Forsterkere Klasse D - mellomtone dårlig rykte?

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Prøver ut et par monoblokker basert på ICEpower 500asp modulene. Min erfaring med klasse D fra tidligere var en Cary CAI-1 som var kraftig i bassen, men hadde hul mellomtone og slitsom diskant. Riktignok på andre høyttalere, men jeg konkluderte for flere år siden at klasse D ikke er noe for meg. Men disse litt eldre klasse D blokkene virker å ha en fyldig og behagelig diskant / mellomtone uten slitsom karakter, og er raske og utrolig kontante i bassen. Noen andre med erfaringer med B&O sine klasse D moduler? Er de godt likt på forumet?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.599
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg brukte i mange år ICEpower ASX2 til hele systemet mitt. Over tid knakk jeg to 250ASX2-moduler, antakelig fordi de fikk for lite kjøling. Jeg bruker fremdeles 125ASX2 til subwooferne, men Hypex NCore (også Klasse D) til bass, mellomtone og diskant.

En fin sak med Icepower 500asp-modulene er at de kan drive svært lavimpedante laster, mye lavere enn nåværende 1200AS1/2, som blant hyperentusiaster jeg kjenner brukes til suber, og da gjerne med Hypex nCore eller Nilai videre oppover. Hypex sine nCore plateforsterkere er svært populære, både blant DIYere og kommersielle.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Jeg brukte i mange år ICEpower ASX2 til hele systemet mitt. Over tid knakk jeg to 250ASX2-moduler, antakelig fordi de fikk for lite kjøling. Jeg bruker fremdeles 125ASX2 til subwooferne, men Hypex NCore (også Klasse D) til bass, mellomtone og diskant.

En fin sak med Icepower 500asp-modulene er at de kan drive svært lavimpedante laster, mye lavere enn nåværende 1200AS1/2, som blant hyperentusiaster jeg kjenner brukes til suber, og da gjerne med Hypex nCore eller Nilai videre oppover. Hypex sine nCore plateforsterkere er svært populære, både blant DIYere og kommersielle.
Hmm, burde jeg bli bekymret for disse siden ikke er et eneste hull i kabinettet for mine 500asp? 🧐

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.085
Det er stadig fler som oppdager glede med ICE-power.
Selv har jeg ikke kjøpt de nye modulene enda og prøvd ut, men det frister helt klart.
Jeg har et par gamle monoblokker med 1000ASP modulene. Eneste grunnen til at jeg gikk tilbake til store Klasse AB var vanskelige høyttalerlaster, så har jeg blitt litt hekta på det.

Synes nok det fra start har fått et ufortjent dårlig rykte. Problemet er at det er knallbra til en lav pris, og det er jo ikke akkurat det puristene ønsker seg. Noe må det jo være galt med disse billige modulene :)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
1.876
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg har erfaring med ICEpower 1200as1 og ICEpower 2000AS og de spiller fremragende.
Jeg har låbt og lyttet til en Lyngdorf effforstærker, og den er også klase D og uviklet af Lyngdorf. Den er også super god.

Jeg har haft mange klasse A/B, men jeg foretrækker klase D.

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
816

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Antall liker
4.625
Torget vurderinger
0
De første Ice modulene var ikke impedanseuavhenige og kunne gi uforutsigbare resultater avhengig av impedansekurven på høyttaleren. Ofte med dipp i øvre frekvensområdet som kan forklare trådstarters opplevelse.
Tror dette er noe av årsaken til det dårlige ryktet forøvrig. For eksempel Hypex Ncore er impedanseuavhenige så hvis høyttaleren er voicet for en slik forsterker så vil det låte bra. Tipper de nyeste Ice også er blitt impedanseuavhenige nå, men det er verdt å sjekke ut. Eigentaktmodulene er de beste jeg har hørt pr nå med enda bedre oppløsning enn Ncore i hele frekvensregisteret.
Spiller bedre enn noen annen betalbar forsterker jeg har hørt😊

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.810
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Lånte bort min klasseD ( gan) til en som eier og har invortes innsyn i en av markedets beste og heftigste klasse D forsterkere. Umulig å høre forskjell. De beste klasse D er idag så rene og driftsstabile at en hørbar forskjell ikke skal kunne opptre. Krydringen av lyden gjøres best i en preamp eller høyttalere.

Topp Bunn