Kleive & Reiersrud - Nåde over nåde

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Noen som har kjøpt denne? Tenke jeg skulle bestille denne også, siden har jeg himmelskip og blå korall fra før...

mvh Kai

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Kan vel ikke gjøre så mye feil med de gutta der :)
Tror jaggu jeg skal bestille den sjøl.

/jan

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.167
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Denne plata er litt "dum" grunnet overstyring av signalet på noen spor. Jeg sendte en mail til KKV og fikk en ny utgave.

Den plata jeg kjøpte var FXCD 313, denne har meget hørbar klipping på bla. spor to.

Jeg sendte en mail og påpekte dette og fikk en ny en i posten; FXCD 313-1, denne var bedre på spor to, men det er fortsatt "ulyder" litt uti. Disse er ikke så hørbare på høyttalere, men hodetelefoner så er det ikke noe problem å høre dette.

Bortsett fra dette så er det en veldig fin plate.

T

theStig

Gjest
Æsj... selv KKV har begynt å prostituere seg med tanke på lydkvalitet...?? Synes komprimeringa på "Himmelskip" var ille nok, men dette er altså enda værre? Faktisk så var alt bedre før i tiden.

T

tjn

Gjest
theStig skrev:
Æsj... selv KKV har begynt å prostituere seg med tanke på lydkvalitet...?? Synes komprimeringa på "Himmelskip" var ille nok, men dette er altså enda værre? Faktisk så var alt bedre før i tiden.
I det hele tatt er det ikke mange plater fra KKV som har god lyd. Min mening...

T

theStig

Gjest
rico skrev:
theStig skrev:
Synes det er godt over snittet jeg da. Et godt eksempel er nettop Blå Koral. Siste Kari Bremnes er også superb synes jeg, kanskje litt røff vokal, men ellers låter det utrolig deilig.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.167
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
... men det er fortsatt "ulyder" litt uti.
Litt oppfølging av disse "ulydene". Dersom du hører etter så er det litt knitring på følgende partier:

spor #4
2:00 høyre
2:11 venstre

3:51 høyre
4:05 venstre

spor #8
3:00 begge kanaler

spor #11
2:23

theStig skrev:
Synes det er godt over snittet jeg da.
Må også si meg veldig enig. KKV har veldig mange bra plater med bra lyd!

T

tjn

Gjest
theStig skrev:
rico skrev:
theStig skrev:
Synes det er godt over snittet jeg da. Et godt eksempel er nettop Blå Koral. Siste Kari Bremnes er også superb synes jeg, kanskje litt røff vokal, men ellers låter det utrolig deilig.
Det jeg mener er at de veldig ofte gjør for mye under miksingen/produksjonen for at det nettopp skal låte bra, det blir litt for mye manipulering og overproduksjon som jeg kaller det innimellom. Dette resulterer i, igjen etter min høyst private mening, at ofte så forsvinner sjelen og det ekte i KKV platene, det kan av og til bli litt for mye av det gode, svulmete og litt "dødt" lydbilde. Banner kanskje i kirka ;D nå men jeg synes det er veldig tydelig på noen KB platene. Jeg synes m.a.o. at det kan bli litt kunstig. Er fullt klar over at veldig mange synes disse platene er lydhimmelen og det er flott det, jeg for min del protesterer når noen skal demonstrere hi-fi for meg med KKV plater. Men dårlige er de ikke, de er flinke til å simulere god lyd KKV, den skal de ha.

T

theStig

Gjest
Kunne vært artig om du listet opp noen pop/rock plater som IKKE er manipulert/produsert... tipper det blir er kort liste. ;)

Spørsmålet er vel heller om man liker en viss type produksjon eller ei. Jeg liker Jan Erik Kongshaug sin lyd... noen gjør det ikke, og sånn er vel det med den saken.

T

tjn

Gjest
theStig skrev:
Kunne vært artig om du listet opp noen pop/rock plater som IKKE er manipulert/produsert... tipper det blir er kort liste. ;)

Spørsmålet er vel heller om man liker en viss type produksjon eller ei. Jeg liker Jan Erik Kongshaug sin lyd... noen gjør det ikke, og sånn er vel det med den saken.
For det første så vil en diskusjon ang. smak og behag ikke føre noen vei så det gjør jeg ikke.
Som jeg skrev så vet jeg mange folk liker KKV lyden og jeg har ingen problem med det, det er flott når vi finner noe vi virkelig liker og koser oss med det, det er det som er denne hobbyen. Nå er dette ett forum der vi deler på alt, derfor skrev jeg det jeg skrev. Lister liker jeg ikke. Jan Erik Kongshaug på KKV og f.eks. ECM blir ikke det samme, JEK på ECM før digital inspilling og nå er også to forskjellige ting , og ja, jeg liker mye av det han har gjort, spesielt på 70 tallet ;) Ellers så er det en stor verden der ute, jeg har flere tusen plater og noen er bra, noen er veldig bra, og veldig få er kanonbra, det meste er "average" :) men selvfølgelig har jeg noe/noen jeg liker bedre enn andre.

T

theStig

Gjest
Det ble også en veldig stor forskjell på Kongshaug sin lyd etter at de flyttet til det nye Rainbow studioet. Likevel har han sin signatur som går i gjennom på det meste synes jeg. Jeg synes vel egentlig at det han gjør for ECM er betydelig bedre enn det som kommer på KKV, men igjen... smak&behag.

T

tjn

Gjest
theStig skrev:
Det ble også en veldig stor forskjell på Kongshaug sin lyd etter at de flyttet til det nye Rainbow studioet. Likevel har han sin signatur som går i gjennom på det meste synes jeg. Jeg synes vel egentlig at det han gjør for ECM er betydelig bedre enn det som kommer på KKV, men igjen... smak&behag.
Der deler vi smak ;) Under KKV inspillinger passer Hillestad på, ved ECM inspillinger passer Eicher på, det er kanskje noe der? ;)

T

theStig

Gjest
Det er nok noe der ja... men likevel er en av mine favoritter på KKV innspilt av Hillestad selv, på DAT-spiller med et stereo mik-par... det er denne her, og den er rett og slett fantatisk bra på alle måter.

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
mteinum skrev:
Denne plata er litt "dum" grunnet overstyring av signalet på noen spor. Jeg sendte en mail til KKV og fikk en ny utgave.
Jeg er også skuffa over lydkvaliteten på denne plata. Jeg sendte et spørsmål til KKV ang. dette for en måned eller to siden, men har ikke fått tilbakemelding. Husker ikke helt, men trur jeg brukte kontaktskjemaet på kkv.no. Hvilken mailadresse sendte du til? Ser at de har lista opp adresser til alle ansatte. Prøve å sende til salgsansvarlig kanskje.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Nå har jeg bestilt den i allefall... Får vel ta en lytt neste uke når den kommer :)

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Ja, plata er veldig fin musikalsk - kanskje den beste til duoen så langt. Men det er riktig angående overstyringen på enkelte av de sterke partiene.

Men det er ikke første gang en KKV-plate har overstyring. På tittelkuttet på "Gåte ved gåte" av Kari Bremnes går det igjen en overstyring på stemmen hennes på hvert eneste refreng. Kompromiss, kanskje? På akkurat DEN take´n var ikke alt helt riktig innstilt, men så fikk hun det til perfekt. Å velge utgaven med best lyd

Men ved synet av amplitude-kurven lenger oppe i tråden, synes jeg det virker som om overstyringen på "nåde over nåde" kun skyldes slendrian/dårlig håndtverk.

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Jeg sendte mail til Erik Hillestad himself.
Det gjorde jeg også, takk for tipset. Fikk ny CD etter noen få dager, bra service fra KKV. Den nye C'n jeg fikk har samme utgivelsesnr. som den gamle, men ulydene er borte i spor 2. Ifølge Erik Hillestad så er det bare spor 2 de har gjort noe med.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.167
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
kablang skrev:
Ifølge Erik Hillestad så er det bare spor 2 de har gjort noe med.
Det er det mine ører også forteller meg.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har nå fått den i posten.. må ta en lytt snart på den :)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har såvidt rukket en rask gjennomlytt... og det jeg bit meg merke i var det er mer dypbass i denne kontra de "gamle" fra K&R... Bra melodier og lydkvalitet som ikke er værre enn de andre to tror jeg (vært uten anlegget i et halv år og nytt lytterom betyr at jeg må bruke ordet TROR). Dette blir nok en plate som blir spilt en del i høst/vinter :)

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Sitter å lytter til denne nå.. hos meg er det mye ulyder (knitring) spesielt når kleive drar på med orgelet. Fant denne tråden, godt det er flere som hører dette :)
Hos meg er det veldig hørbar knitring :mad: :mad: :mad: :mad:

Jabba_Jabba

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
1.073
Sted
Porsgrunn
Når jeg reiste rundt å lette etter høyttaler, var denne en av mine referanseplater. Skurret varierte kraftig fra anlegg til anlegg. Hos klubben (Mentor 6) var det så ille at jeg måtte skru ned lyden. Men hos Strandberg var det bare så vidt jeg hørte noe (Symphonic II). Herlig høyttaler forresten, selv om det ikke ble den.

Topp Bunn