Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer erato med innlegg nr 18000 i tråden. Det burde bevise levedyktigheten og berettigelsen blant alt annet på sentralen.

    Driver lett omorganisering i hyllene ( kjent syssel? ) og surfer litt på Hungarotoninnspillingene mine. Jeg begikk regelrett ran av butikken deres i tiden før de stengte ned sitt siste fysiske utsalgssted i Budapest for en del år siden. Ikke alt er egnet til å begeistre, heller ikke denne får hårene til å reise seg, men Horusitzky sine arbeider er resultatet av lang studietid under Bartok, og er av den grunn også interessant.

    Horusitzky.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.283
    Antall liker
    105.771
    Torget vurderinger
    23
    Det påstås at selveste James Levine nå er innlemmet i Metoo klubben...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    10.014
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og det hevdes av mange høyt troverdige personer på nettet at de har kjent til det i årevis, og at ledelsen på The Met har kjent godt til det. Inklusive at det er betalt penger for at folk skulle holde kjeft. Dessverre ser det ut til å være slik over alt der eldre menn med penger og makt omgås med yngre kvinner.....klassiskverdenen har hatt sin disse av slik historier allerede, James King fra Kings Consort er kjent (og dømt), og også andre kjente personer i det britiske tidligmusikkmiljøet er pekt på.

    Og jeg husker enda Elisabeth Norberg Schultz i et lengre artistportrett i Dagbladet for 15 (?) år siden fortalte at hun at en nå avdød, svært berømt dirigent hadde sagt at dersom hun ikke ville ligge med ham, så kunne hun vinke en internasjonal karriere farvel. Det intervjuet har brent seg fast.
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Og der rakk jeg å bestille en Ring til, denne gangen Krauss i Bayreuth fra 1953, før midnatt. Har en mistanke om at Knappertsbusch også vil være på vei før julen ringes inn.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gir mening til uttrykket.
    Ring julen inn !

    Jeg har også Solti på BluRay audio, og liker den. Må innrømme at jeg bare har spilt smakebiter, som gjelder mye av det jeg har kjøpt de siste årene.
    Har en god bunke med klassisk på BD Audio, mye fra 2L og Naxos, og hos meg låter det (lydmessig) veldig godt, uten unntak.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    I Decca-boksen (103 disker)med Pavarottis komplette operainnspillinger på Decca er 6 av operaene også inkludert på BD Audio discer, så hvis du liker italiensk opera og synes det er et poeng å ha Pavarotti i det repertoaret er det kanskje et poeng å kjøpe den boksen? Ikke helt Ringen i stil, men fint likevel.
    Jeg fikk den fra amazon.it for 140€. Den er visst gått opp i pris siden jeg bestilte den.

    Jeg hører på Bellinis Beatrice di Tenda nå. Joan Sutherland, Josephine Veasey og Luciano Pavarotti, LSO og Richard Bonynge. Opptak fra 1966. Nydelig lyd og skjønnsang. Jeg vet at enkelte ikke er så veldig interessert i dette repertoaret, men jeg synes det er flott å høre på. Vakre melodier, selv om det er en del floskler og standardløsninger i orkesterbehandlingen, og fantastisk sang. Spesielt Bellini og Donizetti lodder ikke akkurat de store dybdene, men vakkert er det.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.009
    Antall liker
    9.831
    Sted
    Trondheim
    Og så litt Růžičkova i Bach:



    Dette var vel noe av det første jeg hørte av cembalomusikk rundt 1970 - Růžičkova på en Supraphonplate. Jeg tror det var Das wohltemperierte Klavier.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    10.014
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Og så litt Růžičkova i Bach:



    Dette var vel noe av det første jeg hørte av cembalomusikk rundt 1970 - Růžičkova på en Supraphonplate. Jeg tror det var Das wohltemperierte Klavier.
    Jeg har boksen på 4 LPer mener jeg. Det var vel vår felles intro til Bachs musikk for tasteinstrumenter.
    Hjemmekontor i dag, akkompagnert av gjennomspilling av CDer fra denne flotte (og usannsynlig billige den gang jeg kjøpte den) boksen:

     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    God gang i tråden med mange fine tips, det setter jeg pris på.

    Her åpnes posten og avspilles til kaffen som åpning av en fredelig førjulshelg

    Innkommende Vivaldi fra Naive
    51if5xjjEyL.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg irriterer meg rød og grønn (julefarge lenge før tiden) over NRK Klassisk sin evindelige jule-jukebox døgnet rundt.

    Da svarer jeg med litt samme mynt, Juleoratoriet og Händels Messias i allslags utgaver.
    612Lzl2hCqL.jpg

    Det hjelper litt på, men vi har enda ikke funnet den perfekte innspilling av Messias, til tross for Sandvik sine gode råd på den fornuftige delen av NRK.
    Denne med Christie og Les Arts Florisants var topp anbefaling fra Sandvik. Jeg liker orkesteret og lydproduksjonen, solistene mener jeg bør kunne finnes bedre. Andreas Scholl og Sandrine Piau.
     
    Sist redigert:

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Kjære Ottone, jeg har den største respekt for deg her. Men dette var rett og slett ikke noe for meg. Velgjort og så videre, men det klaffer rett og slett ikke med mitt temperament. Det blir for langdrygt for meg, en vanlig reaksjon på Bruckner for meg. Han får ligge noen år så prøver vi igjen.
    Akkurat nå hører jeg på Becks siste Albums - Colours - som er veldig friskt til han å være. Jeg trenger en utblåsing før jeg vender tilbake til noe som garantert er litt inn på 1900-tallet. Sånn er det noen dager - ikke alltid lett å vite hva man vil høre.
    Og jeg understreker - første rødvinsglasset er ennå ikke tømt :)
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker de rene og klare linjene i Parrotts tolkning av Händels Messias med Taverner på Erato Veritas fra 1989. Min favoritt for tiden er nok John Butt med Dunedin på Linn Records. Her sitter polyfoni og rytmer riktig så rent, friskt og spenstig, uten at det klinger magert. Et fint verk i mørketiden uansett.

    Etter en runde med Thomas Feys uforlignelige Haydn (symfoniene 90 og 92 i kveld), er jeg nå ferdig med økt nr. 3 i Richard Goodes syklus av Beethovens klaversonater på Nonesuch. Her er det mye å vinne og lite å tape. Han spiller lagelig på alle vis: Stramt og kvikt, følsomt og innsiktsfullt. Moderne flygel, ja, og likevel halvveis like alert som Brautigams fortepiano på BIS.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjære Ottone, jeg har den største respekt for deg her. Men dette var rett og slett ikke noe for meg. Velgjort og så videre, men det klaffer rett og slett ikke med mitt temperament. Det blir for langdrygt for meg, en vanlig reaksjon på Bruckner for meg. Han får ligge noen år så prøver vi igjen.
    Akkurat nå hører jeg på Becks siste Albums - Colours - som er veldig friskt til han å være. Jeg trenger en utblåsing før jeg vender tilbake til noe som garantert er litt inn på 1900-tallet. Sånn er det noen dager - ikke alltid lett å vite hva man vil høre.
    Og jeg understreker - første rødvinsglasset er ennå ikke tømt :)
    Det var ikke meningen å være respektløs her, det er ganske utbredt å ikke nyte Bruckner. Både før og etter første fredagsglasset :)
    Den 9. er heller ikke det lystigste å gå igang med, selv om jeg syns det er noe av det største man kan utsette seg for.
    Det er stort alvor, beveger seg langsomt, og det resonnerer sterkt i mitt hode og hjerte, har gjort det helst siden ungdommen da ingen jeg kjente satte pris på denne musikken.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Bruckner får flere sjanser, etterhvert er jeg kommet til den erkjennelse at enkelte musikkformer kommer etter en tids venting.
    Vel, etter litt prøving og feiling kjenner jeg at jeg er i det lystige hjørnet i kveld, og nå morer jeg meg godt med denne underlige skapningen her.

    711tHHjGBgL._SL1200_.jpg
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Noe av det beste med klassisk er de store flatene å boltre seg på. Det er alltid mange veier å gå fra der en måtte være. Mer og dypere i det kjente eller utforsking av upløyd jord? En vinn-vinn-situasjon som gir og gir, en glede som vokser jo mer den næres.

    En spesiell glede for meg er å høre om igjen noe jeg falt pladask for for en stund siden. I dag var gjenhøret med Haydns symfonier nr. 53 og nr. 54 en slik feststund, nærmere bestemt med Fey og Heidelberger Sinfoniker på Hänssler. Den unike blandingen av gamle og nye instrumenter, spillestil og konsentrert lyttende ensemble-musisering gir alltid store utslag på mitt opplevelsesbarometer.

    haydn fey 44.jpg


    Ikke akkurat nr. 53 og 54, men like bra. Får du høre en av disse, kan det hende du skaffer rubb og stubb av innspillinger med Fey i Haydn. Det gjorde jeg, og de har en hedersplass i musikksamlingen.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.761
    Antall liker
    8.070
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Noe av det beste med klassisk er de store flatene å boltre seg på. Det er alltid mange veier å gå fra der en måtte være. Mer og dypere i det kjente eller utforsking av upløyd jord? En vinn-vinn-situasjon som gir og gir, en glede som vokser jo mer den næres.

    En spesiell glede for meg er å høre om igjen noe jeg falt pladask for for en stund siden. I dag var gjenhøret med Haydns symfonier nr. 53 og nr. 54 en slik feststund, nærmere bestemt med Fey og Heidelberger Sinfoniker på Hänssler. Den unike blandingen av gamle og nye instrumenter, spillestil og konsentrert lyttende ensemble-musisering gir alltid store utslag på mitt opplevelsesbarometer.

    Vis vedlegget 470687

    Ikke akkurat nr. 53 og 54, men like bra. Får du høre en av disse, kan det hende du skaffer rubb og stubb av innspillinger med Fey i Haydn. Det gjorde jeg, og de har en hedersplass i musikksamlingen.
    Artig! Eg har brukt morgonen til å høyre Dorati med nr 82 og 83. Kom over ei samling, og har no komplett heile katalogen til Haydn, heilt opp til nr 94, på vinyl.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg irriterer meg rød og grønn (julefarge lenge før tiden) over NRK Klassisk sin evindelige jule-jukebox døgnet rundt.

    Da svarer jeg med litt samme mynt, Juleoratoriet og Händels Messias i allslags utgaver.
    Vis vedlegget 470592
    Det hjelper litt på, men vi har enda ikke funnet den perfekte innspilling av Messias, til tross for Sandvik sine gode råd på den fornuftige delen av NRK.
    Denne med Christie og Les Arts Florisants var topp anbefaling fra Sandvik. Jeg liker orkesteret og lydproduksjonen, solistene mener jeg bør kunne finnes bedre. Andreas Scholl og Sandrine Piau.
    Jeg var med på å fremføre Messias med Bergen Domkor forrige helg. Hørte på en del innspillinger i forkant, og landet vel på klassikeren - Gardiner sin. Men også The Sixteen sin syntes jeg var flott. Denne med Christie har jeg ennå ikke vært borti!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    10.014
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg irriterer meg rød og grønn (julefarge lenge før tiden) over NRK Klassisk sin evindelige jule-jukebox døgnet rundt.
    Jeg har helt gitt opp NRK Klassisk disse ukene. De tvinger ufattelige mengder sukkersøtt ræl ned i halsen på oss, og mye av dette har marginal kvalitet i tillegg. Skammelig, julemusikk er det nok av i de øvrige kanalene.

    PS: Det klages for øvrig mye over "dumbing down" i de ulike klassiskkanalene i UK. Etter at NRK fikk sin egen klassiskkanal synes jeg å se samme tendensen. Mens musikkprogrammene i P2 var drevet av entusiaster og for et engasjert publikum, drives NRK klassisk mer og mer av tomprat og ren platespilling av svisker. Det koster å fylle med innhold, og jeg tipper man har krav til lytterantall for å få lov å fortsette, men jeg er skeptisk...... platespiller har jeg selv. Med plater jeg er interessert i, og hvis ikke kan man alltids streame. Uten engasjerte programledere, og uten mål og mening, blir dette et bomskudd. Mye repriser er det også.

    Her hører jeg på:



    Særdeles bra, og anskaffet for en svært billig penge på jpc.de forleden.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    10.014
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dere er klar over at Fey dessverre har vært utsatt for en stygg ulykke (detaljene kan sikkert googles opp) og at hans flotte Haydn syklus dermed ikke blir fullført?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.710
    Antall liker
    1.311
    Gikk forbi Skei (Sandnes) i dag, der var folk inne, jeg ble vinket inn og en stund senere gikk jeg ut med litt ny musikk, blant annet denne (der er enda noen rester som selges til de som tilfeldigvis kommer forbi) :)
    in C.jpg

    Er dette musikk som hører til her?
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    IMG_2608.jpg


    Spiller dagens rimelige bruktfunn, nå Bach Musikalisches Opfier, på Telefunken. Fyldig, organisk lyd, lett knitring fra rillene gir godstemning.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Dere er klar over at Fey dessverre har vært utsatt for en stygg ulykke (detaljene kan sikkert googles opp) og at hans flotte Haydn syklus dermed ikke blir fullført?
    Ja, det er forferdelig. En stund trodde man at han skulle komme seg, men nå regnes det som lite sannsynlig. Opplysningene er sparsomme, men så vidt jeg kan forstå dreier det seg om hjerneskade etter en ulykke i hjemmet. Heidelbergerne fungerer nå som leilighetsorkester og spiller svært sjelden. I farten tror jeg ca. 65 av symfoniene er å få med ham som dirigent. Vi får nyte dem desto mer.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.694
    Antall liker
    10.014
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trio Wanderer er et av mine absolutte favoritt ensembler, deres Brahms og Faure (inkl klaverkvartettene) er absolutt førsteklasses.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Surfer litt i ferieleilighetens musikksamling, som stort sett består av duplikater fra hjemmearkivet, ispedd noen saker som ligger her for nøyere studium.
    Live Classics er jo labelet som stort sett tar for seg innspillinger med Oleg Kagan, og til frokost tar vi idag Schnittke. Vanskelig å holde fokus på både musikk og mat, og det ser ut til at maten får vente. Høydepunktet for min del er nok konsert nr3 for violin og kammerorkester. Her henter Kagan frem de store klangflatene og intensiteten som først gjorde meg oppmerksom på ham for lenge siden i en innspilling av Ravels Tzigane.

    kagan4.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.828
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Kombinasjonen av Trio Wanderer og Harmonia Mundi er en gave til klassiskinteresserte. Den du har der, ch, er god, og det er sannelig alt annet jeg har hørt fra den kanten også. Ser alltid etter om noe mangler når en eller annen leverandør har kampanje. Selv med svak krone er det ofte ikke rare utleggene for slik toppkvalitet.

    Ellers nevnes Nøtteknekkeren. Han som skrev historien Tsjaikovsky ble inspirert av, het E.T.A. Hoffmann. Et multitalent som håndterte ord, tegnesaker og toner briljant. Han ville nok helst være komponist, og musikken er vel verdt en lytt eller ti. For eksempel denne:

    e.t.a. hoffmann.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.794
    Antall liker
    21.468
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fikk opp treet tidlig i år pga reising i jula.
    ringer julen inn i kveld.
    nettopp ferdig med rheingold, fortsetter med valkyrien imorgen. :cool:


    IMG_5878.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.283
    Antall liker
    105.771
    Torget vurderinger
    23
    Ganske spesielt at Barenboim (som ville feilet en rasetest tvert..) dirigerer Wagner. Sier mye om mannen. Setter standarden for toleranse og praktiske tilltak på tvers av religiøs elendighet. La os starte litt tidlig 26.12 så rekker vi å kjøre igjennom hele!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn