Rart det der med tilfeldigheter....
... satte på denne før jeg logget på for å sjekke HFS...
... men så er det sånn at riktignok er dette tilfeldig i forhold til aktuell aktivitet på HFS, men i forhold til hva jeg har spilt litt av i det siste er det ikke helt tilfeldig...kanskje..
..Walton står rett under Vaughan Williams i hyllene... og han har jo også vært nevnt her i det siste...?
hm...
Uansett, en fin innspilling av symfoni nr 1 som jeg hører på nå.
Sitter og flirer over Haydn. Symfoni nr. 95 i c, menuetten. Selvfølgelig er trioen for solo cello med komp.
Pablo Casals dirigerer Marlboro Festival Orchestra så røykskyen står. Grammofonplate og greier.
LvB 7. Karajan 62, Lp fra 200-årsbokssettet til DG. Utmerket! Ikke noe sleping i andresatsen her nei. Ser ikke bort fra at det var akkurat denne tredjesatsen som gikk på radioen da jeg som seksåring spurte min far Hva er DET?! Bredt anlagt midtdel der. Hebbe og Berlinerne er også enige om tempoet i sistesatsen, det går fort men er ikke overstresset slik Wienerne høres ut for Carlos Kleiber.
Det låter troverdig også dette 62-settet, i motsetning til mikrofonskoglyden på 77-settet.
Shostakovich sine kvartetter er kanskje den beste musikken han har skrevet.
Fordi han kunne skrive etter eget hode og ikke bekymre seg for hva Stalin ville mene, ulikt symfoniene?
Nå nr 6 & 8 i denne fine samlingen;
Edit; Det er så bra at jeg fortsatte like godt videre til nr 11...
Etter snakket om Walton var det naturlig å dra fram kanskje den mest engelske av alle - Elgar;
Symfoni nr.1.
De tre første minuttene er noe av det fineste (og mest typisk engelsk?) jeg har hørt/hører.
Resten av symfonien er også et mesterverk.
Jeg hadde en liten handlerunde i går og fikk med en del eldre, dog pent brukte plater og bokser. Alt behørlig vasket og tørket over natten, først ute er Haydn og Årstidene, Philips innspilling fra 1968 med god lyd.
Tchaikovsky - 4,5,6 med Yevgeny Mravinsky som var chefsdirigent för Leningrad Philharmonic Orchestra i 50 år fram till sin död. Livligt framförande och sovjetiskt dystert allvar när det behövs. Inspelning från 1961.
Fortsätter med Tchaikovskys "Manfred" symfoni, som vackert framförs av Ahronovitch och LSO från 1977. En bra uppvärmning till konserten på torsdag då dirigent Petrenko och Oslo Filharmonien framför just "Manfred" i Oslo Konserthus.
Närmar mig slutet av Lili Krauss CD-boxen, men som fint är avslutas den med hennes allra tidigaste inspelningar från 30-talet.
Är det audiofil ljudkvalitet? Nej.
Är det de absolut bästa tolkningarna som finns för diverse verk? Nej.
Men vad det är, ett evigt testament i tiden för Lilis prestation som pianist, solist och deltagare i andra musikaliska konstellationer. En makalöst bra sådan.
Winterreise; Prey/ Sawallisch. Første lytt, boksen kom fra Frankrike i dag. Prey har nok ikke det "bittet" jeg gjerne vil høre i Winterreise, og som f eks Schreier/ Richter har, men flott er det.
Ditto i Valen-salen ikveld, denne gangen Tristan & Isolde. Konsertversjon, og bare 2 akt, men populært hos publikum.
Jeg koste meg, men klappet ikke så lenge som mange andre. Wagner kan og skal være det helt store, og oppleves patetisk hvis det gjennomføres såvidt halvveis.