Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Trondheim
    Det lyder flott i mine ører. Jeg har ikke finlyttet, men guttekoret synger rent og fint. Jeg liker guttekor - det har sikkert sammenheng med da junior sang i Nidarosdomens guttekor. De jeg har hørt av disse billigplatene har vært flotte. Det er gamle opptak (90-tallet) som Ars Musici tydeligvis har kjøpt rettighetene til.

På lørdag hørte jeg også på denne. Det burde være noe for deg. Samme pris:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har vel verket på cpo. Men driver og samler opp en jpc bestilling, så takker for tips. Har ikke noe som helst prinsipielt mot guttekor (liker for eksempel Harnncourt/Leonhards Bachkantater) men kvaliteten kan variere en god del, dette er jo ikke "profesjonelle" ensembler i den forstand.

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.275
    Torget vurderinger
    14
    Ny forsterker i hus. Musikk nå er nyttårskonserten 2015/16
    Fineste type musikk jeg kan tenke meg.
    Lasse :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Trondheim
    Jeg starter dagen med lit Knudåge Riisager:

Musikk fra 1930-årene. Akkurat så modernistisk som jeg liker. Både melodisk og rytmisk - musikk som er lett å høre på. Jeg synes både 12-tone og musikk med mest fokus på klangfarger kan bli vel slitsomt. Dette er ikke det. Anbefales hvis man vil høre noe relativt moderne som ikke er alt for utfordrende.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

Før verden våkner; litt vakkert pianospill

Angela Hewitt tolker svisker...

Liker spillestilen hennes, hun har en timing som er en jazzmusiker verdig

Vis vedlegget 376449
    God morgen, Sluket!

Intet er som litt vakker klassisk musikk på en søndag morgen, med den litt særegne stemningen som hersker da. Annerledesdagen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    I dag surfet jeg litt på Presto, og fant denne:

ola gjeilo.jpg

Jeg lyttet litt på snuttene, og likte det jeg hørte. Sikkert ikke akkurat banebrytende musikk; jeg syntes jeg kunne høre spor av andre verk her og der, f.eks. på spor 5, The Crossing.

Men altså, høyst hørverdig for Steinar. Så den er nå lastet ned.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.666
    Kan ikke sitte på denne hemmeligheten lenger. Må dele den, bare må dele den. Kjøpte den på Bay'en for et par år siden på DVD, men ser nå at den ligger ute i sin helhet på tuben. Lyden er i veldig god mono, og bildet er absolut godkjent. I mine øyne/ører er vi nesten i "Tosca/Callas/1957" klasse. Del Monaco er intet mindre enn fantastisk, og når man ser Pavarotti i samme rolle blir det nesten flaut. Skulle gitt mye for å få tilbake denne måten å "agere "på. God helg.
    Steen

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.539
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Slapper av med denne på CD i dag etter litt hagearbeid, valgte å avbryte da det begynte å snø...

4775005.jpg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg oppdager stadig hull i platesamlingen, og i min egen kunnskap.
    Nå har Johan Svendsen sin cellokonsert dukket opp, den kjente jeg ikke til. Føles som en grov forsømmelse å ikke vite om denne.
    CDen lå i butikken, så hører jeg på Truls Mørk og Bergen Filharmoniske med Neeme Järvi.
    Chandos, innspilt i Grieghallen 2011.
    Skjermbilde 2016-04-23 kl. 16.38.09.png

Elgar, Dvorak, og så har vi altså Svendsen her hjemme. Tenk det.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nå har Johan Svendsen sin cellokonsert dukket opp, den kjente jeg ikke til. Føles som en grov forsømmelse å ikke vite om denne.
    CDen lå i butikken, så hører jeg på Truls Mørk og Bergen Filharmoniske med Neeme Järvi.
    Chandos, innspilt i Grieghallen 2011.
    Vis vedlegget 377417

Elgar, Dvorak, og så har vi altså Svendsen her hjemme. Tenk det.
    Har du vol. 1 og 3, ottone? Mye bra der.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå har Johan Svendsen .........
    Vis vedlegget 377417

............
    Har du vol. 1 og 3, ottone? Mye bra der.
    Her ble jeg litt usikker, da jeg har kjøpt mye de siste årene, og måtte gå og leite i hyllene. Trodde jeg hadde den med Marianne Thorsen, virker så kjent.
    Men nei, der er lite Svendsen på CD. Bare Bjarte Engeset på Naxos med rapsodiene, i tillegg til symfoniene på LP.
    Man bør vel ha sin Svendsen på plass tenker jeg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Trondheim
    Liszt er stas:

Jeg har endelig kommet i gang med denne. 98 CDer med Liszts komplette musikk for klaver. Man ser jo ofte Liszt beskrevet som en himmelstormende klavervirtuos, men det mye dybde i denne musikken. De tidlige verkene er jo svært virtuose, men han blir veldig ettertenksom etter hvert.
    Jeg ar vel hatt boksen i 5-6 år (eller kanskje enda lenger), og den har stått i hyllene og sett på meg, men nå fikk jeg endelig mannet meg opp. Det er mye flott musikk i denne boksen!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liszt er stas:

Jeg har endelig kommet i gang med denne. 98 CDer med Liszts komplette musikk for klaver. Man ser jo ofte Liszt beskrevet som en himmelstormende klavervirtuos, men det mye dybde i denne musikken. De tidlige verkene er jo svært virtuose, men han blir veldig ettertenksom etter hvert.
    Jeg ar vel hatt boksen i 5-6 år (eller kanskje enda lenger), og den har stått i hyllene og sett på meg, men nå fikk jeg endelig mannet meg opp. Det er mye flott musikk i denne boksen!
    Kjenner problemet med denne boksen ja. Kanskje på tide å ta seg på tak. Sen Liszt er virkelig bra.

Her går det i denne:

4 Cder med fiolinsonater dedisert til Ysaye. Ropartz nr 1, Magnard og Samazeuilh er avspilt, i morgen tror jeg jeg tar fatt på Lazzari og Jongen nr 1. Magnards sonate er fremragende.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så begynte jeg på denne billige, 11 CDers boksen i dag med den ekstremt flotte og dynamiske første symfonien:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Steinar er en lystig fyr. Vanligvis. Og det er han i kveld også. Men av en eller annen grunn er han i sørgemarsjmodus akkurat nå:

funeral.jpg

Mye vakker musikk her. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lystige Steinar.
    Uten briller leste jeg beer essentials på coveret der.
    Festlig den

Her ruller det videre med Vivaldi Edition fra Naive -siden jeg først er innpå

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Frem og tilbake, frem og tilbake.... Gammel vuggevise det.

Noen har vel fått med seg at jeg hadde et aldri så lite plateskred her om dagen; dette omkalfatret lageret litt, så jeg spiller ting jeg sjeldent har spilt. Nå er det Igor Oistrakh som spiller LvB, mens David (!) dirigerer. Wienersymfonikerne. Flott det. Finner ikke bilde på nett, og jeg gidder ikke finne fram kameraet. RCA (opprinnelig etellerannet østtysk selskap).
    Det er vel denne:
    igor.jpg

B

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.275
    Torget vurderinger
    14
    Jeg sitter å hører på Martin Frost (Frøst)sin siste plate Roots.
    Helt magisk av den Svenske klarinettisten. Bør høres.
    Finnes også på Spotify.
    Lasse

roots-cover.jpg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.666
    Inspirert av berxter i en annen tråd, sjekket jeg tuben for Verdi/Requiem/Barenboim, og jamen ligger den der fra Arte i finfin kvalitet. Vil jo ikke spoile, men den er rett og slett såpass god at jeg legger den ved her. Dette sies jo å være mere opera enn requiem, men det er nok Pape og Garanca + koret og messingen som IMO er best her. Barenboims tempi faller godt i smak med mine egne preferanser.
    Steen

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.611
    Torget vurderinger
    23
    Liszt er stas:

Bokser som har stått så lenge uten tilsyn/bruk skal sendes undertegnede :D Mulig de har slått seg også etter så lang tid.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Trondheim
    På tide å komme etter med ting man har kjøpt. Man må jo høre det også:

Flott musikk. I Psalm 96 var sangerne litt ustødige, men det tok seg opp i Psalm 103 og i kantaten.

Gode kjøp til 15 kr pr CD.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.666
    Denne snurrer nå:

Fischer M2.jpg

Ingenting å utsette på hverken fortolkning eller orkester, og lyden er bedre enn de fleste en mine andre (25+) innspillinger av dette verket. Likevel, det blir liksom ikke helt som Klemperer. Han (Klemperer) fikk ofte kritikk for at han ikke dirigerte som det sto i partituret, men han hadde som regel en ide, og resultatet ble svært ofte musikk som har tålt tidens tann. I Fischers version er det dog enkelte ting i orkesteret jeg ikke har fått med meg før, en trille fra fløyten her, og et blås fra oboen der. Artig!
    Steen

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.829
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Takk, Steen, for inspirerte og inspirerende innlegg. Også jeg finner mangt gledelig i Fischers Mahler. Denne musikken er i utgangspunktet så dramatisk ladet med eksistensielt, metafysisk alvor at dirigenten må velge hvordan den voldsomme intensiteten skal komme til uttrykk. Fischer bevarer det åpne, gjennomsiktige klangbildet gjennom hele symfonien, godt hjulpet av den suverene lydkvaliteten.

Klemperer står der for all tid, i Mahler som Mozart, som et av landemerkene.

Rattles siste versjon av Mahlers andre, med berlinerne på EMI/Warner, forener tyngde, klangdybde, flow og helt forrykende orkesterspill. Det tar av, slik all god Mahler-interpretasjon skal gjøre, og holder helt til mål.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Folder.jpg

Kommer ikke til å erstatte Giulini ;)
    Harteros er ikke i nærheten av Schwarzkopf i quid sum miser (den avsluttende cum vix justus sit securus); hun heiser seg inn på tonen, og ut av den, mens Schwarzkopf går rett på. Kaufmann er Kaufmann, og jeg liker stilen og stemmen. Dog er det noe enkelt og liketil med Gedda hos Giulini. Det blir gjerne for operatisk, f eks Pavarotti mener jeg er fullstendig skivebom her. Pape mangler profundokvaliteten som Ghiaurov fremviser i mors stupebit og confutatis.

Velvel. Giulini er fortsatt på topp for meg.

Det eneste måtte være at det synes som stortromma er hakket større i La Scala...

B

Sist redigert:

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.666
    Vis vedlegget 379521
    kommer ikke til å erstatte Giulini ;)
    Harteros er ikke i nærheten av Schwarzkopf i quid sum miser (den avsluttende cum vix justus sit securus); hun heiser seg inn på tonen, og ut av den, mens Schwarzkopf går rett på. Kaufmann er Kaufmann, og jeg liker stilen og stemmen. Dog er det noe enkelt og liketil med Gedda hos Giulini. Det blir gjerne for operatisk, f eks Pavarotti mener jeg er fullstendig skivebom her. Pape mangler profundokvaliteten som Ghiaurov fremviser i mors stupebit og confutatis.

Det eneste måtte være at det synes som stortromma er hakket større i La Scala...

B
    Altid fine evalueringer fra berxter, og ofte med relevante sammenligninger.
    Vær obs på at Pavarotti også har sunget dette veldig tidlig i sin karriere (seint 60tall?), og det betraktelig bedre enn med Karajan og Solti. Mener stadig ikke at Kaufmanns gråt-knekk har noe i dette verket å gjøre, men synge kan han. I Mors ... synes jeg det er tydelig at Pape bevisst går for en nedtonet men mere sinister (teatralsk?) tolkning enn Ghiaurov.
    Steen

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.666
    Takk, Steen, for inspirerte og inspirerende innlegg. Også jeg finner mangt gledelig i Fischers Mahler. Denne musikken er i utgangspunktet så dramatisk ladet med eksistensielt, metafysisk alvor at dirigenten må velge hvordan den voldsomme intensiteten skal komme til uttrykk. Fischer bevarer det åpne, gjennomsiktige klangbildet gjennom hele symfonien, godt hjulpet av den suverene lydkvaliteten.

Klemperer står der for all tid, i Mahler som Mozart, som et av landemerkene.

Rattles siste versjon av Mahlers andre, med berlinerne på EMI/Warner, forener tyngde, klangdybde, flow og helt forrykende orkesterspill. Det tar av, slik all god Mahler-interpretasjon skal gjøre, og holder helt til mål.
    Skal sette på Rattle neste gang jeg er i #2 humør. Husker jeg delvis avskrev den da jeg hørte den første gang, men man blir jo eldre. Fikk med meg Beethoven fra Røros igjen med hodetelefoner i formiddag (NRK P2), og skal innrømme at Rattle, som vanligvis ikke er min kopp te, gjorde det ganske forrykende. Det må ha vært omgivelsene som gjorde han såpass inspirert.
    Steen

• Liker
    Reaksjoner: awe

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    kommer ikke til å erstatte Giulini ;)

B
    Altid fine evalueringer fra berxter, og ofte med relevante sammenligninger.
    Vær obs på at Pavarotti også har sunget dette veldig tidlig i sin karriere (seint 60tall?), og det betraktelig bedre enn med Karajan og Solti. Mener stadig ikke at Kaufmanns gråt-knekk har noe i dette verket å gjøre, men synge kan han. I Mors ... synes jeg det er tydelig at Pape bevisst går for en nedtonet men mere sinister (teatralsk?) tolkning enn Ghiaurov.
    Steen
    Takker for det. Ja, jeg synes Kaufmann gjør Ingemisco bedre på den YT-snutten der de prøver (?), den som synes litt uformell, enn på cd-en, og jeg kjøpte den på den basis.
    Mors stupebit er jo rene glansnummeret for Ghiaurov, og det samme er Confutatis. Jeg har vansker med å se Pape som en ekte Profundo, i hvertfall sammenlignet med Ghiaurov, selv om han gjør en god og populær Sarastro. (Hmm, der dukket det opp et navn på hjernebarken: Arnold van Mill, som sang Ramfis for Karajan. Han kunne nok ha "bittet" som skal til her.)

B

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.510
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Søndag er kantatedag, og denne søndagens er BWV 183 og 44.
    Prøvde meg med Rilling i 183, men fytterakkern sin for ei gjørme. Raskt over til Suzuki. Ah!
    Akkurat ferdig med Koopman i 44. Deilig.

Så nå er jeg klar til å guide 80% av OV&VK på Stangelandets gutuer. Fotoet av to syklister som har kommet bort fra flokken men allikevel holder seg på den smale sti er tatt av Eivind Flensborg under Norgescuprittet Gylne Gutuer på kristi himmelfartsdag i fjor. I år arrangerer vi rittet 1. pinsedag, og det er pine meg bare en uke til. Halleluja!

Ottestad sk-143.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn