De bladsang Pentatonix' Run to You med Defrost. Annenbassene deres gikk alltid en oktav ned der basstemmen var skrevet opp. Kjellerbass. Enorm dynamikk og presisjon, og samtidig groovy, rettet mot publikum. Men altså: For en lyd!
Hei!!
Noen her inne som har noen Elektra innspillinger å anbefale. Gjerne som er å få tak i på vinyl, men cd er også ok!
![]()
Supert!Finnes også på CD.![]()
Richard Strauss - Solti, Vienna Philharmonic - Nilsson, Resnik, Collier, Krause - Elektra
View credits, reviews, tracks and shop for the 1968 Vinyl release of "Elektra" on Discogs.www.discogs.com
Veldig god lyd på denne! Spor 11 er skikkelig bra. Voldsom dynamikk, fra det helt stille til kraftigeDa capo Stravinsky. Ble så distrahert av pausene ved avspilling fra Tidal, at jeg måtte ha den på CD.
Vis vedlegget 851081
Har denne og Salome på LP (og har ikkje høyrt andre utgåver). Skilsetjande oppleving då eg høyrde dei fyrste gongen. Kom fyrst og fremst av at eg, den gongen, trudde at Richard Strauss hadde noko med wienervalsar og nyttårskonserten å gjera.Richard Strauss - Solti*, Vienna Philharmonic* - Nilsson*, Resnik*, Collier*, Krause* – Elektra
I tillegg til klassikeren som Valentino anbefaler - og som mange inkl. undertegnede har på LP og også har som en av favorittene, vil jeg anbefale Böhm - Staatskapelle Dresden 1961Hei!!
Noen her inne som har noen Elektra innspillinger å anbefale. Gjerne som er å få tak i på vinyl, men cd er også ok!
![]()
Plata var egentlig et feilkjøp. Jeg blandet med Ralph Vaughan Williams (ekstremt like navnElgar ja. Alt fra det vakreste til det kleineste.
Enigma, Sea Pictures og cellokonserten er fine, mens mye av det andre er engelsk imperial kvalme. Proceed with caution.
Få tak i Testament-utgivelsen (gjort puristisk AAA) av Sea Pictures og cellokonserten (Baker/ Du Pré/Barbirolli) på LP om du ikke har den allerede. Jeg er veldig glad i min.
Av det jeg hørte på CD-en over, var det veldig mye fint, men mye av det høres ganske så «ordinært» ut. Musikk til en litt daff søndagsmatiné på NRK. Også en del pompøse greier. Men nå har jeg altså tygd en del på Stravinsky (holdt på å skrive Stroganoff) de siste dagene, og da ble overgangen rimelig stor he-heElgar skrev noen marsjer til kongelige anledninger, og andre satte en tekst på, som har blitt mye brukt til både nasjonalsang og til høytidelige anledninger. Jeg klandrer ikke Elgar for det, heller ikke for tiden han levde i. Han har omfattende produksjon av stor og vakker musikk, symfonier, overtyrer, store oratorier og kantater, i tillegg til kammermusikk og sanger.
Kanskje jeg må ta frem denne boksen igjen og repetere litt for meg selv.
Vis vedlegget 851176
Barnebarn vet du.Stevie Ray Vaughan Williams....![]()
![]()
Jeg kjenner flere som mener det om all klassisk musikk. Uten sammenlikning forøvrig. Men jeg skjønner godt hva du mener....mye av det høres ganske så «ordinært» ut. Musikk til en litt daff søndagsmatiné på NRK. Også en del pompøse greier.....
Klassisk musikk er jo egentlig noe en må lære å lytte til for å få skikkelig utbytte av det. En god del er jo nettopp som nevnt over, litt bakgrunnsmusikkaktig. Dare I say muzak? Så når en skal ta fatt på det, kan det være greit å begynne med litt kortere stykker, f.eks. ouverturene til Rossini, hvor det skjer litt. Hadde med guttene mine på 8 og 9 på en fremførelse av musikk av Debussy, og de mistet interessen fort he-heJeg kjenner flere som mener det om all klassisk musikk. Uten sammenlikning forøvrig. Men jeg skjønner godt hva du mener.
Det litt forsiktige uttrykket opplever jeg som typisk engelsk/britisk, litt hyggelig men samtidig stilig og underfundig. Jeg har alltid likt det, og har tilbragt mye tid i England og med briter, det påvirker også over tid.
Musikk med moderat uttrykk og virkemidler fungerer alltid best med utøvere som tar musikken på alvor og som kjenner og liker komponisten. Det skjer ofte med utøvere fra samme land som komponisten, man kan høre en intensitet og mening. Franske orkestre låter ofte bra med fransk musikk, Elgar og Vaughan Williams tilsvarende med britiske orkestre, fordi man merker at de kjenner og føler for musikken.
Stort og spennende tema egentlig. Men flott at flere her kommer med anbefalinger, da slipper man å kaste bort tid på ubetydelige og likegyldige innspillinger.
Vis vedlegget 851250
Denne her altså. Det er viktig musikk, et paradigmeskifte, og framføringen med kun 28 musikere (som ved premieren) er What?! Det finnes mange flotte Eroicaer i katalogen, men denne er kanskje den mest radikale jeg har hørt.