Hele poenget med en balansert/differensiell inngang på MC-trinnet er undertrykking av common mode (CM), dvs innstrålt støy og ev jordstøy. Grafen under viser common mode «forsterkingen» på inngangene til MC-trinnet når de fores med et signal med referanse til jord. Til hver av hhv «hot» og «cold» inngangene er det en seriemostand på 4,7 ohm (1% toleranse, ideelt sett skulle disse ha vært matchet eller trimmet til langt under 0,01%), dvs omtrent samme kildemotstand som resulterer i ei differensiell forsterking på 45,6 dB (4,7 ohm gir ca 2,3 dB mer forsterking enn 5 ohm).
Måleoppsettet er 5 dBV ut av DAC i QA401 >> MC-emulatoren der «cold» ut er kortsluttet til jord = 0V i phonoforsterkeren >> 4,7 ohms motstander til hhv «hot» og «cold» inn på MC-trinnet >> ADC i QA401.
Til denne jobben skulle jeg helst hatt en signalkilde som ikke demper signalet med 40,9 dB, men samtidig er kildemotstanden i signalkilden avgjørende.
X-aksen er fra 10 Hz til 85k Hz. Y-aksen er «forsterking» fra -40 dB til -70 dB. Skalaen er justert for den negative forsterkingen i MC-emulatoren på -40,9 dB, slik at forsterkingen her skal være direkte sammenlignbar med forsterkingen i
innlegg #86. Rød kurve er venstre kanal, og blå kurve er høyre kanal. Under 10 Hz var målingene dominert av støy og forvrenging i MC-emulatoren, over ca 50k Hz er målingene dominert av frekvensresponsen i QA401+MC-emulatoren. Det er også noe induktiv kildeimpedans fra MC-emulatoren og inn på MC-trinnet, som jeg ikke har kontroll på og som antagelig påvirker resultatet fra ca 10k-30k Hz og opp.
I venstre kanal (rød) er CM-forsterkingen under -60 dB opp til ca 30k Hz. Målingene er til en viss grad dominert av støy, og dermed er kurven noe ruglete. Sammenliknet med ca 48 dB (45,6+2,3) forsterking for et differensielt signal inn så er CMRR med andre ord i nærheten av 110 dB
I høyre kanal (blå) er det mye mindre støy i målingene og kurven er mye jevnere, CM-forsterkingen ligger flatt og jevnt på ca 52 dB opp til ca 10k Hz. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor høyre kanal ruller av pent og pyntelig over 10k Hz. CMRR i høyre kanal er dermed ca 100 dB opp til 10 Khz.
Mht «real life» CMRR så øker dempingen/ den negative forsterkingen av CM med økende impedans for CM. Siden pickupen ideelt sett skal være flytende ift jord, så er CM-signalimpedansen vs jord tilnærmet «uendelig» høy, justert for hhv induktiv og kapasitiv kobling fra omgivelsene til signalledningene mellom PU til MC-trinnet. Det er viktig å være oppmerksom på at ev-koblinger direkte inn på motorsystemet til PU like så godt vil resultere i et differensielt signal som et common mode signal, og det er ingen kur for støy som ikke kan skilles fra signal. For å maksimere immunitet for innstrålt støy bør en også velge en PU med et så lukket (edit skjermet) motorsystem som mulig.
EDIT med de komponenttoleransene jeg har brukt i MC-trinnet simulerer det en CMRR bedre enn 80 dB (med perfekt matching av kildemotstandene på 4,7 ohm), så CMRR på hhv 100 dB og nær 110 dB
uten kontroll på matchingen av kildemotstandene er absolutt innafor.
mvh
KJ