Bil, båt og motorsykkel Kjetting til bilen?

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
Har kjøpt meg Ford Focus Electric. Jeg bor slik til at noen ganger iløpet av vinteren kommer jeg til å stå fast, enten pga. av mye snø eller blank is.
Som de fleste nye biler har den latterlig lite plass mellom hjul og hjulbue så standard hurtigkjetting blir vanskelig å bruke.
Så derfor, sokker, piggkjettinger, knipetak eller hva?

Ps. Det kan godt være litt damevennlig......
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
^Joa, men med nok snø/is/bratt veg så kommer man til et punkt der det ikke er nok.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kanskje du skulle hatt en SUV eller stor stasjonsvogn med 4x4 isteden, hvis du bor så kinkig til.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
^Har det også.

Ps. Veldig fint å få svar på spørsmålet istedet for kverulering.......
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Veldig fint å slippe å bli kalt kverulant også, når jeg svarte på spørsmålet i det første innlegget mitt. :)
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
Den der så fin ut, ikke minst at man ikke trenger å låse kjettingen oppe-bak, det er helt håpløst med trang hjulåpning.
Har du prøvd den?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.496
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Nei, men jeg har slitt med sånn Biltema-drit.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
785
Antall liker
952
Øvelse gjør mester, sålenge man pakker ned Biltema kjettingene skikkelig og vet hvordan man tar de på effektivt er det ikke store sprekken man behøver.. Har lagt på mange ganger på min ganske så lave bil hvor hjula forsvinner oppunder skjermene omtrent..

Thule sitt patent ser ålreit ut! Bør nesten prøve å legge det på et par ganger med opp og nedpakking før kjøp.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.520
Antall liker
6.936
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Må si meg enig med siste taler... Øvelse gjør mester.

Jeg var nødt til å kjøre budrute på vinterstid på speilhålke med gammel lånebil med forhjulstrekk, mens 4WD-bilen var på verksted, så jeg fikk god trening i å legge på hurtigkjettinger. For min part, de kjettingene som selges på Mekk.

Trikset er å øve noen ganger i dagslys, i godt vær, på åpen plass og gjerne på sommertid då man ikke fryser. Når man har fått teket på det, tar det 5, toppen 10 minutter å legge på et par kjettinger.

Forøvrig, så er ikke disse snøsokkene så dumme, men de varer ikke like lenge som kjettinger.

Som ekstratips: (Fjellvettregel nr 11) - legg på (kjetting) i tide. Hvis du prøver å forutsi forholdene, og greier å få lagt på kjettinger før du har kjørt deg fullstendig fast eller ut av veien, så sparer du deg for mye bannskap.

Et par monteringshansker er kjekt å ha i bilen (så du ikke fryser fingrene av deg)...

Johan-Kr
 
Topp Bunn