Forsterkere Klasse D

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.778
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Man kan måle eller man kan lytte Klasse D er fint til sub brug og mellemklasse hifi Men hvis målet er høj klasse lyd og og man ikke har så mange penge så gå efter noget brugt en gammel Sansui AU919 banker stadig det meste i dag Hvorfor mon der er så mange brugt til salg og man kan ikke komme af med dem til halv pris

hygge
Tåpe kaller vi slik snakk.
Har eid Sansui jeg også på 70 tallet.
KL D banker det aller meste ned støvlene idag.
Påstander om att det bare virker i bass er jo bare helt idiotisk.
Det spiller exstremt oppløst og kontrollert. Men ønsker man vreng og støy, så er det bare å kjøpe en gammel amp fra 50-60 eller 70 tallet.
Verden har faktisk gått videre, diy er kommet for å bli.
Handler ikke om mangel på penger som gjør att vi går den veien, men fornuft og vett i skolten.
Hvorfor skal jeg bruke 10 ganger så mye penger når jeg fint kan lage selv?
Det er faktisk det som er eierglede i mine øyne.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.730
Sted
VestBredden
Før man slår seg hardt på brystet og proklamerer,..... Så bør man igrunn tenke litt på hva slags lyd debattantene er ute etter.
Jeg har selv Anaviews her i fleng, og jeg har har en bitteliten ICE modul her, jeg har hatt flere rør forsterkere og jeg har hatt en A - AB konstruksjon som var flott rangert av besserwisserne ;)
Nå hersker det ingen tvil om at digital modulene måler aller best mot Sansui, INGEN tvil om det, men hvem av dem som har best lyd, er den som passer inn i ens egne lydpreferanser. Liker man Ekstrem ren lyd med måledata som Amir ville vått en halvkram av... HELT Ok, men om man liker svære horn og rør forsterkere, som gir alt annet enn gode måledata, så må det og gi den respekt.
For dere som har vært med på litt av reisen til @Kevlar så vet dere at ikke alt har med måledata og gjøre. Mer nærvær enn jeg har hørt noe sted, Inkl @Sluket /oteket :) Men det er forskjellige prioriteringer og kombinasjonen som var hos nevnte med J Horn og Bi-Rad kommer til og bli savnet i evig tid !!!!
Og der er det jo Kl A og det har vært uten noe som jeg har kunnet detektere som forvrengning.
Det og si at det ene eller andre er bedre, er en sannhet med visse modifikasjoner.

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
14.234
Sted
Sørlandet
Tåpe kaller vi slik snakk.
Har eid Sansui jeg også på 70 tallet.
KL D banker det aller meste ned støvlene idag.
Påstander om att det bare virker i bass er jo bare helt idiotisk.
Det spiller exstremt oppløst og kontrollert. Men ønsker man vreng og støy, så er det bare å kjøpe en gammel amp fra 50-60 eller 70 tallet.
Verden har faktisk gått videre, diy er kommet for å bli.
Handler ikke om mangel på penger som gjør att vi går den veien, men fornuft og vett i skolten.
Hvorfor skal jeg bruke 10 ganger så mye penger når jeg fint kan lage selv?
Det er faktisk det som er eierglede i mine øyne.

La oss forøke å unngå at denne tråden eskalerer ytterligere og heller godta at noen foretrekker den organiske lyden som en del vintage utstyr og rør har.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.522
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
La oss forøke å unngå at denne tråden eskalerer ytterligere og heller godta at noen foretrekker den organiske lyden som en del vintage utstyr og rør har.
Eller avlive myten om at Klasse D ikke klarer å spille godt fra bunn til topp... Synes @steinost forklarte det godt jeg.

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
825
Er klasse-D forsterkere i dag ensbetydende med at det også benyttes SMPS?

• Liker
Reaksjoner: KMR

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.842
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Min erfaring med Klasse D er at de er litt tamme og snille oppover i frekvens.
-Den tørre og kontrollerte karakteren som er ønskelig i bassen, blir på en måte uønsket i presensområdet og oppover, hvor det savnes litt utklinging og mikrodynamikk. De gamle Midgard ampene (1. generasjon ICE) var alt for daue oppover i frekvens, for min smak.
Men har ikke lyttet på de aller nyeste variantene av sorten, så skal ikke være skråsikker.
En moderne klasse D tilfører ingen av karakteristikkene du nevner over.

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Antall liker
825

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.730
Sted
VestBredden
@Espen R . ikke meg du spør, men mine to cent på det, er mer mot kombinasjonen mot DSP.
Aktive oppsett slik som Sigberg Audio gjør er fremtiden. Det er i kombinasjonen der løsningen ligger.

Men spør meg om teknisk om digitalis, nope :LOL:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.348
@Espen R . ikke meg du spør, men mine to cent på det, er mer mot kombinasjonen mot DSP.
Aktive oppsett slik som Sigberg Audio gjør er fremtiden. Det er i kombinasjonen der løsningen ligger.

Men spør meg om teknisk om digitalis, nope :LOL:
At det kan være fremtiden, det kan være. Men det ble litt på siden av det jeg spurte om.

Om man har næringsinteresser eller ikke, så evner noen ikke å se ting i et holistisk perspektiv mht teknisk utvikling og kanskje mer later som om en har en interesse av å fremstille det som om «nå er alt perfekt, nå har vi nådd toppen».

Den gang for ganske mange år siden da Snickers-Is kom med første generasjons Ice og Oberon ble det fremstilt som om nå er alt målemessig perfekt og ditto låt som nettopp det. Husker jeg ironiserte over det når Mk 2 versjonen kom som vistnok låt enda bedre. Det perfekte ble vist enda mer perfekt.
Etter det fikk vi Hypex og andre D-løsninger som mange mente var et fremskritt mht lydkvalitet. Og det var sikkert det. Også Ice modulene har blitt videreutviklet siden den gang da.

Det jeg gjør nå er å se bakover i tid, hvordan vi den gang da oppfattet «det absolutte» mht lydkvalitet i forhold til hvordan vi ser på tingene i dag. Prøver å sette teknologien inn i en holistisk sammenheng. Personlig mener jeg D-ampene låter riktig bra i dag. Men i mine ører låter tradisjonelle AB-amper fremdeles mer riktig, spesielt i de øvre frekvensområder. Så har jeg respekt for at andre har en annen oppfatning.

Jeg nevnte Snickers-Is i innlegget mitt. Har stor respekt for mannens innsikt og hans mange viktige bidrag her på sentralen. Har også møtt ham ved et par anledninger. Ville bare si det sånn at jeg skulle misforståes.

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.842
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
På hvilke områder eller på hvilke måter kan fremtidens klasse D låte bedre enn hva de gjør i 2024?
Personlig ser jeg ingen store forbedringspotensiale. De er transparente, effektive, kraftige, lastuavhengige og stabile ned til 1-2 ohm.

Hypex kom vel med Nilai for ikke så lenge siden, og forbedret SINAD fra allerede transparente nivåer til .. enda mer transparente nivåer? :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.348
Personlig ser jeg ingen store forbedringspotensiale. De er transparente, effektive, kraftige, lastuavhengige og stabile ned til 1-2 ohm.

Hypex kom vel med Nilai for ikke så lenge siden, og forbedret SINAD fra allerede transparente nivåer til .. enda mer transparente nivåer? :)
Var det i 2024 vi nådde perfeksjonen, eller skjedde det noen år tilbake i tid? 🙂

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.842
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Var det i 2024 vi nådde perfeksjonen, eller skjedde det noen år tilbake i tid? 🙂
Nå skal jeg være forsiktig med å automatisk adoptere / anta at jeg forstår din definisjon av perfeksjon. Men Hypex nCore i den versjonen som fortsatt selges er vel en plass mellom 10 og 15 år gammel, og etter min mening er de så gode at det nok er mer matnytting å lete etter forbedringer andre steder. Det er vel nå på høyttalersiden (muligens en subjektiv påstand fra en høyttalerprodusent) de største forskjellene ligger.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.348
Nå skal jeg være forsiktig med å automatisk adoptere / anta at jeg forstår din definisjon av perfeksjon.
Vi har en akustisk hukommelse.
Låter det tilnærmet som en stryker kvartett på kammermusikkfestivalen, så er vel det perfeksjon.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.730
Sted
VestBredden
D - vil i fremtiden mest sannsynlig bare bli enda mindre så enda lettere og putte i enda mindre høyttalere.

:rolleyes:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
7.842
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Låter det tilnærmet som en stryker kvartett på kammermusikkfestivalen, så er vel det perfeksjon.
Hvis det ikke gjør det, så er det mest sannsynlig en konsekvens av høyttalerne snarere enn forsterkerteknologien (med en antagelse om at man har nok effekt).

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.379
Torget vurderinger
1
Sinad på 80-90 holder nok for de fleste, om den er 100 eller 150 spiller gjerne veldig liten rolle lengre da hørselen ikke er så god som mange tror på, og med årene så blir den ikke akkurat bedre heller.
Du kommenterte at klasse AB er "renere" i toppen, det er ikke nødvendigvis slik. Jeg leverte fort inn den siste toppmodell AB ampen jeg kjøpte i 2018, pga. Utrolig stygg forvrengning i diskanten så man nesten trodde diskanten var sprengt, endte opp på en klasse D som faktisk var litt dyrere istedet men den hadde noen andre tekniske fordeler også som forsvarte prisen. Den leverte varene ihvertfall, og mindre forvrengning hele veien og mer korrekt likanes lyd som man lett kunne tilpasse selv.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.730
Sted
VestBredden
Helt enig, men det avgjøres ikke av forsterker alene, det er integrasjonen mellom stereoanlegget som helhet, inklusive høyttalere, mot rommet.
Høyttaleren er den store svakhet imo

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Antall liker
21.630
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Rart hvor opptatt en skal være av forsterker teknologien, når det er så mye annet som har mye mer å si for lyden. Kjøp den forsterker en har lyst på og som har kapasitet til å gjøre jobben. Mine Hypex FA5xx nitriste i forhold til mine tidligere Michi M8 monoblokker. Men bare visuelt. Lydmessig hørte jeg ikke forskjell, da jeg testet de mot hverandre på samme høyttaler. Allikevel hadde jeg kanskje valgt store monoblokker igjen hvis jeg skulle hatt et passivt oppsett. Kun av jåleri 🥴

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.348
Du kommenterte at klasse AB er "renere" i toppen,
Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg brukte ordet «mer riktig».

Å diskutere lyd på tvers av store grupper av befolkningen kan være en prøvelse. Husker tilbake i 1984 og noen syns CD plata og datidens CD spilleren låt som perfeksjon. Selv syns jeg CD spillere fra 1984 låt dritt.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.379
Torget vurderinger
1
Helt enig, men det avgjøres ikke av forsterker alene, det er integrasjonen mellom stereoanlegget som helhet, inklusive høyttalere, mot rommet.
Høyttaleren er den store svakhet imo
Eller rommet, eller forsterker, eller kilden, eller kablene ifølge enkelte.. Mange ledd, mange ord fra forskjellige munner, og mange feiltolker gjerne med "vilje" da de helst leser imellom linjene fremfor det som står direkte ord for ord og andre bare hører dårlig og nekter å innrømme det.
Dårlig hørsel nektet min bestemor for også, så det er nok en ganske vanlig ting å fortrenge og kanskje overdrive istedet også med fullt fokus på kabler og skylde på andre at det er de som hører dårlig. Høres kjent ut dette.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.730
Sted
VestBredden
Eller rommet, eller forsterker, eller kilden, eller kablene ifølge enkelte.. Mange ledd, mange ord fra forskjellige munner, og mange feiltolker gjerne med "vilje" da de helst leser imellom linjene fremfor det som står direkte ord for ord og andre bare hører dårlig og nekter å innrømme det.
Dårlig hørsel nektet min bestemor for også, så det er nok en ganske vanlig ting å fortrenge og kanskje overdrive istedet også med fullt fokus på kabler og skylde på andre at det er de som hører dårlig. Høres kjent ut dette.
Ikke minst det at man tror man hører alt det hifi-teorien tilsier.................................... Merkelig det der at folk ikke vil være med på skikkelige blindtester ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.812
Sted
Østfold
Det er nesten litt underlig at forsterkere kan få folk til å bli så engasjerte. Fra mitt perspektiv er det mye interessant man kan gjøre for å gjøre en forsterker bedre, men det skal så mye til før det gjør en kvalitativ forskjell i lyden som betyr like mye som en nærmest bagatellmessig endring i en høyttaler. Derfor synes jeg personlig at forsterkere er litt kjedelige. Det finnes mange eksempler på forsterkere som ikke passer til en gitt oppgave, men det skyldes også ofte at vi gir forsterkere ansvar de kanskje ikke burde fått.

Et eksempel på dette er når en høyttaler bygges for en gitt utgangsimpedans. Da har vi plutselig en høyttaler som bare passer til en liten håndfull forsterkere. Hvis man i tillegg lager høyttaleren for en forsterker som har ujevn utgangsimpedans passer den strengt tatt bare til én forsterker i hele verden.

Så er det jo eksempler på at det skjer ting mellom pre og effekt som ikke er linjært også. Da blir regnestykket enda mer komplisert. Men man kan forholdsvis enkelt bygge en forsterker som har lav og jevn utgangsimpedans, og der det skjer ekstremt lite i overgang mellom pre og effekt. Man kan også lage høyttalere som ikke gjør enorm forskjell på forsterkere, men da er man ofte til en viss grad inne på tildels store kompromisser på høyttalersiden.

Jeg er ikke udelt fan av at forsterkere får skylden for så mye både dårlig og bra. Utgangspunktet er at forsterkere skal være rene spenningsforsterkere. Men det er ofte nettopp slike forsterkere som får skylden for å ha en eller annen mangel. Det er selvsagt lett å konkludere med at "der kan du se, det er ikke nødvendigvis det som måler best som låter best". Men vi kan også sette det i et annet perspektiv, nemlig at dette er påstander som kommer fra de som liker å teste en haug med forsterkere og dermed selv skaper "bevis" for dette ståstedet. I andre enden av skalaen har vi dem som velger forsterkere mer pragmatisk og går etter høyttalere og akustikk når lyden skal optimaliseres.

Da er ikke lenger spørsmålet hvilken forsterker som er best, men om de som fokuserer på "musikalsk elektronikk" faktisk har bedre ytelse i oppsettet enn de som har en mer pragmatisk tilnærming til elektronikk.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.570
Er klasse-D forsterkere i dag ensbetydende med at det også benyttes SMPS?
Nei, men hvis du har smps ett sted i anlegget er det kanskje best å ha det overalt. Smps er ganske støyimmune, men de genererer mye støy ettersom de klipper 240-volten i fillebiter. Så en kombinasjon av smps og analoge strømforsyninger krever svært mye av sistnevnte. Så jeg som kjørere PC-basert tenker at smps rund baut er det beste.

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
1.411
Sted
Østfold
Har "Legobygga" både ICE og Hypex forsterkere, men mer gøy å bygge rør/transistor. Hva så med lyden, vel jeg sverger til aktivt oppsett der forsterker i alle fall slipper å drasse på delefilter. Etter endel mix/match har jeg foreløpig en preferanse for NCore bass, og Triode uten feedback for mellomtone diskant. Men har ingen formening om det passer andre, det viktigste er at jeg hører mye musikk med dette oppsettet, liker det godt.

• Liker
Reaksjoner: Bx

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.812
Sted
Østfold
Nei, men hvis du har smps ett sted i anlegget er det kanskje best å ha det overalt. Smps er ganske støyimmune, men de genererer mye støy ettersom de klipper 240-volten i fillebiter. Så en kombinasjon av smps og analoge strømforsyninger krever svært mye av sistnevnte. Så jeg som kjørere PC-basert tenker at smps rund baut er det beste.
Primærbanken sitter før noe "klippes opp". Den er som regel også den største i konstruksjonen. I tillegg sitter da likeretterne på over 300V, så de vil ha veldig korte døde intervaller. Det lille som er igjen er veldig lavt i nivå og høyfrekvent, så det er veldig lett å filtrere bort.

Generelt er det vel en god ide å bruke et filter med et par poler på en psu til signalelektronikk uansett om det er smps i systemet eller ikke. I tillegg synes jeg bruk av regulert spenning kunne vært mer utbredt.

• Liker
Reaksjoner: Bx

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.570
Primærbanken sitter før noe "klippes opp". Den er som regel også den største i konstruksjonen. I tillegg sitter da likeretterne på over 300V, så de vil ha veldig korte døde intervaller. Det lille som er igjen er veldig lavt i nivå og høyfrekvent, så det er veldig lett å filtrere bort.

Generelt er det vel en god ide å bruke et filter med et par poler på en psu til signalelektronikk uansett om det er smps i systemet eller ikke. I tillegg synes jeg bruk av regulert spenning kunne vært mer utbredt.
Dette kan jo du mye mere om en meg, men jeg tenker at smps rund baut er en ganske trygg strategi.

Sist redigert:
Topp Bunn