Klasse D og rør-pre

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
I romjulen har jeg rotet litt med noen elementer og plater jeg har hatt liggende og endt opp med noe som ligger nær dd-8 på www.humblehomemadehifi.com. Er ikke ikke helt ferdig, men det virker til å bli ok lydmessig. Ekstriøret derimot gjør seg best i dunkel belysning! :p

Så til saken: Gunnar Brekke skrev i en test av en rør-pre i forrige fidelity at dette var en dårlig match for ICE-forsterkere ol. Tenker litt på å bygge et slags stativ de nye høytalerne med fremtidsrettet rom for filter og eventuelt forsterkermodul(er). Tenker da eventuelt på å bruke Elteks Hypex-løsninger. Vil dette være en dårlig løsning dersom jeg velger en brukt/rimelig rørpre? Tror inngangsimp. på hypexene ikke er av de høyeste.

Mvh
Sniff

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Jeg har lekt litt med tanken på å lage en rørpre som er konstruert for å dra lavimpedante slutt-trinn. Tipper jeg kommer til å bygge noe som beskrevet nedenfor en gang i løpet av neste år:

10-DES-2006:

Motivasjonen for å konstruere denne rørpreampen er å bruke den sammen med solid state forsterkere med lav inngangsimpedans. BO henviser ikke til B&Os IcePower forsterkere, men rett og slett Balanced Output. (og ja, den skal brukes sammen med IcePower).

Mange rørpreamper trives best sammen med et slutt-trinn med inngangsimpedans på over 10k, ofte er 30-100k ideelt. IcePower har en inngangsimpedans på 4k (eller var det 8k) og den er balansert. Den enkleste måten å konvertere et høyohmig sigle ended signal til lavohmig balansert er ved hjelp av en step-down trafo, i dette tilfellet 10k/600R, eller 1:4 om du vil.

Impedanskonverteringen gjør at jeg mister ~12dB gain på veien som må oppveies av driverrøret. Hvis vi ønsker 10dB overall gain i preampen bør driveren ha en spenningsforsterkning på ~22dB, eller 12-13 ganger. En aktuell kandidat er EL84 i triodemodus. Det har en del gode egenskaper, det er svært lineart (lav harmonisk forvrengning) og det har forholdsvis lav indre resistans (rp ligger i området 2k). Andre kandidater kan være E88CC, ECC99 eller tilsvarende. Parallellkoblede 12AU7/ECC82 eller 6SN7 hadde også kunne vært en tanke. Hvis man hadde ønsket mindre gain er 12B4 en soleklar kandidat. Egentlig finnes det mange å velge mellom, men jeg har valgt EL84, det er et godt audiorør som fortsatt er i produksjon, forholdsvis rimelig er det også.

Drivertrinnet er konstruert med såkalt ultrapath, det er en metode å avkople katoden på som ikke lenger er så vanlig. Katodemotstanden er avkoplet på normalt vis til jord, via en elektrolytt, men også til B+ via en filmkondensator. Det er denne avkoblingen som kalles ultrapath. Hensikten er å forsøke å minimalisere strømforsyningens innvirkning i signalveien.

Sekundærsiden av trafoen er flytende og terminert med en motstand på 1k2. Dette gir driverrøret en AC-last på ~20k (uten slutt-trinn tilkoplet), og sikrer trafoens høyfrekvensrespons. (Sowter anbefaler ikke høyere last enn 1k2 for 9705).

Hva blir så utgangsimpedansen? Som nevnt er EL84s rp om lag 2k, på sekundærsiden vil dette reflekteres som 600/(10000/2000)||1200, altså rundt 110 ohm. Det bør holde til å dra laster med en inngangsimpedans ned mot 1k.
OK, da er det i orden. Andre ting som bør tenkes på?
Tja, for eksempel lavfrekvensrespons med tanke på den induktive komponenten i primærviklingene.
Et kjapt overslag, basert på 40H som Sowter oppgir:
fc={(rp*Rl)/(rp+Rl)}/(2Pi*L)={(2000*20000)/(2000+20000)}/(2Pi*40)
fc=7Hz
Og høyfrekvensrespons som følge av millerkapasitans og resistansen i inngangspotmetret.
Hvis vi bruker Cag=10pF som Phillips oppgir og en gain på 14x vil øvre grensefrekvens ved maksimum uheldig posisjon av potmetret bli fc={1/(2pi*Cm*Rg||Rpot/2)} som gir et fall på 3dB ved 22kHz. Litt lavt kanskje -- et botemiddel for å doble fc opp til 44kHz er å velge et pot på 50k.

Så på papiret ser det altså for øyeblikket slik ut:
Zout = 110 ohm
Frekvensgang: (-3dB) 7Hz – 22kHz
Gain: 11dB
Maks utgangssignal: ~20V rms

Jan E Veiset

12-DES-2006:

Da har jeg gjort en liten endring som betyr to ting: Jeg har introdusert level/balanse-potmeter, noe som påvirker øvre grensefrekvens og drar denne opp fra 22kHz til 33kHz (fortsatt med potmeter i "worst case" posisjon). Inngangsresistansen vil også påvirkes og variere mellom 100k og 47k avhengig av posisjonen til volumkontrollen. Det siste ser jeg ikke på som problematisk da kilden (CD) har en rimelig lav utgangsimpedans.

Strømforsyningen vil bli en klassisk fullbølge likeretter med rør (EZ81) og C-L-C-R-C filter. Jeg har også planlagt regulert DC for gløding. Om strømforsyningen blir separat eller integrert har jeg ikke tatt stilling til.

Jan E Veiset

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei sann. Her var det litt å lese! :D

Kan ingen ting om rør-diy, men umiddelbart ser dette ut til å være noe i retning av det jeg kunne trenge,. Problemet er vel at en slik konstruksjon vel ikke blir tilgjengelig som kit eller ferdig forsterker?

Om jeg nå skulle forsøkt meg på min første selvbygde rør-dings, ville dette vært et sted å begynne og hvor mye ville noe slikt kommet på?

Mvh
Sniff

O

OivindJ

Gjest
Det var en eller annen som målte impedansen på Nordic Ming Da pre tror jeg.

Den var ikke lik det som var oppgitt mener jeg å huske.

Søk og se hva du finner (lå på hifi- generelt).

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Om jeg nå skulle forsøkt meg på min første selvbygde rør-dings, ville dette vært et sted å begynne og hvor mye ville noe slikt kommet på?
Konstander, tja. Det som drar i vei er trafoene. 7905 koster ca £60/stk så for et par blir det vel rundt 2500,- med frakt og MVA, det nest dyreste er nett-trafoen, jeg vil anslå rundt 1000 kr. Rørene får du i mange prisklasser men la oss si 500,- for 2xEL84 og 1xEZ81. Da har vi kommet opp til 4000,- Utover dette trenger du en boks eller to å bygge det hele inn i, pluss rørsokler, RCA og XLR-plugger, potmeter, brytere/vendere, noen motstander, kondensatorer og andre småting.
Rundt 6000 vil jeg anta er en realistisk ramme.

Jan E Veiset

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Nja. Ikke helt sykt det...Vi får se.

Fant ikke noe om imp på Nordic Ming Da pre

Mvh
Sniff

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei igjen

Takk for linken. Oppløftende lesning for en med 7 tommeltotter!  ;D

Lette etter litt info om Hypex-modulen. Har jeg missforstått noe, eller har disse en veldig høy inngangsimp (100kohm)?. I så fall må jo disse være en veldig god match for rør-pre:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet426.htm

Har liksom tatt det for gitt at lav ing.imp var noe som kjennetegnet alle klasse D.

Mvh

Sniff

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Denne ser jeg frem til Jane!
Det vil jeg tro. Der steg vel en bestemt aksjekurs tenker jeg! Kanskje midgard skulle kjøpe den og sette den i produksjon!
;)

mvh
Sniff

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.341
Sted
Østfold
Midgard Audio er lite avhengig av aksjekurser da ingen aksjer er til salgs for tiden.

Imidlertid er det interessant at noen lager en forforsterker som enkelt kan tweakes til å låte på ulike måter men allikevel klarer å kontrollere den lasten den skal drive. Det betyr at man kan kompensere for lydkarakteren i høyttalerne uten at man gjør kompromisser med de kvalitative parametrene.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Ja, det er meget spennende. Håper vi får en tråd fra jane med en nærmere presentasjon, bilder og lytteinntrykk.

Mvh
Sniff

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.341
Sted
Østfold
Forøvrig synes jeg det er interessant med forforsterkere generelt som kan skilte med utgangsimpedans i 100ohm-området. Enkle kretsløsninger er heller ikke å forakte.

Hal3101

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.02.2003
Antall liker
0
Anbefalar å prøva med 6H30 røyret og. Utrulegt støysvakt og gain ligg vel rundt 20dB, Rp ligg vel rundt 2k om eg ikkje hugsar feil. Ac - Dc glød høyrer eg ikkje forskjel på dette røyret. Har testa 5687, 417a, 6c45 og forskjellige pentodar i same kretsen og 6H30 røyret er det mest nøytrale og støysvake eg har prøvd til no. Brukar ein lundahl trafo med 3.5:1 på utgangen. Har og testa litt med ultrapath både i pre og i powerampen min. Erfaringen var vel at UP kondensatoren vert rimeleg utslagsgjevande for lyden. Fekk og litt meir støy.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.341
Sted
Østfold
Mener å huske jeg har sett 300B brukt som rør i en pre også. Da bør man jo klare en skaplig lav utgangsimpedans.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
jane, her er en litt annen idé til drivertrinn med trafo, av John Broskie.

http://www.tubecad.com/2005/April/blog0042.htm

Dobbel triode i differensialkobling for linearisering, og power supply noice rejection.
Problemet er kanskje å finne en litt kraftig dobbeltriode med litt gain som kan passe.

Svein.
Dette er en aldeles utmerket måte å bedre både PSRR og linearitet på. Jeg har valgt en litt annen filosofi eller innfalsvinkel:

En måte å løse problemet med ripple rejection er å slippe å bruke det. Altså å ha en forsyningsspenning som er praktisk sett rippelfri. I drivertrinnet jeg omtalte lenger oppe (BO preamp) er PSRR omtrent lik 0 i selve drivertrinnet og -12dB etter trafoen på selve utgangen. Hvis vi stiler mot PSRR=~80dBV (ref 1V) eller bedre, så betyr det at maks B+rippel må være mindre enn 10^(80/20)/10^(12/20), eller med andre ord 1V/2500=0.4mV rippel.
Med et så beskjedent strømtrekk som i overkant av 20mA (per kanal), vil jeg tro det er fullt mulig å oppnå så lav rippel, og vel så det, med tradisjonell C-L-C-R-C filtrering. Å legge litt mer penger i strømforsyningen vil redusere kompleksiteten til kretsløsningen med tanke på PSRR.

Noe av tanken ved å bruke et audio utgangsrør (EL84) som driverrør var at det da vil blir brukt i et begrenset område i forhold til hva det var ment for. Mens det i et utgangstrinn kanskje har over 150V spenningssving trenger jeg i denne kretsen kun 1/10 av dette. Kjørt i triodemodus og med så lavt sving vil THD også avta dramatisk i forhold til hva røret var ment å jobbe under. Skal jeg tippe, vil THD ved 1Vrms ut ligge i området 0.1-0.2%. I første rekke andreharmoniske, og slike tall skremmer meg ikke. ;)
Kanskje det tvinger seg frem litt rørmagi? ;D

Jan E Veiset

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg tror jeg ville satt et RC ledd på utgangen i stedet for bare en R.

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Jeg tror jeg ville satt et RC ledd på utgangen i stedet for bare en R.
Kan du begrunne denne troen? ;)
Jeg har ikke målt på den aktuelle trafoen men ofte har interstage og linjetrafoer en peak over det hørbare området hvis de ikke termineres med en last. I de fleste tilfeller holder det med en ren resistiv last for å flate ut frekvensgangen.
Før jeg har målt selv må jeg nesten bare stole på målinger som Sowter har gjort, her terminert med 600R og med Ri=3k på primærsiden:

Denne grafen viser en frekvensgang fra under 20Hz til rundt 80kHz innenfor –1dB. I all hovedsak er lavfrekvensresponsen avhengig av driverresistansen og høyfrekvensresponsen avhengig av termineringen. Som vi ser, er det antydning til en peak ved ~75kHz og jeg vil tippe denne blir litt mer framtredende ved å kjøre trafoen løsere (les med høyere resistans brukt til terminering). Brian Sowter anbefalte dog ikke å kjøre denne trafoen med mye høyere sekundærlast enn 1k2. Det er årsaken til at kretsen er preterminert med 1k2, effektiv last blir 1k2||Rin_i_neste_trinn. Hvis Rin i neste trinn er f eks 8k, blir effektiv last lik 1k pluss evt kapasitans i kabler og inngangskrets.

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Da har jeg kommet litt lenger med disse planene og bestilt deler og slikt. Når det gjelder selve utformingen blir det to separate chassiser i samme treramme. Begge chassisene er 10x6x2” og for letthets skyld er knapper og tilkoblinger på oversiden. To separate bokser for å få det så fritt for nettstøy (brum) som mulig og i en kasse av praktiske årsaker.

Planen er at det blir noe ala dette (Choke i power supplyet på skissen under blir plassert inne i chassiset):

Kanskje blir jeg ferdig til sommeren etter at noen andre prosjekter er unnagjort...

Jan E Veiset

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Lykke til!
Venter i spenning.

mvh
Sniff

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Jeg måtte ha hjelp til chassisarbeidet for å komme videre. (Slik er det når man har 10 stortær på hver hånd). Boksene er lakkert hvit og treviket er kanadisk eik.

Regner med å starte monteringen neste uke.
Siden jeg har en god del ulike EL84 kommer jeg til å foreta en sammenligning av disse med hensyn på støy/mikrofoni og distorsjonsmønster for å se om det er store forskjeller mellom de ulike merkene (Sovtek, EH, JJ, Golden Dragon, Siemens, Phillips Miniwatt etc).

Imponerende ryddig på arbeidsbenken, eller hur? ::)

Jan E Veiset

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Hva er den lille sorte firkanten nede til venstre i bildet. Skal du ha en vifte i forsterkeren?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Andreas skrev:
Hva er den lille sorte firkanten nede til venstre i bildet. Skal du ha en vifte i forsterkeren?
Det er en 80mm vifte, men jeg tror ikke jeg får bruk for den her.
Den er en reservevifte til disse, som har 2 vifter hver i bunnplaten:

Egentlig den rake motsetting til ICE-power blokkene som denne preampen skal brukes sammen med. ;)

Jan E Veiset

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Sniff skrev:
I romjulen har jeg rotet litt med noen elementer og plater jeg har hatt liggende og endt opp med noe som ligger nær dd-8 på www.humblehomemadehifi.com. Er ikke ikke helt ferdig, men det virker til å bli ok lydmessig. Ekstriøret derimot gjør seg best i dunkel belysning! :p

Så til saken: Gunnar Brekke skrev i en test av en rør-pre i forrige fidelity at dette var en dårlig match for ICE-forsterkere ol. Tenker litt på å bygge et slags stativ de nye høytalerne med fremtidsrettet rom for filter og eventuelt forsterkermodul(er). Tenker da eventuelt på å bruke Elteks Hypex-løsninger. Vil dette være en dårlig løsning dersom jeg velger en brukt/rimelig rørpre? Tror inngangsimp. på hypexene ikke er av de høyeste.

Mvh
Sniff
Jeg har også tenkt tanken på hvordan et rør-trinn som forforsterker oppfører seg lydmessig ift. et rørtrinn som belastes betydelig mer enn et inngangstrinn på en effektforsterker. Vil belastning gi rør-lyd, eller er det rørene isolert sett som lager rør-lyden? Hvordan opptrer forvrengningskoponenter med svært lav belastning kontra stor belastning?

Så sp.målet jeg stiller til slutt: Spiller det noen rolle om det er et transistortrinn eller rørtrinn i forforsterkerdelen?

Noen som kan svare på dette?

Mvh.

Vidar

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Dette har jeg også grunnet på: Den "farven" som rørpreen gir lyden, vil den beholdes gjennom klasse d forsterkerene, eller blir den eeehh kastrert. Unnskyld uttrykket men det fallt så naturlig å bruke fordi en av assistentene mine nettop har kastrert hunden sin.Den er derfor omdøpt fra rex til rex minus...

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Low-Q skrev:
Jeg har også tenkt tanken på hvordan et rør-trinn som forforsterker oppfører seg lydmessig ift. et rørtrinn som belastes betydelig mer enn et inngangstrinn på en effektforsterker. Vil belastning gi rør-lyd, eller er det rørene isolert sett som lager rør-lyden? Hvordan opptrer forvrengningskoponenter med svært lav belastning kontra stor belastning?
Et klassisk rørtrinn (f eks en triode i felles katodekobling) vi ha en asymmetrisk overføringsfunksjon som er avhengig av lasten. I praksis vil dette si at forvrengningen vil øke jo mer lavohmig lasten er, spesielt gjelder dette andreharmoniske. En katodefølger vil også ha en asymmetrisk overføringsfunksjon men grunnet høy grad av lokal feedback vil et slikt oppsett være mer motstandsdyktig ovenfor dette. Gode egenskaper for en katodefølger er rør med både høy transkonduktans (gm) og høy forsterkning (mu). Høy gm sikrer lav utgangsresistans og høy mu sikrer lavt tap. Imidlertid skal en katodefølger både source og sinke signalet, det vil si at katodemotstanden (og dermed strømmen) fort kan bli en begrensende faktor i en katodefølger. Så i praksis er heller ikke katodefølgere problemfrie ved lave laster (selv om utgangsresistansen på papiret er lav).

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
vega65 skrev:
Dette har jeg også grunnet på: Den "farven" som rørpreen gir lyden, vil den beholdes gjennom klasse d forsterkerene, eller blir den eeehh kastrert.
Jeg vil tro at når signal først er farget så er det vanskelig å vaske bort fargingen, spesielt i et slutt-trinn med i utgangspunket veldig lav THD. I rørkretser snakker vi av og til om kansellering av distorsjon, det bygger på ideen om at et påfølgende trinn som har motsatt karakteristikk av det originale vil gjøre at summen av distorsjonen blir mindre (kansellert). Men i dette tilfellet kan jeg ikke se for meg noe slikt.

Jan E Veiset

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.341
Sted
Østfold
Akkurat dette er særdeles interessant ifm høyttalere. Ser man for seg en høyttaler med relativt høy 2. og 3. harm, så benytter man en pre/effekt som har stor grad av omvendt forvrengning vil man kunne få en delvis kansellering.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Snickers-is skrev:
Akkurat dette er særdeles interessant ifm høyttalere. Ser man for seg en høyttaler med relativt høy 2. og 3. harm, så benytter man en pre/effekt som har stor grad av omvendt forvrengning vil man kunne få en delvis kansellering.
Eller enda mer? Hvis høyttaleren gir mye 3. harmonisk, og forsterkeren gir mye 2. harmonisk, ender man vel på et system med både 2. og 3. harmnisk forvregning, + 6. harmonisk som funksjon av 3. harmonisk av forsterkerens 2. harmoniske?
Har både forsterker og høyttaler 2. og 3. harmonisk forvrengning, blir det vel dobbelt av allt, og i tillegg 2. og 3. harmonisk forvregning fra høyttalerne lagt til de 2. og 3. harmoniske i forsterkeren, så du i sum får mye 2. og 3, + betydelig 4., 6., og 9. harmonisk - altså forvrengt 2. og 3. harmonisk forvrengning?

Dette ble mye tankevirksomhet kl 2 på natta, men håper du følger tankegangen :)

Vidar

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Low-Q skrev:
Eller enda mer? Hvis høyttaleren gir mye 3. harmonisk, og forsterkeren gir mye 2. harmonisk, ender man vel på et system med både 2. og 3. harmnisk forvregning, + 6. harmonisk som funksjon av 3. harmonisk av forsterkerens 2. harmoniske?
For kansellering kreves det at distorsjonen er av samme orden og innbyrdes ute av fase. Mer generelt: en overføringsfunksjon som funksjon av den inverse av samme overforingsfunksjon vil resultere i en lineær funksjon. I teorien uten å tilføre det opprinnelig signalet noe ekstra, i praksis har aldri de to trinnene helt lik overføringsfunksjon og det vil adderes ulinearitet.
Et praktisk eksempel på dette er push pull forsterkere, i forhold til SE er her 2. harmoniske betydelig redusert og han ender opp med høyere harmoniske som dominat faktor (typisk 3. og 5.harmoniske) Andre eksempler på inverse overføringsfunksjoner kan være compress/expand som f eks Dolby eller i det frekvensmessige domenet som NAB og RIAA.

Jan E Veiset

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
jane skrev:
Low-Q skrev:
For kansellering kreves det at distorsjonen er av samme orden og innbyrdes ute av fase. Mer generelt: en overføringsfunksjon som funksjon av den inverse av samme overforingsfunksjon vil resultere i en lineær funksjon. I teorien uten å tilføre det opprinnelig signalet noe ekstra, i praksis har aldri de to trinnene helt lik overføringsfunksjon og det vil adderes ulinearitet.
Et praktisk eksempel på dette er push pull forsterkere, i forhold til SE er her 2. harmoniske betydelig redusert og han ender opp med høyere harmoniske som dominat faktor (typisk 3. og 5.harmoniske) Andre eksempler på inverse overføringsfunksjoner kan være compress/expand som f eks Dolby eller i det frekvensmessige domenet som NAB og RIAA.

Jan E Veiset
Er det en måte å fasevende overharmoniske selv om grunntonen er i fase? Og hvordan gjøres det enklest i et komplekst frekvensspekter?

Mvh.

Vidar

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Da har jeg brukt de par siste kveldene til litt hobbyarbeid:

I følge målingene holder trafoene til Sowter spesifikasjonene og vel så det. Designet med semiseparat strømforsyning gir et positivt resultat mhp signal/støyforhold. For tiden står det rør fra JJ i forsterkeren, neste uke har jeg planlagt en test med rør fra mange ulike leverandører, både NOS og nyproduserte. Hvis resultatet sier noe fornuftig kommer jeg til å presentere resultatene i tech-hjørnet.

Alle målinger er gjort med intern last på 1200 ohm.

Frekvensgang 1Vrms: 10Hz - 110kHz (+0/-1dB)
THD: 0.25% (1Vrms), 1% (10Vrms)
S/N: 80dB (ref 1Vrms)
Utgangsimpedans: 165 ohm.
Maks gain: 3.8x/11.5dB
Maks utgangssignal før klipping: 20Vrms

Jan E Veiset

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
Et bilde av innmaten:

I selve forsterkerdelen er det veldig få komponenter. De to store SCR kondensatorene tilhører ultrapath-kretsløpet. Som det sees av bildet er det ikke brukt skjermede kabler, selve chassiset får være skjerming nok. Glødingen er likestrøm.

Jan E Veiset

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
3.101
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
kjempefint .Langt å strekke seg etter den orden som er i dine byggverk...Mine blir nok noe mer ala spagetti...Skal bli interessent å se måleresultatene.å beskrive lyd med bare ord synes meg å være en vanskelig øvelse, med betydelig rom for misforståelser og unøyaktigheter.Spennende møte mellom subjektiviteten i lytteopplevelsen og harde facts i vente? Regner med at du med din teoretiske ballast har tanker om hva du venter å finne. Nysgjerrig på om det som måler best også lyder best i dine ører...

mvh vegard

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Lekkert, Jane. Og med så enkel oppbygning så kan man jo klare det med bare stortær også.

Kan man spørre om samlet delekostnad for noe slikt? (Så du antok ca 6000 i starten, stemte det?)
Må man ha rør i strømforsyningen, eller kan andre strømforsyningsteknologier også gjøre jobben?

Hvis dette låter bra med ICE så kunne jeg godt tenkt meg å forsøkt noe slikt selv...

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
Jane,
Jeg regner med at flere av trafoene du bruker er customspesifiserte av deg. Hva er leveringstiden i gjennomsnitt? Problemet med en del "entusiast-viklere" som f.eks. Tribute og AE Europe er at de har leveringstider som er "out of this world". En leveringstid på flere måneder blir ofte litt for lenge for en litt flakkende DIY-sjel. (Antagelig derfor det begynner å bli fullt på loftet av nesten ferdige prosjekter som har blitt lagt på is. ;))

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.292
Sted
'
roffe skrev:
Lekkert, Jane. Og med så enkel oppbygning så kan man jo klare det med bare stortær også.

Kan man spørre om samlet delekostnad for noe slikt? (Så du antok ca 6000 i starten, stemte det?)
Må man ha rør i strømforsyningen, eller kan andre strømforsyningsteknologier også gjøre jobben?
Du trenger ikke likeretterrør i strømforsyningen. Hexfred dioder vil gjøre samme jobben (til glødingen brukte jeg schottky-dioder). Det vil muligens også redusere kostnaden på nett-trafoen i og med at du slipper gløding til likeretter og kan bruke kun en sekundær (ikke ct) for høyspent.

I overkant av 6000 i totale kostnader for dette prosjektet tror jeg ikke er så veldig langt fra sannheten. Det som drar i vei er trafoutgiftene: Linjetrafoene koster £63/stk og nett-trafoen (kundespesifisert) kostet £105, pluss selvfølgelig frakt og MVA. Det andre småtteriet koster ikke all verden, men klart, EL84 finnes i alle prisklasser fra ca 50Kr/stk til over 1000Kr/stk.

Når det gjelder ryddighet vet jeg ikke helt om det samme kan sies om strømforsyningen. ;D

Jan E Veiset

Topp Bunn