Det er vel meir for sagastil å rekna: "Og det gjekk so til medan dei var utpå marki, at Kain rauk på Abel, bror sin, og slo han i hel." (1 Mos 4:8)skal ikke si om historien er like voldsom som omslagsbildet harmonia mundi
Man måste jämföra.Mer Domenico enn Alessandro her. Mye mer.
Er det noen som vet om denne fantastiske musikken fins på vinyl? Har søkt , men kan ikke finne denne på vinyl. Cd er jeg ikke ute etter. Vet det finnes.Etter å ha lest denne anmeldelsen av en ny Ligeti innspilling -
https://www.musicwebinternational.com/2023/04/ligeti-string-quartets-pentatone/
- måtte jeg finne fram den jeg har til morgenkaffen....
Vis vedlegget 912595
Steintøft cover!! Tidlig MMA..Fredag.
Da går vi for trattenimento sacro i form av Scarlatti og hans tolkning av dem bibelske kampen mellom Kain og Abel. Jeg har ikke lest Genesis og skal ikke si om historien er like voldsom som omslagsbildet harmonia mundi, men musikken - den er vakker og en flott start på helgen.
Vis vedlegget 915683
Lekker sakVilde Frang sin, hvis du ikke har hørt den enda.
Nesen av Shostakovich er vel verdt å høre i sin helhet. Fra da han var skikkelig avantgarde. Rostropovich anbefales.Brutalt.^Fantastisk DSCH der. Tusen takk!
Vilde Frang sin, hvis du ikke har hørt den enda.
Uten tvil beste utgivelsen av disse verkene.Referansen i disse verkene IMO.
Men nå, altså:Når det gjelder Mozarts strykekvintetter, er de gamle eldst. Synes jeg, som er omtrent like gammel som disse innspillingene:
Vis vedlegget 800500
Vis vedlegget 800501
Er det nr. 1?Mer fra Musikkonservatoriets bibliotek.
Mange vil nok putte dette i kategorien lett hevede øyebryn og et lett avventende «spesielt, veldig spesielt…!?» og jeg er slett ikke sikker på om det tilhører her i klassiskavdelingen. Dog, det er jo klassisk musikk, bare ikke i den vante vestlige verdens betydning av klassisk musikk. Uansett, for de som liker å utvide sin musikalske palett er dette en spennende serie utgitt i samarbeid med UNESCO.
Her er det to stykker spilt i hovedsak på koto med 13strenger, innspilt i Tokyo i 1962 av Japanese Broadcasting Corporation. Musikken er fra ca. tidlig 1800, basert på århundrer gamle tradisjoner og tekster basert på klassiske japanske dikt fra 1100 1300. Innspillingen er nær, detaljert og krisp.
Definitivt en reise til en annen tid og et annet sted.
Vis vedlegget 918147
Er det nr. 1?
Fant desverre ingen på Tidal eller Qobuz, men Youtube hadde denne mf.:
For ein serie!Kōtō Ishikawa / Kengyō Yamada - Japan I - Sōkyoku
View credits, reviews, tracks and shop for the Vinyl release of "Japan I - Sōkyoku" on Discogs.www.discogs.com