Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med premie i dagens KEK, berxter. :)
    Har du tall på hvor mange ganger du har fått det?
    Å søkke ta, vant jeg i dag også? Får aldri hørt på KeK før på mandag kveld pga døgnrytmen.
    Jeg vet ikke helt; flere enn 5, men færre enn 10. Jeg har en mistanke om at det er andre her med langt høyere suksessrate!

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Lenge mellom hver gang, selv om jeg har rett svar. Den første gangen jeg vant i KEK var det første programmet de sendte - det må være 27 eller 28 år siden. Da var det relativt lett å vinne, da det ikke var mange som sendte inn rett svar. I det siste har det blitt verre - vinner kanskje 1 gang på 2 år. Jeg vant i fjkor høst, så nå er det vel 1,5 år til neste gang.

PS: Dagens oppgver var ikke veldig vanskelige...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å høre at det er stadig flere som sender inn på KeK. Jeg sender sjelden inn nå, nøyer meg med egen tilfredsstillelse av å klare de fleste oppgavene.

Her spilles bunker med nye CDer.
    Nå en mulighet til å bli bedre kjent med symfonikeren Robert Simpson, som jeg så langt kjenner best fra markante komposisjoner for brassband.
    51hOF0VFtlL._SY355_.jpg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Jeg sender inn hvis jeg løser oppgavene raskt. Før skrev jeg lange utredninger om hvordan jeg kom fram til svarene, og brukte en del tid på oppgavene. Nå sender jeg inn hvis jeg løser oppgavene før kona har stått opp. Og jeg sender bare svarene, bryr meg ikke om CD-ønsker - jeg vinner ikke likevel, og skulle jeg vinne kan man bare ettersende ønsker.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Tchaikovskys Eugen Onegin i morgen kl 19 i Olavshallen. Nå: Tchaikovskys 6. symfoni fra Monteux-boksen. Raskere tempi enn jeg er vant til.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sender inn dersom jeg tar minst én av oppgavene på strak arm, eller jeg burde vite.. Timesvis bruker jeg bare dersom det er "klar en komponist", og det gnager meg.
    Nå spiller Paul Komen Beethovens Diabellivariasjoner på et Graf-piano fra 1824. Bilæte haves ikke.

B

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Thorleif Thedeen er en cellist vi har hørt flere ganger her i byen, og som jeg liker godt.
    Nå spiles Brahms cellosonater sammen med Roland Pöntinen, på SACD fra BIS
    Skjermbilde 2015-03-01 kl. 19.07.21.png

Mer Brahms på samme format følger, og Schubert
    Skjermbilde 2015-03-01 kl. 19.10.11.png

Korverk med Det Norske Solistkor

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer vellyd på vei.
    Jennifer Pike, et nytt bekjentskap, ung britisk fiolinist. Og for en fiolinist. Bare å merke seg navnet.
    Skjermbilde 2015-03-01 kl. 19.21.12.png

Særdeles vellydende produksjon fra Chandos, med Bergensfilharmonien og Sir Andrew.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Farlig dette med å sette på en komponist; jeg blir gjerne hengende der. Nå spiller gærningen Gulda sonatene 18-22 av vår kjære venn, salige Hr. Ludwig van.
    folder.jpg

B

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lenge mellom hver gang, selv om jeg har rett svar. Den første gangen jeg vant i KEK var det første programmet de sendte - det må være 27 eller 28 år siden. Da var det relativt lett å vinne, da det ikke var mange som sendte inn rett svar. I det siste har det blitt verre - vinner kanskje 1 gang på 2 år. Jeg vant i fjkor høst, så nå er det vel 1,5 år til neste gang.

PS: Dagens oppgver var ikke veldig vanskelige...
    Sålenge man ikke henger seg opp i feil komponist på oppgave 1... Hvilket jeg gjorde, før lyset endelig ble slått på. Trenger vel ikke å fortelle hvem jeg først tenkte på, men det var til og med feil kontinent. Brukte litt tid på den, da 2 og 3 gikk direkte inn.
    Nå:
    Folder.jpg

B

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mer Sibelius i britisk tapning, nå symfoniene med LSO og Sir Colin Davis
    411M8C4WVgL._SY355_.jpg

Symfoni nr.2 og 3 idag. Flott, og nr3 med tydelig nordisk preg.
    Jeg liker lyden i Barbican, fra LSO Live. Reservert, og litt mørkt, men klart, balansert og med god dynamikk. Passer til Colin Davis sin Sibelius, der verket legges ut for lytteren uten påsmurt lidenskap eller overdrevne effekter. Men likevel følsomt og rikt, sånn at vi føler at vi lytter dirkete på selve musikken.

