Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.460
    wanderer.jpg

Meget pent brukt (strøkent?) vinyl funnet på Råkk og Rålls i helgen.:)
    Har ikke hatt denne utgaven, men har vært fan av Pollini siden '70 tallet, og hører umiddelbart hvorfor denne innspillingen har fått pris.
    Dette er definitivt mer levende enn Brendel versjonen jeg har - synes nå jeg da.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    For å følge opp Haitink-boksen litt.

Jeg syntes det varte og rakk uten at jeg hørte noe fra MDT, så i forgårs spurte jeg MDT om status. I dag fikk jeg beskjed fra dem om at den var gått ut av produksjon.

Men jeg fant den på amazon.uk. Der hadde de tre igjen, så jeg bestilte en. Og hvis amazon har litt orden i sysakene, har de nå to igjen :)

Dette til info.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.460
    Mozart-Don-Giovanni-531808.jpg

Nå, før CD'en blir helt utdødd, har jeg funnet ut at basis repertoaret må skaffes på CD selv om jeg har det på vinyl (vinyl er tilfredstillende, men lite mobilt).
    Don Giovanni er ikke helt lett, Guilini er generelt anbefalt - den har jeg på vinyl - men ikke så lett tilgjengelig på CD i den originale CD versjonen (jeg har litt aversjon mot disse billig variantene uten skikkelig tekst heft, oppvokst som jeg er med er med skikkelige vinyl bokser).
    Så nå har jeg dratt fram min gamle Phillips vinyl versjon.
    Det er så lenge siden jeg hørte på denne at jeg helt hadde glemt hvor bra dette er både musikalsk og lydmessig. Absolutt godkjent.
    Men med denne og Guilini på vinyl, hvilken CD versjon?
    Et behagelig problem til senere og enda en grunn til å frekventere platebutikker, brukt og nytt. :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skjærtorsdagmorgen og Bach må frem.
    Startet med denne.
    Bach; BWV 6, 134 og 145
    The Monteverdi Choir - The English Baroque Soloists - Gardiner
    Fra Live-syklusen.

Bach Påske cantatas 14 Gardiner.jpg

Denne boksen er ett av de lureste kjøpene jeg har gjort. Vender stadig tilbake til den - alltid noe som må sjekkes og finlyttes på.

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.511
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Skjermbilde 2015-04-02 kl. 13.31.24.jpg

Ramlet over denne i går når jeg testet Tidal. Syns den låt fint, så får en runde til i dag :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.179
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fikk da i det minste begynt på Matteuspasjonen i dag tidlig. Gardiner på Archiv.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I år har jeg bestemt meg for at Schreier får pause (så får vi se om jeg klarer å holde meg), så vi prøver med Dunedin-gjengen:
    cover.jpg

B

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Takk, B - du tok avgjørelsen for meg. Jeg har fundert litt på hvilken innspilling jeg skulle høre på langfredag, og denne blir et klart førstevalg i år.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Langfredag, og da må man ha noe sørgelig. Mattheuspasjonen gikk i går, så i dag blir det Gossecs Requiem:
    Folder.jpg

B

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Carl Orff får ha påskeferie, lytter til originalen..

Vis vedlegget 313515
    Nå har jeg en følelse av at jeg kommer til å lære noe nytt.

Var det ikke Carl Orff som satte musikk til disse tekstene da?

Edukér meg, BurntIsland ;)
    Her er en anmeldelse med en del info; dette er ikke Orffs tonsetting, og det er den komplette middelalderteksten.

Den ble utgitt i flere varianter, jeg har lyttet til denne.

Om det svinger? Jeg liker det; her kan dere dømme selv..

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Etter frokost i dag lå jeg jortende i sengen og lyttet til Ring inn musikken på radio.

Der spilte de det vidunderlige verket Miserere av Allegri, med Tallis Scholars. Den har jeg, men jeg synes det lød litt annerledes enn jeg er vant til. Litt "tettere" i korstemmene, liksom.
    Ikke noe galt i det, men det fikk meg til å lure på om Tallis har laget flere innspillinger av dette verket?

Nå skal det sies at under jorteprosessen lyttet jeg via en DAB-radio på nattbordet - stereo må vite, og det kan jo være grunnen til at jeg opplevde sangen litt annerledes sammenlignet med over anlegget.

Men altså, vet dere om det finnes andre innspillinger av Miserere med Tallis Scholars?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.268
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    som du ser på disse to utgivelsene ser det ut til at det er minst tre versjoner..

denne 2007 utgivelsen er det to versjoner, den ene mer "ornamentert" enn den andre. På utgivelsen fra 2001 (som jeg gjetter på at du har) er det utfra tidsangivelsen å dømme snakk om en tredje versjon..

Selv liker jeg the Sixteen bedre enn Tallis..
    51stkR3oKiL._SY300_.jpg

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du har selvsagt helt rett - det er 2001-utgivelsen jeg har. Og på din anbefaling for en tid tilbake skaffet jeg meg også The Sixteen. Men jeg liker også Tallis, ikke only Sixteen.

Men takk for tipset om 2007 - den må jeg ha ;) - også.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Hehe. Når det gjelder den aktuelle innspillingen har jeg snev av kontroll, 24/96 og greier, men Gimells nettsider var jeg ikke klar over.

Takk takk!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Machaut er vel den første "berømte" komponisten vi har, og det er vel verd å høre på. Selv har jeg denne lille 3-cdboksen:
    cover.jpg

og setter den på en gang i blant.

Forresten; velkommen til denne tråden!

B

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Machaut er vel den første "berømte" komponisten vi har, og det er vel verd å høre på. Selv har jeg denne lille 3-cdboksen:
    Vis vedlegget 314249
    og setter den på en gang i blant.

Forresten; velkommen til denne tråden!

B
    Gikk inn på Presto Classical og søkte på denne.

3 cd-er pluss cd-rom for NOK 84.
    Albumet kan også lastes ned, men da er prisen NOK 297 for FLAC.
    Er ikke det en overmåte stor prisforskjell?

Vel, problemet er ikke større enn at man kan bestille den fysiske utgaven, men jeg ble litt i stuss av forskjellen i pris.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, en snodighet. Amazon UK har boksen for £9,70. Ikke forstår jeg.
    Flotte innspillinger er det okkesom!

B

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Snålt.

Uansett, det jeg har hørt av Machaut har jeg likt. Og siden jeg fremdeles har til gode å trå feil ved å følge anbefalingene her inne, har jeg nå bestilt boksen.
    Den fysiske, da. Det får være grenser for Steinars ødsel- og utålmodighet, selv om kona muligens har en litt annen oppfatning.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tok fram Bethoven med Szell og Cleveland Orchestra idag, mest for å sjekke hvordan de spiller overtyrene.
    Og så finner jeg en av de fineste tolkningene av niende symfoni.
    51XWFznAy2L.jpg

Kanskje det er ferien, dagsformen, eller akustikken som gjør forskjellen, men dette er elegant, følsomt og levende. Jeg har lenge opplevd den niende symfonien som klumpete og uformelig. Ikke sånn her, der alt virker meningsfullt.

Overtyren til Fidelio, den siste av de fire, altså den vanligst brukte til framføring av operaen, låter friskt og elegant, men glemmes fort når jeg begynner å repetere flere av satsene i nieren. Skrur opp litt for hver gang.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ? One 2 Many ?

Bethovens niende er kjent for å være tung å synge, og inspillingen med Cleveland/Szell er det legendariske Robert Shaw som står ansvarlig for koret, som han gjorde i mange år under Szell
    Skjermbilde 2015-04-06 kl. 20.49.54.png

Og det hjelper på inntrykket. Shaw jobbet godt i årene i Cleveland, som han fortsatte i Atlanta senere.

munin

Medlem
    Ble medlem
    02.04.2015
    Antall liker
    8
    Berxter, hyggelig med velkomst hilsen. Jeg tror jeg har vært gjennom alle versjoner av messe de Nostre Dame på Youtube. og Capella Antiqua er i en klasse for seg. Ti sangere pluss originalinstrumener gir et fantastisk lydbilde. Har Missa Tournai pluss motetten også. Philippe de Vitrys motetter er fantastiske. Har vært på Amazon og bestilt 4 CDer med Capella Antigua, og i slutten av uka kommer en skikkelig oppgradering av anlegget. Vintage Sansui og Dali mentor 6. Rørforsterker er neste. :cool:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.768
    Torget vurderinger
    2
    Bryan Magee skriver om Mahler og Wagner i en bok jeg leste i påsken. Magee var entusiastisk til begge komponister, og sørget for å hvert år innfinne seg i Bayreuth. (Heldig mann, med andre ord)
    I boken nevner han Deryck Cooke, som jeg ikke kjente til, og hvordan han sørget for å tråle planeten på jakt etter skissene Mahler hadde skrevet til en 10. symfoni. Disse klarte han å samle, hvorpå han også forberedte en "performance version" av symfonien, som nå er den som fremføres.

Cooke var også Wagnerianer, i slik utstrekning at han kjente Wagners verk og liv inn og ut, i slik utstrekning at han i tilfeldige samtaler kunne beskrive i detalj hva Wagner hadde foretatt seg "på den og den dagen, fra morgen til kveld." Han var også en kilde til kontinuerlige overraskelser når han påpekte, selv for inngrodde med-Wagnerianere, hvordan komponisten brukte ørsmå sitater gjennom hele Ringen for å prefigurere kommende handling.
    Cooke hadde tenkt å skrive en biografi om Wagner, og etter arbeidet med Mahlers 10. påbegynte han denne. Han var såvidt kommet i gang da han døde, 54 år gammel. Magee mener vi gikk glipp av et storverk.

Her er Deryck Cooke mens han analyserer Mahlers 10. for BBC:

https://www.youtube.com/watch?v=NqthgNuFF9Y

I påsken har jeg lyttet til Daniel Hardings fremførelse av samme, med Wiener Philharmoniker. Da han første gang dirigerte dem, i 2004, var det denne symfonien (rekonstruksjonen) han ba dem fremføre. Fra kommentaren til CDen: he (Harding) remembers asking some of the players for their initial response. The general consensus (once you had deleted the expletives) was that it was "a lot less weird than the Seventh!"

Symfonien er visstnok Mahlers utlegning av sin reaksjon på at Cosima hadde vært utro med arkitekten Walter Gropius. (Cooke arbeidet sammen med Berthold Goldsmith, Colin og David Matthews på rekonstruksjonen.)

I 1960 hadde man altså radioprogram på nesten to timer, der man analyserte en symfoni ...

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.985
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Symfonien er visstnok Mahlers utlegning av sin reaksjon på at Cosima hadde vært utro med arkitekten Walter Gropius. (Cooke arbeidet sammen med Berthold Goldsmith, Colin og David Matthews på rekonstruksjonen.)
    Du mener vel Alma?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du mener vel Alma?
    En kan aldri vite.... joda , Alma tok også navnet Gropius.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.768
    Torget vurderinger
    2
    Du mener vel Alma?
    Morsomt. Selvsagt mener jeg Alma. Farlig å skrive om både Wagner og Mahler i samme innlegg!

(Naturligvis gir dette noen nye muligheter til fortolkning av symfoniens angstskrik, beskrevet med disse ord av Harding: The searching theme for violas is as equivocal as anything he ever wrote. Where is it going? Where is he going? There follows a deeply consoling theme in strings and consonant brass chords suggesting a new hopefulness. But then comes the great nine-note dissonance, the great "scream" chord, impaled on a solo trumpet at the heart of the movement - "Pure Edvard Munch in music", says Harding - and it comes upon Mahler, and us, like a terrible premonition of Alma's infidelity.

Muligens enda lettere å forstå om det hadde vært Cosima!)

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    George Szell har fått en del spalteplass her inne. Vel fortjent, spør du meg.

I siste nummer av Gramophone er det en artikkel om nettopp Szell. Og som "Essential recording" nevner de denne:

dancesszell.jpg

Riktignok hører jeg ikke på denne nå, og således er jeg OT. Men jeg kommer nok til å skaffe meg den medmindre alle dere her inne gjør holdt og front mot meg og hyler om at denne må jeg aldri finne på å bruke penger på.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.907
    Sted
    Trondheim
    Hun var jo bortpå Zemlinsky også, uten at Tom Lehrer har dette med i sangen sin.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.907
    Sted
    Trondheim
    Hjemme etter 3 uker i utlandet. Ført 10 dager i San Francisco, så 7 dager i Tokyo og 4 dager på Okinawa. Slikt blir man jet-lagged av. Det har sine fordelaktige sider også - man våkner tidlig og får hørt en del musikk. Jeg startet dagen med strykekvartetter av Pfitzner:

S
    Så begynte jeg på denne:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn