Høyttalere Klipch

Hr. Strøm

Medlem
Ble medlem
17.11.2014
Innlegg
20
Antall liker
8
høy lyd generellt er skadelig for hørselen
Klipsch spiller generelt veldig rent på syke nivåer, og oppfattes da ikke så høyt. Helt til man skal snakke, da finner man fort ut hvor mye lydenergi det er i rommet. Så, tror klarheten du har med rf7 selfølgelig på brutale nivåer kan ha skylden for hørselskader. Andre merker har gått i kompresjon lenge før og sa hører man lettere at det er for høyt.

Med "høyere volum" ble det refert til alt over de 75db som "Retep" lytter på. Det er altså ikke snakk om hverken "høy lyd", "syke nivåer" eller "brutale nivåer", før RF7 er fatiguing og potensielt skadelig.

Dere som insisterer på benytte RF7 MK1 til lytting kan måtte regne med hørselskader og redusert hørsel. Dette er heller ikke noe som inntreffer plutselig, men gradvis over tid, likt røyking og de sykdomstilstander dette medfører. Det finnes jo dem som nekter å innse at røyking er skadelig, på lik linje med dere som insisterer på at RF7 MK1 er Guds gave til øregangene.

Etter at jeg fikk inn Klipsch i huset ( igjen) så lytter jeg faktisk til et mye lavere volum enn tidligere. Ikke fordi jeg ikke liker å dra på, men de våkner opp og spiller godt allerede ved 65-70db. Normal lyttevolum ( målt med REW og lpger funksjonen) er ca 75db.
Klipsch RF7 MK1 er i overkant fatiguing og potensielt skadelig over tid på høyere volum. Dette er noe man merker bedre desto bedre hørsel man har.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
så det er kun RF7 som er skadelig for hørsel ? eller er det generellt alle høytalere over 75 db ? bruker du hørselvern når du er ute og går i trafikken f.eks ? hadde jo vært interesangt å vite hva du selv bruker som høytaler......
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.795
Antall liker
2.007
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Har da ikke sett noen målinger som tilsier at RF7 er øreuvennelig....
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er røyking også skadelig nå? Hrmf, alt det rare vi skal lese på HFS...

I en diskusjon om tinnitus jeg deltok i blant studiofolk tror jeg det var Brynjulf Blix som ymtet frampå at det som oppleves som ubehagelige lyder vil medføre skader, men påpekte at det da var individuelt om man opplevde det som ubehagelig eller ikke. Ble det ikke opplevd som ubehagelige lyder ville det ikke være skadelig. Men at høyt volum uansett vil medføre hørselsskade over tid er alle enige om.
 
Topp Bunn