ps: kan knapt vente på SACD-boksen med Carl Nielsen sine symfonier, som slippes om en uke.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Kormusikk med Dresdner Kreuzchor nå. "Chorale aus der Lutherzeit". Kor og orgel - ikke akkurat det jeg hører på mest, men dette var faktisk riktig flott.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Morgenens første;

Mahler; Des Knaben Wunderhorn
    Schwarzkopf - FiDi - LSO - Szell

1968

Mahler Des Knaben Schwarzkopf FiDi Sznell.jpg

Fin innspilling av denne samlingen sanger.
    Her synes jeg det kan trekkes linjer tilbake til Schuberts tidligere omtalte "Winterreise". Tonespråket er rimelig enkelt (til Mahler å være) og folkloren ligger som en base under.
    Kan en i det hele tatt få bedre utøvere av disse sangene, enn på denne innspillingen?

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Litt mer fra EMI;
    Haydn; Konsert for cello og orkester C-dur
    Boccherini; Konsert for cello og orkester B-dur
    du Prè - The English Chamber Orchestra - Barenboim

1967

Haydn Boccherini du Prè Barenboim.jpg

Det er noe eget med du Pré.
    Men det finnes jo, som tidligere nevnt i tråden, andre som også kan spille Haydn....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @ emotikon: Har ikke funnet noen bedre. nei. FiDi i "der Tamboursg'sell" er uovertruffen; dessuten gir Szell oss en liten overraskelse i form av et paukeslag ved "Ich schau dich nicht mehr an".

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    @ emotikon: Har ikke funnet noen bedre. nei. FiDi i "der Tamboursg'sell" er uovertruffen; dessuten gir Szell oss en liten overraskelse i form av et paukeslag ved "Ich schau dich nicht mehr an".

B
    Såpass, så han tar seg friheter - eller står det kanskje notert i en annen utgave?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Idag, mens jeg stryker klær: Nocturnes (eller skal vi si Nachtstücke?) av Field + diverse:

En CD med nocturnes av Field, 2 med Chopin (som jeg ikke spilte) og en med mange ukjente komponister. Fine små klaverstykker og godt spilt på hammerklavier. Field ble spilt på et Broadwood fra 1820-taller, mens den musikken på den siste CDen ble spilt på et Érard fra 1837.

Nå spilles Casella og Turchi:

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Over til denne. Muligens det flotteste jeg har hørt av klassisk musikk
    Vis vedlegget 309046

sir colin davis - mozart requiem choral works
    Jeg fant en innspilling på Presto Classical med et litt annet cover.
    Er disse med på den innspillingen du anbefaler? Angela Maria Biasi (soprano), Marjana Lipovsek (contralto), Uwe Heilmann (tenor), Jan-Hendrik Rootering (bass)Symphonieorchester und Chor des Bayerischen Rundfunks, Sir Colin Davis
    Skulle gjerne ha kommet med et klokt svar, men jeg er totalt blank. Det er sikkert andre som kan svarer på dette spørsmålet.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 309046

Er disse med på den innspillingen du anbefaler? Angela Maria Biasi (soprano), Marjana Lipovsek (contralto), Uwe Heilmann (tenor), Jan-Hendrik Rootering (bass)Symphonieorchester und Chor des Bayerischen Rundfunks, Sir Colin Davis
    Skulle gjerne ha kommet med et klokt svar, men jeg er totalt blank. Det er sikkert andre som kan svarer på dette spørsmålet.
    Den må det nesten være. Og forresten, Steinar, din ertekrok, sopranen heter Blasi til etternavn.

Det er fort å glemme at Davis hadde mange gode år i Bayern før han kom til London. Han overtok etter Kubelik, og var der til Maazel avløste ham. Før disse var Jochum grunnlegger og sjefsdirigent i mange år for dette superorkesteret. Jansons tok over etter Maazel. Han har valgt å satse videre der og slutte i Amsterdam. Siden det er et radioorkester med strenge rettighetskrav, er det forholdsvis få CD-er med dem sammenlignet med andre topporkestre. Nå har de eget label som utgir flotte innspillinger. Her er et eksempel:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Det er kanskje vanskelig å tro, awe, men denne gangen var jeg ingen ertekrok, selv om jeg svakt kan skimte tankegangen din :)
    Deltagerlisten jeg oppga, var klipp-og-lim fra Prestos nettsider, så her må jeg nok erklære meg not guilty.

Coveret på den jeg fant på Presto ser forøvrig slik ut:

davis.jpg

Hos Presto koster den NOK 62 pluss porto. Jeg fant den innspillingen HoJ refererer til hos amazon. Der koster den £37.12! Pluss porto. Riktignok inneholder amazons album noen flere spor, men er man primært ute etter Requiem, er det vanskelig å rettferdiggjøre den store prisforskjellen. Så da blir det, nær sagt som vanlig, Presto på meg.

Og mange takk for orienteringen rundt Bayern! Slikt liker en gammal [erte]krok å lese om. :)

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Den er god, Steinar. Med hensyn til kroking og krøking, går det bare én vei. Min gode, gamle far er på vei mot 91 nå, og ham er det snart bare halvparten igjen av "udi det korporlige". Heldigvis var jeg ingen ungdomssynd.

Davis beholdt sannelig de mentale kreftene, og nå fås LSO-innspillingene ekstra rimelig hos Presto. Mine favoritter der er boksene med Haydn og Dvorak. En annen gamling er den minst like vitale Haitink. Beethoven-symfoniene er nevnt litt tidligere i denne tråden. Han vet hvordan man skal håndtere Brahms også, minst like godt som Chailly og Thielemann. For en hundrelapp får du denne:

Den får en soleklar anbefaling fra min side.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.560
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om han tar seg friheter, men ingen av de andre jeg har hørt markerer det så sterkt.
    Dessuten roter jeg med haue, det er cymbalen som dasker til, og den står med mezzoforte.

https://musopen.org/sheetmusic/1081/gustav-mahler/des-knaben-wunderhorn/

B
    Jeg håper cymbaløren etter hvert får litt mer å gjøre enn det som fremkommer av det viste notearket?
    Hehe, Litt blir det jo; han/hun har litt pp i 44/45 og ut på 70-tallet. Lurer på om de virkelig sitter og teller, eller om de stoler på vanen... eller paukenisten som gir dem et dult i sida så de våkner.

B

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.394
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 309046

MOZART Requiem RCA 82876 762362 [JW]: Classical CD Reviews- July 2006 MusicWeb-International

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det er morsomt å følge denne tråden. Jeg synes imidlertid at det blir litt for mye klassikere her. Hører ikke folk på annet enn musikk fra de store komponistene som Bach, Mozart, Brahms, Beethoven, Chopin ...?

Etter 50 år med interesse for "klassisk musikk" begynner jeg å ha hørt mye av standardrepertoaret, og leter etter nye ting. Derfor spilte jeg nocturner av Field, Camille Pleyel, Kalkbrenner, Clara Schumann, Lefebure-Wely, Edmond Weber, Alkan, Glinka, Maria Szymanowska og Dobrzynsky i går og hoppet over Chopin. Og musikk for strykekvartett av Casella og Turchi.

Folk må selvfølgelig få lov til å høre på (og skrive om) det de vil, men det må da være flere enn meg (og erato) som hører på musikk av ukjente komponister? Det hadde vært fint å kunne bruke denne tråden som inspirasjon til å finne nye spennende bekjentskaper innen komponistenes rekker.

Selv har jeg hatt mye glede av musikk av Tan Dun, Julius Röntgen, Alfredo Casella, Ermanno Wolf-Ferrari, Goffredo Petrassi, Mieczyslaw Weinberg, Peteris Vasks, Alexander von Zemlinsky, Juliusz Zarebski, Aleksander Zarzycki, Cecil Coles, Ignaz Brüll, Joly Braga Santos etc...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser at awe nevner Maazel over her - tok frem denne plata i går morges, klar for en overfladisk gjennomlytting i dag;
    Mahler; Symf. np.4
    Harper - RSO Berlin - Maazel

Concert Hall 1970

Mahler 4 Maazel.jpg

Hmmmm.... det ble nok mer en en overfladisk lytt.
    Fordi; dette låt tamt og uinspirert. Men så var det noe der likevel - hva kunne det være da?
    Jo, det er noe med måten Maazel legger frem/forsterker forseringer, triller, pizzicatoer og noen rytmiske moment, spesielt i svake partier og de rolige satsene.
    Jeg er vant med innspillinger der det males med bredere pensel en det Maazel gjør her, både på det ene og andre lerretet.
    Liker jeg denne versjonen? Nja - skulle bla. ønske at det ble blåst mer i basuner, der det kreves. Men som nevnt, det er noe her som jeg kan like. Kanskje fordi noe av dette minner meg om Klemperer (1961) sin omstendlige måte å pensle ut strøkene på.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er morsomt å følge denne tråden. Jeg synes imidlertid at det blir litt for mye klassikere her. Hører ikke folk på annet enn musikk fra de store komponistene som Bach, Mozart, Brahms, Beethoven, Chopin ...?

Etter 50 år med interesse for "klassisk musikk" begynner jeg å ha hørt mye av standardrepertoaret, og leter etter nye ting. Derfor spilte jeg nocturner av Field, Camille Pleyel, Kalkbrenner, Clara Schumann, Lefebure-Wely, Edmond Weber, Alkan, Glinka, Maria Szymanowska og Dobrzynsky i går og hoppet over Chopin. Og musikk for strykekvartett av Casella og Turchi.

Folk må selvfølgelig få lov til å høre på (og skrive om) det de vil, men det må da være flere enn meg (og erato) som hører på musikk av ukjente komponister? Det hadde vært fint å kunne bruke denne tråden som inspirasjon til å finne nye spennende bekjentskaper innen komponistenes rekker.

Selv har jeg hatt mye glede av musikk av Tan Dun, Julius Röntgen, Alfredo Casella, Ermanno Wolf-Ferrari, Goffredo Petrassi, Mieczyslaw Weinberg, Peteris Vasks, Alexander von Zemlinsky, Juliusz Zarebski, Aleksander Zarzycki, Cecil Coles, Ignaz Brüll, Joly Braga Santos etc...
    Ser poenget ditt, otare.
    Føler meg ikke nevneverdig truffet, selv om jeg ofte ramler innom "de store" med jevne mellomrom - og nå senest i morges.
    Jeg er vel en sånn fyr som hopper fra den ene genren til den andre, også innen klassisk musikk - glatt og elegant uten noen form for sjenanse i det hele tatt :)
    Kanskje dette med å høre på "de store" har litt med alder å gjøre også - det er så mye bra skrevet av dem, at det tar årtier å komme igjennom alt- før en kan begynne å "dille" med " de andre"...? ;)
    Men igjen, du har et poeng og du har i perioder vært flink til å gi oss noen hint om at det finner mere bra der ute. Fortsett med det, vi får henge på så godt vi kan.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Som du sier - det har litt med alder å gjøre. Jeg savner den tiden jeg kunne sette på et Beethovenverk for første gang og glede meg over musikk jeg aldri hadde hørt før. Med alderen blir man nok litt blasert.
    Jeg skjønner også at det nok ikke er så mange av oss på dette forumet, og jeg håper inderlig at jeg ikke har skremt noen bort herfra med innlegget mitt. Det finnes jo andre forum som dekker dette behovet - good-music-guide.com f.eks.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmmmm...ble så inspirert av otare sitt innlegg, at jeg tok utfordringen og på måfå plukket litt i hyllene.

Milhaud; Concerto pour hautbois et orch.;
    Vandeville - Orch. Philharm. de I`O.R.T.F. - Suzan
    Tansman; Six mouvements pour orch. á cordes
    Orch. de Chambre de I`O.R.T.F. - Le Conte

Milhaud Obo conc  .jpg

Ikke de to mest ukjente komponister, og spesielt Milhaud kjennes nok igjen av dem som hører på klassisk musikk fra første halvdel, og vel så det, av 1900-tallet.
    Milhaud tilhørte "komponistgruppen" Les Six og prøvde å overtale Tansman til å bli med, men Tansman lot seg ikke overtale - han ville ha sin uavhengighet som komponist, helt og holdent.
    Dette er en periode der det "poppet opp" mange spennende komponister.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som du sier - det har litt med alder å gjøre. Jeg savner den tiden jeg kunne sette på et Beethovenverk for første gang og glede meg over musikk jeg aldri hadde hørt før. Med alderen blir man nok litt blasert.
    Jeg skjønner også at det nok ikke er så mange av oss på dette forumet, og jeg håper inderlig at jeg ikke har skremt noen bort herfra med innlegget mitt. Det finnes jo andre forum som dekker dette behovet - good-music-guide.com f.eks.
    Skremmer bort gjør du absolutt ikke, burde vel snarere si motiverer :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn