Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Etter en lang økt med jazz ble det litt Vivaldi på tampen. Dette er nydelig synes jeg, flott vokal av Mingardo. Jeg kjenner ikke stykket før denne kom i hus så har ikke sammenlignet med noe annet men liker det jeg hører. Konsert opptak fra 2010.

Lydklipp i linken. Open Reel Records - the best audio master tapes !

opus_sara_mingardo_accademia_astrusi_nisi_dominus_vivaldi.jpg

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fant fram denne i platebunken. Rart å høre igjen etter mange år uten snurre. Akkurat nå er det Brustad som spilles.

2015-09-25 15.25.43.jpg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er for mye norsk musikk som aldri er innspilt eller er utilgjengelig. Brustad er en av de. Og ja; Haydn er konge.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne 3 CDers boksen er nå å få fra mdt for ca 7 £.

Hørte nettopp på CD 2, vakker musikk, strålende lyd. Liker man heftige strykerklanger, så......

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Nydelig musikk fra Argentina fremført av lysy. All analog innspilling utgitt på Yarlung. Prisvinner som låter aldeles fantastisk! Denne plata er virkelig bra.

AYAR_59680__76323__07052011115018-9249.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mozart: Die Entführung aus dem Serrail
    på NRK2 TV nå

Fra Glyndebourne Festival
    Opera er bra på TV, hvis man har bra skjerm og god lyd.

Underholdende opera, og med dagsaktuelle tema.
    Kjekt å se nye norske navn, som her Mari Eriksmoen, som gjør godt innstrykk. Bravo!

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.459
    Torget vurderinger
    4
    The Art of Instrumentation: Homage to Glenn Gould, by violinist Gidon Kremer and his Kremerata Baltica chamber orchestra, on September 25, 2012, which would have been Gould’s 80th birthday. The album comprises 11 pieces and arrangements by contemporary composers that quote from or are inspired by works, mostly by Bach, that Gould famously recorded during his career; two Arnold Schoenberg pieces also are drawn upon in one piece.

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke ofte jeg orker å høre på Mahlers åttende symfoni, annet enn små doser av gangen.

Jeg prøver igjen, med Solti og Chicago på Bluray Pure Audio
    516WUjtPHIL.jpg

Er ikke sikker på om det hjalp.

knarfar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke ofte jeg orker å høre på Mahlers åttende symfoni, annet enn små doser av gangen.

Vis vedlegget 340294
    Hehehe... Har samme opplevelsen selv som oftest. Mahler er en utrolig komponist som har et vell av utrolig flotte temaer og ideer som han presenterer på en utsøkt måte. Hele problemet for meg er at det ofte er for mye rett og slett. Han slentrer fra det ene og hopper til det neste og til det neste og neste og neste og... Han krever mye av lytteren. Uendelig mange temaer skrevet inn i lange satser Alt er jo bare genialt, men det blir etterhvert voldsomt vanskelig å fordøye.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ingen problemer her med å fordøye Mahler generelt, da jeg helt fra starten har hatt umiddelbar glede av det meste av hans musikk. Også blandingen av stilelementer, vekslingen mellom forskjellige dimensjoner.
    Det er den 8.symfonien jeg har spesielt problemer med, den framstår som klumpete og uformelig.
    Jeg har hatt en del av samme problemene med Beethovens niende.
    Men jeg jobber med saken, og skal bruke tid på forskjellige tolkninger. Jeg har minst 6 innspillinger stående og de fleste har ikke vært spilt. Har en versjon med Abbado i bilen for tiden, og det virker lovende. Vet ikke helt hvorfor, men det skal jeg finne ut av.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare; hvorfor hører jeg ikke på deg med en gang? For meg er Haydn en trompetkonsert og et par ovenfornevnte større verker.

Denne operaen var rett og slett bra.
    Haydn; Orlando Paladino
    Augér, Ameling, Ahnsjö m.fl. - Orchestre de Chambre de Lausanne - Dorati
    Philips 1972

Haydn Orlando.jpg

Feiende flott innspilling, på alle måter.
    Jeg ble bla. helt betatt av Augèrs Angelica-arie i 2.akt, der hun synger "disperata ho da penar" i heftig duett med obo. Strålende!

H

Hardingfele

Gjest
    Munch ensemble, garantert lytteverdig.
    Guro var hjemme hos meg og holdt konsert i sommer. Det var en opplevelse. Eivind ble invitert inn i en amerikansk kvartett som var på besøk her i fjor. Han ble utfordret til å spille med på en ny komposisjon de nettopp var blitt ferdige med. Han spilte fra komponistens noter, første gang han så dem, så amerikanerne måtte, bokstavelig talt og til jubel fra tilhørerne, bøye seg i støvet.

Nåværende konsept — Edvard Munch Ensemble

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.668
    Ingen problemer her med å fordøye Mahler generelt, da jeg helt fra starten har hatt umiddelbar glede av det meste av hans musikk. Også blandingen av stilelementer, vekslingen mellom forskjellige dimensjoner.
    Det er den 8.symfonien jeg har spesielt problemer med, den framstår som klumpete og uformelig.
    Jeg har hatt en del av samme problemene med Beethovens niende.
    Men jeg jobber med saken, og skal bruke tid på forskjellige tolkninger. Jeg har minst 6 innspillinger stående og de fleste har ikke vært spilt. Har en versjon med Abbado i bilen for tiden, og det virker lovende. Vet ikke helt hvorfor, men det skal jeg finne ut av.
    Hvis man sliter med Mahlers ottende, er ikke Solti dirigenten å gå til. Selv om mange mener det er den ultimate version, med de beste sangere, er hele forestillingen litt anmasende. Selv synes jeg at Mahlers andre, tredje og ottende er de som gir meg mest glede. Prøv med Bertini, Sinopoli eller aller helst Tennstedt. Størst utbytte av den feiende flotte finale, får man hvis man har hatt tid til å høre hele symfonien. Når man så føler man kjenner verket, bør man også høre Horensteins Royal Albert Hall utgave.
    Steen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I dag fikk jeg denne:

fucik.jpg

Mye fin musikk her. Ikke minst inneholder albumet en flott innspilling av det jeg høyst personlig holder som den nest beste marsjen noensinne: Florentinermarsj!

Anbefales!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Vis vedlegget 340294
    Mahler var visst ikke videre beskjeden. Han lurte bl.a. på om folk kunne leve videre etter å ha hørt hans 8. symfoni.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.668
    Mahler var visst ikke videre beskjeden. Han lurte bl.a. på om folk kunne leve videre etter å ha hørt hans 8. symfoni.
    En ørliten korreks Hr. Lund. Det var etter han hadde framført "Das Lied von der Erde" på piano for en venn, at han lurte på om folk ville orke å leve etter å ha hørt dette. Hans ottende symfoni er jo et overmåte lyst og positivt verk:rolleyes:
    Steen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    En ørliten korreks Hr. Lund. Det var etter han hadde framført "Das Lied von der Erde" på piano for en venn, at han lurte på om folk ville orke å leve etter å ha hørt dette. Hans ottende symfoni er jo et overmåte lyst og positivt verk:rolleyes:
    Steen
    Point taken. Hehe. Takk.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Steen
    Derom strides de ulærde. Og midt iblant dem står jeg.
    Jeg var gjennom Tennstedt sin med London Philharmonic igår, og det talte til meg på en annen måte enn Solti.
    Der følte jeg mer linjer og harmoni, og skal forfølge den ikveld, og kanskje et par andre. Jeg forventer, ja forlanger, at Mahlers 8. symfoni skal åpne seg for meg. Spiller videre og vet at det kan skje hvilken dag som helst.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....
    en flott innspilling av det jeg høyst personlig holder som den nest beste marsjen noensinne: Florentinermarsj!
    Anbefales!
    Ja, og den beste du tenker på er selvfølgelig Gladiatorenes Inntogsmarsj :)
    Disse nyter jeg mest i tsjekkisk utførelse fra den gang da, der er jeg nok taktfast preget fra unge år.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steen
    Derom strides de ulærde. Og midt iblant dem står jeg.
    Jeg var gjennom Tennstedt sin med London Philharmonic igår, og det talte til meg på en annen måte enn Solti.
    Der følte jeg mer linjer og harmoni, og skal forfølge den ikveld, og kanskje et par andre. Jeg forventer, ja forlanger, at Mahlers 8. symfoni skal åpne seg for meg. Spiller videre og vet at det kan skje hvilken dag som helst.
    I sommer var jeg nedom den ølbulen i Leipzig der Goethe skriblet på Faust, og der elementer av handlingen er lagt.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.668
    Vet ikke hva de har gjort med remasteringen av disse to verker, men jeg har også begge på vinyl, og må desverre innrømme at denne "Gold Edition" CD'en er milevis bedre ennn mine gamle svarte skiver. Kan egentlig ikke få nok av Janacek.
    5160qOytJFL.jpg

Steen

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    .....
    en flott innspilling av det jeg høyst personlig holder som den nest beste marsjen noensinne: Florentinermarsj!
    Anbefales!
    Disse nyter jeg mest i tsjekkisk utførelse fra den gang da, der er jeg nok taktfast preget fra unge år.
    Nei.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.668
    .....
    Anbefales!
    Nei.
    Du må jo selvfølgelig tenke på "march of the dead" fra siste sats av Mahlers symfoni nr.2. Mange dirigenter velger desverre et alt for høyt tempo, og dermed kan denne marsjen som er angitt "Maestoso" fort bli litt cartoon-aktig. Klemperer viste hvordan det skulle gjøres.
    Steen

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Berxter, er du også sånn? Men du har et poeng der, kan støtte den.
    -snedig- er det russisk for "smellvakker"?
    Har spilt den stemmen, ja, det var tider det. Vi ønsket å bruke den på 17.mai gjennom gatene i landets vakreste by, men der var det motforestillinger. Godt tidene har forandret seg.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nja, jeg spilte ikke i korps, men søstra mi har holdt på med det der siden 1969 ;) , så jeg har vært utsatt for alt fra tintinnabula diabolii (glockenspiel o l) til trombone. Jeg har ikke hørt flottere eufoniumstemme. Glad i marsjer, oooh ja.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ottone; Har begynt på en ny boks med komplette Mahler symfonier- dvs. måtte jo starte med nr 8 da i og med denne lille diskusjonen.
    Anbefaler deg å ta en lytt på denne 8. 8)

Mahler symphonies kompl. Neumann LP.jpg

Steen, som den Mahlerianeren han er, har nok sin mening om Neumann og Mahler....

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    .....
    Anbefales!
    Nei.
    Du må jo selvfølgelig tenke på "march of the dead" fra siste sats av Mahlers symfoni nr.2. Mange dirigenter velger desverre et alt for høyt tempo, og dermed kan denne marsjen som er angitt "Maestoso" fort bli litt cartoon-aktig. Klemperer viste hvordan det skulle gjøres.
    Steen
    Hehe. Jeg tenker så klart på Valdresmarsjen. Ich bin Norweger, for pokker!

Gjerne denne innspillingen:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.668
    Fin boks den der, Emotikon. Har de på Flac filer, men det blir liksom ikke helt det samme. Neumann er generelt god sammen med Sjekkisk filharmoni. (staves det slik ???), men synes vel han ble litt lat på sine gamle dager. Derimot dirigerte han i Leipzig siste halvdel av sekstiåra, med noen svært gode mahler tolkninger.
    Denne,
    117148493.jpg

som IMO er den beste, er gjenutgitt på en super billig Brilliant boks med alle mahlers symfonier.
    Den ser slik ut:
    brilliantcompletesymphonies.jpg

Der får man i tillegg den myteomspundne #3 med Horenstein i London fra Unicorn, og den er akkurat så god som den får kreditt for.
    Steen

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode tips, Steen. Skal prøve å spore opp.
    Jasså, han ble lat den godeste Neumann? Ja, en del dirigenter merket vel alderens (og suksessens) tynge, mer enn andre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der får man i tillegg den myteomspundne #3 med Horenstein i London fra Unicorn, og den er akkurat så god som den får kreditt for.
    Steen
    I en tid der vi oversvømmes av bokser, er det en som virkelig savnes; Horenstein. Men han spilte ikke inn mye, og det var mye på mindre selskap. Noen som vet hvem som eier Unicornkatalogen? Har Mahler 6 og noe Nielsen på LP med Horenstein derfra.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Uhmm, russiske bombekastermenn? Den har ihvertfall en -snedig- euphoniumstemme...

https://www.youtube.com/watch?v=rEzKzQAdjD4

B
    Flott marsj, med enkelte kjente toner. Men jeg er ikke så sikker på om jeg er helt enig i denne kommentaren: ロシアのマーチ王チェルネツキー
    レニングラード軍管区司令部軍楽隊.
    Google Translate: "Russian March King Cherunetsuki Leningrad Military District headquarters military band."

Hehe.

B

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn