studiemateriale fra askøy budstikke?
Hvor var Gud da utelatelsen av stor forbokstav ble en hobby...........en undres i dag over at det voldsomme jordskjelv i lisboa i 1755 ble diskutert i politiske termer som den gang var religiøse. hvor var gud og forsynet, straffen og alt det der. en føler jo en viss opplysning i sjelen når det sekulariseres til geologiske horisonter. nå er det mange som gjerne vil forholde seg til klimakrise på samme sekulariserte måte, aka vitenskap. men vitenskapen kan si oss noe om fakta og prognoser, men det unnslipper ikke det politiske; hvordan forholde seg til slikt.
det er verdens mest naturlige ting at klima(-krisen) transformeres fra vitenskapen inn i politikken. grunnen er enkel: den angår oss alle og inngår allerede i et maktspill som angår oss alle – =poltiikk!
det eksisterer ikke vitenskapelige/byråkratiske/administrative løsninger uavhengig av det politiske. om en da ikke flykter inn i det religiøse igjen - aka teknologioptimisme; helt uten politikk! det var (den forfeilete) visjonen til folk som bl.a. marx.
Det er jo en annen sak. Vinteren i år er ikke mild pga klimaendringer, men av en annen grunn. Det var poenget. Jeg dropper nok alpeturen min i år for første gang på svært lenge. Det er bøtter og spann av snø, men det blir svært mildt ganske ofte så da er ikke føret det helt store og nå er vinteren snart over uansett så oddsene blir ikke bedre fremover for stabilt kaldt vær.De som driver med slikt ser hvor trenden går når det gjelder Årstiden formerly known as Winter.
Siden dette er klimatråden så er det kanskje klimadelen som er mest aktuell. (Side 38 i rapporten)
Kan du linke til den beregnigen. I Bergen er det ikke lønnsomt i det hele tatt.Du tjener inn investeringen i paneler på tre år, om du setter opp 17kvm i Larvik. Deretter kjører du «gratis». (Ny rapport fra Klimastiftelsen).
Og et bedre eksempel på hvorfor vi trenger handel med utlandet (rent generelt) og strømkabler til utlandet mer spesielt kan man vanskelig tenke seg. Hvorfor teppebomber ikke spanjolene de ubefolkede, flate og forblåste slettene i Estremadura med kraft som de kan selge til utlandet?Med strømmen fra et solcelleanlegg i garasjetakstørrelse – til omkring 50 000 kroner – kan en elbil i Nissan Leaf-klassen kjøre omkring 15 000 km i året med solinnstrålingen i Larvik. Med solforholdene i Nice kan bilen gå 22 000 km og i Marbella over 25 000 km. Solcellene på garasjetaket vil produsere ca. 3 000 kWh i Larvik, 4 500 kWh i Nice og omkring 6 000 kWh i Marbella.
Med strømmen fra et solcelleanlegg i garasjetakstørrelse – til omkring 50 000 kroner – kan en elbil i Nissan Leaf-klassen kjøre omkring 15 000 km i året med solinnstrålingen i Larvik. Med solforholdene i Nice kan bilen gå 22 000 km og i Marbella over 25 000 km. Solcellene på garasjetaket vil produsere ca. 3 000 kWh i Larvik, 4 500 kWh i Nice og omkring 6 000 kWh i Marbella.
1800kwh koster da ikke 5400,- kroner ? Det er en vannvittig kilowattpris... såvidt jeg har oversikt over så koster strøm og nettleie rundt omrking 1 krone for kilowatten.....Høres merkelig ut synest jeg.
Om du har normal kjørelengde pr. år (12.000 km) og har en elbil med passe lavt forbruk (150Wh/km) så trenger du 1800kWh elektrisk energi i året. Kjøpt fra nettet vil dette koste ca 5400 kroner, noe mer om vi tar høyde for et visst tap i ladeprosessen. Man får vel neppe 17 kvadrat solceller ferdig installert til rundt 5-6.000 regner jeg med? Om man gjør all jobben selv ser regnestykket annerledes, men en relevant håndverker skal fort ha 600 kroner timen og oppover for å gjøre jobben og det går fort noen timer. Får vel noe støtte fra ENOVA men 3 års tilbakebetalingstid høres vel optimistisk ut.
Over 3 år.1800kwh koster da ikke 5400,- kroner ? Det er en vannvittig kilowattpris... såvidt jeg har oversikt over så koster strøm og nettleie rundt omrking 1 krone for kilowatten.....Høres merkelig ut synest jeg.
Om du har normal kjørelengde pr. år (12.000 km) og har en elbil med passe lavt forbruk (150Wh/km) så trenger du 1800kWh elektrisk energi i året. Kjøpt fra nettet vil dette koste ca 5400 kroner, noe mer om vi tar høyde for et visst tap i ladeprosessen. Man får vel neppe 17 kvadrat solceller ferdig installert til rundt 5-6.000 regner jeg med? Om man gjør all jobben selv ser regnestykket annerledes, men en relevant håndverker skal fort ha 600 kroner timen og oppover for å gjøre jobben og det går fort noen timer. Får vel noe støtte fra ENOVA men 3 års tilbakebetalingstid høres vel optimistisk ut.
Jeg tenker vel at lønnsomheten til solceller bør vurderes opp i mot å kjøpre strømmen fra nettleverandøren din og ikke hva du potensielt kan spare ved å bruke strømmen til å steke hjemmebakte brød sammenlignet med å kjøpe nystekte brød på bensinstasjon.Det må også kjøpes en fossilbil ... såfremt man ikke lager seg en Olabil.
Sintef og Otovo likte regnestykket til Anders Bjartnes, som kvalitetssikret det før det ble presentert for et større utvalg Equinorfolk, stortingspolitikere, o.a. i morgentimene i dag. Equinorfløyen var noe opprørt over hvor dette bar.
Greit å lese denne:
https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/okonomi/transport/innlegg-koronaviruset-gir-et-varsko-for-norsk-okonomi/2-1-763571
I mange av de store feltene i Midtøsten kan man lønnsomt pumpe opp oljen med en pris på mindre enn ti dollar fattet. Når elbilen, elbussen og elfergen kutter i verdens oljekonsum, så er det ikke disse feltene som kommer til å slutte å produsere. Det blir heller de dyre feltene i Nordsjøen, Norskehavet og særlig langt nord i Barentshavet. Felt som er under planlegging og under oppbygging vil være spesielt utsatt for prisfall. Og høyrisiko leteaktivitet, som bestemmer fremtidig produksjon, er ofte det første som blir kuttet.
Nå som feltet står der ja. Sunk cost kan man ikke gjøre noe med. Men å drive leteboring i iskanten under arktiske forhold i felt som i beste fall kan begynne å produsere om 10 år og som deretter må produsere i ytterlige 20 for å tjene inn investeringen, til en høyst usikker oljepris som vi vet bare vil gå en vei med mindre det smeller skikkelig og langvarig i Midtøsten (noe amerikanerne aldri kommer til å tillate), virker på meg som å spille russisk rulett med 3-4 kuler i kammeret og statens (= våre) penger som innsats.Greit å lese denne:
https://www.dn.no/innlegg/koronaviruset/okonomi/transport/innlegg-koronaviruset-gir-et-varsko-for-norsk-okonomi/2-1-763571
I mange av de store feltene i Midtøsten kan man lønnsomt pumpe opp oljen med en pris på mindre enn ti dollar fattet. Når elbilen, elbussen og elfergen kutter i verdens oljekonsum, så er det ikke disse feltene som kommer til å slutte å produsere. Det blir heller de dyre feltene i Nordsjøen, Norskehavet og særlig langt nord i Barentshavet. Felt som er under planlegging og under oppbygging vil være spesielt utsatt for prisfall. Og høyrisiko leteaktivitet, som bestemmer fremtidig produksjon, er ofte det første som blir kuttet.
Produksjonskostnaden på Sverdrup er vel ca 4 dollar -resten er fortjeneste nå som feltet står der.
Men jeg er enig i at vi av økonomiske årsaker ikke bør bygge ut nye felter hvor det ikke er svært god lønnsomhet.
Det går jo an å gjøre to ting samtidig.
Om man synest det regnestykket er en fornuftig illustrasjon på lønnsomheten ved en solcelleinstallasjon bør man tenke seg lenge og grundig om. Om man, etter å ha gjort det, fortsatt kommer til samme konklusjon, bør man muligens vurdere å finne seg noe annet å drive med.Sintef og Otovo likte regnestykket til Anders Bjartnes, som kvalitetssikret det før det ble presentert for et større utvalg Equinorfolk, stortingspolitikere, o.a. i morgentimene i dag. Equinorfløyen var noe opprørt over hvor dette bar.