Du skal i det minste ha for dine gode intensjoner.Så hva er galt med å begynne å planlegge?
Du skal i det minste ha for dine gode intensjoner.Så hva er galt med å begynne å planlegge?
Hvis man i en politisk debatt foreslår en statlig inntektskutt på anslagsvis 340-500 milliarder, så burde man samtidig gjort seg noen tanker om hvordan tapet skulle dekkes inn, eller?
Det er mange politiske saker/endringsforslag som koster lite penger. Å stenge ned norsk sokkel er ikke en av de.Jeg synes ikke det gir seg selv, på noen måte. Hvis jeg setter meg ned og grubler litt så er jeg ganske sikker på at jeg kan komme på en lang rekke ting jeg synes burde forandres eller forbedres, helt uten å ha noen formening om hvordan det best bør/kan gjøres.
Slike «vi er så små og få at det vi gjør er ubetydelig» påstander er i sin essens absurde og tåler ikke granskning, hverken moralsk eller utfra rasjonelle kriterier.Mangler det ikke et moralsk og etisk perspektiv her ?
Vi bør oppføre oss ordentlig overfor natur og miljø uavhengig av hva alle andre gjør. At Norge står for noen promille av utslipp og forurensning betyr ikke at vi kan fortsette vår vei mot en kollektiv katastrofe.
Nettopp. Skal vi fortsette å bygge samfunnet på rovdrift på jordens ressurser eller skal vi kollektivt prøve å skape noe mer bærekraftig? Det er et moralsk spørsmål og et samfunnsspørsmål helt uavhengig av hvor mange promille eller prosent av globale utslipp nasjonsstaten Norge står for.Mangler det ikke et moralsk og etisk perspektiv her ?
Vi bør oppføre oss ordentlig overfor natur og miljø uavhengig av hva alle andre gjør. At Norge står for noen promille av utslipp og forurensning betyr ikke at vi kan fortsette vår vei mot en kollektiv katastrofe.
Det er det med moral og etikk da.dersom klimaet er globalt så gir det jo ikke mening at vi skal gå ned i levestandard (som vi må for å kutte utslipp), mens alle andre øker sin levestandard.
tror siste rest hadde flyttet fra tuen her om du feks fikk 2tonn co2 du kunne slippe ut i året basert på alt du konsumerer
Det er lite som tyder på annet enn at menneskeheten vil kræsje i veggen heller enn å dra i bremsen. Man trenger ikke se lenger enn til sirkuset rundt det årlige lønnsoppgjøret for å skjønne at redusert levestandard ikke er særlig salgbar politikk. Men om man ser litt forbi det så skal det jo reise seg noe nytt fra asken, og da kan det hende at det vil være noen fortrinn av å ha begynt en omstillingsprosess før vi er der. Feks kan det være lurt å faktisk ha andre energikilder og infrastruktur for det tilgjengelig når vi ikke lenger kan bruke fossilt, eller å faktisk ha noe annet å eksportere når den tid kommer at oljen er ute av bildet.dersom klimaet er globalt så gir det jo ikke mening at vi skal gå ned i levestandard (som vi må for å kutte utslipp), mens alle andre øker sin levestandard.
tror siste rest hadde flyttet fra tuen her om du feks fikk 2tonn co2 du kunne slippe ut i året basert på alt du konsumerer.
Så hele vesten skal si halvere sitt forbruk for å gi det til Afrika/Asia?Det er det med moral og etikk da.
Vi lever i overfloden mens store deler av verdens befolkning lever på knapper og glansbilder.
Vi må redusere vårt forbruk samtidig med at de fattige landene må få lov til å øke sitt.
Men jeg har ingen tro på at dette er mulig å selge inn som en politiker.
Samtidig gir siste spørreundersøkelse om hvor mye penger som vil gjøre nordmenn lykkelige et bittelite håp.
Svaret var 700.000 i året. Mer enn det trengs ikke for å være lykkelig.
Til sammenligning mener amerikanere at de trenger 5 millioner I året for å være lykkelige.
Vi bør prøve å leve mer i pakt med oss selv og naturen. Det er mulig å arbeide mindre, bruke mindre og leve mer.Så hele vesten skal si halvere sitt forbruk for å gi det til Afrika/Asia?
Forsåvidt en god tanke, men vi klarer jo ikke å fjerne hungersnød eller folkemord i dag, hvordan skal vi klare det i morgen og i mye større skala?
Mer metan i kurap.Er det ikke fordi kyrne promper så mye?
Ja hvorfor tar ikke folk det mer med ro? Lager god mat, omgås venner og hører på musikk? Man kan jo spekulere i om all reisinga og kjøpinga virkelig er nødvendig eller om det bare fungerer som substitutt for noe annet som mangler i våre moderne liv.Vi bør prøve å leve mer i pakt med oss selv og naturen. Det er mulig å arbeide mindre, bruke mindre og leve mer.
Som det stod i en karikatur:jeg tenker man behøver ikke nødvendigvis å tro på klimaendringer skapt av co2 utslipp for å ønske seg en mer bærekraftig fremtid med mer rettferdighet.
Bare å starte...
Litt interessant at du skriver dette her, på et hififorum.. Resten av historien er ellers nokså kort, men konklusjonen er at fritidssyssel nr en for stadig flere er tilsynelatende å vandre rundt på diverse kjøpesentra i en evig jakt på å finne "noe å kjøpe"... Det er vel ingen som pusser opp, bygger om, kjøper, bytter, kaster mer enn nordmenn, - det være seg elektronikk, klær, møbler, husgeråd av alle slag.... "Noe nytt.." er et evig slogan, og vi bombarderes av reklame og annonser om "nytt, nytt, nytt!!"
Jo, ser den, men jeg tenkte mest på de av våre venner som er tungt på kjøret med stadige komponentbytter og tilhørende finlytting etter «forskjeller» der ingen forskjeller finnes. Litt senere er placeboauraen slitt bort og noe må igjen «oppgraderes», om det så er noen ledningsstumper. Ikke så veldig forskjellig fra familiene på evig vandring gjennom kjøpesenter, egentlig.Tja, hvis man kan høre italienske operaer hjemme og lese om Venezia i en bok fra biblioteket så kan man jo kanskje droppe ferieturen til Italia. Det hjelper greit på utslippsregnskapet.
Hva man skal finne på her på berget når oljealderen en gang er ordentlig på hell synes jeg ikke er så veldig mye å bekymre seg for. Det kommer til å ta lang tid og etter hvert som etterspørselen avtar så må man anta at selskaper som driver med denslags finner på noe annet å drive med helt av seg selv. Det er uansett ingen bryter som kommer til å slås av over natta.Og uansett hva disse tingene viser seg å være så kan jeg omtrent garantere at det ikke vil være noe som en eller annen politiker ala Vestre har funnet på eller en konsekvens av en målrettet politisk styrt satsing på noe man mener kommer til å være fremtidens vinnernæring - det er ingen ting som tilsier at de som til enhver tid sitter på Stortinget eller i regjering har en spesielt god krystallkule.Jeg foreslo ikke å fjerne 25% av statens inntekter over natta. Jeg etterlyser en plan for overgangen bort fra fossilt. Det har vi ikke i dag. Og det virker som om norske politikere er såpass hjernevasket av oljebransjen at bare å tenke tanken på å skulle forberede seg på tida etter oljen er strengt forbudt.