Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    34
    Sted
    Akershus
    Hatt rp280 3 ganger.. en veldig ok høytaler, spesielt til brukte priser.

Men selv så har jeg altid likt modellen til klipsch med 2x5.25". Altså rp250 eller rf5000.

Aldri savnet bass i dem, der har faktisk altid overrasket i positiv retning, mens de med 2x8" bare har vært mere "ok, sånn låter 2x8".

2x5.25" har altid fått meg til å tenke at det ikke skal være mulig med så små element :)

Rett og slett en bias man får pga øynene.

Synes også den mindre modellen låter totalt sett bedre.. mindre baffel osv. Alt er egentlig positivt.
    Ja, og man sparer plass. Det er noe med str på 8000/280 serien. Steve Guttenberg var også veldig imponert over 6000 mk2. Hvordan synes du de 5.25 er på lavt volum, vs 8000?

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.744
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    De jeg har hatt så har det vært en mer likandes høytaler uansett nivå.

Hadde rf52 som er forgjengeren til Rp250 sammen med en Dared rørforsterker på 2x20w og det var ganske så imponerende.. :)

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    34
    Sted
    Akershus
    De jeg har hatt så har det vært en mer likandes høytaler uansett nivå.

Hadde rf52 som er forgjengeren til Rp250 sammen med en Dared rørforsterker på 2x20w og det var ganske så imponerende.. :)
    Ja det ser ut som Klipsch er gode på alle nivåer. Mye nattelytting gjør at jeg må velge noe som virker godt på lavt volum. Det eneste jeg trenger er å bestemme meg for hvilken modell jeg vil ha. Litt synd at svart ask er alt de har å tilby. I hvert fall hvis man sammenligner med Heritage serien. Jeg hører mange har gode erfaringer med rør også, uansett, dette blir spennende :)

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.008
    Torget vurderinger
    29
    Invitasjon /second opinion.
    Jeg ønsker å invitere noen til Randaberg for en liten demo.
    Helst noen som allerede eier Klipsch Forte III /IV eller Heresy III /IV.
    Jeg er veldig interessert i å høre hva dere syns sammenlignet med nevnte modeller.
    Personlig er jeg såpass fornøyd at jeg vurderer å få bygd nye kasser til disse.
    Men hvis mine ører er så "dårlig" at det kun er jeg som har denne meningen, så må jeg revurdere dette😅

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    34
    Sted
    Akershus
    Etter litt leting på brukten rundt om, fant jeg ut at jeg orket ikke mer, det var litt dyrt, og jeg har liten kunnskap på Klipsch annet enn hva noen har sagt her og noen uker med youtubing.
    Men, så fikk jeg et godt tilbud av Bergen Hi-Fi jeg ikke kunne si nei til, så da blir det et par RP8000f mk2 på meg i nærmeste fremtid :)

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    13.967
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så har jeg spilt på The Sixes en stund, artige høyttalere det. :cool: Jeg hadde RP-160M med Rega Brio tidligere, og likte det oppsettet. Har ikke
    hatt anledning til å sammenligne direkte, men det låter kjent. Kunne nok bare beholdt det gamle oppsettet og fortsatt vært happy, men sånn
    er det når planer stadig endres og det egentlige lytterommet lar vente på seg. :rolleyes:

Bluetooth var ikke noen høydare, men med Wiim Pro Plus funker det fint. Hyggelig kontoranlegg, og bassen disse leverer er imponerende
    størrelsen tatt i betraktning. 👏

Wiim

Medlem
    Ble medlem
    23.02.2025
    Antall liker
    34
    Sted
    Akershus
    Ja, så fikk jeg et møte med rp8000f 2, rett nok et brutalt møte. Likevel er smilet på plass, til helvete med plassering av artister, få heller gulv, vegger og tak til å riste, mens de ikke har en svettedråpe i sikte, dette var mektige saker! Jeg tror dette er mer hvor jeg har siktet meg inn, hvordan jeg lytter etc. Hva kan jeg si? Jeg er like blid, og de var ikke så dominerende i rommet som jeg trodde heller. Hifi er blitt gøy igjen :)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.270
    Torget vurderinger
    2
    Ja, så fikk jeg et møte med rp8000f 2, rett nok et brutalt møte. Likevel er smilet på plass, til helvete med plassering av artister, få heller gulv, vegger og tak til å riste, mens de ikke har en svettedråpe i sikte, dette var mektige saker! Jeg tror dette er mer hvor jeg har siktet meg inn, hvordan jeg lytter etc. Hva kan jeg si? Jeg er like blid, og de var ikke så dominerende i rommet som jeg trodde heller. Hifi er blitt gøy igjen :)
    Gratulerer med nye høyttalere (y)
    Bilder er veldig kjekt :)

skorob

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    2.062
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    1000006343.jpg

Må si jeg liker dette mer og mer. Selvsagt ikke helt på linje med det råeste jeg har hatt,men tidsbruk/ytelse er helt strålende... Også lært at klasse d amp typ hypex ncx500 ikke skal slås av.. dæven å mye bedre den virker å låte når den har stått på 1 dag pluss. Gidder ikke sammenligne med foregående oppsett til nært 900.000kr, men dette er steike bra.😅

Alt er kjøpt brukt. Totalt : 46000kr med kabler 🫡
    NAD C685, NORD ACCOUSTIC NCX500ST, KLIPSCH RF7MK2. 😃

eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    50
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Etter drøyt 13 års dvale innen hifi har jeg tatt opp interessen igjen. Tidligere har jeg hatt B&W 800-serie gulvstående og sub med Lyngdorf TDAI-2200. Det spilte meget bra. Spesielt med en dyr vinylrigg med DP riaa. Alt ble solgt for lenge siden, og nå har jeg startet med blanke ark. Høyttalere ble kjøpt til halv pris på Black Friday tilbud, suber og effektforsterker er kjøpt brukt. Kun miniDSP Flex med Dirac Live og Wiim Pro er kjøpt nytt til full pris. Det spiller fantastisk bra, og og engasjerende. Ekstremt mye for pengene. Det klør selvsagt etter enda bedre gulvstående høyttalere, så det kan hende at det blir et par RF-7 MK III eller noe fra Heritage serien etterhvert. Fram til det kan jeg fint leve med dem jeg har 🙂
    IMG_20250308_123158539_HDR.jpg

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    120
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Etter nærmer 10 år med RF-7 II i hus så har de flyttet videre til ny eier, eg kommer sikkert til å savne de men trur hørselen jubler 🤔 😂

eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    50
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 1103814
    Må si jeg liker dette mer og mer. Selvsagt ikke helt på linje med det råeste jeg har hatt,men tidsbruk/ytelse er helt strålende... Også lært at klasse d amp typ hypex ncx500 ikke skal slås av.. dæven å mye bedre den virker å låte når den har stått på 1 dag pluss. Gidder ikke sammenligne med foregående oppsett til nært 900.000kr, men dette er steike bra.😅

Alt er kjøpt brukt. Totalt : 46000kr med kabler 🫡
    NAD C685, NORD ACCOUSTIC NCX500ST, KLIPSCH RF7MK2. 😃
    Da ble det RF-7 MKII for meg også. Du satt meg på tanken om å se etter et pent par, og det fant jeg da Lokie solgte sine 😃

eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    50
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Har bare såvidt begynt å nyte mine nyinnkjøpte RF-7 MKII som jeg hentet i går. Takk til Lokie for å ha tatt meget godt vare på dem de ti første årene de var i drift, og for å selge dem til meg når han var ferdig med dem.

Nå har jeg kalibrert dem til mitt rom i Dirac Live. Lar foreløpig RF-7 og subene spille alt de er i stand til å gjengi etter spesifikasjonene. Dvs. RF-7 ned til 30 hz og subene opp til 125 hz. Dirac Live jevner det ut litt opp til 500 hz, og det spiller fantastisk bra! Plutselig så ikke 15" suber så store ut lenger 😁

Lerretet som kanskje ser litt puslete ut her er faktisk 92".

Ser fram til å nyte mange timer med dette oppsettet 😃
    IMG_20250330_134459598_HDR.jpg

Sist redigert:

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    120
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Har bare såvidt begynt å nyte mine nyinnkjøpte RF-7 MKII som jeg hentet i går. Takk til Lokie for å ha tatt meget godt vare på dem de ti første årene de var i drift, og for å selge dem til meg når han var ferdig med dem.

Nå har jeg kalibrert dem til mitt rom i Dirac Live. Lar foreløpig RF-7 og subene spille alt de er i stand til å gjengi etter spesifikasjonene. Dvs. RF-7 ned til 30 hz og subene opp til 125 hz. Dirac Live jevner det ut litt opp til 500 hz, og det spiller fantastisk bra! Plutselig så ikke 15" suber så store ut lenger 😁

Lerretet som kanskje ser litt puslete ut her er faktisk 92".

Ser fram til å nyte mange timer med dette oppsettet 😃
    Ser meget bra ut, rekner med du fant spikes også sjøl om eg ser du ikkje bruker de 😉

eosten

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.11.2003
    Antall liker
    50
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Ser meget bra ut, rekner med du fant spikes også sjøl om eg ser du ikkje bruker de 😉
    Ja fant spikes, men bestemte meg for å bestille Soundcare Superspikes i stedet. Har behov for det samme til subene, så da ble det et par ekstra sett 🙂

Lokie

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.12.2005
    Antall liker
    120
    Sted
    Hordaland, Øygarden
    Ser du også har de legendariske Epos ES 14 på siden der.
    Er de så bra som alle hevder?
    Jeg lurer på et slikt sett selv, men dessverre uten stativene.
    Sånn sett er vel stativene halve høyttaleren....
    Med tanke på størrelse også alder så synest ihvertfall eg at dem imponerer. Ga vel 3000,- for dem med stativer som eg mener du bør ha. Dukker opp på finn innimellom.

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    2.008
    Torget vurderinger
    29
    Med tanke på størrelse også alder så synest ihvertfall eg at dem imponerer. Ga vel 3000,- for dem med stativer som eg mener du bør ha. Dukker opp på finn innimellom.
    Det var også min tanke ang. stativene.
    Er et par til salgt noen steinkast unna, men tenker jeg venter til det dukker opp et par med stativer.

Ludvig82

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.05.2013
    Antall liker
    43
    Sted
    Fannrem, Sør Trønderlag
    Ser det er mye fett her inne, og tenkte jeg kunne presentere mitt beskjedne anlegg. Har vel egentlig bygd opp over flere år nå, og siden jeg ble nødt til å kjøpe meg hus alene i fjor høst har det endelig fått plass i stua og brukes mye mer.

Har følgende komponenter nå:

- HK AVR 355 (Denne har begynt å feile, så det er allered en Onkyo TX-NR696 på vei)
    - Front: Klipsch RP-280F
    - Senter: Klipsch R34C (Lurer på om har lyst til å skifte ut denne)
    - Bak: Klipsch RB-41 II
    - Subwoofere: Klipsch R112SW og REL T2
    - Optonica RP-5100
    - NAD PP2 (koblet til med SVS Sound Path Wireless Audio Adapter)
    - B&O Cdx2
    - XBox One X

Siden den nye forsterkeren har Atmos, er det også ett par med R-41SA på vei.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn