Nå skal det sies at denne undersøkelsen er basert på innmeldte feil, og Apple-menigheten disser sjelden Apple uansett hva det gjelder.
Må legge til at jeg har brukt Mac i mange år uten å se at de MBP'ene jeg har vært i besittelse av har hatt mindre feil enn PC'ene til kona eller andre bærbare på jobb.
Jeg har hatt feil på disker, mobo, GPU og skjerm gjennom åra, omtrent som en bærbar PC til samme pris (15-20k). Man kan ikke sammenligne PC'er til 3-5k med en maskin til 10-20k. De billigste er tynet både på komponentkvalitet og montering for å kunne levere raske nok maskiner til pølse og lompe-pris.
Innmaten i Mac'en er stort sett hyllevare med noen små vrier på enkelte komponenter, akkurat som Dell og HP bl. a. gjør det. Men som stejorge sier, Apple har et meget lite maskinutvalg som skal fungere mot eget OS, og dermed blir det enkelt å teste at det er optimalt levert fra dem. Så opplevelsen for en vanlig hjemmebruker er sikkert bedre i OSX. Og Apple har muligens også bedre QC på produksjonen sin, uten at jeg finner linken igjen hvor jeg leste dette.
Når det er sagt, så har jeg hatt masse problemer med å få tak i drivere til proff-skrivere fra HP, VPN-klienter som er kompatible osv til OSX når de har hatt en stor oppdatering. Dette kommer først til Windows i dag, selv om det har blitt noe bedre.
Så til saken, har hatt meget god erfaring med denne:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=620375 Toshiba'en som jeg kjøpte til jentungen. Blir brukt til (lette) spill, skole, musikk og alt mulig. Har oppført seg eksemplarisk og er forbausende rask i forhold til spesifikasjonene. Har dyttet inn 4gb ram i den og byttet til en raskere disk jeg hadde liggende(Hitachi 7200rpm). Rimelige oppgraderinger som gir en bedre opplevelse av en billig PC.