Klassisk musikk og loudness war

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
668
Antall liker
694
Sted
Rogaland
Min datter digger for tiden Dovregubbens hall, satte den på anlegget og bet meg i volumforskjeller i innspillingen? Som dere sikkert veldig godt vet så starter sangen rolig før det ender i et ståhei mot slutten. Denne kontrasten, sett bort fra sangens karakter, er det dette som er en produksjon uten loudness på?

Kan også si at jeg merket meg godt hvor lite kapasitet anlegget mitt har til å gjengi musikken, det knelte rett og slett, opplevdes slik hvertfall
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.751
Antall liker
9.400
Sted
Trondheim
Det er utrolig mye dynamikk i klassisk musikk, og der gjør man ingen ting for å dempe dynamikken - det er en del av uttrykket. Fra det svakeste svake til det store smellet. Hvis du skal høre på klassisk musikk må du ha et anlegg med litt krefter til overs.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
BrunBar: Det er derfor et anlegg helst skal kunne gjengi ALT. Fordi et klassisk stykke av det kaliberet, gjerne innspilt riktig , avslører enhver svakhet i kjeden..fra for dårlig kilde til råtten balanse og undermåls forsterkeri. De forsterkere som virkelig har tonaliteten i behold, gnistrer ved klassisk gjengivelse. Uansett hvor små de er..som min Exposure sekundæramp. En forsterker som til fulle benytter Englands ekstranøkkel❤ Formidlingsevne. Og hva gjør Bladelius, tror du? Med verdens største forsyninger?😉 Dette er sivilisert musikk. Full av overraskelser, ettertanke, følelser og teknisk briljans. Det trenger du brutal sofistikasjon til..Det holder ikke med rølpete, overrocka horn, satt opp til Zep, Maiden, Sepultura..De faller der de står. Men greier du å finne en kombinasjon av silkehansker og skjulte hestesko...Happy Days..

Edit, Motoren: Bare så det er klart, venter jeg ikke at du skal forstå dette..😈
 
Sist redigert:

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.322
Antall liker
9.203
BrunBar: Det er derfor et anlegg helst skal kunne gjengi ALT. Fordi et klassisk stykke av det kaliberet, gjerne innspilt riktig , avslører enhver svakhet i kjeden..fra for dårlig kilde til råtten balanse og undermåls forsterkeri. De forsterkere som virkelig har tonaliteten i behold, gnistrer ved klassisk gjengivelse. Uansett hvor små de er..som min Exposure sekundæramp. En forsterker som til fulle benytter Englands ekstranøkkel❤ Formidlingsevne. Og hva gjør Bladelius, tror du? Med verdens største forsyninger?😉 Dette er sivilisert musikk. Full av overraskelser, ettertanke, følelser og teknisk briljans. Det trenger du brutal sofistikasjon til..Det holder ikke med rølpete, overrocka horn, satt opp til Zep, Maiden, Sepultura..De faller der de står. Men greier du å finne en kombinasjon av silkehansker og skjulte hestesko...Happy Days..

Edit, Motoren: Bare så det er klart, venter jeg ikke at du skal forstå dette..😈
Tenker at Motoren bare kan ta det med ro, det er ingen som skjønner dette selvhøytidelige vaset.
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.791
Antall liker
8.767
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Min datter digger for tiden Dovregubbens hall, satte den på anlegget og bet meg i volumforskjeller i innspillingen? Som dere sikkert veldig godt vet så starter sangen rolig før det ender i et ståhei mot slutten. Denne kontrasten, sett bort fra sangens karakter, er det dette som er en produksjon uten loudness på?

Kan også si at jeg merket meg godt hvor lite kapasitet anlegget mitt har til å gjengi musikken, det knelte rett og slett, opplevdes slik hvertfall
Kan du linke til/fortelle hvilken versjon du hørte? Ble nysgjerrig på hvordan det låter her hos meg. Ligger det i kortene at min Bladelius med "verdens største strømforsyning" består testen? 😉
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette er Dovregubben med størst dynamikk (og best lyd) i min samling.

Vis vedlegget 833341
Hørte på denne nå på Apple music strømmet via AirPlay, og dynamikken på Dovregubbens hall var bra, det trykker bra på slutten, som det skal gjøre.
Her må nok forsterker ha litt krefter ja, spesielt om det skal spilles på litt volum.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
668
Antall liker
694
Sted
Rogaland
Kan du linke til/fortelle hvilken versjon du hørte? Ble nysgjerrig på hvordan det låter her hos meg. Ligger det i kortene at min Bladelius med "verdens største strømforsyning" består testen? 😉
Husker ikke akkurat hvilken, men har hørt på denne versjonen million ganger og uten å ha testet skikkelig på anlegget merker jeg bilanlegget sliter godt. Samme kontrast
Per dreyer royal philharmonic orchestra
Får ikke kopiert fra spotify
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.791
Antall liker
8.767
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Husker ikke akkurat hvilken, men har hørt på denne versjonen million ganger og uten å ha testet skikkelig på anlegget merker jeg bilanlegget sliter godt. Samme kontrast
Per dreyer royal philharmonic orchestra
Får ikke kopiert fra spotify
Tror det var denne jeg testet i dag. Satt som ei kula det altso, mjaaa 😁
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
668
Antall liker
694
Sted
Rogaland
Da har vi testet de to versjonene. Betraktelig mer bass i Leonard Slatkin sin versjon. Men mindre volum forskjeller fra den rolige begynnelsen til slutt. Men mer "myk" eller behagelig å lytte på

Min datter hørte også forskjeller.. påstår hun 😄
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er utrolig mye dynamikk i klassisk musikk, og der gjør man ingen ting for å dempe dynamikken - det er en del av uttrykket. Fra det svakeste svake til det store smellet. Hvis du skal høre på klassisk musikk må du ha et anlegg med litt krefter til overs.
Er noen eldre greier der man tydelig hører at man drar ned når det blir høyt. Det var større begrensninger i opptaks-, mastering-, og avspillingsutstyr da de gjorde Das Rheingold i 1958 enn det det er i dag. Det rare/triste er at det seksmikrofonopptaket, mikset med manuell dynamikkbegrensning live til to spor , låter bedre/mer naturlig enn mye av det som har kommet senere. Nevermind the båndsus.

Favoritt-dynamikkbomben min er Mahler 3 med Wienerfilharmonikerne og Boulez:
 
Topp Bunn