Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Fordi jeg har en klasse A på tur i posten ;D
    Har hatt klasse A, rør etc etc og klasse D Spiller forrykende på rf63 :)
    nå kødder du Eddie ?
    Hehe kjører på en bel canto s300id. Behagelig i toppen, detaljert, bredt lydbilde, helt tyst bakgrunn, stålkontroll på bassen. Litt merkelig da jeg hører bass der jeg ikke har hørt bassen så tydelig før samtidig så legger den ikke på bass der det ikke er bass. Er vel en form for oppløsning, detaljering og kontroll jeg ikke er vant til. Låter rett og slett utrolig bra på RF serien etter min smak...
    vil tro du opplever å kunne spille høyere problemfritt ? hva slags kilder har du nå ?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har rett og slett aldri hørt klasse D spille bra på Klipsch, etter egen smak, personlig tror jeg det har med det jeg opplever som "klinisk", steril lyd, spessiellt fra mellomtone og oppover
    Tror aldri jeg har hørt klasse D på noe som helst, men det kommer nok av at jeg har ganske inngrodde og ondsinnete fordommer mot klasse D som fenomen. Har ikke trua, det virker bare fundamentalt feil på samme måte som lettbrus når det kom.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    nå kødder du Eddie ?
    Hehe kjører på en bel canto s300id. Behagelig i toppen, detaljert, bredt lydbilde, helt tyst bakgrunn, stålkontroll på bassen. Litt merkelig da jeg hører bass der jeg ikke har hørt bassen så tydelig før samtidig så legger den ikke på bass der det ikke er bass. Er vel en form for oppløsning, detaljering og kontroll jeg ikke er vant til. Låter rett og slett utrolig bra på RF serien etter min smak...
    vil tro du opplever å kunne spille høyere problemfritt ? hva slags kilder har du nå ?
    Kjører på en Musical Fidelity M1 dac og sonos. Simple hifi og spotify. Ikke testet cd Spiller og vinylen ennå!
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har rett og slett aldri hørt klasse D spille bra på Klipsch, etter egen smak, personlig tror jeg det har med det jeg opplever som "klinisk", steril lyd, spessiellt fra mellomtone og oppover
    Tror aldri jeg har hørt klasse D på noe som helst, men det kommer nok av at jeg har ganske inngrodde og ondsinnete fordommer mot klasse D som fenomen. Har ikke trua, det virker bare fundamentalt feil på samme måte som lettbrus når det kom.
    Jepp lov og ta feil :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    HHei mottok idag en Trafomatic Aries til RF52mkll og det låter meget pent ikke akkurat det trykket jeg er vant til men vakker lyd og Nydelig finish. Testet med psvane el34 Tll og Gold lion kt77 og langt høyere nivå/ trykk med sistnevnte! Er dette vanlig ?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Er ikke noe ekspert på dette, men er det ikke vanlig at KT-rør spiller en del tøffere enn EL-34? Sistnevnte er ikke akkurat ett rocke rør, men mer pent og pyntelig?
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Hva slags grei "cd plate" / DVD bluray spiller låter tøft varmt å røft på klipsch i billigklassen ? Tenker ca 2500. Har noen noe å anbefale?

    Takker er for svar :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    nå kødder du Eddie ?
    Hehe kjører på en bel canto s300id. Behagelig i toppen, detaljert, bredt lydbilde, helt tyst bakgrunn, stålkontroll på bassen. Litt merkelig da jeg hører bass der jeg ikke har hørt bassen så tydelig før samtidig så legger den ikke på bass der det ikke er bass. Er vel en form for oppløsning, detaljering og kontroll jeg ikke er vant til. Låter rett og slett utrolig bra på RF serien etter min smak...
    vil tro du opplever å kunne spille høyere problemfritt ? hva slags kilder har du nå ?
    Kjører på en Musical Fidelity M1 dac og sonos. Simple hifi og spotify. Ikke testet cd Spiller og vinylen ennå!
    oki
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har rett og slett aldri hørt klasse D spille bra på Klipsch, etter egen smak, personlig tror jeg det har med det jeg opplever som "klinisk", steril lyd, spessiellt fra mellomtone og oppover
    Tror aldri jeg har hørt klasse D på noe som helst, men det kommer nok av at jeg har ganske inngrodde og ondsinnete fordommer mot klasse D som fenomen. Har ikke trua, det virker bare fundamentalt feil på samme måte som lettbrus når det kom.
    Jepp lov og ta feil :)
    Det får vi se om noen år, om klasse D fortsatt er relevant, eller har blitt en fotnote i hifi-historien. Jeg håper vel litt skadefro på det siste, i all hemmelighet. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hva slags grei "cd plate" / DVD bluray spiller låter tøft varmt å røft på klipsch i billigklassen ? Tenker ca 2500. Har noen noe å anbefale?

    Takker er for svar :)
    Jeg syns kilden har mye å si for lyden. Mulig du hadde vært bedre tjent med å strekke budsjettet litt opp til 4500,- eller deromkring, og handle deg en Arcam irDac eller en Rega DAC som kan brukes til både dvd/bluray, tv-lyd, spill, og whatnot. Gir visstnok usedvanlig god valuta, den Arcam'en.

    Arcam irDAC review from the experts at whathifi.com
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Er det forresten noen som vet noe om den nye Reference serien som visstnok skal lanseres i år? Leste at RF-7II ikke skal selges lenger heller.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har rett og slett aldri hørt klasse D spille bra på Klipsch, etter egen smak, personlig tror jeg det har med det jeg opplever som "klinisk", steril lyd, spessiellt fra mellomtone og oppover
    Tror aldri jeg har hørt klasse D på noe som helst, men det kommer nok av at jeg har ganske inngrodde og ondsinnete fordommer mot klasse D som fenomen. Har ikke trua, det virker bare fundamentalt feil på samme måte som lettbrus når det kom.
    Jepp lov og ta feil :)
    Det får vi se om noen år, om klasse D fortsatt er relevant, eller har blitt en fotnote i hifi-historien. Jeg håper vel litt skadefro på det siste, i all hemmelighet. :)
    Jepp trist at utviklingen går fremover :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hva slags grei "cd plate" / DVD bluray spiller låter tøft varmt å røft på klipsch i billigklassen ? Tenker ca 2500. Har noen noe å anbefale?

    Takker er for svar :)
    Jeg syns kilden har mye å si for lyden. Mulig du hadde vært bedre tjent med å strekke budsjettet litt opp til 4500,- eller deromkring, og handle deg en Arcam irDac eller en Rega DAC som kan brukes til både dvd/bluray, tv-lyd, spill, og whatnot. Gir visstnok usedvanlig god valuta, den Arcam'en.

    Arcam irDAC review from the experts at whathifi.com
    Hei gikk Selv fra Arcam rdac til MF m1 og den låter langt bedre til klipsch men det er min mening :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jepp lov og ta feil :)
    Det får vi se om noen år, om klasse D fortsatt er relevant, eller har blitt en fotnote i hifi-historien. Jeg håper vel litt skadefro på det siste, i all hemmelighet. :)
    Jepp trist at utviklingen går fremover :)
    Eller sidelengs. Eventuellt i ring. :)

    Inntil videre vil jeg iallfall holde fast på min helt objektive og saklige oppfating av klasse D som Djevelens verk. Du tror vel ikke den "D"'en er tilfeldig?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hva slags grei "cd plate" / DVD bluray spiller låter tøft varmt å røft på klipsch i billigklassen ? Tenker ca 2500. Har noen noe å anbefale?

    Takker er for svar :)
    Jeg syns kilden har mye å si for lyden. Mulig du hadde vært bedre tjent med å strekke budsjettet litt opp til 4500,- eller deromkring, og handle deg en Arcam irDac eller en Rega DAC som kan brukes til både dvd/bluray, tv-lyd, spill, og whatnot. Gir visstnok usedvanlig god valuta, den Arcam'en.

    Arcam irDAC review from the experts at whathifi.com
    Hei gikk Selv fra Arcam rdac til MF m1 og den låter langt bedre til klipsch men det er min mening :)
    rDac og irDac er visst ganske forskjellige konstruksjoner. Men MF kan såklart også være verdt å sjekke ut.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.289
    Antall liker
    3.533
    Torget vurderinger
    1
    Angående klasse D, så har jeg hatt en Wyred 4 Sound ST-500 i bestilling nå i over en måned. Når den ankommer, så skal den få kjørt seg opp imot 2 Parasound A21 i biamp.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    713
    Antall liker
    253
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    HHei mottok idag en Trafomatic Aries til RF52mkll og det låter meget pent ikke akkurat det trykket jeg er vant til men vakker lyd og Nydelig finish. Testet med psvane el34 Tll og Gold lion kt77 og langt høyere nivå/ trykk med sistnevnte! Er dette vanlig ?
    Hei her er noe info om disse du spiller på
    Mvh Roy
    For audiophiles, the Genalex/Gold Lion KT77 tubes have full, yet tight and dynamic lows. They have great clarity in the mid-range as well, and extended highs. Many audiophiles that have previously enjoyed the Winged "C"/SED EL34 tubes have reported that these KT77 tubes are noticeably better.

    From our review in guitar amps: "The Gold Lion KT77 is a drop in replacement for an EL34 or 6CA7. The sound however is not typical of an EL34 or 6CA7. It is more of a hybrid. The tube delivers all the mid punch you would expect in an EL34 but also has a top end that is more open and bright. It’s definitely got a bit of a 6L6 designed into it. I tested it in Marshall 2205 50w head and was able to get that 70’s rock sound but with some bias adjustment could also dial in a VOX-like chime."
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    HHei mottok idag en Trafomatic Aries til RF52mkll og det låter meget pent ikke akkurat det trykket jeg er vant til men vakker lyd og Nydelig finish. Testet med psvane el34 Tll og Gold lion kt77 og langt høyere nivå/ trykk med sistnevnte! Er dette vanlig ?
    Hei her er noe info om disse du spiller på
    Mvh Roy
    For audiophiles, the Genalex/Gold Lion KT77 tubes have full, yet tight and dynamic lows. They have great clarity in the mid-range as well, and extended highs. Many audiophiles that have previously enjoyed the Winged "C"/SED EL34 tubes have reported that these KT77 tubes are noticeably better.

    From our review in guitar amps: "The Gold Lion KT77 is a drop in replacement for an EL34 or 6CA7. The sound however is not typical of an EL34 or 6CA7. It is more of a hybrid. The tube delivers all the mid punch you would expect in an EL34 but also has a top end that is more open and bright. It’s definitely got a bit of a 6L6 designed into it. I tested it in Marshall 2205 50w head and was able to get that 70’s rock sound but with some bias adjustment could also dial in a VOX-like chime."
    Takker :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hvilken er den mest vellykkede Heritage høyttaleren? Styrker og svakheter?

    Heresy har bra mellomtone og mellombass, men mangler en del nivå og utstrekning nedover. Kjapp, stram bass med god definisjon, men mangler litt tyngde.

    Cornwall har samme diskant og nesten samme mellomtone som Heresy, men deler bass/mellomtone annerledes? Den har også en feit mellombass visstnok, men leverer i bassen der både Heresy og La Scala ikke gjør det. Har dog tre ganger så forvrengning i bassen som Klipschhorn.

    La Scala?

    Klipschhorn?
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Hvilken er den mest vellykkede Heritage høyttaleren? Styrker og svakheter?

    Heresy har bra mellomtone og mellombass, men mangler en del nivå og utstrekning nedover. Kjapp, stram bass med god definisjon, men mangler litt tyngde.

    Cornwall har samme diskant og nesten samme mellomtone som Heresy, men deler bass/mellomtone annerledes? Den har også en feit mellombass visstnok, men leverer i bassen der både Heresy og La Scala ikke gjør det. Har dog tre ganger så forvrengning i bassen som Klipschhorn.

    La Scala?

    Klipschhorn?
    Forte ll er min favoritt...
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.213
    Antall liker
    2.476
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Her er min liste. Håper ikke jeg tråkker noen på tærne;)

    1.Klipschhorn er selvfølgelig de feiteste. Men de er ekstremt romavhengig og tar mye plass.

    2.Forte 2 er den som strekker seg dypest i bassen og er enkle til å få til i rommet. Men de har en litt begrenset maks spl.

    3.Cornwall har den gøyeste bassen, ikke mye som overgår det brutale smekket i midbassen. Perfekt til hjemmekino om man har plass til de og ikke minst en sub som kan fylle inn helt bunnen med samme dynamikk. (Det er det ikke mange som gjør!)

    4.La Scala, futt og fart. Ekstrem dynamikk, men ruller av 10-15 hz for tidlig.

    5.Chorus 2. Mye av samme egenskapene som Cornwall. Den har et bedre mellomtone horn, men er ikke fullt så brutal og dynamisk i bassen.

    6.Heresy. Dette er Heritage i miniformat, for de som ikke får lov til å ha større høyttalere i heimen. Mye av de samme egenskapene som sine større brødre, men bassen ruller litt for tidlig av for at det skal bli ordentlig moro.


    Cbarth
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt alle Heritage og noen har jeg kun hørt på dårlig forsterker eller uegnet lytterom ( bla ett lager ) så kan ikke uttale meg sikkert om andre enn :

    1. Cornwall - wow ( skal eie disse en dag )
    2. Heresy - utrolig fin diskant og mellomtone. Kjappe og en høyttaler man ikke blir sliten av å høre på. Mangler litt dypbass men med feks en 15" sub så kan det ikke bli stort bedre.

    Vil og nevne to andre Klipsch perler etter mine ører,

    RB 81
    , utrolig mye for pengene. Folk tror nesten alltid det er noen større høyttalere som er koblet til om det står større høyttalere i rommet, disse er en stor favoritt.

    KG 5.5
    - sinnsyk fet bass, en ekte rock'n roll høyttaler etter min smak.

    kg55.JPG
     
    Sist redigert:

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    KG 5.5 er det sjeldent man ser på brukten. Var litt å finne for noen år tilbake, men de var ikke penest behandlet.
    Jeg skaffet nevøen min ett par KG 4.5 for 1500,- som han koblet opp på en billig kina-hybrid amp. Wow, låt helt supert i forhold til hva vi hadde forventet. Skikkelig trøkk med god kontroll. Skikkelig valuta for pengene mildt sagt.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.213
    Antall liker
    2.476
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt HIII med Ken Kreissel sub, og det spilte veldig bra. Det kunne jeg levd lenge med, funket også veldig bra til to kanals film titting.
    Men 2 satelitter + sub kan aldri erstatte store gulvstående høyttalere. Man får bare ikke det brutale smekket i midbassen, selv om det selvsagt går mye dypere...

    Cbarth
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.213
    Antall liker
    2.476
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det så jo meget bra ut Ulfgre!

    Apropos dynamiske subber, dette byggverket er nå ferdig, og er på vei hjem til meg nå i helga.
    Nå er det surt at det er 3,5 uke til jeg skal hjem!



    Cbarth

    2014-03-10 18.11.30.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvis du mot all formodning fortsatt ønsker CW etter en stund med disse ulfgre så sender du bare en pm til meg du når disse skal ut av huset, ikke sant??
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Er lov med litt ønsketenking. Ønsker en Abrahamsen V4.0 og ett par Klipsch fra RF serien. 42/62 mtp. størrelse og plassering i leiligheten. Ikke må man betale seg ihjel heller handler man f.eks. Abrahamsen brukt. Har lest litt i tråden her de siste dagene, samt tittet litt på Torget.

    Noen som har god erfaring når det kommer til Abrahamsen V4.0 og Klipsch? :)

    (Blir nok ikke med det første, da det er andre ting som må prioriteres, men som sagt: ønsketenking. En vakker dag, kanskje. Klipsch virker spennende.)
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Er lov med litt ønsketenking. Ønsker en Abrahamsen V4.0 og ett par Klipsch fra RF serien. 42/62 mtp. størrelse og plassering i leiligheten. Ikke må man betale seg ihjel heller handler man f.eks. Abrahamsen brukt. Har lest litt i tråden her de siste dagene, samt tittet litt på Torget.

    Noen som har god erfaring når det kommer til Abrahamsen V4.0 og Klipsch? :)

    (Blir nok ikke med det første, da det er andre ting som må prioriteres, men som sagt: ønsketenking. En vakker dag, kanskje. Klipsch virker spennende.)
    Abrahamsen er god match til Klipsch. Klipsch er dynamisk, hardtslående og vesentlig mer brutal enn dine DF. Dine DF innehar dog milevis mer detaljeringsgrad og er lydmessig flere klasser opp. Smak og behag samt bruksbehov. Jeg har eid begge deler og hadde holdt en knapp på dine DF 110 i det lange løp.
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Dynaudioene vil nok bli beholdt for evig tid, Quisten :) Skal få handlet meg en Hegel HD20 til de før jeg handler noe annet.

    Det er flere rom i leiligheten. Jeg skal ha meg et rimelig anlegg på gutterommet/kontoret etterhvert, så da vil jeg kjøpe en litt kraftigere forsterker som jeg kan prøve ut litt forskjellige HT med tiden. Klipsch virker som spennende HT, som ikke koster skjorta med det første.
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som har Hegel H200 eller H300 med Klipsch her ? Har såvidt hørt en kombo før men ønsker å høre litt erfaringer, ikke hva man tror etc..
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fikk høre de minste Icon høytalerne idag, til den prisen så spiller de jaggu meg tøft. Disse var rett utav eska så litt ulyder var å spore, men at de slett ikke gjør seg bort lydmessig er helt klart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn