Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Corelli har jeg stor sans for. Den komplette serien på Linn Records er mesterlig.
     

    Antoine

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    541
    Antall liker
    876
    Sted
    Oslo
    IMG_5240.jpeg


    Signert av Mäkäla under release konsert. Er det vanlig å gi de ut såpass lenge etter opptak? De et tatt opp i 2022 og 2023. Bare hørt no 5 som de spilte nå i konserthuset. Lyden er god, uten å skille seg ut. Kanskje konserthuset er bare å gjøre opptak i enn å være publikumet? Eller blir det litt av det samme med lire respons fra rommet?
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.174
    Antall liker
    5.283
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    image.jpg

    To og firbente avslutter kvelden med Szell og Clevelands Eroica. En kraftfull, klar og uhyre kontrollert fremførelse dette der blåseinstrumentene gis stor oppmerksomhet.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.114
    Antall liker
    10.030
    Sted
    Trondheim
    Etter Elgar har jeg startet på denne:

    1724275096231.png

    Dette er nok hakket opp fra Elgar. Selv om jeg likte Elgar veldig godt, synes jeg dette er bedre. Mer variert og mer "futt".
    "The lark ascending" og "Fantasi over et tema av Thomas Tallis" er flott, og jeg har aldri før fått "fot" for tubakonserten, men nå satt den som et skudd.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.799
    Antall liker
    10.244
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, og symfoniene 4 til 6 er essensielle. En komponist som kan si om en av sine symfonier: I don't like it, but this is what I meant, fortjener respekt.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.111
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sumthin' else. Deilig å høre en gammel mester spille uten sikkerhetsnett. Kudos til Naxos Historical, og til @Jim I Hendriksen som hadde nettopp Op. 53 framme på en audiofil LP i sin egen tråd. Vær sikker: Det er ikke audiofil lyd på denne innspillingen men spillet er for musikkelskere.
    1724344091034.png
     
    Sist redigert:

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.719
    Antall liker
    1.348
    ligeti.jpg
    syns dette er ganske så ok, i hvert fall i små doser - god lyd og utmerket spilt hjelper også...
    før det forsøkte jeg enda en gang å få disse Bartok kvartettene inn under huden - so to speak..
    nr 3&4 i kveld
    bartok.jpg
    det begynner kanskje å hjelpe... igjen god lyd og godt spilt...
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.111
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sammartini på morgenkvisten i stedet for jukeboksen til NRK Klassisk. Herved anbefalt.

    1724390932788.png


    Har en jobb å gjøre med MP3tag.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.359
    Antall liker
    11.347
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Morgenstund med Bach idag. Motetter som jeg skal synge i høst, nytelse og innlæring i ett.
    1724392316508.png

    SACD kjøpt av Solistkoret på festival i Rosendal. Vi ble kjent med dem gjennom mange konserter, de sang alle fem dagene. Jeg kjøpte plater i flere runder (små lommer) og kom hjem med en hel bunke av deres SACD på BIS . Johannes-pasjonen var naturlig høydepunkt, og diverse annet både kjent og ukjent. Mye forskjellig på årets festival, da tema var "kontraster". Ungarske komponister og Bach. Jeg hørte Kurtag, Ligeti og Bartok til jeg fikk vondt i rompa, før Bach overtok da det ble helg. Jeg jobber også fremdeles med Bartok kvartettene, og fikk nr.6 i Rosendal. Ang. Bartok, fiolinsonaten med Vilde Frang og Andsnes gjorde mer inntrykk, samme med strykerduettene. Vi fikk også Metamorphoses av Ligeti med Quator Agate. Jeg traff Masato Suzuki der, han dirigerte oss i Johannes-pasjonen i vår. I Rosendal gjorde han helt andre ting, mye Bach på cembalo, og en fin Bach-samtale med Andsnes. Noe av det kuleste var da han spilte Hungarian Rock og Continuum av Ligeti i fullsatt kirke søndag morgen.
    Ellers ligger nyankommet DG TOS-vinyl uåpnet, Bruckner med Barenboim først, det får vente litt.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.111
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Musikkhermetikk. Det hender at jeg glemmer hvor bra Wagner er.
    IMG_5081.jpeg
    Siegfried vekker Brünnhilde. Wienerfilharmonikerne, Solti, Windgassen og Nilsson.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.912
    Antall liker
    24.111
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oh oh. Det kan være øllen, men
    IMG_5083.jpeg

    andantesatsen fra Mozart KV467 med Anda og Mozarteums-kameratene låter ekstra deilig på tulipanbord-repress fra 1969. Måtte telle over: Har 3 av denne på LP og 1 DG Originals CD-rip (sikkerhetskopi fra min far).
    Dere er herved invitert til Elvira Madigan-shootout. Vi kan finne ut om det er Aass Pilsner eller ørene mine som har rett. Herzlich willkommen!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn