Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.987
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Personlig har jeg alltid hatt sansen for Solti sine Mahler symfonier, han lar liksom romantikken ligge i partituret, uten å tolke for mye, men det ser ikke ut til at jeg har mange medsammensvorne her. Spes M5, som uansett er min mest spilte Mahler symfoni uansett dirigent og orkester.

Magda

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.07.2024
    Antall liker
    231
    Sted
    Hamar
    Keith Jarrett. Skal ikke uttale meg om Jarretts evner som klassisk pianist, men syns det svinger. Fin lyd.
    .
    IMG_1013.jpeg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjempenifst cover, man kunne trodd at Judit hadde vært på ferde.
    Absolutt klassisk innspilling da, in glorious mono.
    1726986435767.jpeg

• Love
    Reaksjoner: raw

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    560
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så bevandret i klassisk musikk, men i dag fikk jeg lyst til å lytte til denne.

20240922_103352.jpg
    20240922_103415.jpg

Fin musikk, men et søk på dirigenten Denis Zsoltay og Syddeutche Symphonie viser det seg at dirigenten og orkesteret er fiktive. Et resultat av en viss Alfred Scholz, som brukte en hel del fiktive og mennesker og orkestre i sine produksjoner.
    Hva er dette for noe tøys, og er denne musikken bra nok?

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.794
    Sted
    Sunnmøre
    ^ “fiktive” orkester (det var jo vitterleg eit ekte orkester der) var vel ein vanleg strategi for å koma rundt avtaleverk og slikt?

Har eit par Intercord-boksar (Bach & Vivaldi), same orkester, men har aldri spelt dei, diverre.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.342
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ikke hørt de innspillingene der, du.
    Nå hører jeg på René Jacobs med venner som fremfører oppgave 5 fra dagens Rebus :) Og en aldeles herlig fremføring er det også, selv gjennom disse ørehøyttalerne...

olllie

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Antall liker
    560
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ “fiktive” orkester (det var jo vitterleg eit ekte orkester der) var vel ein vanleg strategi for å koma rundt avtaleverk og slikt?

Har eit par Intercord-boksar (Bach & Vivaldi), same orkester, men har aldri spelt dei, diverre.

Med >fiktiv< mener jeg at ifølge discogs så var dirigenten et pseudonym for Alfred Scholz. Orkesteret eksisterte ikke under det navnet, men det var satt sammen av musikere fra diverse auropeiske orkestre. Om dette stemmer vet ikke jeg.
    Men platene er fine, da, og lyden er god.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...
    Nå hører jeg på René Jacobs med venner som fremfører oppgave 5 fra dagens Rebus :) Og en aldeles herlig fremføring er det også, selv gjennom disse ørehøyttalerne...
    Den har jeg ofte på øret. Hatt i årevis faktisk, en av de faste følgene når jeg er ute og reiser.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.214
    En til fra den potensielle modellen, også på 24/192. Foreløpig så er jeg glad for at hun forsetter å spille for dette er veldig fint. Musikk av Tchaikovsky, Bartok, Shostakovich, Saint-Saens ++.

Skjermbilde 2024-09-23 kl. 11.54.42.png

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sjekke ut den der på Spotify. Ganske så NRK Klassisk, men det må da være lov å bare la seg underholde av og til. :)

Her Mahler i mono. Britisk pressing, finnes i stereo også
    IMG_5145.jpeg

Jeg synes Mildred, plateselskapets husorkester og Bruno gjør reisesangene bra jeg!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nyss hjemkommet fra årets ferierundtur med vekt på nordItalia, satte jeg meg ned i går kveld og lyttet til Capella Pratensis sin innspilling av Jacob Obrechts timeslange messe Maria Zart på Qobuz. Bokmerket som kandidat til årets innspilling av tidligmusikk av Gramophone, og en riktig vakker innspilling av en vidundelig messe var det, men med innspillinger av Hilliard og Beauty Farm i hyllene blir det vel ingen anskaffelse på fysisk medium.

Skrevet i Ferrarra i 1503 for Este familien, året før han døde av pesten 47 år gammel.

Interessant nok var jeg noen dager i Ferrara i 2022 og drakk Lambrusco og spiste lokal spekemat på vinbaren al Brindisi som har vært i kontinuerlig drift (i smuget bak katedralen) siden 1435 og altså må ha vært i drift da Obrecht var i byen på sine to opphold der. Kontekst både for musikk og vin gjør begge deler så mye rikere og jeg har vært flink gjennom årene til å besøke steder med mening. Et besøk i Gonzaga palasset i Mantova der Monteverdi skrev og fremførte mange av sine madrigalbøker for første gang var en opplevelse. Her skrev han bla de madrigalbøkene der han forlot polyfonien og innførte noe som ligner på en generalbass, og der den spede begynnelse til barokken altså ble skapt, og som han videreførte i sine tidlige operaer for Mantova og Venezia.

Kopernicus bodde for øvrig på hybel i etasjen over al Brindisi da han var student. Slike ting setter verden i sammenheng. Tizian (den store venetianske maleren) og Torquato Tasso (forfatteren med Orlando) sto på kundelisten gjennom årene. Og siden vi er inne på Orlando, i 2014 kjørte jeg gjennom Pyreneerpasset ved Roncevaux der Orlando iflg legenden ble drept (sammen med Holger Danske - Ogier le Danois som han ble kalt) av baskerne på 700 tallet, og som i det norske Rolandskvadet er kjent under navnet Ronsevollen. Med baksetet i bilen fylt av 2 spekeskinker, behørig emballert, kjøpt i Pamplona.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.651
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter lørdagen med Capella Pratensis sin sinnspilling av Obrechts Missa de Sancto Donatiano skrevet for Brugge i 1487. En strålende by som jeg besøkte for første gang i fjor, og som er åstedet for Korngolds opera De Dødes By som jeg nettopp har kjøpt billetter til (Grieghallen i november).

Fysisk medium med tilhørende DVD med en filmet gjenskaping av opprinnelig fremføringspraksis der sangerne står rundt et bord med noteskriften langs hver sin kant av arket, og holder hverandre i hendene (eller rettere sagt medhånden på naboens skulder) for å holde takten og synkronisere de ulike stemmeføringene (taktarter gir liten mening for musikken på denne tiden).

Capella Pratensis sine Obrecht innspillinger er preget av en utrolig egal klang og med fokus på de lange linjene og sammenhengene i denne komplekse musikken. De gjør sammenhengene tydelige, og musikken fremstår som mindre "underlig" (quirky på engelsk er et godt ord) enn musikken til Obrechts noe tidligere forgjenger og forbilde Johannes Ockeghem. Han er en tydelig overgangsfigur på veien til Josquin de Prez, og ble ansett som den kanskje betydeligste komponisten av messer de siste par tiårene av 1400 tallet.

Mer bakgrunn på www.ObrechtMass.com.

For å sitere Todd McComb på medieval.org: Obrecht is the earliest composer of the broad "Josquin generation" who is of high individual interest to me (at least as combined with his large output). Obrecht is especially skilled at creating large-scale architectural forms and keeping them animated with energetic, even spectacular, counterpoint.

Kanskje en god ide å kryssposte de siste to postene til min "døde" tidligmusikktråd for kontekst?

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.342
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hørte i natt på 2-ern herfra (gjennom dårlige hodetelefoner), og det var skikkelig bra.
    folder.jpg
    Ellers har jeg vært et par turer på Brukom i Styrmannsgata denne uka, og de har fått inn en svær haug klassiske lp-er. Tilsammen 3 bæreposer ble med hjem, og det står fortsatt uhorvelig mye der. Vel verd turen for trondhjemmerne blant oss. Har ikke hørt noen av dem, ettersom alt er koblet ned pga vannskade/ parkettskifte.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.400
    Torget vurderinger
    1
    Ellers har jeg vært et par turer på Brukom i Styrmannsgata denne uka, og de har fått inn en svær haug klassiske lp-er. Tilsammen 3 bæreposer ble med hjem, og det står fortsatt uhorvelig mye der. Vel verd turen for trondhjemmerne blant oss.
    Rakk en tur innom i dag og plukket med meg et 30-talls plater, herunder fire bokser. Antar det kanskje var rundt femti-seksti nyere plater med klassisk som sto der, så det er nok noen som har gjort en god handel, i tillegg til deg berxter.

Det ble mye Haydn og Schubert i dag, nå spiller Du Pré upåklagelig på en innspilling fra 1967. Resten skal vaskes og sorteres gjennom uken.
    Haydn Du Pré.png

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mange tolkninger tråkker feil i epoken rundt Haydn, slik at alt høres lettbeint ut. Tidene var ikke så lette som mye av musikken, slik den ofte framføres, kan tyde på.
    Musikken er langt fra lettbeint, hverken Skapelsen eller krigststids-messen.
    -uten at jeg kjenner denne innspillingen, vel og merke.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enda en klassisksolist som sikkert kan spe på inntektene med modelloppdrag: Magdalena Hoffmann spiller transkripsjoner for harpe solo.
    1727952578055.png

Høres ikke ut som at de har det harpeproblemet hos DG i Berlin som Decca alltid hadde i Wien.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Denne Brahms 1-eren liker jeg godt, bedre enn Abbado og Wienerfilharmonikerne tror jeg:
    1727975208967.png

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.342
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holder på med denne:
    folder.jpg

Til tross for elendige "noise cancelling" hörlurar er det godt hørbart at dette er bra. Jeg har jo "imprinted" på Karajan/ Tebaldi/ Bergonzi/ Simionato, så denne får det til å "kveppe" litt her og der (når de puster annerledes, velger en ørliten annen intonasjon, sklir litt på tonene, ingen bitteliten tapespleis når koret kommer inn på Ritorna vincitor osv :) ) . Nå får jammen snekkerne få ut fingeren, så jeg får koblet opp igjen! Klarer bare en scene eller to av gangen slik det er.
    Jeg liker Kaufmann, jeg, og han fremstår vel fysisk som litt mer heroisk enn den lille kulerunde Bergonzi... Ingen forkleinelse for Bergonzi, han var visst en kjempefin kar med flott stemme!
    Anbefales!
    EDIT: Jeg savner MacNeil som Amonasro... Tezier er grei nok, men MacNeil var beskere.
    EDIT 2: Og jeg hører jo at jeg i 40 år har gnålt på ting herfra med helt feil tekst oppe i hodet. Vel, Roald Dahls "My Uncle Oswald" hadde vel hele operaen i minnet, og trallet på den i tide og utide. Forresten en merkelig, artig bok - ingenlunde en barnebok. Episoden med Haakon VII var grotesk...
    EDIT 3: Og der tok jeg en liten pause i Nil-scenen, for å fornye kjennskapen til Gobbi med Callas og Serafin. Nåh! Selv MacNeil blir smågutt der gitt. Non sei mia figlia- dei faraoni tu sei la schiava! Dærsken.
    (Sa noen stream of consciousness?)

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Etter å ha vært gjennom Elgar (vakkert og landlig) og Vaughan Williams (en langt større komponist som hånderte flere formater enn Elgar), er tiden nå kommet til Delius, en komponist jeg aldri har fått taket på. Det er jo for så vidt vakkert, men å så tannløst.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.554
    Liker berxter's utlegging av sine Aida seanser. Fint å få litt input om, både egne preferanser, og pågående lytting. Synes selv det er her opera skiller seg ut, sammenlignet med mye annen musikk. Tolkningsområdet blir mye bredere, og åpner samtidig for veldig subjektive betraktninger rundt fremføring og solist-evner. Jeg og berxter er (heldigvis) uenige ang. Kaufmann, men det er vel også meningen med dette forum.
    Steen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Trondheim
    Det blir jo ingen diskusjon hvis alle er enige.

Aida er ikke av mine favoritter, men den beste jeg har hørt (kanskje fordi det var den første jeg hørte) er Mutis innspilling på EMI fra 1974 med Montserrat Caballé som Aida.
    I de andre viktige rollene: Domingo, Cossotto, Ghiuarov og Cappuccilli. Domingo er sikkert ikke alles "cup of tea" i denne rollen.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn