Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Julenissen kom tidlig i år og hadde med seg denne Direct-to-Disc Recording! 3 LP'er på 45 rpm.
    Vis vedlegget 977831
    Hvordan er kvaliteten platene, aiso ?

    Jeg har lurt litt på denne, men kjøpte er plate med Arvo Pärt fra samme selskap i sommer og den var fullstendig ubrukelig. Jeg ble veldig overrasket for alt var veldig gjennomført på alle andre måter enn selve pressingen. Håper virkelig Dvorak'en er bedre for i tilfellet tror jeg kanskje jeg skal sende brev til nissen.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.716
    Antall liker
    5.120
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan er kvaliteten platene, aiso ?

    Jeg har lurt litt på denne, men kjøpte er plate med Arvo Pärt fra samme selskap i sommer og den var fullstendig ubrukelig. Jeg ble veldig overrasket for alt var veldig gjennomført på alle andre måter enn selve pressingen. Håper virkelig Dvorak'en er bedre for i tilfellet tror jeg kanskje jeg skal sende brev til nissen.
    Jeg har ikke fått tid til å høre på alle 6 sidene ennå, men det jeg har hørt hittil er meget bra både mht til lyd og pressing. Stille vinyl. Bra spilt. Og Rainer Maillard, Sidney C Meyer kan sine saker. Emil Berliner Studios. Du bør absolutt sende brev til nissen :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Nissebrev er sendt!

    Denne er slett ikke stille, men av naturlige årsaker og det er lettere å leve med når man har betalt 50 kroner for å gjenbruke et allerede velbrukt gammelt mesterverk. Dog, jeg liker denne så godt at jeg kanskje må sjekke om det finnes en god nypressing av den. Eller er det andre innspillinger av fiolinkonserten man heller bør vurdere?
    IMG_0900.jpeg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    1.436
    Jeg har 17 brahms violin konserter stående i hyllen. Dække skryt, berre dumt😏. 3 av de er med Heifetz i ymse utgaver, og han er jo god. Orkesteret ikke så veldig. Hvilke som er best er ikke godt å si, men jeg tar oftest fram Grumiaux/Beinum eller Kennedy/Tennstedt (helt annen kadanse). Ville heller ikke unnvært Oistrakh/Klemperer, men det er pga dirigenten.
    Steen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    1.436
    Ferdig med hr. Young nå, så da blir det litt heftigere. Det blir jo ikke en reel sammenligning med forskjellige riaa trinn, men umiddelbart synes jeg Elite’n plukker opp mindre støy fra rillene, og plasserer det hele litt lenger bakover. Mahlers off stage blåsere, kommer fra langt bak, i et annet rom litt til venstre. Flott.
    1000006984.jpg

    Nå spilles Karajan/Ferras på Tranes "anbefaling".
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    889
    Antall liker
    2.225
    Torget vurderinger
    1
    Nissebrev er sendt!

    Denne er slett ikke stille, men av naturlige årsaker og det er lettere å leve med når man har betalt 50 kroner for å gjenbruke et allerede velbrukt gammelt mesterverk. Dog, jeg liker denne så godt at jeg kanskje må sjekke om det finnes en god nypressing av den. Eller er det andre innspillinger av fiolinkonserten man heller bør vurdere?
    Vis vedlegget 978527
    Jeg har (så langt jeg vet) to innspillinger med Heifetz, liker denne konserten veldig godt, denne platen spilles mest og lydkvaliteten er god av de to jeg har


    PS og off-topic: hvis du noen gang skal selge Sony spilleren din @Steen, står jeg mer enn gjerne først i køen :)
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.001
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Trondheim
    Takk for ideen om Brahms fiolinkonsert. Den har jeg ikke hørt på veldig lenge, så jeg satte på denne:

    1702802219090.png


    Morsomt med gamle innspillinger.
    PS: Oppdaget at jeg har 22 innspillinger av konserten :) :(? Hvilken av dem jeg foretrekker? Aner ikke.

    Jeg har dem rippet på harddisk, så det er ikke sikkert jeg har alle innspillingene på fysiske medier. Det er jo en av standardkonsertene så den er jo vanligvis med hvis man kjøper en boks med innspillinger med en fiolinist (eller en dirigent). Jeg har følgende:

    Ferras/Karajan, Francescati/Bernstein, Grumiaux/van Beinum, Heifetz/Koussevitzky 1937, Heifetz/Koussevitzky, Heifetz/Reiner, Kremer/Karajan, Menuhin/Furtwängler, Menuhin/Schnéevoigt, Milstein/Fistoulari, Mutter/Karajan, Neveu/Dobrowen, Oistrakh/Klemperer, Oistrakh/Pedrotti, Oistrakh/Szell, Perlman/Giulini, Schneiderhahn/van Kempen, Shaham/Abbado, Szeryng/Doráti, Szeryng/Monteux, Zimmermann/Sawallisch

    De fleste er i større bokser (Karajan, Bernstein, Doráti, Oisrakh, Shaham...) der denne konserten er en del av det alle spiller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.001
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Trondheim
    Og så hørte jeg denne Schneiderhahn/van Kempen fra denne boksen:
    1702806559404.png


    Den er nok "bedre" (i mine ører) enn Ginette Neveus innspilling, men Neveus innspilling fra 1946 da hun var 27 år er jo interessant uansett - en av de store som døde alt for tidlig.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    1.436
    Takk for ideen om Brahms fiolinkonsert. Den har jeg ikke hørt på veldig lenge, så jeg satte på denne:

    Vis vedlegget 978714

    Jeg har dem rippet på harddisk, så det er ikke sikkert jeg har alle innspillingene på fysiske medier.
    O.T.: Men vet du otare, hvis du spiller filer og ikke trenger denne, så kjøper jeg den gjerne.
    O.T.2: Lancaster, det kan tas på PM, men jeg har "bøttevis" med TTS-3000 drev som bare venter på overskuddstimer og plint.

    Steen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har (så langt jeg vet) to innspillinger med Heifetz, liker denne konserten veldig godt, denne platen spilles mest og lydkvaliteten er god av de to jeg har
    Jeg fant ut at den selvsagt også finnes i gamle Classic Records yndlingsformat på 4 ensiders plater på 45rpm, men slikt tar jo grusomt mye plass, det er tungvindt og det er vulgært dyrt. Derimot ble Heifetz / Reiner / CSO på digital DMM promte bestilt. Man gleder seg :)
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.577
    Antall liker
    23.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brahms’ fiolinkonsert!
    Fant den i arkivet her, med hvem andre enn Anne-Sophie Mutter i burgunder V-genser over rutete skjorte og Karajan Gold.

    Ser til min forskrekkelse at jeg også har hennes senere innspilling med NYPO og Masur. Der er hun bedre kledd…

    Tillegg: Jeg kan ikke forstå annet enn at ASM og Hebbe gjør dette riktig godt i hop, og disse gull-remasterne (jeg har et par andre) låter ganske fint.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.577
    Antall liker
    23.377
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vi tar en versjon til, inspirert av skriveriene her. Spotify, ass!
    IMG_4556.jpeg
    Kjekk denne. Kjekkere.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Javel, javel!
    folder.jpg

    Milstein/ Jochum er kanskje en liten favoritt?
    Den Neveu-plata har jeg også, kanskje helst for Sibelius-en, som står i skarp motsetning til Heifetz' (men la oss nå ikke ta den igjen, da...).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.001
    Antall liker
    9.820
    Sted
    Trondheim
    O.T.: Men vet du otare, hvis du spiller filer og ikke trenger denne, så kjøper jeg den gjerne.
    Jeg spiller vanligvis CDer, men har rippet alt til disk og spiller filer hvis jeg hører musikk på "kontoret". Og så har jeg en kopi av harddisken i leiligheten min i Praha så jeg har tilgang på hele biblioteket der. Min CD ser sånn ut (coveret jeg viste over er fra nettet):

    1702891677451.png


    Jeg ser at så godt som alle innspillingene jeg har er fra større bokser, denne Neveu-innspillingen sammen med Hillary Hahn er visst de eneste jeg har som enkeltplater (men jammen har jeg ikke Stern/Ormandy på LP også, så jeg har 23 innspillinger).
    Gal, jeg? Neida (forhåpentligvis)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.691
    Antall liker
    10.000
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i stor grad unngått megaboksene nettopp fordi jeg ikke trenger ørtini versjoner, hvorav de fleste aldri vil bli spilt, av verker jeg kjenner godt.

    Men enig i at det er kostnadseffektivt og en periode drev jeg med det, inn til jeg skjønte at dette bar galt av sted. Jeg har ikke god oversikt over samlingen men med få unntak, som feks Beethovensymfonier som har en tendens til å dukke opp i mange sett og som jeg egentlig ikke er veldig opptatt av, tviler jeg på at det er mange verk jeg har mer enn 6-8 versjoner av.

    Et lite tips: den nye Bernsteinfilmen, Maestro, slippes på Netflix på onsdag!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.691
    Antall liker
    10.000
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha fullført noen lytteprosjekter jeg har nevnt tidligere, har jeg begynt å grave i min samling av mer obskure barokkoperaer. Nå denne, nettopp fullført:

    Gasparini.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.708
    Antall liker
    1.311
    Siden Brahms fiolin konserten ble diskutert her litt tidligere måtte jeg finne frem og lytte til en av mine.
    gluzman.jpg
    Liker godt denne, Gluzman spiller vel ca like bra som noen og med moderne SACD lyd, så er dette en noe mer audiofil opplevelse enn med gamle knitrende vinyl utgaver - som jeg også har noen av (en som spiller svært så fint er en gjenutgivelse med Heifetz og Reiner - men det blir litt annerledes).
    Vel hver sin lyst.
    Før dette måtte ny gammel vinyl lyttes på;
    gulda.jpg
    Innspillingen har jeg fra før på DG vinyl, og Gulda er relativt nær toppen eller kanskje er toppen når det gjelder Mozart sine klaver konserter. Jeg innbiller meg at det har noe sammenheng med hans forkjærlighet for jazz...? bare en hypotese ...
    Her er jeg ikke så imponert av lyden (som jeg var med Ma Vlast). Helt ok, og stille vinyl, men ellers nokså ordinært.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oi, oi. Vinyl, hva er det? :)
    Absolutt poeng der ja.
    Ikke alltid lett å begrense seg, og man finner på allslags for å forsvare sine valg.
    Selv har jeg vurdert å skaffe Netflix, men frykter tidsbruken som følger. -også vurdert å kutte ut vinyl. Mest sannsynlig skjer ingen av delene.
    Realiteten er at jeg spiller mest CD. Slik som dagens post her
    1703153123494.png

    Jeg kjøper ikke mye CD lengre, men disse med Nelsons og Boston har jeg lyst å ha, etter å ha hørt dem live i Royal Albert Hall med Sjostakovitsj 10. og Mahler 6.
    Ikke akkurat musikk til arbeidet, så den må kanskje vente til ikveld. Passer godt da det er meldt storm her som holder oss innendørs.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Noe slik jeg antok, ja.
    Er litt nysgjerrig på eldre innspillinger av Sokolov, men er redd dårlig kvalitet i pressingen kan ta for mye av fokus vekk fra kvaliteten i spillingen.
    Jeg kjøpte en del bokser mint - men orker ikke å høre på grunnet elendig pressing/lyd.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    En travel uke tok plutselig slutt før den kom igang. Hjemme med covid, ganske slått ut. Men med litt dop kan jeg ihvertfall skifte plater og lytte. Åpner noen forseglete audiofilplater som har stått uåpnet siden ferien.
    Vis vedlegget 975413
    Det klinger veldig fint av Boston Symphony Orchestra i opptak fra 1958.
    God bedring. Vi er flere i samme situasjon.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.691
    Antall liker
    10.000
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bøker og musikk fungerer fint sammen. TV monopoliserer oppmerksomheten, men heldigvis har jeg som pensjonist mye tid, særlig om vinteren. Maestro skal sees i kveld. Etter at jeg registrerte meg som bibliotekslåner har musikklyttingen tatt seg opp.

    De Nelsonsinnspillingene har jeg et par av, men CD kjøpene er det mer eller mindre slutt på. Dog bestilte jeg nettopp en liten håndfull, for første gang siden april (tror jeg). Mer spesielle ting, barokkopera (Steffani og Leclair), tidligmusikk (Daser og en CD med obskure tyske barokkantater) samt en komplettinnspilling av Rodgers Oklahoma. Delvis inspirert av anmelderne i Gramophone sine favoritter, samt at det er verker som ikke finnes i samlingen - og sjangre/artister jeg er opptatt av. Kjøp av dubletter er jeg mer eller mindre ferdig med.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn