Hardingfele
Æresmedlem
^Tja. Nå slipper man undre om fnysefråde er verdt å lese eller ei. Det er da noe.
Noen ganger får jeg litt Odelsgutten fra Evenstad i tankene når jeg leser hva knotten lirer ut av seg.^Tja. Nå slipper man undre om fnysefråde er verdt å lese eller ei. Det er da noe.
For å oversette det du mener med «det aller meste» så er dette i henhold til dagens konklusjon mellom 50-100%. Så vet vi ikke hva de øvrige faktorene er - hvis de finnes.Det er sikkert mye som diskuteres på nettet, men det er ikke lenger noen vitenskapelig diskusjon. Det er overveiende sannsynlig at det aller meste av oppvarmingen vi faktisk ser skyldes menneskelig aktivitet i form av CO2-utslipp fra fossile energikilder. Punktum.Det er derimot mye på nettet som diskuterer driverne og samspillet mellom naturlige og menneskapte endringer. Dette er etter min mening et mer konstruktivt fokus for å komme videre.
Man kan sikkert diskutere hvor fort forskjellige vippepunkter og positive feedback-mekanismer slår inn, og så langt ser det meste ut til å gå fortere enn hva vi trodde for bare noen få år siden, men det mer relevante er å diskutere hva vi har tenkt å gjøre med det. Det ser ut til at svaret fra verdens politiske ledere er varianter av «ingen verdens ting».
https://www.theguardian.com/world/2...-plan-to-use-the-advantages-of-climate-changeRussia is warming 2.5 times faster than the planet as a whole, on average, and the two-year “first stage” plan is an indication the government officially recognises this as a problem, even though Vladimir Putin denies human activity is the cause.
It lists preventive measures such as dam building or switching to more drought-resistant crops, as well as crisis preparations including emergency vaccinations or evacuations in case of a disaster.
The plan says climate change poses risks to public health, endangers permafrost, and increases the likelihood of infections and natural disasters. It also can lead to species being pushed out of their usual habitats.
Possible “positive” effects are decreased energy use in cold regions, expanding agricultural areas and navigational opportunities in the Arctic Ocean.
Jeg tror at når Norge en eller annen gang i fremtiden må begynne å stramme inn på statsbudsjettet så vil det bli kollektiv støtte for å borre etter olje i Lofoten og omegn så lenge kalkylene for det henger noenlunde på greip (dvs at det går med overskudd for A/S Norge). Folk flest i Norge har ikke den fjerneste anelse om i hvilket spektakulært tempo Norges offentlige utgifter har økt de siste par tiårene og viljen til kutt, selv små, er jeg rimelig sikker på er i området "neglisjerbare" til "ikke-eksisterende". Jeg er mye større tro på at arten Homo Sapiens, med nordmenn som passasjerer på første klasse, som den første mot bedre vitende iscenesetter sin egen desimasjon. Det er jo bare å lese på dette forum, det er side opp og side ned med alt av offentlige tjenester som har blitt sulteforet og motposten er liksom skatteletter på et par titalls milliarder kroner i året. I nominelle termer er det norske statsbudsjettet nesten tre ganger så høyt som for 20 år siden mens prisstigningen i samme tidsrom har vært i underkant av 50% så i reelle termer er offentlige utgifter doblet på 20 år. Dette er altså hva som oppfattes som offentlig armod i Norge og det skrikes Veldig Høyt etter mer offetnlige penger til ditten og datten. Vi husker vel alle hvor jævlig vi hadde det her i landet for 20 år siden.Så langt er jo alle tiltak basert på prinsippet om at man både skal ha kaken og spise den. Det skorter ikke på prat og planer og intensjoner. Men ingen er villige til å skjære bort daukjøttet i argumentasjonen og faktisk sette utslippsreduksjon først, foran hensynet til arbeidsplasser, økonomisk vinning, fattigdomsbekjempelse og alt annet. Vi har brukt opp tiden og nå er det snart bare en ting som gjelder: utslippsreduksjoner, raske og kraftige. Alt annet er uinteressant hvis man virkelig vil unngå de verste scenarioene. København, Paris, Madrid - dette er spillfekteri der man fremdeles tror at man kommer best ut den som slipper å gjøre noe. Fokuset er feil. Australierne holder på å lære leksa på den harde måten.
100% enig. Vi klarer det ikke i Norge - vi er alt for dopet på olje med myyyye skjult arbeidsledighet - og nå er landets «mest populære parti» - SP -på veg inn i regjeringslokalene med et ønske om å oljedope distriktet og nav ytterligere. Det beste vi kan gjøre er å donere penger til EU og brazil etc og i det minste bidra med gass i en mellomperiode for å erstatte kull.Jeg tror at når Norge en eller annen gang i fremtiden må begynne å stramme inn på statsbudsjettet så vil det bli kollektiv støtte for å borre etter olje i Lofoten og omegn så lenge kalkylene for det henger noenlunde på greip (dvs at det går med overskudd for A/S Norge). Folk flest i Norge har ikke den fjerneste anelse om i hvilket spektakulært tempo Norges offentlige utgifter har økt de siste par tiårene og viljen til kutt, selv små, er jeg rimelig sikker på er i området "neglisjerbare" til "ikke-eksisterende". Jeg er mye større tro på at arten Homo Sapiens, med nordmenn som passasjerer på første klasse, som den første mot bedre vitende iscenesetter sin egen desimasjon. Det er jo bare å lese på dette forum, det er side opp og side ned med alt av offentlige tjenester som har blitt sulteforet og motposten er liksom skatteletter på et par titalls milliarder kroner i året. I nominelle termer er det norske statsbudsjettet nesten tre ganger så høyt som for 20 år siden mens prisstigningen i samme tidsrom har vært i underkant av 50% så i reelle termer er offentlige utgifter doblet på 20 år. Dette er altså hva som oppfattes som offentlig armod i Norge og det skrikes Veldig Høyt etter mer offetnlige penger til ditten og datten. Vi husker vel alle hvor jævlig vi hadde det her i landet for 20 år siden.Så langt er jo alle tiltak basert på prinsippet om at man både skal ha kaken og spise den. Det skorter ikke på prat og planer og intensjoner. Men ingen er villige til å skjære bort daukjøttet i argumentasjonen og faktisk sette utslippsreduksjon først, foran hensynet til arbeidsplasser, økonomisk vinning, fattigdomsbekjempelse og alt annet. Vi har brukt opp tiden og nå er det snart bare en ting som gjelder: utslippsreduksjoner, raske og kraftige. Alt annet er uinteressant hvis man virkelig vil unngå de verste scenarioene. København, Paris, Madrid - dette er spillfekteri der man fremdeles tror at man kommer best ut den som slipper å gjøre noe. Fokuset er feil. Australierne holder på å lære leksa på den harde måten.
Norge er olje- og gassdopet herfra til helvete og det er veldig, veldig vanskelig å se noe scenario der norske offentlige utgifter, og følgelig inntekter fra petroleumsvirksomhet kuttes drastisk så lenge et elektorat skal ha noe å si om saken.
Den problemstillingen er det veldig mange som ikke forstår.Når etterspørselen går ned, ryker de dyreste feltene først. Vi har mer billige ressurser tilgjengelig enn vi kan brenne av. Å bygge ut "i iskanten" kan få Helge Lunds sløseri med utenlandsinvesteringer til å fremstå som monopolpenger i sammenligning, uavhengig av hva eksperten Sylvi Listhaug måtte mene.
Du får lese artikkelen du linker til en gang til så finner du kanskje hvor du har bommet! Fasiten er omtrent 1/20 av det du har postetStorbritannias utslipp, etter to uker, tilsvarer årsutslippet til alle afrikanske nasjoner.
https://www.theguardian.com/environ...bon-emissions-overtake-africa-two-weeks-oxfam
"Earth! We have a problem."
Vis vedlegget 566225
Nå blir det mange rabiate innlegg i nettavisene rundt om...Då er det opplese og vedteke; Meterologisk institutt har erkjent at klimaet har endra seg. 1.4 grader varmare og 10-20 færre vinterdagar i året. Dei siste 30 åra, som definerer klima.
Det er litt vanskelig å finne gode tall.Liten tvil om at brannen i Australia er en stor katastrofe. Imidlertid lurer jeg litt på hvor skjelden slike branner egentlig er. Jeg har bodd i Australia og "bushfires" er et kjent begrep. Jeg er tilbøyelig til å tro at slike store branner ikke er så skjelden, men at dette for 200 år siden bare ville brent til det stoppet. Og alle som har vært i Australia vet hvor stort og tynt befolket dette landet er, så jeg synes ikke det høres urimelig ut at halve landet kan brenne ned nærmest uten at noen har lagt merke til det.
Er det noen som faktisk vet dette? Er dette egentlig ekstraordinært?
Det er vel slik som med alle enkelthendelser. Hvis brannen gjentar seg i større omfang / hyppighet i årene framover så er det en trend som beviser global oppvarming.Det er litt vanskelig å finne gode tall.Liten tvil om at brannen i Australia er en stor katastrofe. Imidlertid lurer jeg litt på hvor skjelden slike branner egentlig er. Jeg har bodd i Australia og "bushfires" er et kjent begrep. Jeg er tilbøyelig til å tro at slike store branner ikke er så skjelden, men at dette for 200 år siden bare ville brent til det stoppet. Og alle som har vært i Australia vet hvor stort og tynt befolket dette landet er, så jeg synes ikke det høres urimelig ut at halve landet kan brenne ned nærmest uten at noen har lagt merke til det.
Også omtaler man gjerne regioner og ikke "Australia" som helhet slik vi gjør:
Vil tro denne har riktige data:
https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1003&context=scipapers
Data finner man på side 339 og utover:
Hvis vi tar utgangspunkt i denne artikkelen (godt mulig det finnes andre tall)
https://www.theguardian.com/austral...es-of-land-burned-in-nsw-this-bushfire-season
Så sier den:
Total area burned across NSW, Victoria, Queensland, South Australia, Western Australia and Tasmania is 8.4m hectares – an area larger than Scotland
Også ser Australia omtrent slik ut:
Vis vedlegget 566343
Altså - totalt 8,4 millioner hektar brent i hele Australia.
Men brannene i 74/75 var nok betydelig verre:
Northern Territory 45 millioner ha
Queensland 7,3 millioner ha
NSW 4,5 millioner ha (Som da er litt mindre enn dagens 4,9 mil- altså en rekord!) Men der brant det også over 4 millioner i 1951/52
South Australia 16 millioner ha
Western Australia 29 millioner ha
Det er mulig jeg ikke har fått med meg alt som brenner nå - men ut ifra den oversikten i linken - så brant det opp i overkant av 100 millioner hektar i sesongen 1974/75 som er i overkant av 10 ganger mer enn det som har brent opp i så langt i 2019/2020. Men - det er trolig rekord i distriktet New South Wales.
We are on the cusp of the biggest economic transformation, of any kind, for 200 years. While arguments rage about plant- versus meat-based diets, new technologies will soon make them irrelevant. Before long, most of our food will come neither from animals nor plants, but from unicellular life. After 12,000 years of feeding humankind, all farming except fruit and veg production is likely to be replaced by ferming: brewing microbes through precision fermentation. This means multiplying particular micro-organisms, to produce particular products, in factories.I know some people will be horrified by this prospect. I can see some drawbacks. But I believe it comes in the nick of time.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jan/08/lab-grown-food-destroy-farming-save-planet
Litt av utfordringen er at vi ikke har så veldig mye data å sammenligne med.Det er vel slik som med alle enkelthendelser. Hvis brannen gjentar seg i større omfang / hyppighet i årene framover så er det en trend som beviser global oppvarming.
Dette er utrolig spennende! Jeg har en venn som jobber med dette og fortalte meg om dette for noen dager siden. Det beskrives som "3D-printing" av kjøtt der bestanddelene ikke er plast, men levende celler. Man trenger derfor ikke tenke på fiskefor, men næring til cellekulturene. Ingen forurensning og fisk som både er sunnere og enklere fremstilt. Jeg forsto at fisk er først ute da dette har en mye enklere struktur. Deretter står nok storfe for tur og dersom teknologien er vellykket vil vi nok oppleve et paradigmeskifte.Finsk gjennombrudd. Lyttet til et program om dette i går.
We are on the cusp of the biggest economic transformation, of any kind, for 200 years. While arguments rage about plant- versus meat-based diets, new technologies will soon make them irrelevant. Before long, most of our food will come neither from animals nor plants, but from unicellular life. After 12,000 years of feeding humankind, all farming except fruit and veg production is likely to be replaced by ferming: brewing microbes through precision fermentation. This means multiplying particular micro-organisms, to produce particular products, in factories.I know some people will be horrified by this prospect. I can see some drawbacks. But I believe it comes in the nick of time.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jan/08/lab-grown-food-destroy-farming-save-planet
Australia sin vegetasjon er tilpassa brannar, i større grad enn andre vegetasjonstypar, det ser vi mellom anna av ekalyptustreet, som har vorte eksportert til m.a. Portugal, der brannane har vorte større, vanskelegare å kontrollere og hyppigare enn i tidlegare tider. Dei største trea veks høgre enn der brannane går, og stammane er tilpassa svært store temperaturpåkjenningar, berre treet er høgt nok.Liten tvil om at brannen i Australia er en stor katastrofe. Imidlertid lurer jeg litt på hvor skjelden slike branner egentlig er. Jeg har bodd i Australia og "bushfires" er et kjent begrep. Jeg er tilbøyelig til å tro at slike store branner ikke er så skjelden, men at dette for 200 år siden bare ville brent til det stoppet. Og alle som har vært i Australia vet hvor stort og tynt befolket dette landet er, så jeg synes ikke det høres urimelig ut at halve landet kan brenne ned nærmest uten at noen har lagt merke til det.
Brannsesongen begynner tidligere, varer lenger, er mer intens og inntreffer i områder som tidligere var definert som regnskog, der det ikke kunne brenne, men hvor det nå er høyst brennbart, pga langvarig tørke.Australia sin vegetasjon er tilpassa brannar, i større grad enn andre vegetasjonstypar, det ser vi mellom anna av ekalyptustreet, som har vorte eksportert til m.a. Portugal, der brannane har vorte større, vanskelegare å kontrollere og hyppigare enn i tidlegare tider. Dei største trea veks høgre enn der brannane går, og stammane er tilpassa svært store temperaturpåkjenningar, berre treet er høgt nok.Liten tvil om at brannen i Australia er en stor katastrofe. Imidlertid lurer jeg litt på hvor skjelden slike branner egentlig er. Jeg har bodd i Australia og "bushfires" er et kjent begrep. Jeg er tilbøyelig til å tro at slike store branner ikke er så skjelden, men at dette for 200 år siden bare ville brent til det stoppet. Og alle som har vært i Australia vet hvor stort og tynt befolket dette landet er, så jeg synes ikke det høres urimelig ut at halve landet kan brenne ned nærmest uten at noen har lagt merke til det.
Men det er nok ekstraordinært det vi er vitne til no. Ei forklaring kan vere at dei "normale" brannane har minka sterkt i omfang, slik at det er meir brennbart materiale no enn normalt. Når vi så får slike "superbrannar", brenn dei langt meir ukontrollert, tek større tre, som normalt veks høgre enn brannfelta, og dessutan brenn ikkje berre det over jorda, men også sjølve jordsmonnet. Temperaturauke er også registrert (ikkje berre her heime), og ved temperaturar på 40 - 50 grader er faren langt større for brann enn når vi er nede på 30 varmegrader og mindre.
Ser at Fela ikke har korrigert dette.Storbritannias utslipp, etter to uker, tilsvarer årsutslippet til alle afrikanske nasjoner.
https://www.theguardian.com/environ...bon-emissions-overtake-africa-two-weeks-oxfam
"Earth! We have a problem."
Vis vedlegget 566225
Nå skrev jeg litt om mitt standpunkt for noen sider siden, men jeg er litt lei av at alt vær uten om det normale skal lages til ekstremvær, og det konstrueres rekorder som ikke har vært brukt før for å skape et inntrykk av alt verden går under.Dere fokuserer på enkeltår. Jeg fant denne artikkelen om trenden. Litt gammel, men ser ting litt ut fra fugleperspektiv.