S
Slubbert
Gjest
Ja, jeg er konservativ, far-right, vitenskapsfornekter og en europeisk nasjonalist. Derfor ville jeg bl.a. stemme MDG ved siste kommunevalg. Over og ut, ignorefunksjon skrudd på.
Omsorg er ikke mitt anliggende, det har mer å gjøre med den totalitære forvandlingen hvor man har gått fra stort sett rasjonell argumentasjon til kritikkløs personkultus og utdefinering av alle motforestillinger. Ikke bare rundt mål, men også rundt metode. Katta har virkelig sluppet ut av sekken de siste dagene.men omsorgsgenet er nå aktivert. intet er som omsorgen.
Du tar litt feil her, jeg er ikke negativ til teknologiske løsninger, jeg vil bare ikke legge alle eggene i den kurven. Her må vi være åpne for det meste.Ok, så hva er planen da...?Trump og Bolsonaro er ledere jeg tror det vil være umulig å få med på dette.Ja, det kan man jo være enig i.Et godt forslag, men så lenge vi fortsatt har ledere som fornekter hele problemstillingen så ser det vanskelig ut.
Men hvilke ledere er det vi snakker om her...?
Slik jeg leser hovedbudskapet her (du, fela, Thunberg, ++) så er dere ikke for teknologiske løsninger, har ikke tro på fangst og lagring av CO2, markedsøkonomi er en uting, kjernekraft er uaktuelt, osv.
Hva er planen...?
Vel, det er en litt annen løsning enn Greta og ER ser for seg.Du tar litt feil her, jeg er ikke negativ til teknologiske løsninger, jeg vil bare ikke legge alle eggene i den kurven. Her må vi være åpne for det meste.
Jeg har trua på at mange forskjellige løsninger er løsningen. Kjernekraft og vannkraft i kombinasjon med mye sol, og vind. I tillegg er det planer om batterier med stor kapasitet inn i nettet. Markedsøkonomi kan ikke slippes helt fritt, de fleste aktører tenker kortsiktig profitt og det går ikke. Men slik det er i Norden nå så er det vel greit nok. Det jeg er negativ til er å fortsette i nåværende spor å bruke fremtidig teknologi som en sovepute. Vi må gjøre mye og det snarest, alene og sammen med andre. Men 1,5-2,0 graders målet kan politikerne slutte å fastholde som et realistisk mål. Det greier vi ikke i det hele tatt, utslippene stiger fortsatt i verden. Regjeringen burde legge sin egen rapport til grunn for videre politkk. Den rapporten er ikke lystig lesning for å si det forsiktig, men så prater ikke Regjeringen spesielt mye om den heller.
Det jeg hører henne «rope om» er å lytte til vitenskapen.Enig. Budskapet hennes er viktig, men det spørs om ikke en annen uttrykksform ville være riktig nå. Hun, og de hun representerer, har fått oppmerksomhet. Nå er tiden for en litt annen uttrykksform.Greta er nok et tveegget sverd. På den ene siden er det positivt at hun engasjerer og setter klimaet på dagsorden hos de unge.
På en annen side er det ikke nødvendigvis positivt at hun spissformulerer seg i FN og i andre forum, og provoserer med å virke belærende og være litt for politisk korrekt ved å møte Obama etc (hva har egentlig han fått til?) . Slik jeg forstår henne så forholder hun seg ikke til IPCC men mener at vi kun har 10 år på oss å redde kloden.
Jeg er usikker på om dommedagsprofetier er veien å gå. Det er fare for å bli latterliggjort og drepe det som er igjen av et et realpolitisk samarbeid. Hvor var lederne av Kina og Russland f eks i går? Trump var tilstede for å gjøre narr av hele greia etc.
Hennes diagnoser er uvesentlige - hun har gjort en god jobb - men hun er etter min mening idag i feil fora og budskapet er basert på media og skremmebilder uten forankring i ipcc slik jeg opplever det.
i betydningen:Det er dessuten et paradoks at venstresiden i politikken gjør oss mer oljeavhengige.
Jeg vet ikke hva du mener med PK i denne settingen. Jeg er iallefall stor tilhenger av vitenskap og ønsker flere stemmer fra forskningsmiljø fram.Det jeg hører henne «rope om» er å lytte til vitenskapen.Enig. Budskapet hennes er viktig, men det spørs om ikke en annen uttrykksform ville være riktig nå. Hun, og de hun representerer, har fått oppmerksomhet. Nå er tiden for en litt annen uttrykksform.Greta er nok et tveegget sverd. På den ene siden er det positivt at hun engasjerer og setter klimaet på dagsorden hos de unge.
På en annen side er det ikke nødvendigvis positivt at hun spissformulerer seg i FN og i andre forum, og provoserer med å virke belærende og være litt for politisk korrekt ved å møte Obama etc (hva har egentlig han fått til?) . Slik jeg forstår henne så forholder hun seg ikke til IPCC men mener at vi kun har 10 år på oss å redde kloden.
Jeg er usikker på om dommedagsprofetier er veien å gå. Det er fare for å bli latterliggjort og drepe det som er igjen av et et realpolitisk samarbeid. Hvor var lederne av Kina og Russland f eks i går? Trump var tilstede for å gjøre narr av hele greia etc.
Hennes diagnoser er uvesentlige - hun har gjort en god jobb - men hun er etter min mening idag i feil fora og budskapet er basert på media og skremmebilder uten forankring i ipcc slik jeg opplever det.
Når ble vitenskapen den store stygge ulven?
Sannsynligvis da det å ikke være PK ble det nye PK, «mainstream» et skjellsord, fakta alternative og det å ikke lytte til vitenskapen «å tenke sjæl».
Regjeringen er for lite ambisiøs på klima men legger til rette for mer verdiskapning utenfor offentlig sektor, og prøver å gjøre det enklere for investorer å satse i Norge. Økt offentlig sektor gjør oss mer oljeavhengige - som er et ønske fra venstresiden. Når det er sagt så har ikke akkurat regjeringen levert godt her.i betydningen:Det er dessuten et paradoks at venstresiden i politikken gjør oss mer oljeavhengige.
a) det gjør ikke høyresiden?
b) venstresiden er den som i størst grad snakker om omstillingsnødvendighet, men samtidig ikke har politikk som er svar på den – hvor høyresiden ikke snakker så mye og heller ikke har svar og derfor ikke renner inn i noe som andre anser som paradoks?
Mens denne grafiske fremstillingen alene er like nyttig for å påpeke hvem som forurenser eller har forurenset vår felles atmosfære mest, som i å argumentere for at albanerne har en sterkere økonomi enn tyskerne de siste årene grunnet større prosentvis vekst i BNP, så reiser det jo et annet spørsmål:Vel, det er en litt annen løsning enn Greta og ER ser for seg.Du tar litt feil her, jeg er ikke negativ til teknologiske løsninger, jeg vil bare ikke legge alle eggene i den kurven. Her må vi være åpne for det meste.
Jeg har trua på at mange forskjellige løsninger er løsningen. Kjernekraft og vannkraft i kombinasjon med mye sol, og vind. I tillegg er det planer om batterier med stor kapasitet inn i nettet. Markedsøkonomi kan ikke slippes helt fritt, de fleste aktører tenker kortsiktig profitt og det går ikke. Men slik det er i Norden nå så er det vel greit nok. Det jeg er negativ til er å fortsette i nåværende spor å bruke fremtidig teknologi som en sovepute. Vi må gjøre mye og det snarest, alene og sammen med andre. Men 1,5-2,0 graders målet kan politikerne slutte å fastholde som et realistisk mål. Det greier vi ikke i det hele tatt, utslippene stiger fortsatt i verden. Regjeringen burde legge sin egen rapport til grunn for videre politkk. Den rapporten er ikke lystig lesning for å si det forsiktig, men så prater ikke Regjeringen spesielt mye om den heller.
Imens i den virkelige verden:
Vis vedlegget 554850
av og til tenker jeg jomfruen av stockholm og assosierer henne med jomfruen av orléans; mens den siste lyttet til gud, lytter den første til vitenskapen. begge beveger de menneskesjelene til innsats. men bålet brenner for de som vil slukke en brennende jord,.Det jeg hører henne «rope om» er å lytte til vitenskapen.
Sannsynligvis da det å ikke være PK ble det nye PK, «mainstream» et skjellsord, fakta alternative og det å ikke lytte til vitenskapen «å tenke sjæl».
Hvorfor ikke svare på noe av det jeg spør om i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har? Er det problemfritt å bruke barn som frontsoldater eller helliggjør middelet alle mål?ja, kommunistene kommer, fascistene kommer, sosialistene kommer, feministene kommer, persondyrkelsen kommer; ja hele kostebinderiet av hælvetesskapt irrasjonalitet kommer; bare jeg er rasjonalitetens gullstandard.
rasjonell og omsorgsfull.
Jeg bare refererer til det jeg hører henne si, og det jeg selv har hørt henne si «I’m not doing this because I want you to listen to me, I’m doing this because I want you to listen to science”.Jeg vet ikke hva du mener med PK i denne settingen. Jeg er iallefall stor tilhenger av vitenskap og ønsker flere stemmer fra forskningsmiljø fram.Det jeg hører henne «rope om» er å lytte til vitenskapen.Enig. Budskapet hennes er viktig, men det spørs om ikke en annen uttrykksform ville være riktig nå. Hun, og de hun representerer, har fått oppmerksomhet. Nå er tiden for en litt annen uttrykksform.Greta er nok et tveegget sverd. På den ene siden er det positivt at hun engasjerer og setter klimaet på dagsorden hos de unge.
Jeg tror vi er tjent med økende realpolitiske løsninger og forhandlinger framover. Det står ikke i motsetning til Greta men i tillegg, og gjerne i økende grad.
Jeg tror du stiller spørsmålene til feil person. Det du antyder er i kontrast til det jeg har svart ut de siste dagene - altså hvor mitt standpunkt ligger.Jeg bare refererer til det jeg hører henne si, og det jeg selv har hørt henne si «I’m not doing this because I want you to listen to me, I’m doing this because I want you to listen to science”.Jeg vet ikke hva du mener med PK i denne settingen. Jeg er iallefall stor tilhenger av vitenskap og ønsker flere stemmer fra forskningsmiljø fram.Det jeg hører henne «rope om» er å lytte til vitenskapen.
Jeg tror vi er tjent med økende realpolitiske løsninger og forhandlinger framover. Det står ikke i motsetning til Greta men i tillegg, og gjerne i økende grad.
Når et slikt budskap resulterer i et massivt angrep på budbringeren fordi hun er en svensk jente med Asberger (som jo i seg selv allerede er mer enn nok til å få Gjestemedlem til å selvantenne) så burde det gå av noen vekkerklokker.
Første steg er simpelthen erkjennelsen av at vi, våre barn og barnebarn alle er deltakere i en global Allmenningens Tragedie. Denne klassiske spillteoretiske forståelse har dessverre flest eksempler for hvorfor det til slutt gikk galt for alle involverte, når det kunne vært unngått gjennom samarbeid og lederskap.
hva mangler i mitt svar?Hvorfor ikke svare på noe av det jeg spør om i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har? Er det problemfritt å bruke barn som frontsoldater eller helliggjør middelet alle mål?ja, kommunistene kommer, fascistene kommer, sosialistene kommer, feministene kommer, persondyrkelsen kommer; ja hele kostebinderiet av hælvetesskapt irrasjonalitet kommer; bare jeg er rasjonalitetens gullstandard.
rasjonell og omsorgsfull.
Mens denne grafiske fremstillingen alene er like nyttig for å påpeke hvem som forurenser eller har forurenset vår felles atmosfære mest, som i å argumentere for at albanerne har en sterkere økonomi enn tyskerne de siste årene grunnet større prosentvis vekst i BNP, så reiser det jo et annet spørsmål:
Hva om Donald the Dimling i stedet hadde innført karbonskatt for import i sin handelskrig med kineserne?
Jeg så intet svar i ditt forrige innlegg. Derimot ser jeg at enhver motforestilling båssettes i kategorien «sint, hvit og konservativ mann», i den hensikt å kunne avfeies helt uten hensyn av dens innhold eller hva den problematiserer.hva mangler i mitt svar?
Instrumentaliserer den i hvilken hensikt? Hvilken agenda tillegger du meg?jeg insinuerer at du instrumentaliser omsorgen
Mener du at en autistisk 16-åring har gått fra å sitte mutters alene til å snakke foran FNs generalforsamling helt av seg selv? Hun har på få måneder gått fra å snakke for fem, ti, hundre, tusen, hundre tusen, til hele verden. Hun har vært på alle forsider, i alle TV-kanaler, dette er et PR-apparat av massive dimensjoner. Og helt uten bremser, hun dyttes frem som en ny messias. Og slik personkultus burde kunne problematiseres også om man ikke er sint, hvit og konservativ mann. Ellers har man kastet ut den kritiske tenkningen med badevannet.at hun så og si bare skulle være et middel for andres program er en merkverdig antagelse; medfører det riktighet, så bør en være bekymret. intet sier at det er tilfellet. det hender at folk blir utnyttet - bare middel for andres planer - men jeg ser ikke hvorfor det er tilfellet her. gjør du?
Jeg har ikke nevnt kommunister, sosialister og feminister med et ord. Det er ditt forsøk på å båssette meg og ikke noe redelig svar på det jeg har stilt spørsmål ved.(at du ikke liker svaret er ikke det samme som at du ikke har fått svar!)
Oi. Pompøs ironi...Vi må beundre denne store og dypfølte omsorgen for Thunbergs helsetilstand og psyke. Det varmer å se med hvilken inderlighet den målbæres, spesielt i fora man vanligvis ikke ser flomme over av empati og medfølelse for andres ve og vel. Jeg forundres spesielt over den menneskekjære humanismen som Document, Resett og Gunnar Stavrum er blitt målbærere for. Så feil tok jeg, i min tidligere kritikk av disses hjerteløse holdning til "de andre".
hvilke motforestillinger er det hun nedsabler?Den aktuelle faren ligger vel mer i Bevegelsens dreining mot det totalitære, i personkultusen såvel som fiendebildene som skapes. Det er noe kultaktig over denne tilbedelsen, denne nedsablingen av alle motforestillinger, og hele dette Fenomenet Thunberg. Det burde være åpenbart om man ikke selv sitter midt oppe i det.
Spørsmålene jeg stilte var ikke til deg som person, men foranlediget av dine spørsmålstegn ved "ulv, ulv". Mine poenger ellers var ikke myntet på deg. At dette er tidenes Allmenningens Tragedie står jeg fast ved. Dette er intet Truman Show.Jeg tror du stiller spørsmålene til feil person. Det du antyder er i kontrast til det jeg har svart ut de siste dagene - altså hvor mitt standpunkt ligger.Jeg bare refererer til det jeg hører henne si, og det jeg selv har hørt henne si «I’m not doing this because I want you to listen to me, I’m doing this because I want you to listen to science”.Jeg vet ikke hva du mener med PK i denne settingen. Jeg er iallefall stor tilhenger av vitenskap og ønsker flere stemmer fra forskningsmiljø fram.Det jeg hører henne «rope om» er å lytte til vitenskapen.
Når et slikt budskap resulterer i et massivt angrep på budbringeren fordi hun er en svensk jente med Asberger (som jo i seg selv allerede er mer enn nok til å få Gjestemedlem til å selvantenne) så burde det gå av noen vekkerklokker.
Første steg er simpelthen erkjennelsen av at vi, våre barn og barnebarn alle er deltakere i en global Allmenningens Tragedie. Denne klassiske spillteoretiske forståelse har dessverre flest eksempler for hvorfor det til slutt gikk galt for alle involverte, når det kunne vært unngått gjennom samarbeid og lederskap.
Hvis vi erkjenner alvoret så er det rimelig å føle angst og nedstemthet. Jeg følte dette selv på 80 tallet som barn grunnet den samme debatten. Men, når angsten og panikken har lagt seg så må realpolitiske og internasjonale planer styrkes og skjerpes ytterligere - og da har vi muligens med andre talsmenn å gjøre.
Det søte med den grafen er jo det at eksporten av norsk gass er en vesentlig del av årsaken til reduksjonen i Europa.Vel, det er en litt annen løsning enn Greta og ER ser for seg.Du tar litt feil her, jeg er ikke negativ til teknologiske løsninger, jeg vil bare ikke legge alle eggene i den kurven. Her må vi være åpne for det meste.
Imens i den virkelige verden:
Vis vedlegget 554850