opp kjøttpålegg på kjøkkenet. Kjøp en alminnelig sak i vaskbar plast, unngå vann i motor og elektronikk og pass fingertuppene. Alt trenger ikke være en nørdegreie her i verden.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Ser jo ut som en gammel dreiebenk fra et tysk industrimuseum. Gøyale saker men helt unødvendig for å skjære opp kjøttpålegg på kjøkkenet. Kjøp en alminnelig sak i vaskbar plast, unngå vann i motor og elektronikk og pass fingertuppene. Alt trenger ikke være en nørdegreie her i verden.
Det funker ikke med typiske Elkjip-modeller og lignende om man skal skjære svært tynne skiver av spekemat som de gjør sørover i Europa. Dersom man bare skal skjære opp kjøttpålegg etter norsk tradisjon trenger man ikke en maskin i det hele, da holder det lenge med en god og skarp kniv.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.128
Antall liker
1.880
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Ser jo ut som en gammel dreiebenk fra et tysk industrimuseum. Gøyale saker men helt unødvendig for å skjære opp kjøttpålegg på kjøkkenet. Kjøp en alminnelig sak i vaskbar plast, unngå vann i motor og elektronikk og pass fingertuppene. Alt trenger ikke være en nørdegreie her i verden.
Ikke så avansert som det ser ut men gjør en fantastisk jobb. Ment for profesjonelt bruk. Da kommer man ikke unna at det er overdimensjonert for å vare et langt liv. Plastikk gjør kanskje jobben hjemme men er rett og slett ikke holdbart i lengden.
Berkelen på bildet kan du vaske alle skjæredeler i maskin. Krever litt for å bli kjent med men når du forstår mekanikken så er det enkelt. Litt som med Hifi; eierglede
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Tror trådstarter godt kan starte med en vanlig sak fra Elkjøp og så tar han heller en treukers italiaturne hvis behovet er der. Litt usikker på om det var gjennomsiktige påleggskiver han er ute etter. Alminnelige tynne og relativt pent oppskårne skiver går helt fint med Wilfa.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.128
Antall liker
1.880
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Igjen, mente ikke at Berkelen var et alternativ men mer som en high end kuriositet. Flott maskin, slik som en del flott hifi kan være
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.272
Antall liker
9.507
Torget vurderinger
2
Tør ikke , er livredd hver gang jeg bruker en brødskjærer..
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.982
Antall liker
3.845
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Tør ikke , er livredd hver gang jeg bruker en brødskjærer..
Bruk sånne tynne kutthansker.

Jobbet på et sykehuskjøkken ved siden av skolen når jeg var liten og en av kjøkkenhjelperne skar av seg 3 fingertupper med påleggsmaskina en gang. Heldigvis var akuttmottaket 2 dører unna...

Har en Græf selv, den er liten og nett. De "profesjonelle" maskinene tar gjerne mye mer plass og er tung som f...
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
en litt billigere, med mulighet til skife av blad

 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.434
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Alminnelige tynne og relativt pent oppskårne skiver går helt fint med Wilfa.
Det går helt fint med skarp kniv av riktig type også.
Men skal man ha løvtynne jevne skiver er saken en annen.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
High end forum. Her er en Berkel fra Thon Hotel, Svolvær. En fryd å bruke. Og lager en deilig lyd etter hver skive. Her kan du skjære så tynt at du ser igjennom det du skjærer. Manuell, ikke elektrisk
Vis vedlegget 977158
Men sånt passer verken lommeboka eller kjøkkenbenken 😁
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Livet er farlig. Jeg måtte på legevakta for å sy etter å ha pådratt meg en skade under gulvvask.
Jeg måtte til lege for å kutte bort litt av fingertuppen på lillefingeren etter å raspet ost🤣
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Det går helt fint med skarp kniv av riktig type også.
Men skal man ha løvtynne jevne skiver er saken en annen.
Konsistensen og smak endrer seg hvis skivene blir for tykke, mens andre ganger kan ikke skivene bli for tykke 😄
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
en litt billigere, med mulighet til skife av blad

Hvem bryr seg om å spare energi på en maskin som dette? Den kan da umulig trekke særlig mye strøm igjennom ett år.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.489
Sted
Holmestrand
Ikke så avansert som det ser ut men gjør en fantastisk jobb. Ment for profesjonelt bruk. Da kommer man ikke unna at det er overdimensjonert for å vare et langt liv. Plastikk gjør kanskje jobben hjemme men er rett og slett ikke holdbart i lengden.
Berkelen på bildet kan du vaske alle skjæredeler i maskin. Krever litt for å bli kjent med men når du forstår mekanikken så er det enkelt. Litt som med Hifi; eierglede
Den ser fabelaktig ut, men har antagelig kg-pris som hifi-utstyr? 😂
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.082
Antall liker
2.541
Heldigvis halv skatt denna måneden 😉
 
Topp Bunn