Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.846
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Når man fikler med ny pickup og sånn blir en av effektene at man blar lengre i platehyllene, og finner plater som man hadde glemt at man hadde. Kanskje de ikke har vært spilt en gang.
    Mozart-symfonier idag, for å få fram klangen av strykeorkester. Her en Denon PCM, tidlig digital fra 1979, made in Japan.
    1734791756237.png

Sinfonia Concertante gjemmer seg blant symfoniene, og har unngått både blikk og radar. Stort sett ukjente utøvere for meg, men det klinger fint.

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.379
    Torget vurderinger
    4
    Bortglemt i en krok fant jeg en bunke uvaskede, uarkiverte og uhørte klassiske plater.
    Gilels ser da veldig morsk ut? Platen bærer preg av et levd liv, men bak peiskosen og bølgevinylen låter det overraskende bra. Hvordan Gilels er i forhold til andre innspillinger av stykket aner jeg ikke, men jeg tror jeg har lyst på en mer jomfruelig pressing av denne.
    IMG_1312.jpeg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.423
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    - Jeg har slitt meg gjennom denne:
    folder.jpg . Jepp. Slitt meg. Erketypisk Melodiyaopptak; tinnitustriggende strykertutti og skrikende diskant. Aller første sporet var det verste av alle; jeg tvang meg til å kjøre det med 3 forskjellige pickuper på 2 RIAAer. (VM540ML, MP-110, V15III), og de var alle like fæle. :( Dog ga jeg meg ikke før alle 8 platesidene hadde gått, og var det ikke for lydkvaliteten ville det ha vært et framifrå alternativ.
    Noe helt annet: Han der Hurwitz har begått sin årlige hatvideo hvor han "disser" det han mener er kvisene på klassisk musikks felles rompe. Enig eller ikke; mislik ham, eller glis/ fnis av utgytelsene. Jeg har en ørliten anelse om at han ikke setter uhorvelig pris på Hr. Mäkeläs foreløpige oeuvre... Hehe, The Taupe Scarf of Turpitude... Jeg tar sjansen, og linker herved:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Når man fikler med ny pickup og sånn blir en av effektene at man blar lengre i platehyllene, og finner plater som man hadde glemt at man hadde. Kanskje de ikke har vært spilt en gang.
    Mozart-symfonier idag, for å få fram klangen av strykeorkester. Her en Denon PCM, tidlig digital fra 1979, made in Japan.
    Vis vedlegget 1083809
    Sinfonia Concertante gjemmer seg blant symfoniene, og har unngått både blikk og radar. Stort sett ukjente utøvere for meg, men det klinger fint.
    O. J. F Paillard med Paillard selv som dirigent var jo gjenganger på Erato på 70-tallet, og Denon hadde jo et samarbeid med Erato i starten på den digitale tiden, så dette er kanskje en gammel Erato-plate, eller så har Denon slått til med innspilling av gamle Erato artister.
    Erato leaset jo også mye til MHS (Musical Heritage Society) i USA så man finner mye Paillard på gamle MHS plater. Kjøpte mye derfra på 70-tallet da dollaren lå på rundt 4 kr.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.846
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    O. J. F Paillard med Paillard selv som dirigent var jo gjenganger på Erato på 70-tallet, og Denon hadde jo et samarbeid med Erato i starten på den digitale tiden, så dette er kanskje en gammel Erato-plate, eller så har Denon slått til med innspilling av gamle Erato artister.
    Erato leaset jo også mye til MHS (Musical Heritage Society) i USA så man finner mye Paillard på gamle MHS plater. Kjøpte mye derfra på 70-tallet da dollaren lå på rundt 4 kr.
    Du har rett, Denon-platen utgitt i 1979 er innspilt i Paris i 1974. Sannsynligvis på Erato, ja.
    I samme bunken som jeg tok ut fra hylla ligger denne, som ikke har vært spilt på mange år. Solti og CSO er ikke det man tenker på først i Mozart.
    1734898180109.png

Det klinger slik mange spilte Beethoven-symfonier på 70-tallet, virker tungt og tregt idag. Ikke det jeg skal bruke mest tid på framover.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.455
    Jeg har brukt en del tid og kommer til å bruke mer tid på denne (spilt nå)
    haydn.jpg
    og Volume 2.
    Haydn sine piano trioer er den beste nye (for meg) musikken jeg har oppdaget i år.
    Helt fantastiske og bare stryke kvartettene hans kan måle seg (ok, kanskje litt mer dypt pløyende og nyskapende, men knapt så lytte vennlige og innsmigrende).

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.846
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En siste av mange fra utgravningene i Mozart-hylla. Den mest givende av de gjenoppdagede blant symfoniene er denne med Martin Turnovsky og tsjekkisk filharmonisk orkester. Rød Supraphon innspilt 1963, tror den ble utgitt i stereo rundt 1969.
    1734901366234.png

Det klinger varmt og friskt, klanglig engasjerende som vanlig fra tsjekkerne, med herlig melankoli innbakt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.796
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nr 9 er en liten og lettbent sak for å feire slutten av WW2. Stikk i strid med Stalins ønsker som ønsket en stor og voldsom seiershymne.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.877
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    To dager for tidlig ute, men pytt, og så paukene da mann!
    1734969992325.png

Greven har med seg den vanlige gjengen, altså Concentus Musicus Wien, Arnold Schoenberg Chor, Christine Schäfer...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn