KJs Fjøsmekk SMDD-Phonoforsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    TTT ... her er første forsøk på strømforsyningen,
    IMG_1289.JPG

dvs den er bare nesten momplett strømforsyning. Det mangeler siste trinn med regulering, en variant av denne: SuperDiggMegaDuper diskret dobbeltregulator. Aluminiumsklossen på toppen i bildet er SMDDB-forforsterkeren som brukes til å måle støynivået på likespenningen, siden den har 50V bi-pol kondensatorer på inngangen. I bildet er strømforsyningen aluminiumsklossen til venstre som er en Traco TPP40-124, jf innlegg #150. Den konverterer 230VAC til 24 VDC og kan lastes med 1,67A. Den forsyner tre DC/DC konvertere på kretskortet. To Traco THL 15-2415, som er seriekoblet og gir +/- 24VDC til forsterkeriet, og en THL 3-2412 som forsyner releene med 12VDC. +/24VDC følges av to lineære regulatorer, LM317T og LM337T, som tar ned spenningen til +/- 21 VDC og dette er «hovedforsyningen» til etterfølgende diskrete +/- 18V spenningsregulatorer. På +/-21VDC forsyningen sitter det også to std 18V regulatorer, 7818 og 7918, som gir en «aux» forsyning til aanaloge kretser (drivere til VU-metrene).

Målet med to trinn switchmodestrømforsyning etterfulgt av to trinn med lineær regulering er å undertrykke det som finns av forstyrrelser fra nettspenningen. Ideen er også at switchmodestrømforsyningene skal fungere som en støyskifter som skifter støyen på strømforsyningen fra audio-området til HF. En annen fordel er at DC spenningen får skyhøy isolasjon fra nettspenningen. TPP forsyningen har forsterkert isolasjon, er «2X MOPP» godkjent for medisinsk utstyr og I/O isolasjonsmotstand på 100M ohm. THL 15 forsyningen har en I/O isolasjonsmotstand på 1G ohm. Ulempen med disse SMPS modulen er at de kan være kilne på kapasitiv overlast, som kødder til oppstarten av forsyningen.

Resultatet av to trinn SMPSU og ett trinn linejær spenningsregulering ser slik ut på utgangene (positiv først og negativ etter), dvs på +/- 21VDC utgangene:
    PrePSU Traco THL15 21V ut Positiv FFT256k avg11 Fs196k WinFlatTop dBsrtHz 2 95k Hz.png

PrePSU Traco THL15 21V ut Negativ FFT256k avg11 Fs196k WinFaltTop dBsrtHz 2 95k Hz.png

Begge målingen er gjort med en last på regulatorene på 180 mA (100 ohm last på hver av +/- 18V). X-aksen er fra 2 Hz til 95k Hz. Yaksen er fra 0 dBV til -150 dBV/rot(Hz). Den positive utgangen måler et støynivå mellom 20 og 20k Hz på 32,8 µV, og den negative utgangen måler et støynivå på 31,7 µV. Det er ganske habilt for gamle «legacy» regulatorer som er spesifsert å ha en RMS utgangsstøy på 0,003% av spenning ut, riktig nok i frekvensområdet 10-10k Hz, dvs 630 µV. Viktiger er dog at det ikke er noen rester av nettspenningen over -110 dBV. Begge spenningen har en HF «pipetone» ved ca 70k Hz, i den positive spenningen ligger den rundt -125 dBV og for den negative spenningen ligger den rundt -105 dBV. Jeg tror dette er rester fra brytefrekvensen til TPP 40, som har en brytefrekvens i området 50k-140k Hz, EDIT jf målingen i innlegg #150. THL 15 skal ha en brytefrekvens på typisk 330k Hz. Alt i alt virker det lovende som «grovforsyning» til en phonoforsterker med over 1000X forsterking.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.609
    Sted
    Kongsberg
    Ser jo bra ut det der. Liker konseptet med dobbel isolasjon fra strømnettet. Har brukt to trinn med R-core til det samme i mine prosjekter.
    Mener å huske at du kan få ned støyen rundt 5kHz fra regulatorene med større kondensatorer på utgangen. Muligens også på adjustpinnen. Kanskje det kan hjelpe på 70kHz også?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må eksperimentere litt med hvor mye kapasitiv last jeg kan legge på etter regulering. THL 15 har spec for kapasitvlast for 24V ut på 220 µF. Regulatorene skjermer for kapasitiv last etter regulering, men det er litt uvisst hvor godt. Nå har jeg 560 µF på utgangene for hver spenning så det er nok en del å gå på. og det er to ubrukte plasser til kondensatorer på hver utgang. Adjustpinnene fikk 220 µF, og er nok medskyldig i at støynivået ikke er høyere.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.609
    Sted
    Kongsberg
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er meningen å ha rikelig avkobling av adj. på LM317/337 :cool:

Anbefalingen i databladet med 10 µF [EDIT på adj] er med sikte på å dempe ripple over 100 Hz. Med rikelig avkobling er målet å ha jevnere demping lavere i frekvens og få et lavere støynivå ved lavere frekvenser. Jeg skal teste litt mer, men jeg tror LM317/337 med «stor» avkobling av adj. er en god nok skjerm for kapasitiv last av THL 15, slik at jeg kan være ubeskjeden med å avkoble utgangsspenningene, og det er antagelig ikke nødvendig å ha noen ytterligere strømbegrensing.

Jeg har brukt til sammen 7 små radielle spoler på 180µH som står i «PI» filtere sammen med 100µF kondensatorer, med sikte på å ta brodden av det værste HF-støyen. Det er et PI filter [4,7+100µF - 180µH - 100+4,7µF] på utgangen av hver DCDC-konverter. På inngangen til DCDC-konverterne er det et «sammensatt» PI-PI-filter [4,7µF - 180µH - 2X100µF - 180µH - 4,7µF], der første PI er felles for de tre konverterne og andre PI er separat for hver konverter.

Ved nærmere ettertanke så kunne jeg ha brukt mer avkobling av 24V fra TPP 40 til inngangen på hver DCDC-konverter, og jeg kunne ha brukt større commonmode-spoler, der spole-parene er koblet parallelt.

mvh
    KJ

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har eksperimentert litt med ekstra kondensatorer på utgangen av strømforsyningen. Først og fremst virker det som den tolererer ganske mye ekstra avkobling på utgangene. Bildet under er for den negative utgangen -21V, med 3300 µF ekstra avkobling (det er den som yter dårligst):
    PrePSU Traco THL15 21V ut Negativ FFT256k avg21 Fs196k WinFaltTop dBsrtHz 2 95k Hz ekstra kap ...png

Her er X-aksen som før 2 til 95k Hz, mens yaksen nå er -50 til -150 dBV/rot(Hz). Kneet ved 4k-5k Hz som var på forrige måling er nå avrundet (det er mer fremtredende på den posistive spenningen). Støymålingen er for anledningen utvidet til 2 til 95k Hz og viser 22,9 µV (for 20-20k Hz blir 18,2 µV vs 32 µV uten ekstra avkobling). Støygulvet, inkl alle spor av nettfrekvensen, mellom 20 og 20k Hz er under -120 dBV. Pipetonen ved 70k Hz har nå krøpet ned til ca -113 dBV.

Under omkobling av den ekstra avkoblingen klarte jeg selvfølgelig å kløne det til - å koble på oppladdede kondensatorer på en krets uten spenning, så den negative 7918 regulatoren fikk seg en karamell som den ikke tålte (på tross av dioder for å beskytte mot revers spenningsfall) ...

mvh
    KJ

Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.609
    Sted
    Kongsberg
    Delig når man kan måle ned i det området. Bra resultat det der. Mener å huske at jeg også har sett at ytelsen på disse to regulatorene ikke er helt like. Synd med uhellet ditt, men da husker man dette en stund. Ikke store utgiften da.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er litt ekstra tilfredsstillende når tingene fungerer omtrent som tiltenkt, særlig når tanken ikke overskuet hvordan tingene fungerer sammen. Den etterfølgende «finreguleringen» får en veldig overkommelig oppgave.

Jeg er ikke helt sikker på at uhellet vil forhindre meg i å kløne det til ved neste anledning :cool:

mvh
    KJ

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Hei Knut :)
    Under omkobling av den ekstra avkoblingen klarte jeg selvfølgelig å kløne det til - å koble på oppladdede kondensatorer på en krets uten spenning, så den negative 7918 regulatoren fikk seg en karamell som den ikke tålte (på tross av dioder for å beskytte mot revers spenningsfall) ...
    mvh
    KJ
    Shit happens, learn to deal with it! ;) Har ikke noe eksakt tall på hvor mange slike blemmer jeg selv ha gjort, men det begynner å bli en del :ROFLMAO:.
    Går greit så lenge en ikke svir av altfor dyre komponenter. En stakkars 7918 regulator tåler du ! :)
    Mvh.
    Johnny

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    «Min» Murphy har vært merkelig rolig i dette prosjektet, så jeg mistenker at han planlegger en grand finale ... :eek:

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Mens jeg venter på Murphy ... En gåen MC7918CTG ut og en ny inn så ser støynivået ut av minus 18V slik ut :
    PrePSU Traco THL15 18V ut Negativ FFT256k avg50 Fs196k WinFaltTop dBsrtHz 2 95k Hz ekstra kap ...png

X-aksen er som før fra 2Hz til 95k Hz, og y-aksen er her fra -50 til -150 dBV/rot(Hz). 18V regulatorene står som nevnt etter LM317/337 regulatorene, som i sin tur står etter THL15, som står etter TPP 40. TPP 40 har her fått en ekstra lastkondensator på 470 µF og den trekker ned pipetonen ved 70k Hz til under -120 dBV. 7918 regulatoren gjør ikke så mye med pipetonen og den er bare 3-4-5 dB lavere enn rett ut av LM337. Her er kneet ved 4k Hz i gjen fremtredende og litt lavere i frekvens enn rett ut av LM337, jeg tipper kneet kommer av utgangsimpedansen fra regulatoren i kombinasjon med avkoblingen. MC7918CTG har en spec for egenstøy på 110 µV i frekvensområdet 10-100k Hz, og her måler jeg 114 µV fra 2 til 95k Hz så det er innafor. Støygulvet mellom 10 og 2k Hz ligger rundt -115 dBV

For ordens skyld her er det samme for positiv 18V - MC7818CTG:
    PrePSU Traco THL15 18V ut Positiv FFT256k avg50 Fs196k WinFaltTop dBsrtHz 2 95k Hz ekstra kap ...png

Oppsette er ellers det samme. Denne støyer nær halvparten så mye som MC7918CTG, og måler 62 µV fra 2 til 95k Hz. Støygulvet er her nærmere -120 dBV.

+/-18V forsyningen er primært tiltenkt å forsyne diverkretsen til et par VU-metre, så kvaliteten på den er ikke så nøye, men her er den god nok til det meste.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Things to come ... sammen med prototypen til diskret regulator, SuperDiggMegaDuper diskret dobbeltregulator, på 21V utgangen så ser støynivået omtrent slik ut:
    Diskret regulator 16,6V PrePSU Traco THL15 18V ut Negativ FFT256k avg50 Fs196k WinFaltTop dBsr...png

X aksen er som før fra 2 til 95k Hz. Y-aksen er denne gangen fra -50 til -170 dBV/rot(hz). Dette er måling av støydifferansen mellom positiv og negativ utgang på den diskrete regulatoren. Måleforforsterkeren er satt opp med 1000X forsterking så det er en del innstrålt støy selv om det er differansen som måles. Støyen er målt til 675 nV for båndbredden 20 til 20k Hz. Egenstøyen i målepoppsettet her er ca 400 nV. Støygulvet fra 1k Hz og oppover er under -160 dBV, under ca 500 Hz stiger støygulvet jevnt og trutt. Pipetonen ved 70k Hz er nå nede rundt -145 dBV.

Strømforsyningen her er nettspenning 230 VAC > TPP 40 24VDC > 2X THL 15 +/- 24 VDC > LM317/337 +/- 21 VDC > Diskret regulator +/- 16,6 VDC. Den diskrete regulatoren bruker zenerdioder som spenningsreferanse. I den regulatoren jeg planlegger å bruke til RIAAen er spenningsreferansen TL431, utgangsspenningen skal ligge nærmere +/- 18V, og jeg må teste litt mht å redusere LF-støyen.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Her er muligens det «kjedeligste» kretskortet i samlingen. Relekontroll og VU-driver, siden det er så kjedelig viser jeg begge sidene :cool: :
    IMG_1298.JPG

IMG_1296.JPG

Det er seks vippebrytere, fra venstre 1) av/på som styrer remote på SMPSU-kortet, 2) MM/MC, 3a) SS-filter 3b) rumlefilter, 4a) VUdriver stereo eller diff-mono 4b) 10X ekstra forsterking til VU-driver. Vippebryterne skal selvfølgelig stå inn mot frontplata. Jeg har lagt på rikelig med skruefester så det ikke blir slarkete. «diff mono» på VU-metrene er slik at en kan justere kanalbalansen med hjelp fra VU-metrene, 10X forsterking er til det samme. VU-driveren er krimskramset rundt opampen på det første bildet. EDIT: «dif-mono» sender en kanal til «+» på VU-meterene, og den andre kanalen til «-», slik at VU.meterene gir utslag dersom kanalene er enten i motfase eller ved mono avspill at det er en en ubalanse mellom kanalene. VU-driveren får signal etter det subsoniske filteret, slik at dette ev. kan slås på dersom det er mye rumble og lavfrekvent støy som gir unødig utslag når en stiller kanalbalansen.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Flott layout og fine loddinger (y). Ser jo helt proft ut ! 😍.
    Ikke mye som lukter av "fjøs", dette. Du må slutte å kalle det "Fjøsmekk", dette er er jo helt pro. 😊
    Grattis !
    Mvh.
    Johnny

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke vasket kortet så det «lukter» fortsatt fjøs og det er «KJs Fjøsmekk™» :LOL: jeg har jo litt å strekke meg etter :

«Fjøsmekk» er jo bare et lite pek til de som stundom kanskje ser litt «ned» på ting som er hjemmesnekret. Første gang nevnt på sentralen her
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/linn-s-elskere.9264/#post-195493
    ... det kan nesten se ut som jeg har «monopolisert» fjøsmekk her på HFS i det siste, i alle fall den som oftest har skrevet fjøsmekk i det siste ... :cool:

Mvh
    KJ

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Jeg gav deg en :love:, selv om du ikke hadde vasket kortet etter lodding. (tror du ikke jeg så det ? :ROFLMAO:)
    Fram med børsten og isopropanol !
    Ble minnet om dette etter ferdig lodding av en stator på "jobben" i dag ;).
    Mvh.
    Johnny

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Bare le dere, dette er obligatorisk i en elektronikkproduksjon ;). Det virker så klart like bra, selv om kortet ikke er vasket rent for flussmiddel :)
    Gjør det hjemme selv med mine kort, ser så mye bedre ut ,........ "nice and clean" :cool:.
    Mvh.
    Johnny

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Her er det omsider bittelitt progresjon igjen ... dette er samlingen av uvaskede kretskort p.t.
    IMG_1413.JPG

Nyvinningen er nederst til høyre. Det er kontroll for balansetrim +/- 1,5 dB og tonekontroll. Tonekontrollen virker på hele frekvensområdet og vipper den tonale balansen rundt 620 Hz med +/- 1,5 dB på fløyene. Det gjenstå å sette strøm på denne ...

Resten av kortsamlingen fra øverste venstre 1) strømforsyningen (inkl løs Traco), 2) utgangstrinn og subsonisk filter, 3) MC, MM og RIAA EQ, samt kontrollkort og VU driver nederst til venstre. Utlegget av kretskortene er omtrent som det er planlagt montert i boks.

Det som mangler her er tre kort med diskrete spenningsregulatorer.

mvh
    KJ

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Hei @KJ :)
    Nydelig arbeid. Godt å se deg i gang igjen, med dette nydelige prosjektet 😍.
    Sender deg snart en flaske Blårens og en børste ! :ROFLMAO:. Tåler gjerne også et nærbilde av den siste kreasjon ( Tonekontrollen).
    Mvh.
    Johnny

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Nærbildet kommer senere, og kanskje noen målinger om ikke Murphy stikker innom :)

Jeg har både børste, stusset pensel og lassevis med sprit, riktig nokk ikke så mye denaturert. Men for å leve opp til Fjøsmekk™ så bør kretskorthygienen ikke bli for bra :cool:

Murphy stakk innom når jeg skulle teste ut bryterkortet med VU driver, og tok knekken på opampen som skal drive VU-metrene, så jeg får lappe sammen et nytt kort med sokkel til opampen.

mvh
    KJ

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Hva passer best til kretskortvask ?

Jeg har desverre ikke noe brennevin med fjøs-bouquet, nedbrendt fiskevær er kanskje det som kommer nærmest. Ei heller har jeg parfyme med eau de fjøs.

mvh
    KJ

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.284
    @KJ hvem gjør kretskortene dine? Og får du ekstra poeng fra dem (les som: pristillegg) når du designer med et antall via's? :)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Til @Ine123, her er nærbildet av balanse-trim og tone-tilten:
    IMG_1417.JPG

Kretskortet er 10 cm bredt og dybden er 6 cm. Signal inn og balansetrimmen er til høyre på kretskortet og tone-tilten og signal ut er til venstre på kretskortet. Kortet er bygd med to LME49860 OPAMPer. Ser at jeg skreiv om kretsen tilbake i desember 2021, her #24 Byggingen blei først stående litt i stanmpe på grunn av 1) feildimensjonerte kretskorthull til potmetrene, og 2) tilgjengeligheten på passende små bipolare elektrolytter som koblingskondensatorer. Det har også blitt noen justeringer av komponentverdiene, den viktigste er potmetret til tone-tilt som er skiftet fra 2k til 1k. Det innebærer også at tilten har et halvert reguleringsområde ned til ca +/- 1,5 dB, og er nå på nivå med balansetrimmen. +/- 1,5 dB på balansetrimmen er i og for seg antagelig dobbelt så stor reguleringsområdet som strengt nødvendig, men det er også kjekt at reguleringområdene er «like».

Jeg er litt spent på om/hvordan den litt ukonvensjonelle «kvasi-ac-koblingen» av kretsen fungerer i praksis, hvs hvor mye DC som slipper ut av hver opamp og hvor mye som kommer på utgangen.
    I teorien skal responsen ut av denne se omtrent slik ut med potmetrene min, midt og maks:
    Respons 02 05 2023.png

X-aksen er frekvens fra 20 til 20k Hz, yaksen er relativt nivå +/-2,0 dB.

Rød kurve er balansetrimmen på høyre kanal maks til mot høyre, grøn i midt, og blå maks mot venstre, alle med tone-tilten på midt. Venstre kanal går motsatt vei så maksimal ubalanse som kan reguleres inn er ca 3 dB, og det er vel definitivt i ytterkant av det en bør kunne forvente fra en hvilken som helst «tilfeldig» PU.

Sennepsgul kurve er tone-tilt maks mot høyre, og burgunder er tonetilten maks mot venstre (... eller var det omvendt ...). Som vi ser er ytterflankene på tilten, ca 20 til 100 Hz og ca 4k til 20k Hz, en «shelving funksjon», mens selve tilt-funksjonen ligger mellom flankene fra ca 100 til 4k Hz. Rotasjonspunktet til tilten ligger ved ca 620 Hz, som er litt under det logaritmiske «midtpunktet» mellom 20 og 20k (632,5 Hz). Dersom jeg skulle ha utvidet «tilt-området» så måtte jeg ev ha lagt inn et eller flere ekstra RC-ledd, og det blir litt mer plundrete samtidig å treffe det logaritmiske midtpunktet for båndbredden sammen med en symmetrisk tilt-funksjon, og tiltenkt reguleringsområdet.

Nominelt signalnivå inn på denne er 0,5V, og signal-støyforhold simulerer i værste fall til 103,5 dB, og støygulvet ut skal i teorien ligge rundt -148 dBV eller lavere.

mvh
    KJ

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Så her er målt frekvensrespons ut av BalTrimToneTilten:
    Frekvensrespons 20 20k venstre v2.png

X -aksen er frekvens 20-20k Hz. Y-aksen er forsterking med +/- 2dB. Det er et «insertion loss» med kretskortet i loopen til måleinstrumentet på ca -0,05 dB, men av en eller annen grunn har jeg trimmet til -0,11 dB.

Den røde kurven er med begge potmetrene i midt possisjon. Fallet ved 20k Hz er på ca 0,15 dB og skyldes i hovedsak loopback responsen til måleinstrumentet. Ellers er frekvensresponsen rimelig padde flat. Noe av skylden for dette er at jeg har parvis matchet fire kritiske 100nF kondensatorer i tone tilten til innenfor «0,1%». Hermetegn siden RCL instrumentet mitt ikke er i nærheten av så god presisjon, men instrumentet skiller godt og har god repeterbarhet på siste desimal ved måling av 100 nF. Så det er et par som er målt til 102,6 nF og et par målt til 102,3 nF, hva nå de relle verdiene egentlig er.

De to blå kurvene er hhv maks og min på balansetrimmen. Frekvensresponsen er den samme som rød kurve. Justert for riktig «insertion loss» så er maks +1,41 dB og min -1,41 dB.

De to grønne kurvene er ToneTilten i hhv min og maks, med balansetrimmen i midt. Dersom jeg hadde justert riktig for «insertion loss» så ville frekvensflankene krysset de blå kurvene mer symmetrisk, og reguleringsområdet på frekvens flankene er omtrent +/- 1,45dB. Tilten roterer som nevnt rundt 620 Hz. Forsterkingen ved 620 Hz varierer med ca 0,03 dB når tilten dreies fra min til maks.

Reguleringsområdene for både balanse og tone er et par 10-dels dB mindre enn kretsen simulerer og det tipper jeg skyldes noen ohm i «endestopp» motstand og ditto kontaktmotstand i løperen på potmetrene.

Murphy har desverre sendt meg «vennlige tanker», og den ene kanalen på kretskortet oppfører seg ikke som den skal. Så jeg må gå over loddingene og komponentene for å se om jeg finner feil.

mvh
    KJ

Sist redigert:

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Sjekke smd loddingene ? To kondensatorer og en op-amp ? Eller, kortslutning mot en av alle vias ?
    Mvh.
    Johnny

• Liker
    Reaksjoner: KJ

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    23.864
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Murphy har desverre sendt meg «vennlige tanker», og den ene kanalen på kretskortet oppfører seg ikke som den skal. Så jeg må gå over loddingene og komponentene for å se om jeg finner feil.
    mvh
    KJ
    Da forstår jeg bedre, at allting går så bra hos meg om dagen.
    Det tror da faen, når Murphy er fullt opptatt med deg hele tiden. 😁 😁

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Ja skal jeg tippe er det smd-loddingene og/eller ei tilfeldig kortslutning av en signalbane til via.

mvh
    KJ

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Denne forbannende Murphy er med oss hele tiden, du er ikke alene om å ha han på besøk. Her om dagen skulle jeg flashe ny firmware i min forrige pre-amp.
    Dette gjøres med STM 32 Cube programmer. Denne skal ha en hex fil, og jeg klarer ikke å hente inn riktig fil, klarer hele tiden å hente inn en dfu-fil, som den ikke vil ha.
    Tok meg en god time å finne ut av det. Meg eller Murphy, ......vel var vel egentlig mest meg, når jeg tenker etter :LOL:.
    Mvh.
    Johnny

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    @Ine123 hadde helt rett. Det var ei lita lodepærle i høyre kanal som hadde spredt seg ut på en via i jordplanet som ligger alt for nær loddepunktet. Med kontroll på den ene pærla så ser responsen ut av høyre kanal slik ut
    Frekvensrespons 20 20k høyre.png

Frekvensresponsen med tonekontrollen i midt (Tone 50) er stort sett lik loopback responsen i måleinstrumentet QA401. Reguleringsområdet for balansetrimmen er her litt mindre enn for venstre kanal ca +/-1,35 dB, mens reguleringsområdet for tonekontrollen er litt større +/- 1,6 dB. Etter målingen av venstre kanal tenkte jeg det skyldtes endestopp- og kontaktmotstand i potmetrene, men etter å ha tenkt meg om i tre kvart sekund, så tror jeg det skyldes slappe toleranser (og matching) i potmetrene (+/- 20%). Den faktiske motstandsverdien i potmetrene har direkte påvrikning på reguleringsområdet. Det er mulig jeg bør gruble litt mer på hvordan jeg ev kan trimme bort avvikene i toleranse. Det vil kanksje være å paralellkoble potmetrene med en stor fast mostand og en stor trimpot, slik at jeg kan trimme seriemotsanden ned mot minste verdi for hvert potmeter.

En annen saker at det hadde kanksje vært kjekt med planet-veksel på i alle fall balansetrimmen, slik at denne får bedre følsomhet og presisjon for mindre justeringer. ... hmmmm ... Alternativt hadde det også vært noe å bruke digitalt styrte potmetre dersom det finnes noen slike som ikke støyer unødig mye.

mvh
    KJ

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.721
    Torget vurderinger
    1
    Så blei det også liv i VU-driveren
    IMG_1422.JPG

Baklyset i VU-metrene er litt gulere enn bildet her gir inntrykk av. Baklyset kan også justeres. Som hjelp til å justere balansen kan vu-metrene drives «differensielt» med en kanal inn på hver pol av vu-meteret slik at det bare gir utslag når det er forskjell på kanalene, og balansen trimmes til minst mulig utslag. Til dette er det også en mulighet for å øke forsterkingen i VU-driveren med ca 20 dB.

mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn