Kjøp uhørt, bare det er dyrt nok .....

T

timc

Gjest
Vidar P skrev:
RoDa skrev:
Er det ikke slående hvor mange som legger ut store summer på utstyr uten å ha hørt det først, og så er det stor lykke og full klaff lydmessig etterpå?
Skal du ha en eiers ÆRLIGE mening om et produkt, warts and all, så spør ham når han har blitt ex-eier... har jeg lært meg. Ikke minst her inne.

Mvh Vidar P

Helt enig. Synd det er slik. Betenkelig er det også.

-Tim

R

Rolf_Da!

Gjest
OMF skrev:
Jeg synes ikke risikoen er så stor heller - når jeg slår til på noe uhørt - er det jo ikke akkurat som jeg driver med dart på bruktsidene. Det ligger (som oftest ;D) en ganske nøye vurdering bak - mao jeg kjøper ikke en Carlson høytaler eller en SET monoblokk på 8W fordi jeg har lest at det skal spille bra....Derimot er jeg troenes til å kjøpe en brukt Goldmund Telos monoblokk uhørt hvis jeg skulle vinne i lotto!
Hvordan forklarer du nøye vurdering?

Du kjøper ikke Carlsson fordi noen mener det låter bra?
Du kjøper ikke SET monoblokk fordi noen mener det låter bra?

Men du ville på flekken kjøpt en Goldmund Telos monoblokk fordi.....?

Ikke ment som å diskutere person, kun sak.
Gi meg beskjed om det blir for personlig og ubehagelig så fjerner jeg.

Mvh
Rolf

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.147
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
mteinum skrev:
RoDa skrev:
Det tryggeste å gjøre uhørt må være å kjøpe seg opp innenfor samme merke.
Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter ved å kjøpe Klipsch La Scala uhørt 8)
Da kan jeg driste meg til og si; du vil ikke bli skuffet! 8)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Continuo skrev:
mteinum skrev:
RoDa skrev:
Det tryggeste å gjøre uhørt må være å kjøpe seg opp innenfor samme merke.
Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter ved å kjøpe Klipsch La Scala uhørt 8)
Da kan jeg driste meg til og si; du vil ikke bli skuffet! 8)
Her har Rolf et poeng vedr å kjøpe uhørt. Det er jammen lettere å anbefale noen den rette kona enn å anbefale de rette høyttalerne. De må simpelthen høres i lytterommet; det er så voldsomt mange og betydelige variabler at det er ikke mulig å forutsi hvorvidt en annen vil like de i sin setting.
La Scala eller eller ei; det gjelder alle høyttalere uansett pris; det å anbefale noen å kjøpe en uhørt høyttaler til et rom man ikke har anelse om; for ikke å snakke om den vordende eiers smak og behag; det er dristighet til det ekstreme. Men på den annen side; det er ingen lover mot slik, så velmenende anbefalere risikerer vanligvis ikke etterspill.

Mvh Vidar P

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.357
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoDa skrev:
OMF skrev:
Jeg synes ikke risikoen er så stor heller - når jeg slår til på noe uhørt - er det jo ikke akkurat som jeg driver med dart på bruktsidene. Det ligger (som oftest ;D) en ganske nøye vurdering bak - mao jeg kjøper ikke en Carlson høytaler eller en SET monoblokk på 8W fordi jeg har lest at det skal spille bra....Derimot er jeg troenes til å kjøpe en brukt Goldmund Telos monoblokk uhørt hvis jeg skulle vinne i lotto!
Hvordan forklarer du nøye vurdering?

Du kjøper ikke Carlsson fordi noen mener det låter bra?
Du kjøper ikke SET monoblokk fordi noen mener det låter bra?

Men du ville på flekken kjøpt en Goldmund Telos monoblokk fordi.....?

Ikke ment som å diskutere person, kun sak.
Gi meg beskjed om det blir for personlig og ubehagelig så fjerner jeg.

Mvh
Rolf
Ser ikke noe personlig i det....
Jeg vet hva jeg liker og hva jeg vil ha......Derfor er en knallanbefaling fra en jeg ikke kjenner referansene og preferansene til lite verdt...

Hvis jeg skal bytte effektforsterker så vil jeg ha noe som er bedre enn de jeg har i dag - da vil min nøye vurdering begynne med å lese tester....for meg er ikke "testresultatet" det viktigste - men beskrivelse, satt i sammenheng med preferansene til skribentet, utstyret han bruker og ikke misnt sammenligninger mot annet utstyr. Så leser man seg litt opp på tekniske ting - er det sammenheng mellom det tekniske og lyttebeskrivelsene man har lest.....i så fall begynner vi å nærme oss....

Så - hvorfor vurderer jeg ikke single ended...den har verken specs eller "lyttebeskrivelse" som svarer til det jeg er på jakt etter...det har derimot Goldmund....nå har jeg ikke gjort noen faktisk research på den, men vil tro at den kommer gjennom nåløyet....

Mvh
OMF

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.242
Torget vurderinger
10
timc skrev:
Vidar P skrev:
RoDa skrev:
Er det ikke slående hvor mange som legger ut store summer på utstyr uten å ha hørt det først, og så er det stor lykke og full klaff lydmessig etterpå?
Skal du ha en eiers ÆRLIGE mening om et produkt, warts and all, så spør ham når han har blitt ex-eier... har jeg lært meg. Ikke minst her inne.

Mvh Vidar P

Helt enig. Synd det er slik. Betenkelig er det også.

-Tim
Ikke for å krangle og tvære, men jeg finner det merkelig at så mange gjør seg til talsmenn for dette synet. Hvis det er slik at man gjør klokest i å "ta med en klype salt" alt som skrives omkring egne opplevelser med forskjellig utstyr, hvorfor er det da likevel så mange diskusjoner og innlegg om nettopp det? Og hvorfor orker vi da å oppholde oss her, hvis det meste bare er hult og overflatisk pisspreik?

En annen ting; jeg har i alle fall store problemer med "å huske forskjeller i lyd" over tid og stiller derfor spørsmålstegn ved troverdigheten av en slik beskrivelse, kanskje årevis etterpå. Derfor synes jeg det er rart at det en mener om et produkt i ettertid skal tillegges større vekt enn når det er i bruk.

Beklager OT, men nå skal jeg holde kjeft.

Mvh.
Ketil

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg er enig med deg. Hør først på produktet i eget oppsett før du kjøper. Dette gjelder uansett prisklasse. Desverre er dette ikke alltid like enkelt å få til :-[

mvh
RoDa skrev:
Lesson learned er: hør (aller helst hjemme) før du kjøper.
Å kjøpe uhørt kan bli dyrt og langvarige problemer.

Slik er det i alle fall når man kjøper utstyr som koster 10 tusen og 20 tusen.
Men så fort det koster hundrevis av tusen så er det greit å kjøpe uten å høre først?

Er det viktigere å være kritisk vurderende på billig utstyr enn på dyrt?

Eller er det sånn at dyre saker stort sett er gode nok, og det bare er å kjøpe etter hva man synes ser fint ut?

R

U

utgatt60135

Gjest
Alle vil vel lytte på produktene hjemme først hvis det lar seg gjøre. Men klarer dere alltid å si "Nei, beklager men jeg vil heller lete videre etter et muligens enda bedre produkt" etter at butikkeier har vært veldig serviceinnstillt? Det vil naturlignok være mye lettere å si om produktet ikke er så dyrt.

Jeg tror også det ligger endel sannhet i at det er lettere å få vite om svakheter etter at eier har byttet. Men jeg vil tro det ligger mest i uvitenhet og noe mangel på erfaring og gode referanser. Når nye og bedre produkter bytter plassen er det langt lettere å oppdage svakheter. Men så kommer spørsmålet om referanser opp. I forhold til hva? Har de den svakheten bare i forhold til mye dyrere produkter eller også mot andre i samme prisklassen?

Men jeg misstenker at endel som bytter ofte og dermed legger ut mange produkter på bruktbørsen velger å holde svakheter litt tilbake. Ikke så rart egentlig.

R

Rolf_Da!

Gjest
OMF skrev:
Hvis jeg skal bytte effektforsterker så vil jeg ha noe som er bedre enn de jeg har i dag - da vil min nøye vurdering begynne med å lese tester....for meg er ikke "testresultatet" det viktigste - men beskrivelse, satt i sammenheng med preferansene til skribentet, utstyret han bruker og ikke misnt sammenligninger mot annet utstyr. Så leser man seg litt opp på tekniske ting - er det sammenheng mellom det tekniske og lyttebeskrivelsene man har lest.....i så fall begynner vi å nærme oss....
Nærme oss, hva da?
En effektforsterker som på papiret låter bedre for deg i ditt oppsett?
Kan det erstatte lyttetester, og kan det rettferdiggjøre å bruke flere hundre k på nytt utstyr?

Så - hvorfor vurderer jeg ikke single ended...den har verken specs eller "lyttebeskrivelse" som svarer til det jeg er på jakt etter...det har derimot Goldmund....nå har jeg ikke gjort noen faktisk research på den, men vil tro at den kommer gjennom nåløyet....
Tro kan flytte fjell ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.357
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det var da voldsomt....den ydmyke RoDa er borte ser jeg....

Det du skriver her er at 3 parts observasjoner og tekniske data ikke sier noe om ytelsen til et produkt - det er det bare lyttetester som kan gjøre....vel jeg er ikke enig. Jeg har god tro på at en velformulert test, eller flere - sammen med teknsike spesifikasjoner og måleresultater kan si ganske mye om utstyr.

Konsekvensen av det du skriver er jo at du karakteriserer dine egne skriverier i Fidelity som fullstendig verdiløse for de som er på jakt etter nytt utstyr. Man kan like godt sette seg ned med Margit Sandemoes "Sagaen om isfolket" dersom man er på jakt etter en ny CD spiller....

Hvor mye penger man bruker på hifi og hvordan man rettferdighgjør det får jo være opp til hver enkelt....

At den endelig testen blir match i eget oppsett er jo åpenbart!

Absolutt mesteparten av utstyret jeg har hatt er kjøpt uhørt...det er vel bare DP forsterkerne jeg har testet før kjøp...Men kan vel alikevel ikke si at jeg har gjort noen åpenbare bomkjøp. Når man kjøper brukt så er det også greit å kvitte seg med utstyr igjen med små tap...

Mvh
OMF

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
RoDa skrev:
Men så fort det koster hundrevis av tusen så er det greit å kjøpe uten å høre først?

Er det viktigere å være kritisk vurderende på billig utstyr enn på dyrt?

Eller er det sånn at dyre saker stort sett er gode nok, og det bare er å kjøpe etter hva man synes ser fint ut?

R
Svar JA - og spesielt om Vadseth'n har skrevet i "blekka" at dette er "bra greier" - da passer det alle!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg tror at elektronikk med et minimum av kvalitet låter uforskammet likt. Derfor blir de fleste fornøyd med nyerverelsen, fordi det er morro med nye saker. Ingenting er endret, og når shopping-kicket har lagt seg, må man ha mer.

Jeg tipper det er samme mekanismene som gjør kvinner lykkelige av å kjøpe 20 ganger så mange sko som de trenger.

O

OldBoy

Gjest
Jeg har gjort en liten opptelling her hjemme.

I stereoanleggene mine står det i øyeblikket 14 komponenter, hvorav 12 er kjøpt uhørt. To av effekttrinnene er forsøksvis prøvelyttet til i butikk, men med andre høyttalere og annen elektronikk ellers, så også disse kjøpene er egentlig å anse som kvalifisert gjetning.

For meg har dette fungert aldeles utmerket, noe som kan ha to forklaringer:

1. Jeg har hørt ganske mye forskjellig utstyr spille sammen i årenes løp, og har derfor opparbeidet meg en slags erfaringsbank med hensyn til hva slags utstyr som fungerer sammen.

2. Som Rhesus sier: "Elektronikk med et minimum av kvalitet låter uforskammet likt. Derfor blir de fleste fornøyd med nyerverelsen, fordi det er morro med nye saker."

Vi snakker muligens om en kombinasjon: Erfaring, litt teft, pluss at utstyr ikke er så forskjellig som mange vil ha det til.

R

Rolf_Da!

Gjest
OMF skrev:
Det var da voldsomt....den ydmyke RoDa er borte ser jeg....
Du om det

Det du skriver her er at 3 parts observasjoner og tekniske data ikke sier noe om ytelsen til et produkt - det er det bare lyttetester som kan gjøre....vel jeg er ikke enig. Jeg har god tro på at en velformulert test, eller flere - sammen med teknsike spesifikasjoner og måleresultater kan si ganske mye om utstyr.
Det skriver jeg ikke. Jeg skriver at du ikke kan erstatte lytting i eget anlegg med lesing på nett eller i blader. ;) (edit, skrivefeil)

Konsekvensen av det du skriver er jo at du karakteriserer dine egne skriverier i Fidelity som fullstendig verdiløse for de som er på jakt etter nytt utstyr. Man kan like godt sette seg ned med Margit Sandemoes "Sagaen om isfolket" dersom man er på jakt etter en ny CD spiller....
Hehe. Konsekvensen er at: Om jeg skriver tydelig nok om hvordan produktet låter, så kan det bidra til å korte ned listen til leseren over produkter han skal lytte til før kjøp.

Hvor mye penger man bruker på hifi og hvordan man rettferdighgjør det får jo være opp til hver enkelt....
Selvfølgelig, poenget med tråden er ikke det heller.
Poenget er hvordan det er hurra hei og hopp så lenge produktet er grisedyrt, mens det så lenge produktet er billig må lyttes til og testes ut i eget anlegg.

At den endelig testen blir match i eget oppsett er jo åpenbart!
Ja, enig. Men det er da greit å legge ut 200 000 kroner for en komponent uten å vite hva resultatet blir, mens man i neste øyeblikk ber Hr Noenandre lytte til komponenten han lurer på å kjøpe i eget anlegg....

Absolutt mesteparten av utstyret jeg har hatt er kjøpt uhørt...det er vel bare DP forsterkerne jeg har testet før kjøp...Men kan vel alikevel ikke si at jeg har gjort noen åpenbare bomkjøp. Når man kjøper brukt så er det også greit å kvitte seg med utstyr igjen med små tap...
Moralen er?
Bare kjøp det du tror fungerer, uten å lytte på det først. Det fungerer stort sett alltid bra, dersom du har lest/researched ordentlig først?

R

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.857
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har kjøpt endel uhørt og endel hørt. Hva som "vinner" mellom hørt/uhørt er jeg neimen ikke sikker på. Kanskje de mest positive opplevelsene har vært uhørt faktisk. Alltid hyggelig med en positiv overaskelse.

Men er du veldig mye inne i diyens verden - så er det meste uhørt.... ;)

Nå er det ikke i flere hundre tusen kroners klassen som gjelder for meg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Litt spenning må man jo ha... ;D

Det idèelle er naturligvis å teste ting grundig hjemme før man kjøper. Men dette lar seg sjeldent kombinere med å gjøre et godt kjøp.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
har nok stort sett kjøpt uhørt jeg og, men har dog fått rett til å levere tilbake vis jeg ikke har vært fornøyd.
Er ikke barebare å få forhandlere til å låne ut når man bor uti huttiheita..

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.357
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Litt usikker på hvor du vil...

Jeg tror alle er enig om at det beste grunnlaget for å velge komponenter er å ha alle relevante alternativer i stuen for å sammenligne over et par måneder for så å velge....men det er jo ikke mulig (for de fleste av oss).

Jeg synes også det på et generellt grunnlag er et godt råd å prøve ting hjemme. Nå får jo mange speisifikke råd også om komponenter - så synes vel ikke denne "konflikten" du beskriver er veldig reell - nå er det nok også slik at de som handler dyre ting er mer selvstendige i sin valg og i mindre grad søker direkte kjøpsråd på nettet!

Når det er snakk om dyrere ting, så er det jo også slik at de fleste som handler dyre og veldig dyre ting har holdt på med hobbyen lenge og nok har lært seg litt mer om hva man liker, hvordan ting spiller og nok kan lese mer ut av en test enn det "nybegynnerne" kan. Jeg har lest vadset i over 10 år tror jeg, og kjenner ganske godt til referasnene hans og preferansene - det betyr at i neste Fidelity så vil jeg trolig kunne få et bedre utbytte av hans skriverier enn det en som plukker opp Fidelity for første eller andre gang kan...
Derfor vil jeg nok hevde at det er større sjanse for "god match" når noen med 10/15 år med hifi på baken - går til anskaffelse av noe uhørt, enn en nybegynner som surfer nettet og skal shoppe sin første oppgradering!

Og ja - jeg ser ingen farer med å kjøpe noe uhørt hvis man leser seg opp på nettet og omtaler og slikt ikke spriker for mye. Men vi får jo se - min største hifiinvestering noensinne er kjøpt uhørt og kommer på døren om drøye 3 uker....men jeg er ikke så nervøs - jeg har en ganske så god formening om hvordan dette kommer til å spille....

Mvh
OMF

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.537
Sted
Nøtterøy
Har stort sett handlet uprøvd hjemme.(Untatt høyttalere) Har en filosofi om hvordan det skal låte. Har sjekket litt rundt produktene, hvordan de forskjellige låter osv før jeg handler. Og stort sett vært fornøyd. Er vel slik de fleste handler.

Høyttalere ville jeg nok ikke handlet uprøvd hjemme hos meg selv.

Når det gjelder forsterkere og cd spillere så hører man best en forandring med en gang, etterhvert så har i alle fall jeg inntrykk av at de helt store forskjellene blir litt utvisket.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg drar igang disse omfattende byggeprosjektene mine usett/hørt!

Det er vel mer snakk om risikosport enn å risikere noen kroner?

Går det i dass, er det ikke bare å selge igjen. Mislykkede DIY prosjekter er ikke akkurat det som rives vekk fra bruktmarkedet.

Men det er eneste måten;

Det er liksom ikke så greit å ringe til en av de få som eier custom Khorn og si;
"by the whay, can you please dissconnect your 150 kg's speakers and ship'em over for a week or so"?

Jeg vet hva jeg hadde svart om noen hadde spurt om jeg gadd å låne bort forsterkerne eller Høytalerne mine en ukes tid for at en nysjerrig ville høre hjemme.....

Nei, har en trua så har en trua...... ;D

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Uhørt? Uhørt!

R

Rolf_Da!

Gjest
OMF skrev:
Litt usikker på hvor du vil...
Er du sikker på at jeg vet det.....? ::) :D

Jeg tror alle er enig om at det beste grunnlaget for å velge komponenter er å ha alle relevante alternativer i stuen for å sammenligne over et par måneder for så å velge....men det er jo ikke mulig (for de fleste av oss).
Du drar det alt for langt, synes jeg.
De fleste av oss klarer å komme ned på en shortlist på 3-4-5 produkter som er interessante. Noen runder i butikker og slikt, så kommer man ned på 2 eller maks 3 alternativer.
Disse klarer man med noe innsats å få hjem på prøve over en helg. Da er mye gjort.

MEN. Jeg forstår det er vanskelig å få hjem toppgreiene som ikke engang importørene har på lager.
Det blir som å skulle kjøpe en Mercedes til 2,5 mill og tror man får prøvekjøre den først.......

Derfor blir man nødt til å sjanse med sine hundretusner for å teste om det låter bra. :eek:

Jeg synes også det på et generellt grunnlag er et godt råd å prøve ting hjemme. Nå får jo mange speisifikke råd også om komponenter - så synes vel ikke denne "konflikten" du beskriver er veldig reell - nå er det nok også slik at de som handler dyre ting er mer selvstendige i sin valg og i mindre grad søker direkte kjøpsråd på nettet!
Beskriver ikke noen konflikt, beskriver bare hvordan situasjonen oppleves.
Nå er det jo et salig englekor hver gang noen kjøper noe hundedyrt her på HFS, også fra de med billige anlegg.
Vanvittige prisede og berømte produkter fenger, så klart!!

Når det er snakk om dyrere ting, så er det jo også slik at de fleste som handler dyre og veldig dyre ting har holdt på med hobbyen lenge og nok har lært seg litt mer om hva man liker, hvordan ting spiller og nok kan lese mer ut av en test enn det "nybegynnerne" kan. Jeg har lest vadset i over 10 år tror jeg, og kjenner ganske godt til referasnene hans og preferansene - det betyr at i neste Fidelity så vil jeg trolig kunne få et bedre utbytte av hans skriverier enn det en som plukker opp Fidelity for første eller andre gang kan...
Derfor vil jeg nok hevde at det er større sjanse for "god match" når noen med 10/15 år med hifi på baken - går til anskaffelse av noe uhørt, enn en nybegynner som surfer nettet og skal shoppe sin første oppgradering!
Gode poenger.
Men ingen av dem slår vekk beina under mine.
Hifi er hobbyen for de små forskjeller, og de små forskjeller er ikke noe man hører med flere ukers mellomrom.
Derfor mener jeg at når man selger noe, uten å kjøpe nytt før en stund etter det gamle er vekk, (og uten å ha en stabil referanse i annet produkt som er tilgjengelig) ikke kan uttale seg med tyngde om det ble bedre eller dårligere.

Og ja - jeg ser ingen farer med å kjøpe noe uhørt hvis man leser seg opp på nettet og omtaler og slikt ikke spriker for mye. Men vi får jo se - min største hifiinvestering noensinne er kjøpt uhørt og kommer på døren om drøye 3 uker....men jeg er ikke så nervøs - jeg har en ganske så god formening om hvordan dette kommer til å spille....
Blir sikkert bra. Noe av det tryggere er jo å kjøpe seg oppover innen samme merke. Er konstruktøren noenlunde edru så låter det bare "mer av alt" ift det billigere.

Vil takke OMF og Endre Askeland for bidrag i tråden som representanter for de som handler noe av det ypperste å få kjøpt.

Jeg står fortsatt ved mine uttalelser.
Men forstår at dette ikke er noe folket vil diskutere videre.

Takker igjen Endre og spesielt OMF som var med og forklarte sine synspunkter.

R

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.273
Torget vurderinger
32
En ting er prinsipper, en helt annen ting er virkeligheten.

Ja, selvfølgelig burde selv de dyreste produktene (som produkter med lavere priser) vært lyttet til i eget anlegg før man skriver ut sjekken.

Det betinger følgende premisser:

1. At importør og/eller forhandler har disse inne.
2. At importør og/eller forhandler lar kundene ta med slikt utstyr hjem for å prøve.
3. At man enten bor i nærheten av importør og/eller forhandler eller at importør og/eller forhandler er villig til å sende utstyret med posten/tollpost (eller andre speditører som driter i hvordan man behandler godset man sender)
4. At det i det hele tatt finnes en importør og/eller forhandler i Norge for de produktene man er interessert i.
5. At importør og/eller forhandler er villig til å låne ut det dyre utstyret uten at du som kunde må betale for produktet først (siden de færreste kan at seg råd til å betale for flere konkurrerende produkter for å teste disse mot hverandre).

Det er nok lett å glemme dette om man bor i kort avstand fra de aller fleste importørene, og ikke minst har såpass gode kontakter at hjemlån ikke er noe problem. Verre er det om man bor alle andre steder enn på det sentrale Østlandet. Ute i "periferien" er det dessverre ikke så mange importører samlet på ett sted. De som er spredd rundt i landet er stort sett kjedene med sitt relativt begrensede produktspekter.

Å være hifi-freak er ganske så mye lettere i Røyken, Moss og Oslo enn i Åndaldsnes, Florø, Brønnøysund eller Vadsø. Det kan nok virke litt arrogang på hififreakene ute i disktriktene når man nærmest utbasunerer at det eneste politisk korrekte i hifi-miljøer er å ikke kjøpe før du har testet 3,4 eller 5 aktuelle kandidater mot hverandre i eget anlegg. I store deler av landet betyr det at utvalget ville vært begrenset til elektronikk fra fra Pioneer, Sony, Yamaha og Harman Kardon og høyttalere fra Patos, Kirksaeter, Mission og Energy.

Selv har jeg bodd fire år innerst i Sogn og Fjordane og sju år i Finnmark. Interessante produkter er sjeldne selv i lave prisklasser, mens hjemlån utopi. Man kan gjerne predike himmelen, men det får de færreste oppleve er jeg redd.

Roy

R

Rolf_Da!

Gjest
R.E.S. skrev:
Det kan nok virke litt arrogang på hififreakene ute i disktriktene når man nærmest utbasunerer at det eneste politisk korrekte i hifi-miljøer er å ikke kjøpe før du har testet 3,4 eller 5 aktuelle kandidater mot hverandre i eget anlegg.

Man kan gjerne predike himmelen, men det får de færreste oppleve er jeg redd.
Gode tanker, men du bommer på tråden.

Alle vet at å lytte i eget anlegg er best, ikke alle har muligheten dessverre.

Når det gjelder utstyr i høyeste prisklasse bare kjøper man, ingen lytter.
Attpåtil er det alltid kjempeklaff!!

R

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
Har du belegg for påstandene dine RoDa? Er du sikker på at det er så mye mindre testing i øvre enn i nedre prissjikt?

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Jeg har det samme inntrykket som RoDa, men kun om man snakker om den ekstremt høye prisklassen. Det baserer jeg på at man "ofte" kan lese om personer her som får nytt utstyr i hus og proklamerer at det er eneste produkt i Europa, eneste eksisterende modell osv.

R

Rolf_Da!

Gjest
Greven skrev:
Jeg har det samme inntrykket som RoDa, men kun om man snakker om den ekstremt høye prisklassen.
Nettopp hva jeg gjør. :)
100k + og slikt

R

Rolf_Da!

Gjest
Fosse skrev:
Har du belegg for påstandene dine RoDa? Er du sikker på at det er så mye mindre testing i øvre enn i nedre prissjikt?
Nope, ikke noe statistikk eller annet belegg.
Men det er jo bare å se seg rundt her på HFS.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.330
Torget vurderinger
26
RoDa skrev:
Fosse skrev:
Nope, ikke noe statistikk eller annet belegg.
Men det er jo bare å se seg rundt her på HFS.
Min erfaring via venner og bekjente tilsier det ikke. Jeg er heller ikke sikker på at jeg klarer trekke noen slutning ut fra hvordan jeg opplever sentralen, fordi det blir mer oppstyr rundt noen som kjøper en Kondo-forsterker enn noen som kjøper en Arcam-forsterker.

R

Rolf_Da!

Gjest
Fosse skrev:
Jeg er heller ikke sikker på at jeg klarer trekke noen slutning ut fra hvordan jeg opplever sentralen, fordi det blir mer oppstyr rundt noen som kjøper en Kondo-forsterker enn noen som kjøper en Arcam-forsterker.
Tror dette er heeelt naturlig.
Som jeg skrev tidligere i tråden er det mer spennende med en Porsche til mill-en enn en Skoda til en kvart. ;)

Men tenk litt på hvofor det eksklusivt dyre som en regel er full klaff i anlegget, og så kommer det på brukten et stykke tid senere.... :)

R

P

Parelius

Gjest
RoDa skrev:
Fosse skrev:
Jeg er heller ikke sikker på at jeg klarer trekke noen slutning ut fra hvordan jeg opplever sentralen, fordi det blir mer oppstyr rundt noen som kjøper en Kondo-forsterker enn noen som kjøper en Arcam-forsterker.
Som jeg skrev tidligere i tråden er det mer spennende med en Porsche til mill-en enn en Skoda til en kvart. ;)

Men tenk litt på hvofor det eksklusivt dyre som en regel er full klaff i anlegget, og så kommer det på brukten et stykke tid senere.... :)
Sikkert mulig å stille opp flere hypoteser på det, vil jeg anta.

1) Det var ikke klaff likevel (når en fikk tenkt/hørt seg om)
2) Hifi-nevroser (bare må bytte)
3) Noe nytt og bedre er ankommet (og jeg søker det ultimate)

etc (luftet i tråden)… og kombinasjoner av det hele. Hva tror du er "svaret", RoDa?

(Alle disse mulige hypoteser bør leses under en forutsetning; den som gjør det har såpass pengebok at det ikke ruinerer andre deler av "livet". Noen reiser, kjøper sko, drikker, har stor gjeld osv, andre har nok til/prioritert hifi.)

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
RoDa skrev:
Fosse skrev:

R
Av de jeg har snakket med så har jeg fått et annet bilde av dette. De som sitter på skikkelig dyrt utstyr er knapt nok representert på hifisentralen.no. Jeg synes heller ikke det er så voldsomt mye spennende/dyrt utstyr som selges på bruktbørsen her. Ikke så mye at jeg har tenkt på det som betydelig, i alle fall.

Mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
knutinh skrev:
RoDa skrev:
Vi er jo rare dyr. Enkelte bruker uker med nitid testing før de bestemmer seg for en CD-spiller til 10.000,- mens de bruker en visning på 10 minutter på å bestemme seg for hus/leilighet til 4 mill :)

-k
Knutinh! Den satt!!! :)
Fantastisk post!!!

;D

mvh

R

Rolf_Da!

Gjest
Parelius skrev:
Hva tror du er "svaret", RoDa?
Tja.

Jeg tror det, hvis jeg skal tenke dithen at jeg selv hadde vært i situasjonen, at det kan være flere faktorer.
Må innrømme at det for meg nok ikke bare hadde vært lydmessige årsaker.
Det faktum at man eier noe av det råeste kan være en driver, sikkert herlig følelse å eie noe som er dratt lengre enn langt.

Selv hadde jeg i tidligere år drømmer om EC AW-250 og Sonus Faber EA.
Har ikke peiling på om det hadde vært god lyd, men kjente bare at jeg ville eie det.
Nå er jeg litt slik når det gjelder Sonus Faber Cremona Auditor, helt uten å ha hørt den.

Følelsen av å skjelvende pakke opp en preamp til 200k er sikkert riiimelig ekstatisk..... :eek:
Det er noe med eierglede og det man tror passer helt topp i anlegget sitt.

Lydmessig risk, det er jeg helt sikker på det er, men kanskje det er verdt det?
(Som du sier, om det er realiserbart uten å gå på bekostning av andre deler av livet)

R

K

kbwh

Gjest
Det finnes vel også dyrt utstyr som kan kjøpes uhørt, dvs. at man med rimelig sikkerhet ut fra hva man har lest om utstyret ikke kan høre om det er koplet inn i kjeden eller ikke?

(Bannet Valentino igjen nå?)

T

timc

Gjest
Fosse skrev:

Finn en tråd her på HFS som motsier han. Jeg har aldri hørt om en eneste. (Før etter at enheten var solgt altså) I ettertid kommer de rareste ting for dagen.

-Tim

R

Roysen

Gjest
Nå er det vel også slik Roda at jo lenger opp i prisskalaen en beveger seg, jo mindre blir forskjellene. Konstruksjonene blir bedre og mer immune mot matchingsproblemer.

Mvh
Roysen

R

Rojoh

Gjest
Det er så mange rare set-ups her blant hfserne likevel, at uhørt eller hørt ikke synes å spille noen rolle. Jeg hadde en "pling", en "plong" og en "duppe" fra før. Lånte hjem en "ditt", og etter nøye avveiing fant jeg ut at dette var en knallkombo. Litt skarp i svingene og litt pløsete i toppen på enkelte plater jeg desverre (#¤&!!¤%) spilte for sent i prosessen. F..n, f..n, f..n!!! - mon tro om en underlagsmatte av osmium vil gi mer fundament i utklingingingen? Får låne en hjem, og passe meg for placeboeffekten...

;D

Mvh. Johan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Nå er det vel også slik Roda at jo lenger opp i prisskalaen en beveger seg, jo mindre blir forskjellene. Konstruksjonene blir bedre og mer immune mot matchingsproblemer.

Mvh
Roysen
Jeg ser ikke ting helt slik faktisk; som du ser så tenderer jeg til å mene å ha observert like mye av det motsatte.

Tror det er et lite poeng her; jo dyrere utstyr, jo mer er designernes særegne ideer dratt ut, og jo mindre universelt kompatibelt kan man noen ganger risikere at ting er. Desto viktigere å høre hjem først.
Rimeligere utstyr kan, paradoksalt nok, låte mer likt fra produsent til produsent; selv om det i teorien burde være slik at dyrere utstyr er mer nøytralt, og følgelig kunne man tenke seg at konkurrerende produkter låter likere hverandre jo dyrere de blir. Men slik er det ikke, mener jeg.

Noe av årsaken kan vel være at i rimeligere utstyr er det mye "off-the-shelf" byggeklosser, mens i dyrere er det lagt langt mer vekt på å foredle ytelsen i de enkelte bestandeler av produktet; ta cd-spillere som et eksempel; veldig mange er bygd opp av de samme drivverk og dac-chip'er... og når analogdeler og psu'er er nokså "straight" (som i en rimelig cd-spiller) så vil resultatet være at de kanskje ikke er så forskjellige. I dyrere spillere så kan man risikere helt andre forhold.
Ikke for det; det er OT og jeg skal ikke ta den lengre; vil bare skyte inn at det slett ikke (for meg iallefall) er noen erfaring jeg kan hevde å ha gjort i praksis; det at dyrere utstyr blir mer likt-låtende og mindre følsomt på matching.

Mvh Vidar P

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg er vel den heldige da.
Jeg har fått hørt på Avalon Acoustics isis før jeg kjøpte dem, jeg har fått hørt på Conrad Johnson ACT2 Series2 før jeg kjøpte den, jeg har fått hørt på Edge NL Signature 1.1 mono blokkene før jeg kjøpte dem, jeg har fått hørt på Edge G-CD-cpiller før jeg kjøpte den. Alt i alt har jeg vært kjempeheldig. Jeg har tydligvis gjort alt det rette, men som jeg har sagt tidligere, det er ingen selvfølge at dette lar seg gjøre for alle og enhver.

mvh
RoDa skrev:
R.E.S. skrev:
Det kan nok virke litt arrogang på hififreakene ute i disktriktene når man nærmest utbasunerer at det eneste politisk korrekte i hifi-miljøer er å ikke kjøpe før du har testet 3,4 eller 5 aktuelle kandidater mot hverandre i eget anlegg.

Man kan gjerne predike himmelen, men det får de færreste oppleve er jeg redd.
Gode tanker, men du bommer på tråden.

Alle vet at å lytte i eget anlegg er best, ikke alle har muligheten dessverre.

Når det gjelder utstyr i høyeste prisklasse bare kjøper man, ingen lytter.
Attpåtil er det alltid kjempeklaff!!

R

Topp Bunn