Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Prokofiev er fint: Kjærligheten til de Tre Appelsiner
    Scottish National Orchestra, Neeme Järvi

...så jeg bestiller like godt hele serien fra Chandos. Billig, men ikke simpelt.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.105
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gubra skrev:
    ottone skrev:
    Grigory Sokolov, "den siste av piano-gigantene"

Er det en DVD?
    Stemmer det, og jeg er ikke sikker på om opptaket er gitt ut på CD.
    Dessuten er Sokolov et konsentrasjonsfenomen som jeg liker å se på. Glemmer aldri konserten med ham i Oslo.
    Tro meg: denne må du bare ha!

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    805
    ottone skrev:
    Gubra skrev:
    ottone skrev:
    Grigory Sokolov, "den siste av piano-gigantene"

Er det en DVD?
    Stemmer det, og jeg er ikke sikker på om opptaket er gitt ut på CD.
    Dessuten er Sokolov et konsentrasjonsfenomen som jeg liker å se på. Glemmer aldri konserten med ham i Oslo.
    Tro meg: denne må du bare ha!
    Har faktisk opplevd Sokolov her i det lokale kulturhuset, tror det var i regi av Rikskonsertene for en 7-8 år siden. Siden det ikke var Vassendgutan eller DDE var salen desverre knapt halvfull men det affiserte ikke Sokolov som leverte en gnistrende konsert. Han har en egen evne til å få flygelet til å synge.
    Fyren er perfeksjonist og han hadde medbrakt flygel (Steinway D).
    Som en kuriositet kan jeg nevne at da jeg kjøpte flygel for 3-4 år siden, var det de samme karene som kom med det som hadde vært "roadies" for Sokolov. De hadde flere gode historier om en meget sær artist. Hadde han bestemt seg for å øve noen timer midt på natta, f.eks. på vei til neste konsert, ja så måtte de finne en plass han kunne øve, ferdig med det!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Couperin: Leçons de ténèbres:

Nåh, hvor i heiteste er cedillen? Ah, der var'n.

B

Vedlegg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Elgar, Enigma Variations, Previn & LSO, 1980 EMI vinyl

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg forestiller meg at Valentino vil fremsette øyeblikkelig "needle-drop" krav når han hører dette opptaket av Aeolian. Lytter til Stor fuge nå, og det er vidunderlig.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Feldman’s “Durations” og det er akkurat hva det dreier seg om. Veldig kontemplativt slik at dyplytting blir en forutsetning.

O

Ole I

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Jeg forestiller meg at Valentino vil fremsette øyeblikkelig "needle-drop" krav når han hører dette opptaket av Aeolian. Lytter til Stor fuge nå, og det er vidunderlig.

Det var vel noen her på HFS som fikk med seg Hagen kvartetten under kammermusikken i Trondheim sist helg?

Kanskje de spilte akkurat noe fra dette repertoiret....

http://www.kamfest.no/nb-NO/Artister/hagen+quartet+/

edit: eller kanskje ikke:
    http://www.kamfest.no/nb-NO/program/hagen+quartet.html

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg sittet og hørt gjennom KeK-alternativer på egen harddisk uten å ha funnet det helt riktige (en stund trodde jeg at blinken var truffet, men nei), så jeg satte på div Anthems av Gibbons:

B

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    achri-d skrev:
    Det er kanskje en god ide å legge ut informasjon om kompresjonsforhold og lignende.
    Å kjøre klassisk gjennom Masvis ser jeg ikke noe stort poeng i. Det er klart at noen plater er blitt mer komprimert enn andre, spesielt gjelder det noen ekstreme tilfeller av uhemmet dynamikk som forekom på noen digitale opptak i starten. Da tenker jeg spesielt på et par Tellarc-utgivelser, med 1812 som høydepunktet/lavpunktet. Men i det tilfellet så er det faktisk mellom cd og vinyl det er forskjell. Bruken av kompressor i klassisk har lite og ingenting med kvaliteten å gjøre sett bort fra i ekstreme tilfeller. Derfor er jeg veldig lite interessert i å se grafene til for eksempel den platen jeg spiller nå. Men det er kanskje aktuelt å ta opp den siden av lyden når det dreier seg om kreative remastringer av historiske innspillinger, som noen ganger ifølge enkeltes smak kan være litt for kreative. Men da handler det stort sett om eq, og ikke dynamikk. Og da hjelper ikke Masvis det spøtt.

Det som derimot er mer interessant er hvor mange mikrofoner som er brukt. Et minimalistisk opptak med 3-5 mikrofoner i en ekstremt god sal er optimalt i mine ører. DGG fra åttitallet måler sikkert veldig flott i Masvis, men de 64 mikrofonene er såpass hørbare at jeg gjerne bytter dem bort mot enda kraftigere komprimering. Det skal likevel mye til for at jeg skal finne en klassisk plate for kraftig komprimert. Det kan jeg ikke huske å ha forekommet. Dynamisk, men hermetisk lyd har jeg derimot hørt ganske mye av. Det finnes derfor ingen feil som kan avsløres med Masvis som bør ha betydning for valg av innspilling av klassiske verker. Det vil isåfall være ganske sjeldne tilfeller, og ikke mange nok til å rettferdiggjøre målinger av plater osv.

