Mange var vel også for å plassere den lenger ut i favorittfjorden til weld slik at det hadde vært mer fornuft over det hele.De som ikke ville ha kraftspenn over Hardangerfjorden var pussig nok veldig for Hardangerbrua.
En kompis av meg i kraftbransjen påpekte at den for tiden teoretiske muligheten ville være å godta svært mye dårligere lønnsomhet ved å legge vindturbiner til steder hvor det, basert på noe, minimerer sjenansen ved å sette de opp. Siden produksjonen til en vindturbin er proporsjonal med vindhastigheten i tredje potens er det rimelig sentralt at det blåser passe mye så ofte som mulig og da må de i utgangspunktet legges til steder hvor det faktisk blåser en del og da er man fort på kysten og/eller oppe i høyden. Man kunne - i teorien - sette opp vindturbiner midt i Nordmarka i Oslofor å la dette gå ut over oslofolk men det er ikke et særlig egnet sted til dette pga mangel på vind.Her er det mye NIMBY.
Ja men det er vel krefter som vil stenge Rv 7 over vidda permanent grunnet reinsdyra, skjer det så blir det rolige dager over brua.Ja plasseringen av den broen er et tragisk kompromiss. Det ble til og med argumentert med verdien av et felles arbeidsmarked mellom Voss og Kinsarvik.... Med opprusting av veien over Haukeli hadde vi med en plassering lenger ute hatt to relativt effektive og vintersikre ruter fra øst til Vest hvorav den ene hadde hatt god tilknytning til Sunnhordland og Telemark, i stedet for Hardangervidda, som verken er særlig vintersikker eller tilbyr veldig mye ekstra ift Filefjell og/eller Hemsedal. Penger i dass heter det.
Men grei å ha på sommerstid for oss i Bergen er den, når vi trenger litt variasjon fra de endeløse tunnelene mellom Voss og Lærdal.
Jepp, bli kvitt dritten - gjerne via litt seigpining…Minst 50 havørn på Bleiksøya. Lokalbefolkningen er forbannet, bestanden av lundefugl og krykkje er alvorlig truet....
Verden er sjeldent svart/hvitt.
At lundefuglbestanden er truet, har minst like mye med menneskelig aktivitet (overfiske) å gjøre, som det har med hele verdens ørnebestand.Minst 50 havørn på Bleiksøya. Lokalbefolkningen er forbannet, bestanden av lundefugl og krykkje er alvorlig truet....
Verden er sjeldent svart/hvitt.
Da har du nok godt deg litt blind i tallene her - 54 Milliarder så langt i år er fortsatt ganske mye penger. Og dette er jo ikke hele oljeinnttekene - dette er bare SDØE - i tillegg kommer skatteinntekter og evenutelt ubytte fra Equinor.Det ramler faktisk nesten ingen ting inn. Oljefondet er knapt nok tilført penger på flere år. Det er avkastning og kronesvekkelse som gjør at verdien øker, ikke tilført kapital.
Artikkelen handlet vel ikke om oljefondet, men om inntekter til staten fra en svært lønnsom sektor.Oljefondet er totalt tilført ca 3000 milliarder NOK. Nesten alt dette ligger flere år bak i de tid. De siste årene er det knapt tilført noe.
men du har rett i at jeg har sett meg blind på tallene, de siste årene er det faktisk mindre enn ingen ting. Toppen var i 2015 deretter er det netto tatt ut midler.
Overskriften var hvor mye som er tilført oljefondet. Svaret på det er, siden 2015, mindre enn ingen ting som vist i figuren over. At artikkelen handler om noe annet enn hva overskriften sier må du nesten ta opp med E24, jeg har lest den nå, hadde ikke lest den i sted. Selvsagt tjener staten penger på olje- og gass, men oljefondet får altså ikke tilført noe av det lengre.Artikkelen handlet vel ikke om oljefondet, men om inntekter til staten fra en svært lønnsom sektor.
Ah, sant. Da gjør det ikke noe med litt naturkatastrofer.Helt greit. Kjøper ikke julegaver uansett, annet enn til meg selv - og jeg har alltid god tid.
du kødder nå ikke santBit for bit viser det seg nå hva klimaet kan komme til å bety framover.
Tørkeperioder
Voldsomme varmebølger
Skogbranner
Ekstreme flomhendelser
Voldsomme værfenomen
og masse annet
Og resutaltet ser vi til jul
«Perfekt storm» skaper krise
Logistikkproblemene tårner seg opp, og det kan gå ut over både tilgangen på varer - og prisene.borsen.dagbladet.no
Jo, jeg kødder litt. At det blir litt vanskeligere å få tak i juggel til jul, bryr meg vel ikke mest i verden. Så akkurat der brukte jeg litt lett ironi.du kødder nå ikke sant
Thunberg og Lan Her klages det på Usa så bor vi selv i molbo landVi vet alle hvem som personlig har skylda...
– Det har Erna Solberg som statsminister et personlig ansvar for, mener Lan Marie Berg i Miljøpartiet de Grønne (MDG).
Lan Marie Berg hardt ut mot Erna Solbergs oljepolitikk
Lan Marie Berg (MDG) mener at oljepolitikken til statsminister Erna Solberg gjør at hun har et ansvar for det dødelige ekstremværet vi har sett i sommer. – Helt useriøst, svarer Høyres Nikolai Astrup.www.vg.no
...og ikke minst hvem som kan ordne opp.
Greta Thunberg på Vogue Scandinavia-forside
Vogue Scandinavia er på vei, og den 18 år gamle miljøaktivisten Greta Thunberg er den første som får pryde forsiden til motebibelen.www.minmote.no
Dersom vi har et stort nok antall tullinger som ikke forstår alvoret i situasjonen, kan vel også vi tituleres som et "molboland". Men heldigvis er det et lite fåtall som ikke har skjønt nok til å se hva som er i ferd med å skje, så vi er langt unna USA, takk og pris.Thunberg og Lan Her klages det på Usa så bor vi selv i molbo land
Og det er vel fair.Tror de aller fleste i Norge forstår alvoret men har ulikt syn på veien videre her i Norge