Hm. Eg har alltid tenkt at Bruckner er vesentleg lettare tilgjengeleg enn Mahler og Wagner, men kanskje litt mindre interessant?
Kjøpte Haitink-boksen på Aktiv Klassisk for mange år sidan, men har vel Jochum/DG på LP og ymse Furtwängler. Sikkert ein del anna også, hugsar ikkje no. Må høyra dei Karajan etter å ha lese tråden her no.
@ch, du plar alltid ha gode råd om moderne innspelingar av seinromantikk, så du har sikkert
eigentleg ein favoritt?
Tja, litt kinkig spørsmål å svare på det der, men takk for tilliten ...
En tilleggs komplikasjon med Bruckner er de forskjellige versjonene, så bare der må en sortere ut hvilken en foretrekker...
Med forbehold om at jeg ikke husker presist helt hva jeg har likt, så har i hvert fall disse SACD innspillingene gjort et positivt inntrykk;
Simone Young / Hamburg på OEHMS i nr 3, 6 og 7 - de eneste jeg klarte å få tak i
Jaap van Zweeden / Netherlands Radio Philharmonic på Challenge i 3, 6 og 8
Manfred Honeck / Pittsburgh på RR i nr4. Har også nr 9 med de samme, men den symfonien treffer meg ikke helt...
Tildels Remy Ballot / Altamonte O. St Florian på Gramola i nr 5 og 7. Dette gå svært langsomt, men hvis en orker det, kan det være svært givende.
Ellers har jeg plukket opp slikt som Sinopoli / Dresden på DG i nr 5, og Karajan / Wiener på DG i fra '89 - '90 i 7 og 8 (noe av det siste han gjorde) fordi disse er anbefalt... bra disse også...