Den platen jeg spiller nå er hverken hermetisk eller lite dynamisk. Den har rett og slett alt, musikk, fremføring, lyd - fryd og gammel hele veien. Eller kanskje det bare er jeg som er overmåte glad i alt Janos Starker har spilt inn på Mercury? Sannsynligvis en kombinasjon av alle faktorene, tipper jeg. Hvis noen mener jeg tar feil så er det bare til å rope opp.  ;)

London Symphony Orchestra og Antal Dorati, som så ofte før. Starker + LSO + Dorati = garantert suksess i Casa baluba. Og kombinasjonen av Schumann, Lalo og Saint-Saëns' cellokonserter på morgenkvisten er helt perfekt. Cellokonserter passer alltid godt tidlig på morgener og sent på kvelder.

Edit: Jeg har ikke hybrid SACD, men vanlig Redbook. Fint det også, serru serru. :)

Gunzi: Du trenger ikke speil med venner som dette. Dessuten er det flott å være mørk i fargene, lettere korpulent og til tider for stort hår. Det er ikke bare russiske virtouser som skal nyte godt av et slik utseende. Dine poster er vel et godt eksempel på hvorfor vi ikke bryr oss om målinger i denne tråden. Interessen for historiske innspillinger er for stor til at målbare forskjeller interesserer for mye. Heller en femti år gammel innspilling med feiler i lyden, enn en superduper überdynamisk innspilling som ikke engasjerer meg noe særlig. Har faktisk den erfaringen at klassiske innspillinger som er ekstreme i lyden ofte er uengasjerende spilt. Men jeg liker som oftest BIS-innspillinger, siden dette egentlig er en kommentar achri. Jeg ser ingen grunn til å tvile på dine valgte bidrag til tråden. Men - jeg har vært borti BIS-plater som har hatt bedre alternativer i mindre spennende tekniske utgivelser.

Dæven, denne platen er god. Merkelig at jeg ikke har ofret særlig mye tid på den tidligere. Jeg må rett og slett dykke litt dypere i den lille samlingen jeg har med Mercury Living Presence, for det finnes faktisk plater blant dem som ikke er særlig ofte spilt. Flere er ikke spilt i det hele tatt enda, de har bare fulgt med på lasset når jeg har besøkt venner. Det skader aldri å ta med seg en kopi av en Mercury Living Presence-utgivelse man ikke har når man kommer over dem. Tror jeg har over 50 av dem, så det skal jo litt til å få full oversikt. Har jo et par andre plater å spille også, og jeg har ikke rukket å rippe mer enn en liten del av dem. Denne er rippet til morgenkaffen. Kjekt å ha noe å pusle med når man våkner litt for tidlig.

V

vredensgnag

Gjest
    Baluba ser ikke noe poeng i å kjøre klassisk gjennom MasVis ...

Boulez, Mahlers 3.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som botsøvelse fordi jeg ikke tok'an direkte på KeK, spiller jeg nå oppgave 3.

B

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.054
    Sted
    Trondheim
    Her går det fra det ene til det andre når iTunes får velge tilfeldige album for meg. Først denne:

og så Symfoni nr. 0 fra denne:

Det er vel ca 900 år mellom komposisjonsdatoene på verkene.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne boksen fant jeg her om dagen i mint kond. sammen med en liten bunke av andre fine ting:

Wagner: Götterdämmerung - Flagstad - Fjeldstad - OPO - NOC

Kjekt å ha i samlingen og greit å ha vært igjennom, men ingen høydare- hverken på den ene eller andre måten.
    Må ha vært frustrerende for Fjeldstad "kun" å ha dette mannskapet og rå over.....

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    emotikon skrev:
    Denne boksen fant jeg her om dagen i mint kond. sammen med en liten bunke av andre fine ting:

Wagner: Götterdämmerung - Flagstad - Fjeldstad - OPO - NOC

Kjekt å ha i samlingen og greit å ha vært igjennom, men ingen høydare- hverken på den ene eller andre måten.
    Må ha vært frustrerende for Fjeldstad "kun" å ha dette mannskapet og rå over.....
    Om jeg husker rett var dette hennes betingelse for å delta i Culshaws Ringen. De hadde gjort innspillingen i Norge, og Flagstad ønsket at Decca skulle stå for sluttproduksjon og utgivelse. Culshaw er noe slem i sin vurdering i boken han skrev om innspillingen av Ringen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Her går det fra det ene til det andre når iTunes får velge tilfeldige album for meg. Først denne:

Den har jeg hatt i mange år. Det var mitt første møte med Bingen på cd, og var faktisk blant de første platene jeg rippet til harddisk.
    Tar det som en oppfordring til å spille den nå. Den er jo så lett tilgjengelig, noen tastetrykk unna. Tidlig helg denne uken. :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det gjør du sikkert.

Snart er det psykedeliske over, og jeg har gjort klar Howard Hansons Fiesta in Hi-Fi. Tror det blir artig, spesielt hvis jeg klemmer til med en sigg i tillegg. Nei, hva er det jeg skriver. Har jo pappahelg. Da kan jeg ikke koste på meg så mye som et puff innendørs. Får høre resten av sangen om gale diamanter og slikt mens jeg står ute på terrassen og tar trekket der. Den er jo ganske lang.

Et blås unna, Fiesta in Hi-Fi

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trodde du bare brukte sveivegrammofon, Vredens?

Jeg ser ut til å få et uhelbredelig crush på parhestene Starker og Dorati. Det ligner helt klart på statusen enkelte prog-band har i Østfold og lignende folder. Derfor dykker jeg på ny ned i Mercury Living Presence og henter fram gutta med LSO i ryggen, denne gang er det Schumann, Lalo og Saint-Saëns som spilles. Skal ikke se bort fra at jeg fortsetter med Dvorak, men det er tidlig å avgjøre det allerede nå.

Det kan se ut som om Living Presence utgjør en betydelig mengde av samlingen, men så ille er det ikke. Men jeg har ikke hatt de flest av dem særlig lenge, så alle crush er fortsatt ferske. Har til og med flere jeg ikke har hørt på. De har ligget på vent i lange tider.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    4.577
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hagenkvartetten spiller akkurat de siste tonene fra LvBs op 131, og de skal pinadø få slippe til med op 135 også.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.736
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grace var innom forumet, og da ble jeg inspirert.

Mahler 7 med Karajan og band, på EMI. Innspilt i '71 om jeg husker riktig.

V

vredensgnag

Gjest
    Nevnt før her inne, og en av grunnene til at vi liker lyden fra dette selskapet. Det ble noen ganger supplert med to mikrofoner til - langt ute på fløyene, når man virkelig ønsket å åpne perspektivet.

The Decca Tree is a spaced microphone array most commonly used for orchestral recording. It was originally developed as a sort of stereo A–B recording method adding a center fill. It is the most commonly used spaced-pair technique. The technique was developed in the early 1950s and first commercially used in 1954 by Arthur Haddy, Roy Wallace, Kenneth Wilkinson, Stan Goodall, and their team at Decca Records, to provide a strong stereo image.

A Decca Tree setup includes 3 omnidirectional microphones in an upside down "T" pattern. The left and a right mics are placed about 6 feet apart, and the third is placed 3 feet out and centered in front. To mix, the side mics are panned hard left and right, and the output of the middle mic is then sent to both left and right channels. The Decca Tree was originally used in orchestral situations, fitted on a tall boom and suspended high up in the air, roughly above the conductor. Three separate stands were sometimes used to set individual heights.

The technique traditionally uses three omnidirectional microphones, traditionally of the Neumann M-50 small-diaphragm pressure transducer tube condenser type, to record in stereo. These microphones are not truly omnidirectional at the higher frequences, but exhibit some high frequency lift and directionality which is likely to positively affect stereo imaging of the Decca Tree arrangement. Variations have been performed using a coincident pair, in X-Y, Mid/Side (M/S), or Blumlein positioning, in place of the center microphone. The Schoeps M 201 and Neumann KM 56 were also used by the Decca team.

The Decca Tree is a great sounding stereo miking technique often used in large orchestral or choir performances, but it can also be used as a room miking technique for recordings. When used for room miking drums, its wide stereo image captures the nuances of bigger environments better than most other techniques. In smaller rooms however, the Decca Tree does not work as well.

Vedlegg

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.473
    Beethoven tripleconcerto, op.56.
    Oistrakh, Rostropovitch, Richter, Karajan, BPO.
    Innspilt 1970.
    EMI vinyl.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vol 2 av Bacewicz fiolinkonserter på Chandos
    Baletter av Hilding Rosenberg på Phono Suecia
    Bruckners første symfoni, Wand/Sony

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.158
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Nevnt før her inne, og en av grunnene til at vi liker lyden fra dette selskapet. Det ble noen ganger supplert med to mikrofoner til - langt ute på fløyene, når man virkelig ønsket å åpne perspektivet.

Virker som om det å linke fra Hoffman ikke er så lurt, for leserne må være logget inn på stevehoffman.tv for å se bildene, selv om de vises for deg. :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Grace var innom forumet, og da ble jeg inspirert.

Mahler 7 med Karajan og band, på EMI. Innspilt i '71 om jeg husker riktig.
    Er det bare jeg som ser et bilde med Bruckner her?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn