Jeg har lekt litt med tanken på å lage en rørpre som er konstruert for å dra lavimpedante slutt-trinn. Tipper jeg kommer til å bygge noe som beskrevet nedenfor en gang i løpet av neste år:
10-DES-2006:
Motivasjonen for å konstruere denne rørpreampen er å bruke den sammen med solid state forsterkere med lav inngangsimpedans. BO henviser ikke til B&Os IcePower forsterkere, men rett og slett Balanced Output. (og ja, den skal brukes sammen med IcePower).
Mange rørpreamper trives best sammen med et slutt-trinn med inngangsimpedans på over 10k, ofte er 30-100k ideelt. IcePower har en inngangsimpedans på 4k (eller var det 8k) og den er balansert. Den enkleste måten å konvertere et høyohmig sigle ended signal til lavohmig balansert er ved hjelp av en step-down trafo, i dette tilfellet 10k/600R, eller 1:4 om du vil.
Impedanskonverteringen gjør at jeg mister ~12dB gain på veien som må oppveies av driverrøret. Hvis vi ønsker 10dB overall gain i preampen bør driveren ha en spenningsforsterkning på ~22dB, eller 12-13 ganger. En aktuell kandidat er EL84 i triodemodus. Det har en del gode egenskaper, det er svært lineart (lav harmonisk forvrengning) og det har forholdsvis lav indre resistans (rp ligger i området 2k). Andre kandidater kan være E88CC, ECC99 eller tilsvarende. Parallellkoblede 12AU7/ECC82 eller 6SN7 hadde også kunne vært en tanke. Hvis man hadde ønsket mindre gain er 12B4 en soleklar kandidat. Egentlig finnes det mange å velge mellom, men jeg har valgt EL84, det er et godt audiorør som fortsatt er i produksjon, forholdsvis rimelig er det også.
Drivertrinnet er konstruert med såkalt ultrapath, det er en metode å avkople katoden på som ikke lenger er så vanlig. Katodemotstanden er avkoplet på normalt vis til jord, via en elektrolytt, men også til B+ via en filmkondensator. Det er denne avkoblingen som kalles ultrapath. Hensikten er å forsøke å minimalisere strømforsyningens innvirkning i signalveien.
Sekundærsiden av trafoen er flytende og terminert med en motstand på 1k2. Dette gir driverrøret en AC-last på ~20k (uten slutt-trinn tilkoplet), og sikrer trafoens høyfrekvensrespons. (Sowter anbefaler ikke høyere last enn 1k2 for 9705).
Hva blir så utgangsimpedansen? Som nevnt er EL84s rp om lag 2k, på sekundærsiden vil dette reflekteres som 600/(10000/2000)||1200, altså rundt 110 ohm. Det bør holde til å dra laster med en inngangsimpedans ned mot 1k.
OK, da er det i orden. Andre ting som bør tenkes på?
Tja, for eksempel lavfrekvensrespons med tanke på den induktive komponenten i primærviklingene.
Et kjapt overslag, basert på 40H som Sowter oppgir:
fc={(rp*Rl)/(rp+Rl)}/(2Pi*L)={(2000*20000)/(2000+20000)}/(2Pi*40)
fc=7Hz
Og høyfrekvensrespons som følge av millerkapasitans og resistansen i inngangspotmetret.
Hvis vi bruker Cag=10pF som Phillips oppgir og en gain på 14x vil øvre grensefrekvens ved maksimum uheldig posisjon av potmetret bli fc={1/(2pi*Cm*Rg||Rpot/2)} som gir et fall på 3dB ved 22kHz. Litt lavt kanskje -- et botemiddel for å doble fc opp til 44kHz er å velge et pot på 50k.
Så på papiret ser det altså for øyeblikket slik ut:
Zout = 110 ohm
Frekvensgang: (-3dB) 7Hz 22kHz
Gain: 11dB
Maks utgangssignal: ~20V rms
Jan E Veiset
12-DES-2006:
Da har jeg gjort en liten endring som betyr to ting: Jeg har introdusert level/balanse-potmeter, noe som påvirker øvre grensefrekvens og drar denne opp fra 22kHz til 33kHz (fortsatt med potmeter i "worst case" posisjon). Inngangsresistansen vil også påvirkes og variere mellom 100k og 47k avhengig av posisjonen til volumkontrollen. Det siste ser jeg ikke på som problematisk da kilden (CD) har en rimelig lav utgangsimpedans.
Strømforsyningen vil bli en klassisk fullbølge likeretter med rør (EZ81) og C-L-C-R-C filter. Jeg har også planlagt regulert DC for gløding. Om strømforsyningen blir separat eller integrert har jeg ikke tatt stilling til.
Jan E Veiset