Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    Stravinsky's Firebird framført av Robert Shaw og Atlanta symfoniorkester 1978. Tatt opp digitalt og utgitt av telarc i 2000. Noen som har denne og/eller eventuelt andre innspillinger av symfonien, og har synspunkter på hvilken innspilling som er best på vinyl. Har bare denne, men synes det er en super innspilling, men mangler sammenligningsgrunnlag.

Vis vedlegget 655453
    Stravinsky's Firebird framført av Robert Shaw og Atlanta symfoniorkester 1978. Tatt opp digitalt og utgitt av telarc i 2000. Noen som har denne og/eller eventuelt andre innspillinger av symfonien, og har synspunkter på hvilken innspilling som er best på vinyl. Har bare denne, men synes det er en super innspilling, men mangler sammenligningsgrunnlag.

Vis vedlegget 655453
    Mange sverger til Dorati når det gjelder Stravinsky, og hans utgivelser på Mercury holder høy (lyd)kvalitet. Selv har jeg en crappy reissue av Firebird suiten, men Platekompaniet kjører kampanje på Speakers Corner nå. Har faktisk vurdert et kjøp selv.
    Steen
    Skal sjekke nærmere. Liker musikken godt. Er han den klassiske musikkens svar på King Crimson, eller riktigere, King Crimson rockens svar på Stravinsky? Synes jeg hører likhetstrekk.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.861
    Torget vurderinger
    1
    Skal sjekke nærmere. Liker musikken godt. Er han den klassiske musikkens svar på King Crimson, eller riktigere, King Crimson rockens svar på Stravinsky? Synes jeg hører likhetstrekk.

Næh. Rockens svar på Stravinsky er Egg. Særlig albumet The civil surface......

ch

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    259
    Første gang jeg hørte Vårofferet live tenkte jeg umiddelbart at dette Fripp ha hørt på og blitt inspirert av. Ref LTIA

traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    Første gang jeg hørte Vårofferet live tenkte jeg umiddelbart at dette Fripp ha hørt på og blitt inspirert av. Ref LTIA
    Helt enig. Det er for mange likhetstrekk til at det er tilfeldig. Ikke at det spiller noen rolle, men å ha fulgt King Crimson fra begynnelsen på 70 tallet kjennes Stravinsky's musikk merkelig kjent.
    Men det beste for meg som har gått lei av progrocken; ofte dårlig lyd og flatt lydbilde, gir symfonier mye av det samme, med langt bedre dynamikk og komposisjon.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.861
    Torget vurderinger
    1
    Men det beste for meg som har gått lei av progrocken; ofte dårlig lyd og flatt lydbilde, gir symfonier mye av det samme, med langt bedre dynamikk og komposisjon.
    Hører du på komprimerte remastre? Synes det er god lyd på det meste av klassisk prog. Synes klassisk musikk ofte har flat lyd dersom det ikke er opptak fra før 1970.....endel unntak i nyere tid...

traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    Hører du på komprimerte remastre? Synes det er god lyd på det meste av klassisk prog. Synes klassisk musikk ofte har flat lyd dersom det ikke er opptak fra før 1970.....endel unntak i nyere tid...
    Kjøpte nettopp Steven Wilson remix av Yes, de klassiske albumene på 180 g vinyl.
    Sammenlignet med f.eks Radiohead produksjoner finner jeg et mye dypere og sammensatte arrangement, men smak og behag. 👍

traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    Kjøpte nettopp Steven Wilson remix av Yes, de klassiske albumene på 180 g vinyl.
    Sammenlignet med f.eks Radiohead produksjoner finner jeg et mye dypere og sammensatte arrangement, men smak og behag. 👍
    Ps. Får en følelse av et mange sitter hver for seg og sender lydfiler til hverandre.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.861
    Torget vurderinger
    1
    Steven Wilson remix av Yes låter flott. Dette blir jeg aldri lei av....

Men nå sporer vi av. Akkurat nå hører jeg på denne:

eyJidWNrZXQiOiJwcmVzdG8tY292ZXItaW1hZ2VzIiwia2V5IjoiODEyNDQyMy4xLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJlc2l6ZS...jpg

traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    Ps. Får en følelse av et mange sitter hver for seg og sender lydfiler til hverandre.
    Fikk lyst å høre litt prog. Det blir nok Stravinsky's ildfugl som får mette min hunger denne gang.
    Super lyd på vinylutgaven jeg nettopp har fått i hus.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.861
    Torget vurderinger
    1
    Fikk lyst å høre litt prog. Det blir nok Stravinsky's ildfugl som får mette min hunger denne gang.
    Super lyd på vinylutgaven jeg nettopp har fått i hus.

Du kan jo prøve Van Der Graaf Generator "Pawn hearts" også.....

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    1.861
    Torget vurderinger
    1
    For tiden hører jeg mest på engelsk musikk; Vaughan Williams, Bantock, Arnold, Butterworth etc... Det er noe med det melodiske som treffer meg bedre enn kontinental musikk (med unntak av Ravel og Debussy).
    Vaughan williams 5. Symfoni spiller jeg flere ganger i uken....

traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    For tiden hører jeg mest på engelsk musikk; Vaughan Williams, Bantock, Arnold, Butterworth etc... Det er noe med det melodiske som treffer meg bedre enn kontinental musikk (med unntak av Ravel og Debussy).
    Vaughan williams 5. Symfoni spiller jeg flere ganger i uken....
    Tips fra dere her på sentralen er kjekt å få.
    Enkelt i dag med strømming og alskens nymotens påfunn. Det er jo en jungel å orientere seg i. Komponist, innspilling, tolkning( dirigent) å ta hensyn til. Men mangfoldet er da en rikdom.
    Foreløpig har jeg startet med og la Stravinsky og Mahler gi meg en gradvis tilnærming til den klassiske musikkens univers.

ch

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    259
    Hører på klarinett konserten. Fin, og som alltid med BIS helt utmerket lyd.
    finzi.jpg

Er også stor fan av Vaughan Williams. I likhet med Yes og VDGG.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Vi i Norge er jo veldig kjent med engelsk og tysk repertoar. Tysk fordi vi mates med det i radioen, og det er en del av germansk kultur, og engelsk fordi vi forstår engelsk og leser om det i Gramophone og BBC Music Magazine. Men det finnes en verden av musikk utenfor disse to. Hva med franske, hollandske, belgiske, spanske, portugisiske, øst-europeiske etc. komponister? Diepenbrock, Röntgen, Braga Santos, Foerster ...
    Klavermusikken til Dvořák er jo riktig stemningsfull, men hvem har hørt den? Radoslav Kvapil har spilt det inn komplett. Og hva med Smetanas klavermusikk? Finnes også komplett, innspilt av Jitka Čechová.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    3.252
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener Fripp skrev masteroppgave om Bartoks strykekvartetter. En lytt på disse anbefales, særlig nr 4 og 5, og dere vil høre mye kjent. Funky som f......

Da jeg var midt i 20-årene (lenge siden :-( ) flippet jeg helt ut på disse.

traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    Vi i Norge er jo veldig kjent med engelsk og tysk repertoar. Tysk fordi vi mates med det i radioen, og det er en del av germansk kultur, og engelsk fordi vi forstår engelsk og leser om det i Gramophone og BBC Music Magazine. Men det finnes en verden av musikk utenfor disse to. Hva med franske, spanske, portugisiske, øst-europeiske etc. komponister? Diepenbrock, Röntgen, Braga Santos, Foerster ...
    Jeg mener Fripp skrev masteroppgave om Bartoks strykekvartetter. En lytt på disse anbefales, særlig nr 4 og 5, og dere vil høre mye kjent. Funky som f......

traum6

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.03.2007
    Antall liker
    27
    Sted
    mo i rana
    Har tatt en sniklytt på bartok's music for strings and percussion/celesta på tidal, og joda her var det friske takter. Takk for tips.
    Ps. Har da kjent til han som komponist,.men aldrig dykket inn i materien.👍

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    1.078
    Sted
    Sortland
    Bartok's 'Cantata Profana' og operaen 'Bluebeards Castle' kan anbefales på det varmeste (y)
    Temmelig heftige greier!

Valentino

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    3.502
    Sted
    Ottestad
    Guttungen har blitt 18, men er fremdeles guttungen og han synger fremdeles i Defrost Youth Choir som har begynt å innstudere Jake Runestads "Let My Love Be Heard", en sang ganske annerledes enn den tøysete Nyon, Nyon som de sang under NRKs Eurovisjonskonkurranse i fjor.
    Jeg hører den fra Voces8s plate Enchanted Isle. Gleder meg til å høre klimakset med 26 stemmer i stedet for 8. Her gjør Voces8 den live:

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Leste tilbake litt og så noen utpekte denne symfonien til årets beste album 2019 ...eller noe slikt...

Jeg liker Beth Gibbons og kan skjønne det var kul å gjøre ette slikt verk, men du verden for ett mageplask 😏

Her vel 5 innspillinger inkl ett med komponisten selv delaktig...av dette fantastiske verket!
    Favoritten med Dawn Upshaw får dessverre den utgaven å höres ut som en tam cola uten kullsyre smaker....iforhold..

mvh

musicus

Musikk freak
    Ble medlem
    02.07.2015
    Antall liker
    4.613
    Sted
    Gbg
    Torget vurderinger
    4
    Beethoven Piano Sonatas...Rudolf Serkin..

mvh

ch

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    259

Måtte sjekke nr 4 og 5 igjen, og ja, jeg kan høre hva du mener....
    Hørte på denne som er virkelig god innspilling:
    bartok.jpg

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    205
    Sted
    Bergen
    Akkurat nå; i max 2 minutter.
    Lang Lang Goldberg variasjoner. Fryktelig. Det faller helt fra hverandre . Helt uten substans. Styr unna!

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    Måtte jo selvfølgelig finne den fram på Apple Music, og dette er seigt og usammenhengende. Han klarer i hvert fall ikke å få det til å henge sammen. Gould spiller det like langsomt i 1981 (det henger noe mer sammen, men ikke mye), mens han er mye raskere i 1955 innspillingen. Måtte ta fram Tureck og høre på henne. Hun ligger et sted i midten, men nærmere den langsomme varianten, men det henger sammen som bare det. Rosen og Perahia ligger et sted mellom Tureck og Gould1955. Kemp spiller det enda raskere enn Gould (1955). Tror nok Tureck forblir favoritten blant de 15 innspillingene jeg har (Gould 1955, Gould 1981, Pinnock, Arrau, Hantaï, Kempff, Koopman, Leonhardt, Rousset, Suzuki, Tureck, Schiff, Tal&Groethuysen, Perahia og Rosen).
    Nå har jeg bare hørt på åpningstemaet, men det fristet ikke å høre mer av Lang Lang her.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    205
    Sted
    Bergen
    Det skjønner jeg godt, det blir bare verre. Jeg hørte også bittelitt av 2.variasjon, da sa det stopp for min del.

otare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    2.957
    Sted
    Trondheim
    erato har nok ikke så mange. Jeg har kjøpt en del artistbokser, og Goldberg er jo en av de verkene som de fleste (i hvert fall mange) har spilt, og da blir det jo med i boksen. Så jeg har ikke lett etter forskjellige innspillinger av Goldberg, men fått mange som en konsekvens av mitt innkjøpsmønster.

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    205
    Sted
    Bergen
    otare, erato, beklager sammenblandingen! Vet du om Sviatoslav Richter har spilt Goldberg? Jeg kan ikke finne det...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn