Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.557
    Antall liker
    15.591
    Torget vurderinger
    2
    Dere får tilgi at jeg svinger innom med en video, igjen, men YouTube fikk med seg at jeg liker Jacques Loussier og foreslo at jeg også vil like Luca Sestak.
    Det fikk de rett i.

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, veldig mye bra.
    Jeg har ikke alle du har, men jeg har hatt glede av alle Mozartplatene hans, Beethovenreisen og også den ganske nye Dvorak-plata.
    Janacekplata kjøpte jeg på grunn av filmen Tilværelsens uutholdelige letthet. Det begynner å bli en stund siden.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjekt å se den Andsnes-bunken, @PederP
    Jeg samler også på disse, og huller i samlingen betyr bare mer å glede seg til.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_4761.jpeg

    Fra absurdgalleriet:
    LvB 6 med Monteux og Wienerfilharmonikerne, RCA Living Stereo på CD-R av en vinylrip gjort av hifi-onkelen min. Far mener å ha kjøpt LP-en før han dro ut i den kalde krigen og at den ble stående igjen hjemme. Jeg vet ikke hva slags utstyr min onkel har brukt men tror det er en stor Denon-grammofon og en Tandberg TIA3012A involvert. Skal spørre. Tviler på platen har vært innom noen ultralydvasker. Peiskos fra CD dette her.
    Men innspillingen er fin den altså.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Spiller Bartok med The Fine Arts Quartet -Six string quartets. Bra spilt og faktisk god lyd i utgangspunktet. Men det er dessverre en del støy på noen av disse gamle skivene til tross for både 2 og 3 runder i ultralydvasker. Men disse strykekvartettene er kjempebra.
    20240323_092941.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Metamorphosen er ett av mine alltime favorittverk. Strauss er knall når han ikke blir for overmodig og svulstig.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Det er forståelig, jeg ble sitt fjetret selv når jeg spilte det av, blir nok å finne den på vinyl.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.280
    Denne må tilbake i UL-vaskeren. Femkroners fra en lokal sjappe, men denne er såpass knall i både framføring og produksjon, at jeg må prøve å bli kvitt litt mer overflatestøy. Skal også prøve å ta en avspilling med en Gyger slipning kontra den antikvariske 103R. Okay, litt nerdete på en lørdag :rolleyes:

    Sacre.jpg


    Steen
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.955
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Det blir for mye støy på en del av disse platene med Bela Bartok's strykekvartetter med The Fine Arts Quartet. Jeg har nå bestilt strykekvartettene med Tokyo Quartet på DGG. Håper det blir bedre med støyen på de platene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg hørte nettopp Lalos cellokonsert fra denne boksen:
    1711360709380.png

    Den var da veldig fin. Hvorfor spilles ikke den mer?

    PS: Den er jo innspilt noen ganger - jeg fant ut at jeg har 7 innspillinger av den (Starker/Ancerl, du Pré/Barenboim, Dubrovsky/Rostropovich, Tortelier/Frémaux, Haeck/Cohen, Ma/Maazel, Starker/Skrowacewski). Sånn går det når man kjøper store, billige bokser, men når musikken er fin...

    PPS: Symfonien og Le Roi d'Ys på samme platen var også fin. Det er faktisk mye fint på den boksen - mange ukjente belgiske komponister.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte nettopp Lalos cellokonsert fra denne boksen:
    Vis vedlegget 1009034
    Den var da veldig fin. Hvorfor spilles ikke den mer?

    PS: Den er jo innspilt noen ganger - jeg fant ut at jeg har 7 innspillinger av den (Starker/Ancerl, du Pré/Barenboim, Dubrovsky/Rostropovich, Tortelier/Frémaux, Haeck/Cohen, Ma/Maazel, Starker/Skrowacewski). Sånn går det når man kjøper store, billige bokser, men når musikken er fin...

    PPS: Symfonien og Le Roi d'Ys på samme platen var også fin. Det er faktisk mye fint på den boksen - mange ukjente belgiske komponister.
    Jeg er spesielt begeistret for Joseph Jongen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, neste CD i boksen (CD 40) inneholder en del Jongen. Den blir vel spilt i morgen tenker jeg.
    Han ble tatt opp ved musikkonservatoriet i Liège da han var 7 år gammel, så han må ha vært et eksepsjonelt talent.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Strykekvartettsyklusen hans husker jeg som fin. Får kanskje finne den frem igjen.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.280
    Fridag og alenetid har denne ettermiddagen betydd Strauss. Faen så lettvint det er med streamer og harddisk :giggle:.
    Bladde litt igjennom filene og fant intet mindre enn 23 forskjellige innspillinger av Vier Letzte Lieder, samlet i en og samme mappe. Downloaded i forne tider da Torrent fildeling var litt sånn....................... :

    4LL_1.JPG

    4LL_2.JPG

    Har vært småselektiv og naturligvis ikke spillet hele verket med alle. En del kjenner jeg svært godt fra vinylavdelingen, mens andre var helt ukjente , og har fått mer spilling. Mine to favoritter beholder sine topplasseringer, men det var en del overraskelser lell.
    Starter vi med skuffelsene blir det, overraskende kanskje, Rene Flemming, som i manges øyne er en kapasitet på Strauss. Både med Thielemans og Eschenback fungerer det ikke for denne lytter. Caballe og Lombard er også en no-no. Flagstad er kanskje den aller beste, men hva hjelper det når man ikke hører annet enn skurring og manglende orkester fra "78-masteren". Te Kanawa/Solti er også fanget i for dårlig opptak til å være fra 1990.
    Så er det en masse "midt på treet" utgivelser som verken er spesiellt gode eller dårlige, pluss den tvilsomme 1973 Janovitz/Karajan. Hun er knall, han er dessverre ikke så veldig knall i mine ører. I stedet for å la Gundula skinne, så prøver han å ta all oppmerksomhet selv. Sorry.
    Det er stadig ingen som slår Norman/Masur fra 1982, men jeg kunne sikkert levd med en av Popp sine to innspillinger. Sammen Med Tennstedt er hun alltid super, men med tanke på at hun høyst sannsynlig visste at hun selv nærmet seg en tidlig bortgang, så får hennes -93 utgave med Tilson-Thomas en egen Aura.
    Stemme/Pappano, Studer/Sinopoli og Sass/Lukacs på Hungaroton får særs hederlig omtale fra undetegnede.
    Slik går no dagan.
    Steen
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah! Kompani Lauritzen! :LOL:

    Må få hørt Norman/Mazur i 4 letzte. Takk, @Steen. Jeg liker balansen i Janowitz/Karajan. Har dog bare hørt DG TOS-utgivelsen.
     

    Liveatleeds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    350
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spørsmål her, hører lite på klassisk, fryktelig nysgjerrig på å utvide horisonten noe. Synes det er vanskelig å orientere meg i en enorm jungel av ulike utgivelser, spørsmålet er egentlig om noen kan peke meg i retning av referanseutgivelser som både er av høy kunstnerisk kvalitet og med god lydkvalitet. Åpen for det meste… På forhånd takk😊
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.712
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke om du tåler Hurwitz; men han har en serie (hittil 40 videoer) der han framstiller det han ser som referanseinnspillinger. Vanskelig å være uenig med ham, og de er vel verd å se på. Så får man bære over med "idiosynkrasiene" hans :) .
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er bra og berømt, også fordi de ikke fikk det til hele formiddagen på innspillingsdagen. Så gikk de og drakk lunch og etterpå fikk de sving på det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn