Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.572
    Antall liker
    17.495
    Torget vurderinger
    2
    Bolsonaro burde stilles for den internasjonale straffedomstolen (ICC) anklaget for forbrytelser mot menneskeheten. Det han holder på med er så hinsides at ekstreme tiltak må iverksettes. Det kan faktisk ikke aksepteres at enkeltpersoner setter seg og sitt over klodens akutte behov, dessverre har tiden kommet for endringer i nasjonalstaters og, ikke minst, presidenters rettigheter.
    Den som innbiller seg at "norsk" soya fra Brasil er gmo- og sprøytemiddelfri ...

    https://brazilian.report/power/2019/01/20/brazil-pesticides-agricuture-permits/
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ^ Er det noen som helst grunn til å tro at det er de samme ungdommene som streiker og som kjører firehjulinger til skolen? Argumentet blir omtrent like latterlig som å blande sammen sauebønder og katteeiere i diskusjonen for og mot ulv. Se, katteeiere i byen er for ulv! Altså er husdyreiere for ulv!! Se, sauebøndene er egentlig for ulv!!!
    Ikke blant dine beste innlegg.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ungdommen gir seg ikke. Ny Nasjonal Skolestreik den 30 August.

    https://nu.no/saker/2019/06/nasjonal-skolestreik-30-august/


    Noen plasser så blir transporten til streiken enkel så det aksepeteres ikke unnskyldninger for ikke å møte opp.

    Foreldre betaler over 100.000 kroner for at ungdommene skal kjøre UTV

    – Det er litt status, selv om det var mer status før da det ikke var så populært. Det koster jo litt mye, men jeg synes det er greit, sier Marko De Jong.

    https://www.nrk.no/finnmark/foreldr...r-for-at-ungdommene-skal-kjore-utv-1.14668852

    Vis vedlegget 551277
    Jeg har to ganske nært bekjente som har fått barn drept i ulykker med slike. At de tør!
    Bor en plass selv der de der er veldig populære, mye uvettig kjøring. Også ute i naturen i uberørte områder og da blir det skader som det tar år for naturen å fikse.

    Og ja, kjenner noen som har slike (og snøscooter...) som var med på klimastreiken sist, greit for meg men tar det for det det er.

    Men vi har (nesten..) alle vært ungdomer....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.824
    Antall liker
    10.274
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Joda, men jeg tenkte nå mest på foreldrene som finansierer galskapen....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.551
    Antall liker
    37.640
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Er det noen som helst grunn til å tro at det er de samme ungdommene som streiker og som kjører firehjulinger til skolen? Argumentet blir omtrent like latterlig som å blande sammen sauebønder og katteeiere i diskusjonen for og mot ulv. Se, katteeiere i byen er for ulv! Altså er husdyreiere for ulv!! Se, sauebøndene er egentlig for ulv!!!
    Ikke blant dine beste innlegg.
    Takk for det. (Jeg tar det som kompliment til de andre innleggene, hvilke det nå enn er. ;) )

    Det resonnementet som ligger bak er egentlig litt mer omfattende, så kanskje det bør forklares. Det virker som en grunnleggende konfliktlinje nå går mellom urban miljøbevissthet på den ene siden og distriktspopulisme på den andre. Vi ser det i en rekke enkeltsaker, enten det er ulv, bompenger, dieselavgifter eller vindmøller. Den konflikten går tvers gjennom begge de etablerte politiske blokkene og er nå i ferd med å skape en mindre regjeringskrise når FrP plutselig må ta ansvar for sin egen politikk. Det er ikke lettere på rødgrønn side, for å få Vedum, Moxnes og Lysbakken til å bli enige om ulv og dieselavgift er nok langt bortenfor Støres talenter.

    Du raljerte med extinction rebellion og skolestreiker med krav om handling. Så illustrerte du det med en parkeringsplass av firehjulinger på et gymnas i Finnmark. Hvilket poeng du mente å få frem vet ikke jeg, men jeg tillot meg å påpeke at de tenåringene som kjører slike til skolen neppe er av de mest miljøbevisste i sin generasjon, selv om generasjonen som helhet er langt mer miljøbevisste enn sine forgjengere.

