KLasse A, ekte klasse A, ren klasse A...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.016
    Torget vurderinger
    4
    Dersom en skal være 100% sikker at en har en ren klasse A transistor, ja da må en ha en Single Ended. Denne kan ALDRI spille i klasse B. Ellers så må en ha måleutstyr.. First Watt produserer Single Ended, F3 er nevnt, og med en slik kan en bare kaste varmepumpa..! Er det andre som lager Single Ended transistor? Mvh. Oks
    Slik jeg forstår det spiller Sugden kun klasse A og at de er single ended. Men jeg kan lite om dette...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Effekt er jo et produkt av strøm og spenning, to forsterkere med lik utgangspenning kan levere forskjellig mengde strøm avhengig av lasten. Så har du i tillegg målemetode. Er det målt sinus ved 1 kHZ (DIN) eller 20-20 000 Hz, hvilke forvrengningsnivåer er oppgitt ved maks effekt, er det høy eller lav dempningsfaktor, hvor lineær er transitorenes overføringkarakteristikk, egenstøy i komponenter, innstrålt støy, transformatorkonstruksjon osv ....det er masse forskjellige parametre som bestemmer hvordan en forsterker låter. Alt kan ikke forklares med effekt alene.
    Det høres kanskje ut som om jeg er veldig opptatt av antall watt. Det er jeg ikke, og har både forståelse og erfaring nok til å vite at en forsterkers oppgitte utgangseffekt sier fint lite om hvordan den låter.

Det jeg plutselig ble litt nerdete opptatt av var forklaringen på hvorfor klasse A-forsterkere i en del sammenhenger oppleves å være langt kraftigere enn A/B forsterkere med flere ganger høyere oppgitt effekt. Altså helt uavhengig av andre kvaliteter vedrørende lyden. Eksempel fra Pass Labs tråden her på forumet der en bruker entusiastisk først forteller om sin skepsis til å bytte til XA160.5 fra X350.5, for deretter å erfare at førstnevnte oppleves langt kraftigere, og med bedre basskontroll.

Da tenker jeg, uten så mye kunnskap i bunn, at her er det kanskje snakk om at klasse A-forsterkeren egentlig er A/B, men at opplysninger rundt dette ikke fokuseres på fra produsenten. Nysgjerrigheten gjør at jeg da lurer på hva XA160.5 "er god for" i klasse B (A/B).

http://www.firstwatt.com/pdf/art_leave_classa.pdf

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    XA forsterkerne til Pass er AB forsterkere med høy bias. De leverer mye mer effekt enn den oppgitte Kl.A effekten.
    Virker som om det er mange som ikke forstår det.
    XA-serien fra Pass, samt Gryphon-forsterkerne var noe av utgangspunktet for tråden da disse oppgis med et relativt beskjedent antall watt, men oppleves av brukere som ekstremt kraftige. Jeg kan ikke nok om forsterkerkonstruksjoner til å skjønne dette, derav spørsmålet. På et amerikansk forum fortalte en fyr om overgangen fra en Krell EVO 700 til Gryphon Antileon Stereo, der han opplevde sistnevnte som langt kraftigere til tross for 150W vs 700W.

Det er da jeg skjønner at det er noe jeg ikke skjønner...:p

Det at XA-forsterkerne leverer mye mer effekt enn den oppgitte klasse A-effekten må vel da bety at disse "forlater sin klasse", og sånn sett er å betrakte som A/B? (ser du skriver AB, men Pass benevner dem selv som A)

Går det an å beregne, eller regne ut, effekten av feks Pass XA100.5 i A/B basert på ytelsen i klasse A og bias?
    Nok en "Wannabe" avslørt :cool:. Er jaggu ikke mange "ekte" klasse A produsenter der ute?

Som forklart flere ganger i tråden er alle transistor PP klasse A forsterkere "wannabe" og rene Klasse A må være SE; typisk First Watt SIT, F2J og F3 samt noen andre gamle hederlige i transistorgenren.

Det betyr imidlertid ikke at en klasse A PP låter dårligere enn en SE, særlig sålenge PPn ikke forlater klasse A. Jeg har selv / har hatt F2J, F3, F4, XA30.5, Musical Innovation MI9.1 samt en Sugden 30 watts integrert av den nyere sorten. Har også hatt en mindre MI på lån. Så mao, har fått testet dette rimelig greit ut.

Mine XA30.5 spiller i "ren klasse A" på vanvittige lydnivåer og skulle de ha behov for å stikke en kjapp tur innom AB for å ta høyde for en voldsom transient av den dype sorten har det null å si for den totale opplevelsen. Regner med at flere som har kraftige Pass Labs og Accuphase samt solide DIY Aleph J kan skrive under på det :cool:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.307
    Torget vurderinger
    10
    Dersom en skal være 100% sikker at en har en ren klasse A transistor, ja da må en ha en Single Ended. Denne kan ALDRI spille i klasse B. Ellers så må en ha måleutstyr.. First Watt produserer Single Ended, F3 er nevnt, og med en slik kan en bare kaste varmepumpa..! Er det andre som lager Single Ended transistor? Mvh. Oks
    Slik jeg forstår det spiller Sugden kun klasse A og at de er single ended. Men jeg kan lite om dette...

Tror ikke den 30 wattern jeg hadde var SE. Den låt åpnet men en anelse skarpt. MI, First Watt og Pass er i en høyere liga.

tigerw97

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    437
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    I følge de gamle lærebøkene mine så er det to kriterier som må tilfredsstilles for at det skal være en ekte klasse A-forsterker 1: Transistoren må lede hele tiden 2: Transistoren tar seg av 360 grader av signalet, dvs begge halvperiodene. En push-pull konfigurasjon tar seg av hver sin halvdel. Du kan også kjøre klasse A, B og AB i push-pull, men da tilfredsstiller de ikke krav nr 2. Forskjellen mellom disse push-pull konfigurasjonene ligger da i arbeidspunktet altså hvilestrømmen/bias på transistorene.
    Forsterkere med transformatorutgang har en teoretisk effektiviteten på max 50% hvis jeg ikke husker helt feil. Rørforsterkere har som kjent transformator på høyttalerutgangen. Det har også vært laget transistorforsterkere med transformatorutgang.
    En klasse A-forsterker har en teoretisk effektivitet på max 25% for transistorforsterkere.
    Det gjelder vel stort sett både rør og transistorer. Så derfor; 2000w klasse A som ble nevnt tidligere i tråden= 8000w varmeovn.

edit:

Men det er jo så mange slags "klasse A" i våre dager.
    Reklame klasse A, nesten klasse A, ønsketenkning klasse A, osv .... :)
    Push-pull klasse-A forsterkere har inntil 50% effektivitet, også uten trafo.
    Så og si alle transistor klasse-A forsterkere er push-pull.

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Her et par RENE KlASSE A produkter som opererer (spiller) i ren KLASSE A opp til sine WATT i 8 ohm.
    Paravicini M100A,,,,,,,Viola Legacy,,,,,,,

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    I følge de gamle lærebøkene mine så er det to kriterier som må tilfredsstilles for at det skal være en ekte klasse A-forsterker 1: Transistoren må lede hele tiden 2: Transistoren tar seg av 360 grader av signalet, dvs begge halvperiodene. En push-pull konfigurasjon tar seg av hver sin halvdel. Du kan også kjøre klasse A, B og AB i push-pull, men da tilfredsstiller de ikke krav nr 2. Forskjellen mellom disse push-pull konfigurasjonene ligger da i arbeidspunktet altså hvilestrømmen/bias på transistorene.
    Også i et klasse A push-pull trinn forsterker både push og pull 360 grader av signalet så lenge det er klasse A.

Mvh
    KJ

Sist redigert:

tigerw97

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    437
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Push–pull output - Wikipedia, the free encyclopedia
    "A push–pull amplifier is more efficient than a Class A power amplifier because each output device amplifies only half the output waveform and is cut off during the opposite half. It can be shown that the theoretical full power efficiency (AC power in load compared to DC power consumed) of a push–pull stage is approximately 78.5%. This compares with a Class A amplifier which has efficiency of 25% if directly driving the load and no more than 50% for a transformer coupled output"

Også i et klasse A push-pull trinn forsterker både push og pull 360 grader av signalet så lenge det er klasse A.

MTV
    KJ

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    Det som står der er at en klasse B forsterker er mer effektiv enn en klasse A forsterker, og det er helt riktig.

Sitert fra den samme siden:

A push–pull amplifier produces less distortion than a single-ended one. This allows a class A or AB push–pull amplifier to have less distortion for the same power as the same devices used in single-ended configuration. Class AB and class B dissipate less power for the same output than class A; distortion can be kept low by negative feedback and by biassing the output stage to reduce crossover distortion.

Sist redigert:

tigerw97

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    437
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Hele poenget med navnet push-pull er at du har en transistor som LEVERER strøm til lasten i den ene halvperioden, mens den andre transistoren TREKKER strøm gjennom lasten i den andre halvperioden.
    Som jeg nevner i tidligere innlegg så kan push-pull benyttes i både klasse A, B og A/B,navnet på trinnet avgjøres da av bias, men ifølge mine gamle lærebøker så er en ekte klasse A definert som et forsterkertrinn med to kriterier: 1: Transistoren må lede hele tiden 2: Transistoren tar seg av 360 grader av signalet, dvs begge halvperiodene. Har dere et problem med dette så foreslår jeg at dere tar dette opp med Edmund Svanes som i sin tid skrev læreboken Småsignalforsterkere som er utgitt ved Universitetsforlaget og brukt som lærebok i VK1 elektronikk og VK2 elektronikk audio og video. Det er riktignok over 20 år siden jeg tok fagbrev som radio- og tv-reparatør, men jeg regner med at definisjonene fortsatt gjelder. Under ligger et bilde som viser hvordan en slik push-pull krets ser ut.

push-pull.gif

Ellers kan dere lese litt om klasse A og effektivtet her Class A Amplifier - Class-A Transistor Amplifier Tutorial

Det som står der er at en klasse B forsterker er mer effektiv enn en klasse A forsterker, og det er helt riktig.

Sitert fra den samme siden:

A push–pull amplifier produces less distortion than a single-ended one. This allows a class A or AB push–pull amplifier to have less distortion for the same power as the same devices used in single-ended configuration. Class AB and class B dissipate less power for the same output than class A; distortion can be kept low by negative feedback and by biassing the output stage to reduce crossover distortion.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    Hele poenget med navnet push-pull er at du har en transistor som LEVERER strøm til lasten i den ene halvperioden, mens den andre transistoren TREKKER strøm gjennom lasten i den andre halvperioden.
    Som jeg nevner i tidligere innlegg så kan push-pull benyttes i både klasse A, B og A/B,navnet på trinnet avgjøres da av bias, men ifølge mine gamle lærebøker så er en ekte klasse A definert som et forsterkertrinn med to kriterier: 1: Transistoren må lede hele tiden 2: Transistoren tar seg av 360 grader av signalet, dvs begge halvperiodene.

Vi er nok egentlig helt enige. Jeg prøver bare å påpeke at SE kjøre i klasse A, og at push-pull kan kjøre i klasse A, AB og B, samt alle variasjonene.
    Det virker som om det er noen her i tråden som likestiller klasse A med SE.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    untitled-graph.jpg

Push Pull Klasse A (like før B). Rød kurve er strøm i lasten. Grøn kurve er strøm til Push, blå kurve er strøm til Pull. EIDT: med mindre strøm i lasten så forsvinner utflatingen av bølgeformen til push og pull

mvh
    KJ

Sist redigert:

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mine XA30.5 spiller i "ren klasse A" på vanvittige lydnivåer og skulle de ha behov for å stikke en kjapp tur innom AB for å ta høyde for en voldsom transient av den dype sorten har det null å si for den totale opplevelsen. Regner med at flere som har kraftige Pass Labs og Accuphase samt solide DIY Aleph J kan skrive under på det :cool:
    Det blir spennende når rapporter og tester av XA30.8 og resten av .8-serien kommer. Disse har høyere bias og enda kraftigere PSU enn .5 forstår jeg.
    Kanskje det blir Pass XA på meg også etterhvert:)

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Ser ut som en fin sak, den Luxman forsterkeren. 2 x 20w, trekker 280w fra veggen.
    Har sett målinger som viser 84 w per kanal i 8 ohm og over 110 watt per kanal i 4 ohm, Luxman er kjent for sine svært konservative specs. Det skal visst nok være en ren klasse A som aldri går over til B, men om en klasse A forsterker har en virkningsgrad på maks 20 % så stemmer det dårlig med 280w maks strømforbruk. Fant et annet tall i en test som sier at strømforsyningen er på 540w:
    The inside is split in many separate chambers by rigid metal plating. In the middle we have the power supply – a big EI transformer with 540W power, made to order, with separate windings for left and right channel power section and left and right channel preamplifier section.
    HIGH Fidelity

tigerw97

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    437
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Tror det er en del folk her inne som ikke er klar over hva klasse A/B er, det er ikke en klasse A forsterker som går over i klasse B. En transistor av silisium trenger ca 0,7 volt før den begynner å lede, med klasse A/B er transistorene forspent med en spenning på 0,7 volt eller høyere slik at transistorene er på hele tiden. I Klasse B er spenningen 0 volt slik at transistoren ikke begynner å lede før inngangsignalet overstiger 0,7 volt. Dette gjør at man mister den delen av signalet som ligger under 0,7 volt. Alt som ligger over 0,7 volt får du da på utgangen. Det finnes andre løsninger med såkalt glidende bias som endrer spenningen kontinuerlig, men disse går aldri under 0,7 volt. Disse er typisk push-pull koblinger som går fra A til A/B ofte kalles disse auto class A eller lignende.

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    De fleste her inne har mest sannsynlig en KLASSE AB-2 amp......

BerntJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    195
    Torget vurderinger
    1
    Rørforsterkere kan jobbe i klasse A2. De mest kjente er Wavac ( meg bekjent ) som bruker senderrør som 805 og 833. Prinsippet er at en gir en positiv spenning inn på gitteret og det trekker strøm. Et 300B rør hadde vel holdt noen minutter, men senderrørene er designet for å tåle dette. De er visstnok mer lineære i klasse A2 ifølge Shisihido som bygget mange forsterkere med dette prisippet. VH. Bernt ( 1,2 Ampere hvilestrøm PP Transistor for øyeblikket )

Shishido's Amplifiers Circuit

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    119
    Det som kanskje ikke er nevnt her inne er hva forskjellen i forvrengning en klasse A kontra klasse B. En klasse A forsterker har muligens en litt høyere forvrengning men til gjengjeld forvrenger den med like harmoniske (2,4 harmoniske)i motsetning til en klasse B som forvrenger mer i ulike harmoniske (3,5 osv) Dette utgjør en stor del av hvordan forsterkeren låter.

tigerw97

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    437
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Med fare for å gjenta meg selv, klasse B er lite brukt i Hi-fi sammenheng, dette er effektive løsninger som ble benyttet i reiseradioer med batteridrift.....i analoge forsterkere er det hovedsaklig klasse A eller A/B som blir benyttet.
    Det som kanskje ikke er nevnt her inne er hva forskjellen i forvrengning en klasse A kontra klasse B. En klasse A forsterker har muligens en litt høyere forvrengning men til gjengjeld forvrenger den med like harmoniske (2,4 harmoniske)i motsetning til en klasse B som forvrenger mer i ulike harmoniske (3,5 osv) Dette utgjør en stor del av hvordan forsterkeren låter.

tigerw97

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    437
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    Du mener sikkert klasse A/B, A/B 2 er vel en betegnelse som benyttes i rørforsterkere....
    QUOTE=KONDIS;1829405]De fleste her inne har mest sannsynlig en KLASSE AB-2 amp......[/QUOTE]

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror Gamut og Constellation er single ended, ta en titt på sidene deres om dere er teknisk interesserte. De skriver ingenting om klasse A, men det er vel unødvendig siden det er implisitt i "single ended"
    Beklager, men etter å ha sett litt på disse konstruksjonene er jeg ganske sikker i min konklusjon med at disse ikke er single ended klasse A. Tipper de er A/B med MOSFET eller noe sånt? At de leverer en del klasse A watt, det gjør de sikkert pga sine størrelser. Hvor de skriver at de er single ended forstår jeg ikke.. Kanskje andre kan komme med mer info?

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.344
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror Gamut og Constellation er single ended, ta en titt på sidene deres om dere er teknisk interesserte. De skriver ingenting om klasse A, men det er vel unødvendig siden det er implisitt i "single ended"
    Beklager, men etter å ha sett litt på disse konstruksjonene er jeg ganske sikker i min konklusjon med at disse ikke er single ended klasse A. Tipper de er A/B med MOSFET eller noe sånt? At de leverer en del klasse A watt, det gjør de sikkert pga sine størrelser. Hvor de skriver at de er single ended forstår jeg ikke.. Kanskje andre kan komme med mer info?
    Constellation Audio - Reference Series - Hercules II - Monoblock Power Amplifier - Features

Det står at de har sammenkoplet 8 single ended forsterkere i et kabinett, og at de kun bruker N-type transistorer. Les under "features", det er litt gresk for meg:p

Gamut bruker kun 1 stk kjempestor transistor, single ended?

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    119
    Ser at jeg bør presisere litt. Det er riktig å si klasse A kontra AB siden de fleste forsterkere har en forspenning. Dette hjelper ikke på den harmoniske forvrengningen som i all hovedsak består av uharmoniske forvrengningskomponenter.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er en del folk her inne som ikke er klar over hva klasse A/B er, det er ikke en klasse A forsterker som går over i klasse B. En transistor av silisium trenger ca 0,7 volt før den begynner å lede, med klasse A/B er transistorene forspent med en spenning på 0,7 volt eller høyere slik at transistorene er på hele tiden. I Klasse B er spenningen 0 volt slik at transistoren ikke begynner å lede før inngangsignalet overstiger 0,7 volt. Dette gjør at man mister den delen av signalet som ligger under 0,7 volt. Alt som ligger over 0,7 volt får du da på utgangen. Det finnes andre løsninger med såkalt glidende bias som endrer spenningen kontinuerlig, men disse går aldri under 0,7 volt. Disse er typisk push-pull koblinger som går fra A til A/B ofte kalles disse auto class A eller lignende.
    Du har forvekslet klasse B med klasse C. Klasse C er uten forspenning og gir massive mengde forvrenging i null-gjennomgangen. Hver utgangstransistor leder mindre enn 180 grader (50%) av signalet. Klasse C er ganske ubrukelig til lydformål, selv i en reiseradio. Klasse B er forspent slik at hver halvdel av et push-pull trinn leder 180 grader (50%) av signalet (i praksis blir det litt mer enn 180 grader/50%).

En korrekt forspent (og temperaturregulert) klasse B forsterker har mindre forvrengning enn det samme forsterkertrinnet i klasse AB, jf. Douglas Self og hans blamless-konstruksjon som er klasse B. I en klasse AB forsterker så innebærer overgangen mellom klasse A & B en betydelig diskontinuitet i strømforsterkingen i utgangstrinnet som er opphav til betydelig forvrenging. Dersom man skal bruke klasse AB så bør tomgangsstrømmen stilles slik at den bruker meste parten av tiden i klasse A ved normale lyttenivåer.

mvh
    KJ

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Constellation Audio - Reference Series - Hercules II - Monoblock Power Amplifier - Features

Det står at de har sammenkoplet 8 single ended forsterkere i et kabinett, og at de kun bruker N-type transistorer. Les under "features", det er litt gresk for meg:p

Kopierer inn litt:
    By building Hercules II from numerous 125-watt single-ended modules, we achieve the sound quality of a small amplifier with a full 1,000 watts of power.
    Dersom en skulle bygget en, og bare en, single ended transistor klasse A på 125w så hadde den hatt kjøleribber store som kjøleskap. Derfor er jeg ganske sikker at det er noe humbug med påstanden om single ended. Her er no link til bilde med innmat: Constellation Audio Centaur
    Bare PSUen er alt for liten til drift av det som da blir 1000w klasse A. I mine øyne er det umulig, men kanskje andre kan tilføye? Til sammenligning så er her link til bilde av innmaten på min Musical Innovation MI10 på 2x15w klasse A PushPull (innlegg 4882): http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/21677-musical-innovation-245.html
    PSU er ikke langt fra like stor, og da skal en sammenligne 15w og 1000w...?
    Konkluderer med at Constellation må vere klasse A/B. Men at det kan være en god forsterker er jeg ikke i tvil om! :)

Ellers hva min MI10 yter i A/B eller om den er klasse A hele veien er det vel bare konstruktøren som vet! :)

Sist redigert:

tigerw97

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    437
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    5
    My bad, du har selvfølgelig rett med hensyn til klasse B vs C, klasse B har arbeidspunkt i fotpunktet til overføringskarakteristikken noe som gjør at den får med krumningen i overføringskarakteristikken. Klasse C har 0 volt.

Du har forvekslet klasse B med klasse C. Klasse C er uten forspenning og gir massive mengde forvrenging i null-gjennomgangen. Hver utgangstransistor leder mindre enn 180 grader (50%) av signalet. Klasse C er ganske ubrukelig til lydformål, selv i en reiseradio. Klasse B er forspent slik at hver halvdel av et push-pull trinn leder 180 grader (50%) av signalet (i praksis blir det litt mer enn 180 grader/50%).

En korrekt forspent (og temperaturregulert) klasse B forsterker har mindre forvrengning enn det samme forsterkertrinnet i klasse AB, jf. Douglas Self og hans blamless-konstruksjon som er klasse B. I en klasse AB forsterker så innebærer overgangen mellom klasse A & B en betydelig diskontinuitet i strømforsterkingen i utgangstrinnet som er opphav til betydelig forvrenging. Dersom man skal bruke klasse AB så bør tomgangsstrømmen stilles slik at den bruker meste parten av tiden i klasse A ved normale lyttenivåer.

mvh
    KJ

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    Uten at jeg har lest de siste innlegg så nøye, så begynner jeg å tro at det er ganske stor forskjell for de som bare tenker rør, slik som jeg,
    og de som tenker transistor. Jeg har bare erfaring med rør. Transistorer har jeg hørt om, men jeg vet ingenting om hvordan de virker.
    Slik blir forvirringen total. I hvert fall fra denne brukeren.

Vel, vel, på tide å klippe litt gress .....

Kondis

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Antall liker
    741
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Eksempel på AB1.....Cello performance-2.....eksempel på AB2,,,,Viola Bravo....eksempel på Klasse A ML-2.......Paravicini M100A....Viola Legacy...

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    ...

Kopierer inn litt:
    By building Hercules II from numerous 125-watt single-ended modules, we achieve the sound quality of a small amplifier with a full 1,000 watts of power.
    Dersom en skulle bygget en, og bare en, single ended transistor klasse A på 125w så hadde den hatt kjøleribber store som kjøleskap. Derfor er jeg ganske sikker at det er noe humbug med påstanden om single ended. Her er no link til bilde med innmat: Constellation Audio Centaur
    Bare PSUen er alt for liten til drift av det som da blir 1000w klasse A. I mine øyne er det umulig, men kanskje andre kan tilføye? ...
    Den Constellation saken burde evt også fungere som en varmeovn på ca 4000W. Dvs at den behøver en sikring på strømkursen på i overkant av 17A - dvs egen 25A kurs pr blokk. Sånt noe burde i det minste være nevnt som SPEC. På den andre siden så skriver de ikke at den er Klasse A. Bare at den bruker N-kanal transistorer /MOS FET?) på begge sider av det jeg antar er push-pull, i stedet for N & P kanal i hver sin halvdel. De skriver riktig nok at de er Single-ended men det tror jeg ikke på.

Ang GamuT så tipper jeg de gjør noe tilsvarende dvs bruker to N-typer - en til push og en til pull - det ser sånn ut av innmatbilder.
    EDIT: F.eks. to sånne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=71-313-74&toc=19199
    500V 80A & 780W pr stk kan nok brukes til noe - stk pris på 460 kr + mva er ikke direkte billig.

mvh
    KJ

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.149
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En symmetrisk ut gang med bare pnp kalles kvasikomplementær ut gang , en push pull , du kan allikevel ha p og n channel der p er sigleended med en current Source komplementær n channel som er en stor forbedring

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.413
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ...

Kopierer inn litt:
    Bare PSUen er alt for liten til drift av det som da blir 1000w klasse A. I mine øyne er det umulig, men kanskje andre kan tilføye? ...
    Den Constellation saken burde evt også fungere som en varmeovn på ca 4000W. Dvs at den behøver en sikring på strømkursen på i overkant av 17A - dvs egen 25A kurs pr blokk. Sånt noe burde i det minste være nevnt som SPEC. På den andre siden så skriver de ikke at den er Klasse A. Bare at den bruker N-kanal transistorer /MOS FET?) på begge sider av det jeg antar er push-pull, i stedet for N & P kanal i hver sin halvdel. De skriver riktig nok at de er Single-ended men det tror jeg ikke på.

Ang GamuT så tipper jeg de gjør noe tilsvarende dvs bruker to N-typer - en til push og en til pull - det ser sånn ut av innmatbilder.
    EDIT: F.eks. to sånne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=71-313-74&toc=19199
    500V 80A & 780W pr stk kan nok brukes til noe - stk pris på 460 kr + mva er ikke direkte billig.

mvh
    KJ
    Takk skal du hha KJ! Du har forklart akurat hva jeg var ute etter!! Fysisk unulig! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn