Synes jeg husker det var litt delte meninger da jeg anbefalte dette som en grei og relativt rimelig måte å komme i gang med Bruckner på----hyggelig å se at det virker for noen!Vidar P skrev:
Bruckner's 7. med Barenboim/BPO fra den glimrende komplette boksen på Warner. Den legendariske adagiosatsen er enorm. Jeg tror jeg begynner å bli litt brucknerianer jeg gitt, som den salige Grace.
Mvh Vidar P
Tror sikkert du husker rett. Men jeg er enig med deg i den; Barenboim er samtidig lett tilgjengelig og innsiktsfull. Det samme gjelder forresten hans Brahms-boks og tildels hans Beethoven-syklus (begge for Warner i samme serie) også imo. Særlig synes jeg Barenboim gjør sin Brahms forbilledlig; klangrik og med lagvis tilgjengelig dybde; allikevel spenstig med super fremdrift (ikke en selvfølge med Brahms-symfoniene og middelmådige dirigenter).erato skrev:Synes jeg husker det var litt delte meninger da jeg anbefalte dette som en grei og relativt rimelig måte å komme i gang med Bruckner på----
Shostakovich er min favoritt når det gjelder strykekvartetter, så dette må jeg høre .erato skrev:Jeg fortsetter mine fordypninger i strykekvartettrepertoaret:
Kvartett nr 4 fra 1945 er en harmonisk men desperat liten sak som ligner mye på Shostakovich sine kvartetter 3-5; åpenbart jødisk temaer, triste solopartier og en hes, klagende bratsj, uhyre bra saker. Nr 16 fra 1981 er tøffere saker, og fjernere fra Shostakovich, men like intenst og gripende. Dette må høres mer på, ikke rart CDen var BBC Music Magazine Recommended - March 2008
Tøffere liv hadde ingen komponist:
http://www.classical.net/music/comp.lst/acc/vainberg.html
Kjenner noen av symfoniene hans fra før fra Melodyia; men denne serien gleder jeg meg til ytterligere utgivelser i, det er 17 kvartetter å ta av og jeg planlegger å høre hver j... en.
Gripende.
Jeg blir heller ikke mindre interessert når jeg ser at dette fremføres av Quatour Daniel - kjent for å ha produsert en av de beste DSCH strykekvartett-syklusene på markedet.erato skrev:cpo er billig på mdt for tiden også, kom vel på en hundrelapp med porto. Fin og nærværende lyd i tillegg.
Maderna's Mahler vil jeg ikke anbefale som en første innspilling man kjøper, da han tar seg noen friheter (og det finnes mer velspilte niere). Men, f.eks. som en tredje innspilling ville jeg absolutt vurdert denne mer subjektive tilnærmingen . Det er flere som rangerer denne høyest (grunnet innlevelsen og budskapet Maderna makter å få frem), og selv mener jeg man knapt kan ha form mange innspillinger av denne fantastiske symfonien (min favoritt Mahler-symfoni for øyeblikket). Innspillingen fikk 5 stjerner i BBC Music Magazine FWIW. Du kan ellers lese de interessante kommmentarene til Amazon anmelderen L. Johan Modée:Vidar P skrev:Sitter faktisk også med Mahler 9, men med Rattle/BPO på den helt nye EMI-innspillingen.
Fikk den igår, så jeg har ikke helt klart å danne meg noen mening om den ennå. Maderna virket spennende; spørs om ikke den havner i postkassa etterhvert også
Mvh Vidar P
Vil nok se etter denne i Praha.otare skrev:Martinus strykekvartetter her.
Dette er absolutt musikk som er verdt å høre på. Martinu var ekstremt produktiv og har skrevet musikk i alle mulige sjangre. Det er ikke alt som er like vellykket, men disse strykekvartettene er virkelig bra. Det er overtoner av nasjonalromantikk i den første kvartetten som han skrev i 1918. Jeg hører spor av både Dvorak og Grieg her.
Jeg er egentlig enig i dette. Det kan f. eks. virke som han har noe mot enkelte dirigenter som forbindes med Storbrittania; som Barbirolli, Horenstein, Gardiner og Beecham o.s.v. Noen av disse blir jo til gjengjeld hausset opp i Gramophone og BBC Music Magazine. Kanskje det er noe rivalisering musikk-anmeldere i mellom? Sinopoli er vel en annen Hurwitz ofte gir dårlig kritikk. Akkurat disse skribleriene tar jeg ikke mye hensyn til!Bach_Man skrev:Synes faktisk Hurwitz er ganske treffsikker med 10/10 anmeldelsene sine, selv om det er en viss inflasjon i karakteren. Det er slaktene som ikke altid resonerer så godt. Han er jo også noe motvillig i å tildele toppkarakter til innspillinger som har fått mye skryt andre steder, så mange av mine favoritter ligger på 8 eller 9. Også ganske morsomt å observere at lydkarakteren gjerne dras ned av artistiske mangler.