Klassisk trompet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Fant en knall gul CD, med bilde av en søt blond pike, her forleden dag. Enten posten eller Statoil, husker faktisk ikke. Den ble liggende i bilen noen dager uspillt. Kjøpte den mest av nyskjerrighet. Ung fager mø som spiller trompet i klassisk stykker, CD sponset av StatoilHydro og Selvaag så jeg ventet ikke den store opplevelsen. Men etter åpning og første kjøretur rykket den straks inn i huset til en bedre skjebne enn å ligge i bilen.

    Haydn, Albinoni, Neruda og Hummel i fantastisk fremførelse med Det Norske Kammerorkester og Tine Thing Helseth.

    Herrejemini denne jenta ( 21 år ) kan spille trompet. Glem alt om skolemusikk og sure trompeter på 17mai. Frk. Helseth er en opplevelse som det er verd å ta med seg. Dette holder klart internasjonal topstandard. Reklamebudsjett kan de ikke ha stort av for jeg hadde ikke hørt om verken henne eller CD'n tidligere så det var mest en tilfeldighet som gjorde at jeg fant på å kjøpe plata, heldigvis!

    Hvis interessen går i retning av klassisk, eller trompet for den del, er denne plata fra "SIMAX" med Tine Thing Helseth noe man bare bør unne seg. Virkelig flott å se at dette landet fortsatt fostrer meget dyktige musikere.

    Det kan virke litt "smalt" men jeg tror faktisk mange vil sette pris på denne for framførelsen er bare helt på topp.
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Ganske kult at du har unngått hypen, egentlig. NRK P2/Klassisk og NRK TV har hotlistet både jenta og plata.

    emotikon tror hun kan bli en av de virkelig store. Han har greie på musikere.
     

    Soundproof

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Innlegg
    1.639
    Antall liker
    0
    Var innom Aktiv Klassisk og tanket opp i dag, og spurte om denne etter å ha lest tråden her. Fikk melding om at det var skikkelig bra, med et ukarakteristisk trompetspill - sart og rundt i forhold til mannlige trompetister som skal imponere med atakk i spillet.

    Så nå ligger den og venter på å bli avspilt i kveld.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.597
    Antall liker
    10
    Du vil ikke bli skuffet. Dette er skikkelig bra. Pen er hun også. 8)

    Og sannelig er hun ikke på TV2 akkurat nå.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Hører på NRK/TV 1 kveldsnytt at hun har fått Spelemansprisen.

    Må bare si meg enig med juryen der! :D Denne jenta vil vi nok høre mer til. ;D
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.873
    Antall liker
    24.028
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det andre enn meg som synes at CD-laget på denne plata låter dårlig? Sånn maskert uluftig elektronikk-grisete?



    Og er det noen som kan fortelle meg om SACD-laget låter distinkt bedre enn CD-laget?

    Forretsen: www.tinethinghelseth.com
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Valentino skrev:
    Er det andre enn meg som synes at CD-laget på denne plata låter dårlig? Sånn maskert uluftig elektronikk-grisete?



    Og er det noen som kan fortelle meg om SACD-laget låter distinkt bedre enn CD-laget?

    Forretsen: www.tinethinghelseth.com

    :) Hei Valentino - og dere andre...

    Jeg kjøpte denne platen (signert selvfølgelig :D) etter å ha vert på konsert med Frk Helseth og Norsk Kammer Orkesteret for et par veker siden.
    En hærleg konsert. :D :D
    Det ble fremført uten PA-anlegg - altså en hørte instrumentene direkte.
    Frk Helset har en aldeles nydeleg "sound" i sin trompet som bergtar en fulstendig.
    Det som også forundrer en er at nivået på lyden er på et knepp over kosenivåmed masse dynamikk og trøkk likevel - noe å tenke på ved avspilling i heimen.

    Da jeg var hjemme igjen ble Cd-en satt på og avspilt i min Cary 306 - med volumet tilpasset omtrent slik det var da Frk Helseth direktefremførte musikken - satt jeg plutselig på rad 13 igjen. :D Lyden opplevdes ganske likt slik jeg opplevde den på konserten. ;)
    Jeg kan heller ikke si at jeg har merket at det er noe galt med lyden på CD-sporet - Jeg tror jeg skulle ha hørt det i så fall.
    Jeg oppfatter lyden som oppløst, dynamisk og holografisk.
    Det som jeg også hørte på konserten, var at når Frk Helseth drar til på trompeten så får en en del "sjingring" i ørene.
    Om en tror at dette er feil i platen, eller andre steds i anlegget, så kan jeg berolige dere - det er slik på konsert direkte frå trompeten også ;D

    SACD laget har jeg ikke hørt - er det nød'vendi a? ;D

    Denne platen anbefales til ALLE
    Den er et løp og kjøp objekt som bør vere i alle sine samlinger.
    Tror forresten den er på tilbud på både Platecompaniet og CDON.COM også

    OG FOLKENS: Frk Helseth er på turne ft og den konserten anbefales til ALLE. Gå inn på hennes hjemmeside, jfr link på Valentinos inlegg, og finn et sted som passer deg..

    HUSK: Å samle på opplevelser er det som kryddrer livet :D ;D ;)

    Beste hilsen FreddB
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.873
    Antall liker
    24.028
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg reagerte mer på orkesterlyden enn trompetlyden. Skal høre om igjen, selvfølgelig.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Valentino skrev:
    Jeg reagerte mer på orkesterlyden enn trompetlyden. Skal høre om igjen, selvfølgelig.
    Hei igjen Valentino
    Om det passer seg slik, tid og sted, vil jeg anbefale deg å høre hennes konsert.
    En får da en naturlig lydopplevelse og sammenligne cd-platen med - men dette vet du jo.. :D
    Jeg har ikke opplevd noe negativt med orkesterlyden heller, MEN jeg har ikke hørt etter "feil" heller.
    Hva er det du opplever som negativt - jeg kan (vet ikke om jeg vil - egentlig ;D) høre etter på mitt anlegg også.

    mvh
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.873
    Antall liker
    24.028
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må låne platen igjen. Skal melde tilbake når jeg har frisket opp hukommelsen.

    Men hun spiller veldig godt, og jeg drar gjerne på konsert med henne.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Valentino skrev:
    Jeg må låne platen igjen. Skal melde tilbake når jeg har frisket opp hukommelsen.

    Men hun spiller veldig godt, og jeg drar gjerne på konsert med henne.
    Da venter jeg på tilbakemelding fra deg :) :)

    Ha en strååålendes dag V

    mvh
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Valentino skrev:
    Jeg må låne platen igjen. Skal melde tilbake når jeg har frisket opp hukommelsen.

    Men hun spiller veldig godt, og jeg drar gjerne på konsert med henne.
    Hei igjen Valentino..

    Da har jeg brukt en del av tiden siden sist inlegg på å lytte igjennom det meste av platen med tanke på
    å høre etter digitale artifakter i "lyden"  fra selve orkesteret.
    Du, med min beste vilje klarer jeg ikke å høre noe - hverken i diskant ( høye toner fra fiolin bla)  eller i mellomtonen..

    I stedenfor har jeg kost meg med flott musikk og en fantastisk flott og dyktig trompetspiller. ;) :D Jeg glemte til slutt å høre etter "ulyder og eller digitale artifakter.

    Jeg er ening med en tidligere i tråden som sa at denne jenta kommer til å nå langt - hun er jo allerede karaktrisert som meeeeeget lovende og allerede på et svært høgt nivå, mao allerede blandt de beste :D :D :D

    mvh
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    463
    Antall liker
    105
    56fwb skrev:
    Valentino skrev:
    Er det andre enn meg som synes at CD-laget på denne plata låter dårlig? Sånn maskert uluftig elektronikk-grisete?



    Og er det noen som kan fortelle meg om SACD-laget låter distinkt bedre enn CD-laget?

    Forretsen: www.tinethinghelseth.com

    :) Hei Valentino - og dere andre...

    Jeg kjøpte denne platen (signert selvfølgelig :D) etter å ha vert på konsert med Frk Helseth og Norsk Kammer Orkesteret for et par veker siden.
    En hærleg konsert. :D :D
    Det ble fremført uten PA-anlegg - altså en hørte instrumentene direkte.
    Frk Helset har en aldeles nydeleg "sound" i sin trompet som bergtar en fulstendig.
    Det som også forundrer en er at nivået på lyden er på et knepp over kosenivåmed masse dynamikk og trøkk likevel - noe å tenke på ved avspilling i heimen.

    Da jeg var hjemme igjen ble Cd-en satt på og avspilt i min Cary 306 - med volumet tilpasset omtrent slik det var da Frk Helseth direktefremførte musikken - satt jeg plutselig på rad 13 igjen. :D Lyden opplevdes ganske likt slik jeg opplevde den på konserten. ;)
    Jeg kan heller ikke si at jeg har merket at det er noe galt med lyden på CD-sporet - Jeg tror jeg skulle ha hørt det i så fall.
    Jeg oppfatter lyden som oppløst, dynamisk og holografisk.
    Det som jeg også hørte på konserten, var at når Frk Helseth drar til på trompeten så får en en del "sjingring" i ørene.
    Om en tror at dette er feil i platen, eller andre steds i anlegget, så kan jeg berolige dere - det er slik på konsert direkte frå trompeten også ;D

    SACD laget har jeg ikke hørt - er det nød'vendi a? ;D

    Denne platen anbefales til ALLE
    Den er et løp og kjøp objekt som bør vere i alle sine samlinger.
    Tror forresten den er på tilbud på både Platecompaniet og CDON.COM også

    OG FOLKENS: Frk Helseth er på turne ft og den konserten anbefales til ALLE. Gå inn på hennes hjemmeside, jfr link på Valentinos inlegg, og finn et sted som passer deg..

    HUSK: Å samle på opplevelser er det som kryddrer livet :D ;D ;)

    Beste hilsen FreddB

    Sitter og lytter på sacd sporet nå: Flott trompetlyd, orkesteret er liksom bare med i bakgrunnen. Jeg har ikke lagt merke til det tidligere da jeg er så utrolig glad i messing at jeg helt glemmer å høre på resten :D . Deilig musikk der mine S33 virkelig kommer til sin rett!!
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    hel-elt skrev:
    Deilig musikk der mine S33 virkelig kommer til sin rett!!
    Det er som jeg skulle sagt dette selv hel-elt.. :D :D ;D
    S-33'ene duger til klassisk også - i høyeste grad... :) :) ;)

    mvh
     

    Olaf

    Medlem
    Ble medlem
    09.04.2002
    Innlegg
    42
    Antall liker
    0
    Første gang jeg hørte Tine Thing Helseth var på NRK i den norske finalen til Eurovision Young Musicians Competition i 2006. Det første som slo meg var at tross hennes unge alder hadde hun evnen som bare de aller beste innehar; evnen til å musisere slik at man glemmer hvilket instrument eller sjanger de utøver. Det er rett og slett bare musikk.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det gleder et gammelt messing-hjerte å høre at flere lar seg henføre av den magiske lyden trompeten er istand til å frambringe. Tine er flink hun ,bevares, og har sikkert enda mer å gå på, men det er foreløpig mest snilt og pent det vi hører fra den kanten. Når Tine T er fordøyd, og blende-effekten av det blonde håret og de nakne skuldrene har lagt seg, hvorfor ikke låne et halvt øre til noen av de virkelig store, som f.eks. Sergei Nakariakov.


    Prøv også 'våre egne' Håkan Hardenberger eller Ole Edvard Antonsen.
    http://www.hakanhardenberger.com/discography.php
    http://www.oleedvardantonsen.com/index.html?32,catcontent/22/3146

    Begge disse har mye bra på BIS med helt glimrende lydkvalitet.


    Og på andre selskap



    Gamle storheter som Maurice Andre må med i anbefalingen, men det er gjerne en selvfølge.
    [youtube=290,225]http://www.youtube.com/watch?v=lqU1pIVXpVg&feature=related[/video]
    Ingen trompetklang skinner og glitrer som den fra den gamle gruvearbeidersønnenen fra Alès. Han har også en sønn, Nicolas, som kan mer enn C-dur-skalaen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig med deg Jøgga.

    Dette er også et enormt stort område innen klassisk musikk. Hvor skal jeg starte?
    Hvilken tidsepoke?

    Men i og med at Jøgga dro frem den de fleste i verden (som her en viss oversikt) refererer til, Maurice Andre, så vil jeg vise min favorittskive av ham.
    Først må jeg si at Andre ikke er min personlige favoritt, men denne plata er suveren til å høre hans fraseringer og og interpretasjon. Noe må være "feil" men mic. plassering. Virker som den er plassert litt for nære solist. Men fint for meg, da interpretasjon etc. kommer meget godt frem.
    Og så vil jeg påstå at denne innspillingen er fra hans beste periode som musiker.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    ................ at Andre ikke er min personlige favoritt, .......
    Jeg er litt nysgjerrig på hvem ?

    ----- denne plata er suveren til å høre hans fraseringer og og interpretasjon. Noe må være "feil" men mic. plassering. Virker som den er plassert litt for nære solist. Men fint for meg, da interpretasjon etc. kommer meget godt frem.
    Og så vil jeg påstå at denne innspillingen er fra hans beste periode som musiker.
    Denne er populær her også, fin trompetklang. Men jeg savner Andrè -plater med orkester og virkelig kremlyd, de jeg har f.eks. fra Erato er bare 'mellomgode' lydmessig.

    J.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enig etter det jeg kan erindre Bernt. Har ikke noe fra denne DG serien selv, men har hørt hos kjente. Men det er på slike "vanlige" anlegg fra 80-tallet. ;)
    Har du på vinyl?

    Jøgga:
    Her er MIN konge.
    Timofei Dokshitser

    Det er noe med hans måte å spille TROMPET på.
    En del av dagens trompetere har hermet FOR mye etter M. Andres teknikk og måte å spille "fløyte" på imo ;)
    Dokshitser kan nok bli for mye av det gode for enkelte. Hans "hjerte-smerte" spilling gir meg frysninger og tårer i øynene.
    Kanskje kan dette også skyldes at jeg har måttet stå skolerett ovenfor ham noen timer og kjent hans fysiske og verbale avstraffelser på kroppen.
    NJET!! et utall ganger er et ord jeg kan erindre mellom en enorm hjertefrekvens og tårer i øyekroken....
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ante meg at vi skulle østover, ja. Russisk?
    Dokshitser har jeg nok hørt om hos trompeter-venner, men han mangler i samlingen min.

    Trompeten bærer i seg potensialet for ekstreme uttrykk, og skal ikke bare brukes som silkemyk fløyte. Russiske orkester-innspillinger viser ofte en villskap og råskap i trompetklangen, mer enn det som vanligvis tillates her i vest. Jeg har hørt noen russiske orkestre i mitt liv og messinglyden har satt varige spor i ryggmargen hos meg. Tsjekkisk også (Böhmen, messingland), for den del, men russerne tar det helt ut.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.821
    Antall liker
    4.100
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Enig etter det jeg kan erindre Bernt. Har ikke noe fra denne DG serien selv, men har hørt hos kjente. Men det er på slike "vanlige" anlegg fra 80-tallet. ;)
    Har du på vinyl?
    Kun en gammel Archiv--plate, tror jeg, med de vanlige konsertene. Den "the trumpet shall sound" er en dobbel-cd.
    EDIT: Forresten, den DG-skiva med André faller totalt igjennom opptaksteknisk sammenlignet direkte med Tine Thing.

    B
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    EDIT: Forresten, den DG-skiva med André faller totalt igjennom opptaksteknisk sammenlignet direkte med Tine Thing.

    B
    Er klar over det, but I don`t care (som en av mine engelske dirigenter sa en gang i tiden) :)

    Her er vel den mest komplette trompetisten jeg vet om.
    Wynton Marsalis
    Hvilken genre er det denne mannen ikke behersker?

    Marsalis er vel mest kjent for sine jazzgreier, men han står for meg som en påle i den klassike leiren også. Da spesiellt hans innspillinger av "nyere" musikk.

    Denne plata med verker av Jolivet og Tomasi spillte jeg sønder og sammen en gang i tiden. Nytt eksemplar er skaffet. Begge disse konsertene ble spillt av meg engang....virker som en rar drøm langt borte i det blå.
    Tomasi sågar på en eksamenskonsert.
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Dokshitser i en fenomenal innspilling av Moisei Weinberg/Vainbergs trumpetkonsert under Zhiuiratis på en gammel CD fra Russian Disc, koplet med Weinbergs 5 symfoni under Kondrashin. PS: Jeg minnes vagt fra anmeldelser på tiden denne platen var tilgjengelig noen særdeles flotte omtaler av Dokshitser som "konge på trompethaugen".
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    DEN MÅ jeg få hørt en gang erato!!
    Aldri hørt andre verker av Wainberg.
    Denne Dokshitser cden jeg viste bilde av er også en nyere innspilling av Wainbergs B-dur konsert enn den du refererer til regner jeg med.

    Dette med dato og år på Dokshitsers innspillinger er ett sammensurium....da jeg hadde timer hos ham i 1989, hadde ikke mannen EN ENESTE av sine egne plater :eek: :'(
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takker erato.
    Denne siden har jeg ikke sett før, men har en del av de CDene her :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og hva er det denne Gunzi ikke har? :eek:

    Når jeg spør med et lurt smil om munnen om han har noe med Dokshitser, så smiler han tilbake og henter frem denne og sier at det står noen vinylplater et sted også.....
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Denne Dokshitser har da vitterligen satt spor hos folk her på Sentralen, Emotikon er ikke den eneste som har møtt mesteren, eller latt seg inspirerer av ham. Det er minst ett medlem (trompetist) til her inne som bøyer hodet i andakt når navnet Timofei Dokshitser nevnes.
    Er dette en slags guru som ikke nådde salgslistene, men som satte spor hos alle kommende lærekrefter og utøvende trompetister i skandinavia? Han turnerte jo verden rundt, og er kanskje mer kjent andre steder enn i Norge? Han døde i 2005, og har jo for alt jeg vet også spillt og turnert her hjemme.
    Uten å ha annet enn ordinært kjennskap til de mest spillte verk for trompet, og household names når det gjelder utøvere, kan jeg bare si meg enig i at Dokshitser (Dokshizer som det også skrives enkelte steder) har en helt egen klang og tilnærming til det tonale uttrykk i verk jeg kjenner fra før.

    Emotikon kan jo få fortsette med oppgaven å skulle artikulere hva dette spesielle består i....
    Jeg lar meg begeistret og villig belære !!!
     

    Vedlegg

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.873
    Antall liker
    24.028
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Er det andre enn meg som synes at CD-laget på denne plata låter dårlig? Sånn maskert uluftig elektronikk-grisete?



    Og er det noen som kan fortelle meg om SACD-laget låter distinkt bedre enn CD-laget?

    Forretsen: www.tinethinghelseth.com
    Nå har jeg hørt mer. Denne Simaxplata låter ikke spesielt bra. Ikke elendig, men det kan minne om 70talls-DG. Simax har bedre ting på samvittigheten, f.eks Haydns cellokonserter med Truls Mørk.

    Ugh! Jeg har talt. ;D

    (Men hun kan spille, føkna. Orkesteret også.)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En trompeter som definitivt har satt spor etter seg her til lands er vår egen trompetfader Harry Kvebæk. Han har vært en viktig faktor i utviklingen i norsk musikkliv de siste 40 årene, og fortjener å nevnes. Orkestertrompeter og lærer, sist professor ved Musikkhøyskolen. Han startet Ungdomssymfonikerne sammen med Karsten Andersen, og har vært lærer for bl.a. Ole Edvard Antonsen i mange år.


    Mitt første møte med Harry K var en sommermorgen kl 0600 på Evjemoen, og jeg glemmer det aldri!
    Jeg kjenner flere trompetere som rangerer Harry Kvebæk foran de fleste her i verden, men jeg finner få plateinnspillinger med ham på nettet, og selv har jeg desverre ingen. NRK sender av og til opptak med ham, sist idag spilte de Hindemths sonate. De eneste cd'ene som dukker opp på nettsøk er de siste fra 90-tallet, og da var han allerede en gammel mann og vel ikke helt på høyden.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tiny Thing kjenner vi godt
    Hva så med Alison Balsom?

    Hun har fått hederlig omtale og tar seg unektelig pent ut. Hvis det bare var utseende det gjaldt...
    Jeg har i alle fall bestilt denne, for å unngå for mye sviske-overlapp i trompethylla.
    Gramophone Editors Choice, mai 2006.

    Ojoj, 999---1000 opprykk til freak. Er liksom ikke helt der ennå.....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Grattis Jøgga!
    Nå kan det bare gå en vei..... ;D

    Balsom er en av de damene som har fått litt oppmerksomhet, men mest i Storbritania tror jeg.
    Har ingen innspilling med henne, men har hørt en del kutt her og der. Ikke verst synes jeg.
    http://www.alisonbalsom.com/

    Her er en annen som også har fått prøvd seg med noen utgivelser:
    Bibi Black fra Huntsville, Alabama.
    Denne damens måte å spille på liker jeg ikke. Hun overblåser og intonerer veldig skjevt til tider. Men cupmutedelen har jeg litt sansen for. Vel mye vib. kanskje.
    Dokshitser ville nok sagt noe slik som dette om han hadde hørt hennes åpning av Aratunjan:
    "Bla opp og øv på side 62 i Arban!!"
    Og på starten av siste del ville han ropt ut : "NJET, NJET!!!"
    Hun har noen meget gode partier på Pakhmutovas konsert.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Alison Balsom er mer enn godkjent

    Hun spiller standard-repertoir med stor, varm og mørk tone, lyden er fremragende med tydelig rom-karakter og nærhet til orkesteret. Jeg liker tolkningene også, hun unngår de lettbente små-vriene med kjapp dynamisk frasering som jeg syns andre lett tyr til og som kan gi denne musikken et altfor overfladisk preg.

    Denne Bach-platen er favoritten blant disse to, jeg skjønner Gramophone her. Det er fascinerende med mye av Bach sin musikk hvordan den så lett fungerer for ulike instrumenter. Transkripsjoner var jo ikke helt fremmed for Bach og hans samtidige. Men cello-suitene for trompet? Maurice Andre gjorde det på piccolotrompet, Balsom sin fungerer bedre syns jeg. De italienske variasjonene BWV 989 låter flott med cembalo og trompet, og konsertene ligger bra i øret. Personlig liker jeg minst 'Bist du bei mir', kanskje er forholdet til andre versjoner for sterkt. Men platen er et sterkt produkt likevel, samme store runde klangen i trompeten her også.

    J.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Fine greier, den boksen skal jeg ha.
    6 cd'er i boks fra Erato (selvfølgelig :D) ), utgivelsesdato satt til 13.juli.
    amazon.co.uk navngir denne boksen som Andre Edition Vol.1, betyr det at det kommer flere ?

    PS
    Forresten, erato: Erato ble vel kjøpt av Warner, men lar de bare merket fortsette på gjenutgivelser?
    Jeg finner ikke samsvar mellom Erato-katalogen hos www.warnerclassicsandjazz.com og det jeg søker opp på amazon.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.794
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    erato skrev:
    Fine greier, den boksen skal jeg ha.
    6 cd'er i boks fra Erato (selvfølgelig :D) ), utgivelsesdato satt til 13.juli.
    amazon.co.uk navngir denne boksen som Andre Edition Vol.1, betyr det at det kommer flere ?

    PS
    Forresten, erato: Erato ble vel kjøpt av Warner, men lar de bare merket fortsette på gjenutgivelser?
    Jeg finner ikke samsvar mellom Erato-katalogen hos www.warnerclassicsandjazz.com og det jeg søker opp på amazon.
    Jeg vet jo ikke, men tipper ja på begge spørsmål. Det er slutt på Erato nyutgivelser, men kommer stadig gjenutgivelser av gammel katalog under erato-navnet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har anbefalt denne Bach-plata til Alisom Balsom før

    Denne er god, både teknisk og musikalsk.
    Men jeg har ikke lagt merke til navnet på produsenten før, det står producer: Jørn Pedersen
    Han har gjort en god jobb her, og må vel være norsk eller dansk med det navnet.
    Er det noen her som vet noe mer om Jørn Pedersen?

    J.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn