Klassisk til nybegynnere?

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hei,

Siden alle de gamle svarene gikk dukken i problemene her på HFS så prøver jeg igjen.

Ønsker tips til klassisk som er lett å høre på (ønsker ikke å hoppe i stolen om jeg har sovnet ;) ). Liker bl.a. Keith Jarret sin Carnegie Hall cd og sikkert mye annet. Sist fikk jeg svar inneholdende forslag om kammermusikk o.l. Skrev aldri ned noe slik at alle svar mottas med takk nok en gang.

En stor beklagelse til dem som tross alt har svart, men som jeg ikke fikk lest også! Tror jeg hadde 15 svar før HFS gikk ned.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg er og fersk, men jeg kan gi deg 4 CDer som jeg har fått mye ut av:

Mozarts Requiem innspilt av Harnoncourt (Amazon.com) ´62 innspillingen med Karajan er og bra.
Verdis Requiem (ECM)
Camerata Silesia - Miserere
Arvo Pärt - Passio
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.799
Antall liker
4.056
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fersk jeg også (på forumet, altså..), men jeg har stor glede av Bachs kantater; anbefaler
BWV 30: Freue dich erlöste Schar
BWV 51: Jauchzet Gott in allen Landen
BWV 56: Ich will den Kreuzstab gerne tragen
BWV 140: Wachet auf ruft uns die Stimme
BWV 147: Hertz und Mund und Tat und Leben (Jesu der du meine Freude)
Innspilling... Selv sverger jeg til Leonhardt/ Harnoncourt på Teldec, men mange mener Suzuki og Koopman gjør det bedre. Vel, den diskusjonen hører vel bedre hjemme i en annen tråd.

Skaff deg en bra innspilling av Beethovens klaverkonserter, nr 4 og 5 er et must (får du tak i den gamle Gulda-innspillingen er du heldig; Kempff gjorde også en kjempesak her. Ashkenazy er heller ikke å forakte). Mozart fra og med nr 17 (klaverkonserter); Uchida, Anda osv. Klavertrioene, strykekvartettene, klaversonatene til Beethoven må eies, ihvertfall de ca 20 siste sonatene. Hvis du virkelig vil la deg overraske, ikke sjokkeres...., legg LvBs siste klaversonate (op.111) i skuffen og vent til litt ut i Ariettaen, så setter du deg opp med et fårete glis og lurer på hvor Scott Joplin fikk inspirasjonen fra...

Bernt K
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
En god ting kan ikke gjentaes for ofte; Messiaen. Begynn med kammermusikken:
- Vingt regards sur l'enfant Jésus (solopiano)
- Quator pour la fin du Temps.
Dette er relevant og spennende, men uten å bli pling-plong ???
 
K

kbwh

Gjest
Kjøp Eroica, og lær mye om et av de mest revolusjonerende stykker musikk som noengang er skrevet. Veldig bra spilt, ikke snakk om å sovne her, men heller å la seg ta med på Beethovens emosjonelle berg-og-dalbane.
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Noen spesiell innspilling du anbefaler Valentino?

Jeg har desverre kun cd-spiller så jeg er jo ikke riktig med i voksenmannsklubben :-[

Bra saker med forslag om ikke-pling-plong musikk. Er nok noe jeg kan like som er forelsått her ja. Hørte litt previews på nettet.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg så at du hadde listet en DVD89 i anlegget, så da antok jeg at du også hadde en skjerm mellom høyttalerne. Eroica er en film jeg har forelsket meg totalt i. Gjort av BBC er den en slags dramatisering av den første innøvingen av Eroica-symfonien. I tillegg til filmen får du også hele symfonien med som eget lydspor. Det er Orchestre Revolutionaire et Romantique som spiller dirigert av Eliot Gardiner, og det som er tøft er at strykerbesetningen er ganske liten, slik den var under de første framføringene, 5+4+3+2+2 strykere pluss blåsere (3 HORN FOR SVARTE!) og pauker. Det er barskt!
Den CD-innspillingen jeg har som jeg liker best er med Chamber Orchestra of Europe og Harnoncourt, men ærlig talt liker jeg bedre ORR og Gardiner i filmen. Enda mere smekk.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Er ikke fremføringen i filmen noe forskjellig fra Gardiner sin plateinnspilling?
 
K

kbwh

Gjest
Det tror jeg. Innspillingen er gjort i multikanal for filmen (som kom i '03), og jeg tror at det også brukes færre strykere i filmen enn på plate.
Jeg har ikke hørt cd-versjonen, men filmversjonen røsker noe aldeles fantastisk.

@e-h: Beethoven var rocknroll. Dette er ikke "lett å høre på", men tøøøøft.
 
K

kbwh

Gjest
Ta også en kikk i tråden "Mozart-novise søker mentorer". Noen pianokonserter av den mannen hører med.
 
U

utgatt60135

Gjest
En god ting kan ikke gjentaes for ofte; Messiaen. Begynn med kammermusikken:
- Vingt regards sur l'enfant Jésus (solopiano)
- Quator pour la fin du Temps.
Dette er relevant og spennende, men uten å bli pling-plong  ???
Og turangalialîla symfonien :D.

Mozart, Bach osv.. er sovemusikk for min del iallefall. Prøv følelsesladd sterk musikk fra Sovjet. Prokoviev, Rachmaninov og Shostakovich. Berlioz - Symphonie Fanastique, Berlioz Harold En Italia, Mahlers symfonier.

Fine nybegynnerplater kan være; Saint_Saëns, Carneval des animaux/ Mussorgsky, bilder på en utstilling, Carl Orff, Carmina Burma og Holst, the planets.
 
K

kbwh

Gjest
Bach og Mozart sovemusikk? Hah!

Skal det være plingplong? Boulez. Definitivt.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
At det går an å avvise Bach og Mozart mens man samtidig anbefaler Holst og Saint-Saens taler vel for seg selv.

Sett på Brandeburgkonsertene med Savall eller symfoni nr. 41 med Rene Jacobs. Er dette sovemusikk?
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Bach og Mozart sovemusikk?

Nei og nei du tar feil der gitt.
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Sove eller ikke-sove musikk er vel ikke poenget her ::)

Jeg kan nok like alt som er foreslått, men vil forsøke å begynne i en ende som er lett å starte på for meg for deretter å forhåpentligvis utforske en ny type musikk dypere.
 
K

kbwh

Gjest
Vår lille disputt er selvfølgelig en smaksdisputt.
Verkene Lyngen nevner er ikke borte i en klassisksamling de, men hos meg spilles de svært skjelden.
 
U

utgatt60135

Gjest
Vår lille disputt er selvfølgelig en smaksdisputt.
Verkene Lyngen nevner er ikke borte i en klassisksamling de, men hos meg spilles de svært skjelden.
De spilles sjelden hos meg også. De var ment som ok å begynne med for en nybegynner  ;).
Å "krangle" om musikksmak er temmelig dumt "by the way..". Det er vel vanlig å tenke Mozart når klassisk nevnes hos de som ikke har hørt stort. Jeg tror endel, inkl meg synes at det kan bli for kjedelig oppbygning (det finner en fort ut av og er selfølgelig helt induviduelt). Da er det ok å nevne andre komonister som spiller "enkel" musikk ettersom det treng litt tilvenning til musikksjangeren for noen. Slik var det for meg i allefall.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg fikk fot for Beethovens 7. symfoni da jeg var sju. Digger den fremdeles. Carlos Kleiber og Wienerfilharmonikerne, er - koplet med femmeren - kanskje det mest bankers klassiskkjøpet man kan gjøre. DG Originals.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det er litt rart med det, men Beethovens 5. som alle skryter av, har jeg aldri forelsket meg i, enten den er med Kleiber eller andre. Kan godt lytte til den men som det nå står vil jeg som regel heller høre nr. 2, 3, 4, 6, 8 og 9.
 
N

nb

Gjest
De store romantiske fiolinkonsertene, dvs Beethoven, Brahms og Tchaikovskij. Få tak i en god gammel innspilling med Jascha Heifez som solist, disse blir utgitt på RCA. Til tross for gamle opptak (eller muligens nettopp derfor;) er lydkvaliteten meget bra og musiseringen er i ypperste klasse. I det hele gjør man seg selv en STOR tjeneste om man kan inngå litt kompromisser på lydkvalitet når man snakker klassisk, mange av de virkelig gode innspillingene er gamle.

To andre tips:
Mozart's klarinettkonsert i A-dur, KV622. Brukt som filmmusikk i Out of Africa, få tak i Philips-innspillingen med Jack Brymer som solist.

Brahms' 2. klaverkonsert. Fås i billigutgave på DG med Emil Giles som solist og Berlinfilharmonien dirigert av Eugen Jochum.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Vil gjerne slå et slag for kammermusikken, er adskillig mer oversiktlig og "konkret" enn 120 mann fordelt på 18 stemmer..
Bach's soloverk for fiolin og cello samt Die Kunst der Fuge er alle solide saker som ikke krever noen særlig tilvenning. Når det gjelder strykekvartetter går du ikke feil med hverken Beethoven, Schønberg, Bartok eller Shostakovitsj. Og for å begrense risikoen kan du begynne med innspillinger på Naxos, billige og ofte svært gode!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
2.492
Torget vurderinger
4


Fiolinkonserter, veldig vakre, lette å like.
Har utgivelse fra Naxos, og jeg vet ikke hvordan denne er, eller om det finnes andre som er bedre.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Den dør ikke så lenge vi har lagt den i respirator vet du, Dynamic.... ;-)
 
K

kbwh

Gjest
Jeg synes vi var flinkere sist, men kanskje e-h var mer delaktig? Det er jo kjekkere å holde på når man får tilbakemeldinger.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Enig Kjempesynd vi missa den vi hadde sist.

Er de ingen som kopierte noe ?

Valentino du har vel en liste med anbefalinger....
Jeg ville utforske Baroque tidsepoke mellom (1600-1750) for min egen liste.

Jeg Har ikke på langt nær nok her
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.668
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Eller kanskje jeg gjør det.....en av mine favorittperioder.....men i så fall blir det om et par dager. Har vel i hvert fall 500 CDer, og mange LPer, med barokkmusikk.

Vurderer også å reposte mitt favorittsymfoniinnlegg dersom et er interesse for å ha det tilgjengelig det, hadde heldigvis skrevet det i Word.
 
K

kbwh

Gjest
Flott om du poster favorittsymfoniinnlegget igjen, erato. Det vil jeg gjerne lese igjen og igjen.

Start gjerne en barokktråd. Vi noviser trenger veiledning.
 

nlb

Medlem
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
En fin måte å utforske det klassiske reportoaret på og finne sine yndlingskomponister er å ta sjanser i naxos reportoaret, her er det billig å feile, men mange av inspillingene er meget gode selv for lydfrikere.

Husk også at smaken er som baken, som oftest bare r..va.
 

DYNAMIC1

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
2
Eller kanskje jeg gjør det.....en av mine favorittperioder.....men i så fall blir det om et par dager. Har vel i hvert fall 500 CDer, og mange LPer, med barokkmusikk.

Vurderer også å reposte mitt favorittsymfoniinnlegg dersom et er interesse for å ha det tilgjengelig det, hadde heldigvis skrevet det i Word.

Poste Poste !!!

ny tråd da
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hei, hei. Ikke meningen å falle fra men må unnskylde meg med at mine forsterkere var inne til oppgradering og det har vært lite lytting i det siste. Har hørt litt på nettet av anbefalt kammermusikk her i tråden og fikk også en Musical Fidelity demo-cd i posten (med klarinett og kammer). Synes dere alle har nå fått meg på sporet av likendes musikk så nå må jeg nok prøve å komme igang med innkjøpa også slik at tråden kan få noen skikkelige tilbakemeldinger :)
 
Topp Bunn