BT
Æresmedlem
- Ble medlem
- 13.10.2005
- Innlegg
- 21.456
- Antall liker
- 6.873
Jeg tror kineserne har lagt bort ettbarnspolitikken allerede.
Katastofeonani...Seriøst...
Så Kina kan legge bort etbarnspolitikkken og befolkningseksplosjonene i Afrika utblir, fordi man i en verden som aldri har vært bedre, ser så mørkt på fremtiden at man ikke vil sette barn til verden. Så Afrikanerne går fra å få mange barn for å sikre seg at et par av dem overlever, til å velge å ikke få barn fordi de vil ikke utsette barna for fremtiden..?
Skulle vært morro om du skisserte litt hvordan du tenker om fremtiden.
jeg ville ikke vært så trygg. Norge er ikke i nærheten av selvforsynende med mat, og vi bygger ned matjord raskere enn aldri før.Personlig tror jeg ikke det kommer til å endre seg så mye, mennesket er tilpasningsdyktige og her i landet er vi godt forberedt. Så lenge det ikke blir noen ekstreme flyktningstrømmer tror jeg vi går klar.
Forøvrig kan vel Odd J gå på ski på øya si nå, en stund siden sist forholdene var så gode.
Nei. Hvis du ser på listen av "scientific far future predictions" der vil du legge merke til at den første i praksis er avlyst. De neste fire er hendelser med en konstant lav sannsynlighet, slik at det ikke er å forstå som en prediksjon om når det kommer til å skje, men et forventet intervall mellom hver gang dette skjer. Det kan hende at de ikke inntreffer i det hele tatt. De neste fire er derimot nokså sikre ut fra alt vi mener å vite om utviklingen til en stjerne som Solen. Den vil etter hvert som den brenner opp drivstoffet sitt svelle opp til en rød kjempe med radius omtrent som Jordens nåværende bane, og deretter vil den blåse av de ytre lagene i en planetarisk nebula mens den sluknede kjernen står igjen som en hvit dverg som gradvis kjøles ned over milliarder av år.
Nå faller nok ikke uttalelsen til Oddj inn under "Scientific far future predictions".
Mesteparten av den matproduksjonen du her skisserer er jo basert på importert fôr og kunstgjødsel.Ja hvis ikke Norge er godt forbedredt så er det vanskelig å se for seg hvem som skulle være det.
Stor oljeindustri
Stor matvareproduksjon storfe, gris, sau, korn og grønnsaker - reinsdyr til Joikaboller har vi også.
Enorm fiskeproduksjon - både havfiske, oppdrett og snart også landbasert oppdrett.
Selvforsynt med elektrisk strøm
God infrastruktur
Velordnet samfunn
Penger på bok
Mvh
OMF
Av en eller annen merkelig grunn klarer jeg ikke ta deg alvorlig. Ikke at du bryr deg, ville bare nevne det.Vel, nå har vi verdens største kunstgjødselfabrikk i Porsgrunn så ser ikke det helt store problemet der.
Jeg greier ikke helt å se for meg denne verden som dommedagsonanistene ser for seg, men jeg anser det jo ikke som helt umulig å bytte til seg litt fòr mot feks kunstgjødsel, fisk, olje, gass, strøm eller noen milliarder dollar.
Om det er full føkkings krig de ser for seg, så må vi jo muligens spise litt mindre appelsiner, caviar, champis og storfekjøtt.
Mvh
OMF
Men hvorfor var det viktig for deg å nevne det...? Og hvorfor må du påpeke at jeg trolig ikke bryr meg om hva andre mener...?Av en eller annen merkelig grunn klarer jeg ikke ta deg alvorlig. Ikke at du bryr deg, ville bare nevne det.Vel, nå har vi verdens største kunstgjødselfabrikk i Porsgrunn så ser ikke det helt store problemet der.
Jeg greier ikke helt å se for meg denne verden som dommedagsonanistene ser for seg, men jeg anser det jo ikke som helt umulig å bytte til seg litt fòr mot feks kunstgjødsel, fisk, olje, gass, strøm eller noen milliarder dollar.
Om det er full føkkings krig de ser for seg, så må vi jo muligens spise litt mindre appelsiner, caviar, champis og storfekjøtt.
Mvh
OMF
Vil denne kjøpekraften forbli høy? Ved en kollaps i verdensøkonomien, hvordan er da etterspørselen etter olje og gass? Vil ikke oljeprisen synke betraktelig. Oljeprisen må være høyere enn 20-30 dollar for at vi skal tjene på oljefeltene våre.Du sa det jo selv, kjøpekraft.
Innlegget mitt gjelder først og fremst dagens og fremtidige generasjoner av unge og velinformerte folk i den vestlige verden, altså med samme eller tilnærmet samme tankegang og verdenssyn som det vi har her i Norge. Under andre himmelstrøk og med andre tankesett vil fort klimabekymringer ikke være en relevant problemstilling i det hele tatt, selv om de som lever der vil være like plaget av klimaendringene som vi selv.Seriøst...Mange av dagens unge kommer ‘frivillig’ til å være barnløse. Frivillig i den forstand at de velger å ikke formere seg videre. Igjen, ikke fordi de ikke egentlig ikke har lyst på barn eller fordi de føler en forpliktelse til å redusere utslippene sine. De gjør det fordi de innser at verden kommer til å blir ganske annerledes å leve i for neste generasjon. Annerledes på en negativ måte. Konsekvensene av global oppvarming kommer til å treffe hardt i andre halvdel av dette århundret. Siden utviklingen er tilnærmet uavvendelig og man som foreldre ikke klarer å skjerme neste generasjon for mye elendigehet fremstår det å ikke lage de ungene i første omgang som det minste av flere onder. Man sparer seg selv for mange bekymringer på det viset også.
Så Kina kan legge bort etbarnspolitikkken og befolkningseksplosjonene i Afrika utblir, fordi man i en verden som aldri har vært bedre, ser så mørkt på fremtiden at man ikke vil sette barn til verden. Så Afrikanerne går fra å få mange barn for å sikre seg at et par av dem overlever, til å velge å ikke få barn fordi de vil ikke utsette barna for fremtiden..?
Skulle vært morro om du skisserte litt hvordan du tenker om fremtiden.
Mvh
OMF
Jeg tviler ikke på at noen har et såpass høyverdig syn på seg selv at de gjerne tar en slik avgjørelse, men det finnes neppe noen gruppe noensinne i menneskehetens historie hvor barna har hatt bedre fremtidsutsikter enn nettopp barna til oss i vesten.Som sagt, selvpålagt barnløshet vil ikke komme som et klimatiltak, som et bidrag for å redusere utslippene. Det vil komme av at unge, tenkende mennesker ikke vil føde barn inni en verden der de ikke får det godt. De vil spare dem for lidelser, da bedre å forbli ufødt. Denne av gjørelsen tas nede på det helt personlige planet, ikke som resultat av andres råd eller en offisiell politikk eller noe noe som helst sånt. Et personlig valg.
En gang i livet var det også mitt valg. Men så kom det en kone, bio-uret tikket, og mine anfektelser ble trumfet. Jeg er fortsatt bekymret for den verden de skal leve sine nå voksne liv i.Som sagt, selvpålagt barnløshet vil ikke komme som et klimatiltak, som et bidrag for å redusere utslippene. Det vil komme av at unge, tenkende mennesker ikke vil føde barn inni en verden der de ikke får det godt. De vil spare dem for lidelser, da bedre å forbli ufødt. Denne av gjørelsen tas nede på det helt personlige planet, ikke som resultat av andres råd eller en offisiell politikk eller noe noe som helst sånt. Et personlig valg.
Tallene dine stemmer ikke med denne informasjonen:Vil bare knytte noen bemerkninger til det bildet.
Det ser jo for jævelig ut, men det farges jo selvsagt av at målestokken er høl i huet, og at hvert enkelt fly ser ut til å være mange mil langt.
Vis vedlegget 528686
Dette er trafikken inn mot London Heathrow en travel morgen i februar. Merk at også på dette bildet er flyenes lengde nærmere en kilometer. Flyenes forbruk pr. sete/mil ligger på rundt 0,3 liter. Sammenlign med biltrafikken inn mot London den samme morgen... I det perspektivet er ikke flyene så skremmende som Europabildet ser ut.
Allerede i dag sliter man. hva vil skje når klimaendringene slår inn med full tyngde? Så det at dagens nyfødte har de beste muligheter, OMF, ser ikke ut til å stemme.From baby boomers through to generation X, the idea was that children would become better off than their parents. That dream is now dead – just ask generation rent
Vel, det samme gjelder for meg også. Og nå er jeg bestefar til to. Og jeg lurer virkelig på hva slags verden de skal leve sine liv i. Hvor store forandringer vil de oppleve fram mot år 2100? Slipper de krig og ressurskamp? Får de det samme stabile og trygge samfunnet vi har levd våre liv i? En stabilitet og trygghet som på en måte står litt i veien for oss når vi skal predikere framtida her. Vi klarer liksom ikke ta inn at ting kan bli veldig annerledes framover på relativt kort tid. Vi vurderer framtida med fortidas briller og sier at dette går så bra så, det har det jo alltid gjort...!En gang i livet var det også mitt valg. Men så kom det en kone, bio-uret tikket, og mine anfektelser ble trumfet. Jeg er fortsatt bekymret for den verden de skal leve sine nå voksne liv i.Som sagt, selvpålagt barnløshet vil ikke komme som et klimatiltak, som et bidrag for å redusere utslippene. Det vil komme av at unge, tenkende mennesker ikke vil føde barn inni en verden der de ikke får det godt. De vil spare dem for lidelser, da bedre å forbli ufødt. Denne av gjørelsen tas nede på det helt personlige planet, ikke som resultat av andres råd eller en offisiell politikk eller noe noe som helst sånt. Et personlig valg.
Man kan se dette som et utslag av helt grunnleggende biologi. Alle høyerestående dyr som ikke har valgt strategien Masseproduser avkom i millioner i håp om at noen overlever (eks fisk) justerer antall avkom etter omkringliggende faktorer. Tilgang på mat er en slik faktor: er det rikelig med mat legger havørna to egg. Er det noe dårligere legger den bare ett. Riktig ille og den venter til neste år med det hele. Mennesket er ikke så forskjellig. Mister man framtidshåpet er det en faktor som vil kunne begrense formeringsviljen like mye som mye annet.Årsaken til fallet i barnefødsler i Vesten er da en funksjon av mye av denne usikkerheten.
https://www.psychologytoday.com/us/...-we-worry-about-millennials-not-having-babies
https://www.forbes.com/sites/joseph...oblem-for-baby-boomer-real-estate-retirement/
Dette blir en eller annen form for beregning, med mange muligheter. Fly går stort sett i luftlinje, det gjør ikke bilen, ergo er det ikke samme avstand med bil og fly. Moderne hybrider bruker nesten like lite drivstoff pr. sete-kilometer om du er alene i bilen som et moderne fullt fly. Moderne fly har faktisk et forbruk på under 0,03 l/setekm, sjekk det gjerne om du ikke tror meg.Tallene dine stemmer ikke med denne informasjonen:Vil bare knytte noen bemerkninger til det bildet.
Det ser jo for jævelig ut, men det farges jo selvsagt av at målestokken er høl i huet, og at hvert enkelt fly ser ut til å være mange mil langt.
Vis vedlegget 528686
Dette er trafikken inn mot London Heathrow en travel morgen i februar. Merk at også på dette bildet er flyenes lengde nærmere en kilometer. Flyenes forbruk pr. sete/mil ligger på rundt 0,3 liter. Sammenlign med biltrafikken inn mot London den samme morgen... I det perspektivet er ikke flyene så skremmende som Europabildet ser ut.
FAKTA: Fly, bil, tog
Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
En kompis av meg spurte en gang om forbruk for fly da han var på rundreise i verden på MC. Han tok ikke regnestykket med i boka si, for det kom veldig dårlig ut for motorsykkelens del...The most fuel-efficient airline was Norwegian Air Shuttle with 44 pax-km/L (2.27 L/100 km [104 mpg‑US] per passenger), thanks to its fuel-efficient Boeing 787-8, a high 85% passenger load factor and a high density of 1.36 seat/m2 due to a low 9%
Du må ikke tro på alt forskere sierTallene dine stemmer ikke med denne informasjonen:
FAKTA: Fly, bil, tog
Mellom Oslo og Bergen er det 300 km i luftlinje. Hvis du flyr den strekningen slipper du ut 85 kilo CO2-ekvivalenter én vei. For tilsvarende utslipp kunne du kjørt 670 km med bil, eller 3650 km med tog.
Mellom Oslo og London er det 1150 km. For de 240 kiloene CO2-ekvivalentene du slipper ut på den flyturen, kunne du kjørt 1900 kilometer med bil, eller 10350 km med tog.
Mellom Oslo og New York er det 5900 km, med den flyturen bidrar du til 750 kg CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer 9090 km med bil og 49300 km med tog.
Strekningen Oslo-Bangkok er på 8670 km. Utslipp av CO2-ekvivalenter fra den strekningen er 1100. Tilsvarende utslipp gir 13300 km med bil, eller 72300 km med tog.
Kilde: Borgar Aamaas, forsker ved CICERO
Er det det...? Står ikke noe om det i disse linkene i så fall.Årsaken til fallet i barnefødsler i Vesten er da en funksjon av mye av denne usikkerheten.
https://www.psychologytoday.com/us/...-we-worry-about-millennials-not-having-babies
https://www.forbes.com/sites/joseph...oblem-for-baby-boomer-real-estate-retirement/
Dette er vel tall fra USA - litt tynnt å dra universelle sannheter basert på det.Det har vært et politisk engasjement der målet har vært at neste generasjon skulle få det et bedre liv enn forrige. Og at slik har det vært i lang tid. Man har lyktes. Og så kom det en sak for et par år siden at dette ikke lenger er tilfelle.
https://news.stanford.edu/2016/12/08/todays-children-face-tough-prospects-better-off-parents/
https://www.theguardian.com/busines...mers-generation-x-generation-rent-gig-economy
Allerede i dag sliter man. hva vil skje når klimaendringene slår inn med full tyngde? Så det at dagens nyfødte har de beste muligheter, OMF, ser ikke ut til å stemme.From baby boomers through to generation X, the idea was that children would become better off than their parents. That dream is now dead – just ask generation rent
I din verden er det sikkert slik, ikke i min."men det finnes neppe noen gruppe noensinne i menneskehetens historie hvor barna har hatt bedre fremtidsutsikter enn nettopp barna til oss i vesten." Sitat OMF.
Ser ut som om det stanset ved din generasjon gitt.