Jeg koster på meg en liten konsertanmeldelse fra sist søndag:
Nettopp tilbake fra en strålende fremføring nede på Hop av Schuberts enestående strykekvintett. Jeg har hørt en en del verdensklasse ensembler gjennom årene, både i kammermusikkforeningen og på festivalene i Risør og Rosendal, og er meget imponert over dagens ensemble som spilte dette unike verket foran hele 50 tilhørere.
Bergensere skjønner seg dessverre ikke på kammermusikk. Formen i seg selv, og ikke minst muligheten til å sitte i første parkett og følge med på hva som foregår, gir en unik innsikt i musikkens struktur og komponistens håndverk. Akkurat nå gjør det litt vondt å tenke på at 270.000 bergensere valgte å gå glipp av dette.
Schuberts sene verker er ganske unike på flere måter. De har en unik sangbarhet, og Schubert har en enestående evne til å sette et tempo i naturlig pulstakt som gir et åndedrett hos lytterne som bare en meditasjonsmester kan. Kombiner dette med en lengde på verkene som vel bare Beethoven i sine sene og relativt samtidige kvartetter kan matche, så har man en fantastisk vakker og avslappende time i godsofaen foran ensemblet. Verkene har en linje som gir både stor gjenkjennbarhet og samtidig betydelig variasjon som gjør at man ikke kjeder seg ett sekund.
Og dette verket dreier seg ikke bare om avslapning, som sagt her skjer det hele tiden ting som fanger oppmerksomheten om man lytter aktivt, ikke minst Schuberts evne til å modulere seg over i tonearter på en umerkelig måte som får en til å stusse; hvordan i all verden klarte han det? Hva skjedde nå?
Tidenes beste strykekvintett (sorry Brahms), og jeg liker spesielt godt hvordan han benytter de to celloene på helt ulik måte (det er en ting som er svært vanskelig å få med seg på en plateinnspilling men som blir svært tydelig i en konsertsituasjon). Kudos til artistene som fortjener å få sine navn fremhevet på programmet jeg har avbildet.
Det skjer mye musikalsk i Bergen. Kammermusikkforeningen, en annen oversett skatt, har konsert i kveld (Leonkoro kvartetten med flg program: Joseph Haydn: Strykekvartett i F-dur, op. 50, nr. 5 "Drømmen", Alban Berg: Lyrisk suite for strykekvartett, Felix Mendelssohn: Strykekvartett nr. 4 i e-moll, op. 44, nr. 2 ) og kommende søndag har Antikk Musikk en ny konsert med svært interessant barokkrepertoar.
7 desember skjer følgende:
Welcome to Canta's 2024 Christmas concert, featuring a Baroque music program from the Viceroyalty of New Spain—the vast region that, from 1535 to 1821, encompassed present-day Mexico, Central America up to Costa Rica’s southern border, and parts of the United States.
The concert will showcase vocal works in Spanish by prominent composers active in the region from the late 16th to the early 18th century, including Gaspar Fernandes (1566–1629), Juan Gutiérrez de Padilla (1590–1664), Juan García de Zéspedes (1619–1678), Antonio de Salazar (ca. 1650–1715), and others.
Tickets: 350/250
https://canta.ticketco.events/.../a_latin_american...
Singers:
Hilde Annine Hasselberg (Soprano)
Ingvill Mjeldheim Holter (Soprano)
Tyler Ray (Tenor)
Ørjan Hartveit (Baryton)
Instrumental ensemble:
Jostein Gundersen (Baroque Recorder)
Thor-Harald Johnsen (Theorbo and Baroque Guitar)
Mikko Perkola (Viola da Gamba)
Jonas Apeland (Chest Organ)
Craig Farr (Percussion)
Dimas Martínez Dubost (Conductor)
An event by CANTA in collaboration with Bergen Barokk, Currentes and Bergen Domkirke's parish.
With the support from Bergen Kommune and the Mexican Embassy in Norway.
Og julekonserter og Grieghallen kjører på med full pakke, ungdomssynfonikerne med Truls Mørk i Elgar denne uken og Vårofferet (!) i neste.
Jeg har fått med meg både Korngolds Die Tote Stadt og en strålende orkesterkonsert med Tetzlaff i Elgars fiolinkonsert og Tchaikovskys nr 6 de siste par ukene.