    Derfor parallellen. For meg virker det minst like logisk som ditt argument. Se, en husdyreier som er for mer ulv, altså er disse hersens sauebøndene noen hyklere.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    ^ Er det noen som helst grunn til å tro at det er de samme ungdommene som streiker og som kjører firehjulinger til skolen? Argumentet blir omtrent like latterlig som å blande sammen sauebønder og katteeiere i diskusjonen for og mot ulv. Se, katteeiere i byen er for ulv! Altså er husdyreiere for ulv!! Se, sauebøndene er egentlig for ulv!!!
    Ikke blant dine beste innlegg.
    Takk for det. (Jeg tar det som kompliment til de andre innleggene, hvilke det nå enn er. ;) )

    Det resonnementet som ligger bak er egentlig litt mer omfattende, så kanskje det bør forklares. Det virker som en grunnleggende konfliktlinje nå går mellom urban miljøbevissthet på den ene siden og distriktspopulisme på den andre. Vi ser det i en rekke enkeltsaker, enten det er ulv, bompenger, dieselavgifter eller vindmøller. Den konflikten går tvers gjennom begge de etablerte politiske blokkene og er nå i ferd med å skape en mindre regjeringskrise når FrP plutselig må ta ansvar for sin egen politikk. Det er ikke lettere på rødgrønn side, for å få Vedum, Moxnes og Lysbakken til å bli enige om ulv og dieselavgift er nok langt bortenfor Støres talenter.

    Du raljerte med extinction rebellion og skolestreiker med krav om handling. Så illustrerte du det med en parkeringsplass av firehjulinger på et gymnas i Finnmark. Hvilket poeng du mente å få frem vet ikke jeg, men jeg tillot meg å påpeke at de tenåringene som kjører slike til skolen neppe er av de mest miljøbevisste i sin generasjon, selv om generasjonen som helhet er langt mer miljøbevisste enn sine forgjengere.

    Derfor parallellen. For meg virker det minst like logisk som ditt argument. Se, en husdyreier som er for mer ulv, altså er disse hersens sauebøndene noen hyklere.
    Du har ofte gode innlegg du så det står ikke på det men her drar du det litt far out.

    Klart jeg harselerer, jeg deler nok ikke den samme naiviteten når det gjelder dagens ungdom selv om jeg selvfølgelig setter pris på engasjement og støy rundt saken.

    Ungdommen i dag er født og vokst opp på den tiden vi har fråtset som verst på denne jorda, far har seddelpresse i kjelleren, det er regelen ikke unntaket. Så hvis det er noen som må endre livene sine radikalt så er det dem og jeg tror ikke de er klar over de personlige konsekvensene av det de streiker for/mot men de finner det ut etter hvert, det gjorde vi også i ungdommen.

    Men det er nok forskjeller på by og land, også her. Så vi får se, fremtiden vil fortelle oss hva som bor i dem, og jeg tar mer enn gjerne feil bare så det er sagt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.596
    Antall liker
    10.073
    Ungdommen gir seg ikke. Ny Nasjonal Skolestreik den 30 August.

    https://nu.no/saker/2019/06/nasjonal-skolestreik-30-august/


    Noen plasser så blir transporten til streiken enkel så det aksepeteres ikke unnskyldninger for ikke å møte opp.

    Foreldre betaler over 100.000 kroner for at ungdommene skal kjøre UTV

    – Det er litt status, selv om det var mer status før da det ikke var så populært. Det koster jo litt mye, men jeg synes det er greit, sier Marko De Jong.

    https://www.nrk.no/finnmark/foreldr...r-for-at-ungdommene-skal-kjore-utv-1.14668852

    Vis vedlegget 551277
    Jeg har to ganske nært bekjente som har fått barn drept i ulykker med slike. At de tør!
    Bor en plass selv der de der er veldig populære, mye uvettig kjøring. Også ute i naturen i uberørte områder og da blir det skader som det tar år for naturen å fikse.

    Og ja, kjenner noen som har slike (og snøscooter...) som var med på klimastreiken sist, greit for meg men tar det for det det er.

    Men vi har (nesten..) alle vært ungdomer....

    Litt pirk, men...kjøretøyene artikkelen henviser til er UTV. De har ratt, seter, belte og veltebøyle. Må ikke forveksles med ATV som er et enklere og mer ustabilt kjøretøy.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.134
    Antall liker
    3.871
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke vært mye i Finnmark, men jeg har forstått det slik at dette i praksis kan regnes som deres svar på mopeder, som er langt mer egnet for vær og føreforholdene. Når man i tillegg kan kjøre trygt med lovlig passasjer og bagasje er det ikke rart at man velger dette fremfor en moped for ungdommen.

    Og med tanke på de lange avstandene og det minimale kollektivtilbudet; skulle vi forvente at ungdommen ikke skulle ha et behov eller ønske om å kinne flytte seg rundt uten hjelp fra mamma? Alternativet er altså mopeder. Og selv om det åpenbart er en motesak med UTV, så er det jo i praksis mye av den samme greia, bare at prisen foreldrene må betale blir veldig mye høyere.
    Ville vi blitt like "sjokkert" over å se en parkeringsplass full av mopeder?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er klart ungdommen som bor i Finnmark vil ha noe å kjøre med, ser ikke problemet. Få mennesker, lange avstander og et klima som gir frostskader på ballene. Dette er uvesentligheter, og hvis man absolutt vil så finnes UTVene også i elektriske utgaver.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ungdommen gir seg ikke. Ny Nasjonal Skolestreik den 30 August.

    https://nu.no/saker/2019/06/nasjonal-skolestreik-30-august/


    Noen plasser så blir transporten til streiken enkel så det aksepeteres ikke unnskyldninger for ikke å møte opp.

    Foreldre betaler over 100.000 kroner for at ungdommene skal kjøre UTV

    – Det er litt status, selv om det var mer status før da det ikke var så populært. Det koster jo litt mye, men jeg synes det er greit, sier Marko De Jong.

    https://www.nrk.no/finnmark/foreldr...r-for-at-ungdommene-skal-kjore-utv-1.14668852

    Vis vedlegget 551277
    Jeg har to ganske nært bekjente som har fått barn drept i ulykker med slike. At de tør!
    Bor en plass selv der de der er veldig populære, mye uvettig kjøring. Også ute i naturen i uberørte områder og da blir det skader som det tar år for naturen å fikse.

    Og ja, kjenner noen som har slike (og snøscooter...) som var med på klimastreiken sist, greit for meg men tar det for det det er.

    Men vi har (nesten..) alle vært ungdomer....

    Litt pirk, men...kjøretøyene artikkelen henviser til er UTV. De har ratt, seter, belte og veltebøyle. Må ikke forveksles med ATV som er et enklere og mer ustabilt kjøretøy.
    Vet det. Mye ATV også her.

    Hyttefolket sitt leketøy.
     
    Sist redigert av en moderator:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.477
    Antall liker
    3.874
    Torget vurderinger
    4
    https://petro.no/nyheter/staten-stotter-hyvwind-tampen-med-flere-hundre-millioner

    Equinor og resten av partnerskapet bak Hywind Tampen får 2,3 milliarder kroner i statsstøtte til det som blir verdens største flytende havvindpark.
    Beløpet til anlegget som skal bidra til å forsyne oljefeltene Gullfaks og Snorre med fornybar energi, er det største fra statsforetaket Enova noensinne. Det er Olje- og energidepartementet som gir den endelige godkjennelsen før prosjektet kan bygges.

    – For oss handler dette tilsagnet om å bringe flytende havvind et steg nærmere kommersialisering og alle de positive ringvirkningene det kan ha både for den globale klimautfordringen og norsk næringsliv i lang tid fremover, sa administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova da prosjektet ble presenterte i Oslo torsdag.

    Et topptungt lag var på plass for å fortelle om havvindparken. Fra regjeringen kom statsminister Erna Solberg (H), klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) og statssekretær Richard Gaarder Knutsen (Frp) i Olje- og energidepartementet.

    Sammen med Nakstad fortalte Pål Eitrheim, konserndirektør for nye energiløsninger i Equinor, om Hywind Tampen.

    5 milliarder kroner
    Equinor presenterte prosjektet første gang i august i fjor. Den er budsjettert til å koste 5 milliarder kroner.

    Hver mølle skal bære en turbin med effekt på 8 MW. Turbinene skal årlig produsere 384 GWh med fornybar kraft, som skal erstatte rundt en tredel av gassen plattformene bruker i dag. Ifølge Enova vil prosjektet redusere CO2-utslippene med cirka 200.000 tonn hvert år plattformene er i drift.

    I dag er det bare én flytende havvindpark i verden. Equinors egen Hywind Scotland består av fem vindturbiner på 6 MW hver. Mens bunnfast havvind har gjennomgått en rask utvikling og er i ferd med å bli konkurransedyktig, er det fremdeles et godt stykke igjen dit for flytende havvind.

    – Dette prosjektet alene vil naturligvis ikke være nok, men det vil være et viktig steg mot kommersialisering ved at det vil utløse betydelig innovasjon som Equinor og deres leverandører kan ta med seg ut i markedet, sa Nakstad.

    I drift i 2022
    Går alt etter planen, skal vindparken være i drift i løpet av 2022.

    – Med denne støtten har vi tatt et viktig steg videre for å kunne realisere prosjektet. Nå blir det opp til partnerskapet å modne prosjektet videre til en endelig investeringsbeslutning i løpet av høsten, sa konserndirektør Pål Eitrheim.

    Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) poengterte at målet er å få ned kostnadene for flytende havvind slik at teknologien kan tas i bruk av mange land, og dermed redusere de globale klimagassutslippene.

    – Staten er en viktig støttespiller når næringslivet skal utvikle ny klimateknologi. Derfor har regjeringen siden 2013 økt bevilgningene til Enova betydelig. Det har gitt dem økonomiske muskler til å kunne støtte prosjekter av denne størrelsen, sa statsråden.

    Kritikk
    Fiskeridirektoratet og Norges Fiskarlag har begge bemerket i høringsuttalelser at Hywind Tampen kommer i konflikt med viktige fiskeområder.

    – De legger større beslag på areal enn de behøver, sa seniorrådgiver Sonja Elin Kleven Jakobsen i Norges Fiskarlag til Teknisk Ukeblad i februar i år.

    Rådgiver Bård Aarbakke i Fiskeridirektoratet viste til at mølleparken vil dekke et havområde på 9 kvadratkilometer på overflaten og opptil 22 kvadratkilometer med forankringssystemer på havbunnen.

    – Legges det opp mot Snorrefeltet i stedet, på samme kote, så er det ikke til hinder for noe fiske. Nå er det planlagt midt mellom de to oljefeltene Snorre og Gullfaks. Her kommer det i konflikt med trålingen, sa han.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.540
    Antall liker
    12.155
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå tror jeg ikke mine lett aldrende øyne! Har søringene plutselig forstått at det er forskjell på forholdene i sør og i nord? At store deler av Norge mer eller mindre mangler kollektivtrafikk i form av buss og tog, og ikke har andre alternativer enn mer eller mindre stinkende greier på hjul? Hm.. kanskje verden står til påske likevel...:cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå tror jeg ikke mine lett aldrende øyne! Har søringene plutselig forstått at det er forskjell på forholdene i sør og i nord? At store deler av Norge mer eller mindre mangler kollektivtrafikk i form av buss og tog, og ikke har andre alternativer enn mer eller mindre stinkende greier på hjul? Hm.. kanskje verden står til påske likevel...:cool:
    Er jo noen søringer som har vært i militæret nordafor. Ett år i Honningsvåg på radarstasjon med ekstrajobb som graver og bryggesjauer har jo satt sine spor:D Fint i Finnmark.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.596
    Antall liker
    10.073
    Nå tror jeg ikke mine lett aldrende øyne! Har søringene plutselig forstått at det er forskjell på forholdene i sør og i nord? At store deler av Norge mer eller mindre mangler kollektivtrafikk i form av buss og tog, og ikke har andre alternativer enn mer eller mindre stinkende greier på hjul? Hm.. kanskje verden står til påske likevel...:cool:
    Finnes søringer utenfor Oslo også.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.031
    Antall liker
    419
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Elever streiker ikke, de skulker skolen.

    Nettopp, men det er nok litt todelt. Enkelte ungdommer blir hjernevaska og vettskremt og går ut i streik fordi de tror det hjelper. Men de aller fleste synes nok det er kult og tar det som en gyldig grunn til å streike. Og så er det jo litt massesuggesjon inne i bildet også da.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja klart det. Tipper 98% av dem skulker for å være kule de også eller bare liker en fridag. Finnes nok en og annen aktivist der også men stort sett er den en mote-greie.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er all forhåndsmeldt(av foresatt) fravær på skolen skulk eller bare ting du ikke liker?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Greit definerte regler for gyldig fravær i skolen. Dysposering er ikke en.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skikkelig voksent å nebbe ned ungdommene som viser oss at de er bekymret for det de ser utspille seg, enten det er Amazonas som blir borte, plast i havet, eller klimaendringene som vi stadig ser mer og mer konsekvensene av.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    https://petro.no/nyheter/staten-stotter-hyvwind-tampen-med-flere-hundre-millioner

    Jeg vil påstå at man bruker veldig mye penger på den reduksjonen når effekten er så liten. Antar at PR og teknologikvalifisering er viktigst.
    I tillegg tror jeg det er viktig og riktig i nasjonal/regional sammenheng. Her på Haugalandet (Haugesund/Karmøy med omegn) er denne omdreiningen mot mer miljøriktige løsninger starten på en ny industriboom. Med støtte fra Enova fikk Hydro det incentivet de måtte ha til å starte fase 1/piloten for den reneste og mest energieffektive aluminiumsverket i verden. At energien kommer fra fornybart er man vel omtrent alene om. Fase 2/videre ekspansjon er tilrettelagt og sikkert ikke langt unna.

    Det gamle skipsverftet i Haugesund har ikke bygget en eneste båt på sikkert 50 år, men det er full guff og mange arbeidsplasser. For ikke lenge siden ble erfaringene man hadde fra offshore benyttet til å bygge/komplettere Dolwin Beta - en gigantisk omformerrigg/stasjon.
    https://www.tu.no/artikler/her-er-verdens-storste-offshore-anlegg-for-hoyspent-likestrom/232257

    Selv begynner jeg i ny jobb på mandag, og da blir det bygging av el-tavler til elektrifisering av ferger, batteri thrustere (DP) til offshorefatøy og landstrømsanlegg. I tillegg skal det lages en testrigg basert på hydrogen og brenselcelleteknologi.

    Alt dette er litt dårlig nytt for min gamle "konservative" arbeidsgiver (internasjonalt konsern). Folk slutter og får seg ny jobb "på dagen". Diskuterte med tillitsvalgt i gamle bedriften. Vi opplever faktisk at kvalifisert arbeidskraft begynner å bli en mangelvare i distriktet. Jeg har de siste 8-10 årene jobbet opp mot/med prossessindustri, men de taper nå terreng i kampen om de best kvalifiserte arbeidstakerne. Prosessbedriften jeg har servet, har etter 6 mnd ikke klart å rekruttere en kvalifisert automatiker til sin driftsstab. Ikke en fillebedrift. Dupont.

    Min nabo er også en tidligere kollega. Nå er han lærer i elektrofag på den lokale videregående skolen. Han sa rett ut at den bedriften jeg nå går over til scoret flere håndsopprettinger enn Equionor da elevene ble spurt om hvor de ønsket en videre karriere. Arbeidstagermarkedet er helt klart nokså progressivt innstillt.

    På plussiden kan det nevnes at vi her har areal og har hatt en byggeboom siste tiåret. Plass til mange nye "haugalenninger" nå. :)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    https://petro.no/nyheter/staten-stotter-hyvwind-tampen-med-flere-hundre-millioner

    Jeg vil påstå at man bruker veldig mye penger på den reduksjonen når effekten er så liten. Antar at PR og teknologikvalifisering er viktigst.
    I tillegg tror jeg det er viktig og riktig i nasjonal/regional sammenheng. Her på Haugalandet (Haugesund/Karmøy med omegn) er denne omdreiningen mot mer miljøriktige løsninger starten på en ny industriboom. Med støtte fra Enova fikk Hydro det incentivet de måtte ha til å starte fase 1/piloten for den reneste og mest energieffektive aluminiumsverket i verden. At energien kommer fra fornybart er man vel omtrent alene om. Fase 2/videre ekspansjon er tilrettelagt og sikkert ikke langt unna.

    Det gamle skipsverftet i Haugesund har ikke bygget en eneste båt på sikkert 50 år, men det er full guff og mange arbeidsplasser. For ikke lenge siden ble erfaringene man hadde fra offshore benyttet til å bygge/komplettere Dolwin Beta - en gigantisk omformerrigg/stasjon.
    https://www.tu.no/artikler/her-er-verdens-storste-offshore-anlegg-for-hoyspent-likestrom/232257

    Selv begynner jeg i ny jobb på mandag, og da blir det bygging av el-tavler til elektrifisering av ferger, batteri thrustere (DP) til offshorefatøy og landstrømsanlegg. I tillegg skal det lages en testrigg basert på hydrogen og brenselcelleteknologi.

    Alt dette er litt dårlig nytt for min gamle "konservative" arbeidsgiver (internasjonalt konsern). Folk slutter og får seg ny jobb "på dagen". Diskuterte med tillitsvalgt i gamle bedriften. Vi opplever faktisk at kvalifisert arbeidskraft begynner å bli en mangelvare i distriktet. Jeg har de siste 8-10 årene jobbet opp mot/med prossessindustri, men de taper nå terreng i kampen om de best kvalifiserte arbeidstakerne. Prosessbedriften jeg har servet, har etter 6 mnd ikke klart å rekruttere en kvalifisert automatiker til sin driftsstab. Ikke en fillebedrift. Dupont.

    Min nabo er også en tidligere kollega. Nå er han lærer i elektrofag på den lokale videregående skolen. Han sa rett ut at den bedriften jeg nå går over til scoret flere håndsopprettinger enn Equionor da elevene ble spurt om hvor de ønsket en videre karriere. Arbeidstagermarkedet er helt klart nokså progressivt innstillt.

    På plussiden kan det nevnes at vi her har areal og har hatt en byggeboom siste tiåret. Plass til mange nye "haugalenninger" nå. :)
    Gratulerer med en ny og meningsfull jobb:)

    Dupont har vi akkurat sett et program om på TV. Ikke bra for å si det svært forsiktig.

    https://www.democracynow.org/2018/1/23/dupont_vs_the_world_chemical_giant

    https://theintercept.com/2015/08/11/dupont-chemistry-deception/
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.851
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Dupont er helt klart ut. De har helt klart finansielle muskler av en annen verden, men da bør de faktureres ditto. Nevnte bedrift er nok av den snillere typen, men det overordnede er ikke akkurat pent. Definitivt et "NoGo" - eller fakturere dem hinsides. Til nå har de kunnet operere billig. Tror det nærmer seg slutten på det.
    Moralen er vel at et slikt firma hverken har "goodwill" eller "Godspeed" i seilet. Alle er dog til salgs, men jeg er blitt ganske så mye mer vrien...
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.824
    Antall liker
    10.274
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skal bli interessant å se hva som skjer lokalt i Brasil når regnskogens regulerende evne er borte. Vi ser i småskala hva som skjer i Norge når vegetasjon forsvinner og det begynner å regne......
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.644
    Antall liker
    9.492
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.150
    Antall liker
    8.193
    Torget vurderinger
    12
    Sett inn noen kasser sprit i tillegg... Og pærebrus til de som ikke drikker
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.189
    Antall liker
    11.021
    Tråden trenger en aldri så liten innsprøytning av feelgod-factor:

    https://www.bbc.com/reel/video/p07kw1xw/this-is-what-10-years-of-reforestation-can-do
    Hvis du greier å få plassert verdens beslutningstagere inn i en kino, låse døra og få satt den filmen på repeat og ikke åpne døra før de der inne forplikter seg for å gjøre noe som monner så skal du få en skikkelig stjerne i boka av meg:D
    Forslår at vi begynner med "the low hanging fruits".
    Vi spikrer fast Donald T. og Jair Messias (!!) Bolsonaro på hver sin tømmerstokk, og drar dem en tur etter en kano gjennom et mangrovedelta.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.572
    Antall liker
    17.495
    Torget vurderinger
    2
    I overskuelig fremtid vil det å ha forhindret effektiv klimainnsats, ved å ty til løgn og undergraving av forskernes arbeid, bli ansett som en forbrytelse mot menneskeheten.

    Duster i kommentarfelt går nok fri, men statsledere, toppolitikere og virksomhetsledere, samt ansvarlige for pr-virksomheter som ble brukt til å spre løgner om klimaforskningen, vil stå overfor noen harde anklager.

    Jeffrey Sachs sendte en salve her om dagen og han er ingen nedsnødd naustgubbe med Tourettes.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Sachs

    Skjermbilde 2019-08-23 kl. 15.33.08.jpg

    https://edition.cnn.com/2018/10/18/opinions/trumps-failure-to-fight-climate-change-sachs/index.html
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn