Klær, briller og klokker Klær som miljøversting

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Jeg blir ganske forferdet over dagens klesindustri, jo mere kunnskap jeg tilegner meg.
EU har nå satt klesindustrien og de miljømessige negative konsekvenser av den, høyt på agenda. Det er på tide.

Noen få facts:
- Klesindustrien er mer miljøfiendtlig enn flybransjen.
- 30% av alle nye klær som ankommer Norge blir kastet før dem blir brukt.
- Klær med naturfibre blir stadig mindre produsert. Plasten har overtatt. På 70-tallet var det terylene og nylon folk forbandt med oljebaserte klær. I dag får du alt av klær i plast som ser ut som ull, silke, skinn osv. Ulempen er blant annet at for hver gang vi vasker klærne går noe microplast ut i naturen, også i havet som deretter opptas i næringskjeden.
- Klærne blir stadig billigere og av dårligere kvalitet. Dermed kjøper og kaster vi stadig flere plagg.

Til det siste punktet: jeg handlet meg er par sko hos Zalando for en måneds tid siden. Som add-on på ordren la jeg på en langermet polo i 100% bomull av merket Lee. Trodde Lee var noenlunde kvalitet, men der tok jeg veldig feil. Plagget var av dritdårlig kvalitet. Helt elendig. Mistet passformen etter én dags bruk. Etter en runde i vaskemaskina på 40c (vaskeanvisning ble fulgt) så plagget ut som ei vaskefille. Den runde halsen var blitt 1/2 gang større og passformen var helt borte.

Vedrørende Kina-appen Temu som media de siste månedene har gjort alt for å skape blest om. Kjøpte noen boxere fra Temu i materialet bambus som jeg syns er digg som undertøy. Kostet 30 pr stk. Etter noen vask er passformen helt lik. Er også imponert over farge-ektheten. Dette synliggjør hvor lite kleskjedene betaler for varene inn til Norge. Når jeg betalte 30,- så betaler ikke kjedene mer enn 10,- pr stk. Utsalgsprisen er da minimum 200,- i butikk.
Nå har jeg lagt inn bestilling på et par kortermede sommerskjorter hos Temu til en billig pris, bare for å sammenligne kvaliteten med det du får kjøpt i norske butikker til en mye høyere pris. Under "reviews" var vistnok folket svært fornøyd med kvaliteten og designet på skjortene er så bra som noe annet. Vi får se.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.092
Antall liker
20.395
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dette er kinaskjorter til runnt 40-50 kr. pr. stk.
De har vært vasket minnst 25 ganger. Har ikke krypt eller vokset så mye som 1mm.
Fargene er 100% intakte.

L1010139.JPG
Ang. bambus-boxers fra Temu tok jeg med 4 stk. sisst jeg handlet.
Har akkurat samme oppfattelsen som du.
Anekdote:
Lillebrorsan importerte skjorter fra Italia for år tilbake.
Kjøpte de for 79,- kr., solgte til tekstilforretninger for 129-149,-
Uslagspris i butikk var 499,- eller 599,- 🥴🥴
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.265
Antall liker
5.257
Zalando kan umulig være bra for klimaet. Typisk Zalandoshopping er jo å kjøpe fem par sko, få dem tilsendt i fem separate forsendelser for så å returnere fire av dem.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Zalando kan umulig være bra for klimaet. Typisk Zalandoshopping er jo å kjøpe fem par sko, få dem tilsendt i fem separate forsendelser for så å returnere fire av dem.
Min søster er en versting der. Hun bestilte 12 sommerkjoler, beholdt den hun likte best og sendte de 11 andre i retur. Sånt driver ikke jeg med!

Handler mest bare sko på Zalando fordi utvalget er så stort og jeg vet hva jeg vil ha. Har en enkel fot og passer str 44.
Sånn typisk skobutikk har veldig begrenset utvalg av modeller og ofte utsolgt i de mest etterspurte størrelsene 43/44. Når jeg da spør hvorfor dem ikke kan ta inn flere par i akkurat den størrelsen som de fleste etterspør har svaret noen ganger vært at varene kommer i en forhåndsdefinert bolk med gitte størrelser.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Dette er kinaskjorter til runnt 40-50 kr. pr. stk.
De har vært vasket minnst 25 ganger. Har ikke krypt eller vokset så mye som 1mm.
Fargene er 100% intakte.

Vis vedlegget 1018421
Ang. bambus-boxers fra Temu tok jeg med 4 stk. sisst jeg handlet.
Har akkurat samme oppfattelsen som du.
Anekdote:
Lillebrorsan importerte skjorter fra Italia for år tilbake.
Kjøpte de for 79,- kr., solgte til tekstilforretninger for 129-149,-
Uslagspris i butikk var 499,- eller 599,- 🥴🥴
Når du og jeg kjøper boxere og skjorter for en billig penge på Temu som beholder både passform og farge etter mange vask, så kan man tenke seg hvor lite de store kleskjedene betaler i innkjøp på mange av de varene som selges ute i butikk.

Nå sies det også at her i den vestlige verden så har ikke storindustrien noen særlig interesse av å selge klær som holder seg fine lenge. Poenget er å få forbrukerne innom butikkene ofte og få lyst på noe nytt. Men hvordan dette passer inn i en bærekraftig utvikling, det er ikke lett å se.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Bra at det lages en tråd om dette, klær er faktisk veldig ille for miljøet og vi er et fjongete folkeslag.

Jeg tok et valg under pandemien, jeg skulle ikke kaste klær før de var hullete og jeg skulle ikke kjøpe noe nytt før det var behov.
Bortsett fra en joggebukse så har jeg klart å holde det, min mistanke er at man kaster klær altfor tidlig.
Savner heller ikke nye klær, men ser jo at jeg etterhvert burde handle noe nytt.
Veldig befriende og se at garderoben tynnes ut, mindre å tenke på og man bruker mer av det man har.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Bra at det lages en tråd om dette, klær er faktisk veldig ille for miljøet og vi er et fjongete folkeslag.

Jeg tok et valg under pandemien, jeg skulle ikke kaste klær før de var hullete og jeg skulle ikke kjøpe noe nytt før det var behov.
Vi alle blir påvirket av de omgivelsene vi lever i og vil gjerne kopiere hva de andre gjør. Er det vanlig å kjøpe nye klær ofte, ja så blir vi en del av den tenkemåten.

Syns det er positivt at du er blitt mere bevisst problematikken og mer prøver å løsrive deg fra det som er blitt gjengs. Selv prøver jeg også å redusere innkjøpene og prøver å bruke klær og sko til dem er slitte. Jeg hadde den glede å kaste et par Levi’s vinterboots i søpla her forleden. Da hadde jeg brukt dem fire sesonger og sålene hadde begynt å gå opp i liminga.😀
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det lønner seg ofte å kjøpe kvalitet, eksempel er et par tods loafers jeg kjøpte for 10 år siden og har sålet de på nytt to ganger
Har også en skreddersydd frakk den har jeg på 9året nå og brukes stort sett hele vinteren, bortsett fra når der er sludd da bruker jeg en oilskin jakke som er bedre i dag enn når jeg kjøpte den og trenger bare å smøres inn når man føler den trenger (har vel gjort dette to ganger)
Er det veldig kaldt så har jeg en bomber jakke med ull, denne varer også lenge

Jeans er vel det syns slites fort, men mistenker at det er mye fordi mesteparten i dag skal være litt strechy og dette går utover holdbarheten
Gensere etc, der er de mye god ull å få tak i og det holder lenge, spesielt hvis det er skinnlapper på albuene da det ser ut til at det er der det slites hull først
Hansker, her går det i skinnhansker, det er veldig holdbart, dents i uk er min favoritt, disse har holdbare saker og du kan velge i mye forskjellig typer skinn. Dess mykere dess mindre slitesterkt. Her har jeg forskjellige hansker til forskjellig bruk.

Har også fått diverse fleece gensere og sånne vinterjakker med fjær i, men det er lite holdbart og går veldig fort i stykker. I tillegg blir fleecen fort nuppete
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.759
Antall liker
9.403
Sted
Trondheim
Jeg kjøper jeans på Dressmann. ⅓ av prisen på Lewis eller Lee og holder mye lenger. Et par Levis er utslitt etter 1 år, Dressmann jeansene jeg bruker til daglig nå er over 4 år gamle. De Levis jeg har hatt har vært uten stretch, Dressmannbiksene har stretch, men jeg kan knapt se slitasje på dem etter 3-4 år. Jeg kjøpte t-skjorter på M&S og C&A i Praha på salg for 4-5 år siden (75 kr/stk). De bruker jeg fremdeles. Like fine (en er litt slitt, men ikke verre enn at den kan brukes). Klesbudsjettet mitt er vel på maks 500 kr i året.
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det skal jeg sjekke ut, jeans skal jo nærmest vare evig
Levis har jo en workwear kolleksjon også, kanskje det er mere holdbart ?
 

I_L

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.03.2003
Innlegg
3.265
Antall liker
5.257
Har en denim fra Dressmann og den har vart lenge, kanskje mest fordi jeg nesten aldri bruker den. Helt subjektivt så klart, men den har alt for tykt stoff for min smak. Så den blir veldig stiv når den er nyvasket og føles generelt "klumpete" å ha på seg. Lee jeans er ett av to klesmerker jeg er relativt trofast mot (det andre er Ecco sko).
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.759
Antall liker
9.403
Sted
Trondheim
Ja, de er litt stive etter vask, men etter 15 minutter på er de myke og greie. Jeg har 2 par som jeg bytter mellom. Jeg har hatt dem i 4 år og de viser ingen spesielle spor etter slitasje ennå.
Men poenget er at man må finne noe som fungerer for en selv og som har vist seg å være slitesterke så man ikke behøver å kjøpe nye hele tiden. Min erfaring med Dressmannbuksene er at til mitt bruk er de vesentlig mer slitesterke enn Levisbukser. Andre kan sikkert ha annen erfaring. Lee har jeg ingen erfaring med. Ser ikke poenget i å skifte til et dyrere merke når jeg har funnet noe rimelig som jeg er fornøyd med.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.860
Antall liker
21.862
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kjøper alle dagligklær på Dressmann. Har bare blitt slik. Dog synes jeg at kvaliteten varierer, så jeg kjøper gjerne «premium», og aldri til fullpris.
Det petroleumsbaserte sykkeltøyet mitt er mye dyrere.
Har stor sans for ungdommene som renner ned gjenbruksbutikker. De er best kledd.
 
Sist redigert:

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
811
Antall liker
575
Torget vurderinger
2
Handler brukt på Fretex nettshop. Enkel retur hvis klærne ikke passer.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Litt usikker på hvor miljøvennlig det er å kjøpe flybårne Kina-undikker via Temu eller Zalando.
Ser den. Og visste den ville komme :)
Vet heller ikke noe om andre forhold i verdikjeden, som bruk av kjemikalier i produksjonen, barnearbeid etc. Men har ikke særlig stor tiltro til de store kjedene her i vesten, i og med at det er bunnlinja som trumfer det meste annet.
Levi’s har et noenlunde bra rykte på seg. Sikkert en del andre også.

Poenget mitt med mine Temu kjøp var å sjekke kvaliteten på de produktene jeg valgte ut for dermed å sette disse produktene i relevans med hvor lite de store kjedene egentlig betaler for plaggene når dem handler flere hundre tusen enheter i slengen i østen. Og i mange tilfeller, en helt elendig kvalitet på plaggene.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.124
For egen del så tror jeg ikke regnskapet ser så ille ut.

Innholdet i både garderobe og skoskap er nok minst ti år gammelt i snitt.

Brooks Brothers skjortene i egyptisk bomull jeg kjøpte på 90-tallet er fortsatt i jevnlig bruk på jobb og har verken mistet farge eller fasong. Noen løse knapper har gått med i årenes løp men det er jo ikke akkurat noen heksekunst å erstatte disse. Har tre par sko fra Crockett & Jones som også er over tjue år. To omsålinger senere er de fortsatt i jevnlig bruk og blir billigere (og mer miljøvennlige) for hvert år som (jeg) går, vil jeg tro.

Har ikke satt meg inn i logistikken rundt Zalando og liknende, derav usikkerheten. Om det handler om distribuering av overskuddsmateriale i et regionalt marked trenger det kanskje ikke være så ille.

Prøver uansett så godt det lar seg gjøre å unngå ting produsert i Kina og velger europeisk når jeg kan.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.345
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
En ting er klima, en annen ting er barnearbeid.. Har Temu noen retningslinjer der? De har kanskje det, men hvordan får de egentlig sjekket det? Det er jo bare en plattform som alle kan selge på, og ikke alle følger retningslinjene.

Bomull er jo også et produkt det går mye vann for å lage, hvor man kubikk vann det er for å lage et par bukser husker jeg ikke men det er endel.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Bomull er jo også et produkt det går mye vann for å lage, hvor man kubikk vann det er for å lage et par bukser husker jeg ikke men det er endel.
Riktig. Bomull krever mye vann. For hundre år siden visste man at hamp var et fantastisk organisk materiale man kunne lage alt fra tauverk til klær av. Veldig slitesterke og holdbare produkter av hamp. En plante som vokser i nærmest ørkensand og krever lite vann. Men selv industriell hamp ble lenge forbudt. Masse tunge næringsinteresser som jobbet mot hamp…argumentet var cannabis, men den enormt store bomullsindustrien ville verne om sine økonomiske interesser + at veldig slitesterke materialer i klær passet ikke inn i et forbrukersamfunn hvor hele poenget er at folk skal gå i butikken, ofte.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.161
Antall liker
2.675
Masse interesser som jobber mot Temu. Men det er riktig at alt lages etter etterspørsel, når folk er inne på appen og søker på produkter, vet dem i sanntid hvor mange produkter som blir solgt på bakgrunn av interessen i appen og produksjonen skjer deretter.

Bare i Norge kastes det millioner av klesplagg hvert år som aldri har vært brukt, pga den tradisjonelle forretningsmodellen hvor aktørene kjøper klær 12-18 måneder i forveien, før sesongen starter og håper på at produktene slår an hos konsumentene.
 
Topp Bunn