Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Tenkt regnestykke:

    10 stk solgte Klipsch RF7 mk3 pr. år til pris 44 990 = 10 x 44 990 = 449 900 kr. La oss ta vekk 50% i utgifter og det blir 224 950 kr. i fortjeneste.

    50 stk solgte Klipsch RF7 mk3 pr. år til pris 24 990 = 50 x 24 990 = 1 249 500 kr. La oss ta vekk 50% i utgifter og det blir 624 750 kr i fortjeneste.


    Hvorfor tenker de ikke slik?
    Hei. Grunnen er vel at de da ikke hadde tjent penger, for regnestykket ditt har en stor feil. Produksjonskostnaden ville uansett være den samme. Just sayin’ :cool:
    Nå er jo dette selvfølgelig et svært forenklet regnestykke, men jo flere høyttalere de produserer og selger, jo mindre vil kostnadene pr. høyttaler høyst sannsynlig bli. Har du hørt om kvantumsrabatt, jo mer du kjøper jo billigere blir det. Rimeligere å sende store kvantum og, om du deler fraktkostnaden pr enhet.:confused:
    Joda, ser den. Men jeg regner med at de allerede har gode kvantumsrabatter. Var ikke meningen å kverulere for å kverulere, synes bare regnestykket var vel mye forenklet. Skulle selvsagt ønske at de solgte produktene sine til en lavere pris, mer moro til folket.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Da er en Cary SLP 03 rørpre på vei. Spent på å høre hvordan den gjør seg i mitt oppsett. Synes det spiller bra i utgangspunktet, men det bør vel bli et løft nå.
    Bestilte meg en Vertere D signalkabel også, XLR. Spent på om det har noe for seg, eller om jeg har kjøpt katta i sekken??
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Nå skal ikke jeg starte en kabel diskusjon her annet enn hva slags erfaring folk har med signal kabler til Klipsch?
    Anbefalinger og ting som ikke funka bra :)

    Mvh Aleksander
    Kommer nok veldig an på resten av oppsettet. Kjører Wyrewizard i dag, skal nå prøve Vertere. Spent på om det er mulig å høre forskjell. Har hørt forskjell på høyttalerkabler. Ikke stor forskjell på Kimber og Nordost, men Silspeak spiller noe annerledes. Passet bedre til Klipsch i mitt oppsett. Med Tannoy Glenair 15 funket Nordost eller Kimber best.
    Sporet litt av her nå, kom bare med en generell betraktning.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Da er en Cary SLP 03 rørpre på vei. Spent på å høre hvordan den gjør seg i mitt oppsett. Synes det spiller bra i utgangspunktet, men det bør vel bli et løft nå.
    Fått Cary i hus. Mye støy/sus fra høyttalerne. Sjekket at rørene står skikkelig i. Byttet kabler. Ingenting hjelper. Til og med koblet opp andre høyttalere med lavere følsomhet. Samme resultat. Lurer fælt på om det kan være rørene, men det suser like mye på begge kanaler. Noen tips?
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Kjent problem på disse, mye sus. Solgte min til en kar som fortalte meg dette, og han hadde bekreftet dette med en rekke eksemplarer. Jeg byttet ut standardspråket fra EH med NOS Siemens, og det hjalp betraktelig. Dog ikke noe jeg kunne leve med.
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    515
    Torget vurderinger
    23
    Standardrørene ikke standardspråk????????????
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Kjent problem på disse, mye sus. Solgte min til en kar som fortalte meg dette, og han hadde bekreftet dette med en rekke eksemplarer. Jeg byttet ut standardspråket fra EH med NOS Siemens, og det hjalp betraktelig. Dog ikke noe jeg kunne leve med.
    Hmmm... ikke det jeg håpet å høre. Sitter JAN GE rør i nå, forrige eier sier han ikke opplevde støy. Rørene kan jo være skadet under transport. Vurderer å kjøpe nye rør for å teste, men det koster jo litt. Så hvis det ikke hjelper er vel det penger ut av vinduet. Ja ja, får sove på det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ville ha droppet diskanten på topp Ivaols og heller kjørt en god driver med beryllium helt opp (som på bilde under). K402 hornet mister ikke direktiviteten før 10KHz.
    ganske hårreisende påstand fra en som selger horn, ingen horn i verden med en 2" driver kan opprettholde spredningen over 7khz. bølgelengden sier så, hva du tror du ser i dine målinger spiller ingen rolle.
    Vis vedlegget 478740
    Det er ikke slik at et horn mister direktiviteten fullstendig der hvor bølgelengden er tilsvarende driveren. Hadde det vært tilfellet, så hadde vi ikke sett horn med 1,5" driver holde spredningen så høyt i frekvens.

    Selv om direktiviteten ikke er 100% konstant, så er det ingen nevneverdig beaming med K402 ved 10KHz. Dette er også grunnen til svært få eiere av dette hornet ser noe poeng å bruke en toppdiskant. En 1,5" eller 1,4" driver hadde selvsagt vært enda bedre. I et horn jeg jobber med, så holdes direktiviten rimelig konstant til 14KHz med en driver med 1,5" exit.

    hor directivity.jpg


    ver directivity index.jpg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.748
    Antall liker
    2.242
    Torget vurderinger
    8
    Da er en Cary SLP 03 rørpre på vei. Spent på å høre hvordan den gjør seg i mitt oppsett. Synes det spiller bra i utgangspunktet, men det bør vel bli et løft nå.
    Fått Cary i hus. Mye støy/sus fra høyttalerne. Sjekket at rørene står skikkelig i. Byttet kabler. Ingenting hjelper. Til og med koblet opp andre høyttalere med lavere følsomhet. Samme resultat. Lurer fælt på om det kan være rørene, men det suser like mye på begge kanaler. Noen tips?
    Samme som jeg har opplevd med flere utgaver av AudioNote og LM Audio :(
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Da er en Cary SLP 03 rørpre på vei. Spent på å høre hvordan den gjør seg i mitt oppsett. Synes det spiller bra i utgangspunktet, men det bør vel bli et løft nå.
    Fått Cary i hus. Mye støy/sus fra høyttalerne. Sjekket at rørene står skikkelig i. Byttet kabler. Ingenting hjelper. Til og med koblet opp andre høyttalere med lavere følsomhet. Samme resultat. Lurer fælt på om det kan være rørene, men det suser like mye på begge kanaler. Noen tips?
    Samme som jeg har opplevd med flere utgaver av AudioNote og LM Audio :(
    Har du prøvd rørbytte, eller har du bare gitt de opp?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.748
    Antall liker
    2.242
    Torget vurderinger
    8
    Da er en Cary SLP 03 rørpre på vei. Spent på å høre hvordan den gjør seg i mitt oppsett. Synes det spiller bra i utgangspunktet, men det bør vel bli et løft nå.
    Fått Cary i hus. Mye støy/sus fra høyttalerne. Sjekket at rørene står skikkelig i. Byttet kabler. Ingenting hjelper. Til og med koblet opp andre høyttalere med lavere følsomhet. Samme resultat. Lurer fælt på om det kan være rørene, men det suser like mye på begge kanaler. Noen tips?
    Samme som jeg har opplevd med flere utgaver av AudioNote og LM Audio :(
    Har du prøvd rørbytte, eller har du bare gitt de opp?
    Spør du meg så har jeg byttet rør, hatt de på service etc. Testet i to forskjellige hus samt div kurser. Er allergisk mot det minste sus/støy.
    Sikkert derfor jeg aldrig har funnet roen med feks vinyl :)
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Samme som jeg har opplevd med flere utgaver av AudioNote og LM Audio :(
    Har du prøvd rørbytte, eller har du bare gitt de opp?
    Spør du meg så har jeg byttet rør, hatt de på service etc. Testet i to forskjellige hus samt div kurser. Er allergisk mot det minste sus/støy.
    Sikkert derfor jeg aldrig har funnet roen med feks vinyl :)
    Takker for svar. Gir den en sjanse med nye rør, så får vi se.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    1.074
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har fått lyttet til Forte III under kontrollerte omgivelser?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Da er en Cary SLP 03 rørpre på vei. Spent på å høre hvordan den gjør seg i mitt oppsett. Synes det spiller bra i utgangspunktet, men det bør vel bli et løft nå.
    Fått Cary i hus. Mye støy/sus fra høyttalerne. Sjekket at rørene står skikkelig i. Byttet kabler. Ingenting hjelper. Til og med koblet opp andre høyttalere med lavere følsomhet. Samme resultat. Lurer fælt på om det kan være rørene, men det suser like mye på begge kanaler. Noen tips?
    Samme som jeg har opplevd med flere utgaver av AudioNote og LM Audio :(
    LM'en min støyet ganske mye med de originale rørene, men ble merkbart stillere med oppgradert rørpakke. Nå skal det sies at det var en feil på ett av de originale smårørene, men jeg merket også forskjelll på å bytte ut driver- og effektrør.

    Den er fortsatt ikke støyfri, men man kommer enda litt videre hvis man øker den negative tilbakekoblingen i forsterkeren. Jeg bruker min på laveste nivå av NFB.

    Kanskje dette bare er en trade-off hvis man velger SET eller rør generelt. Jeg syns egentlig det bare er plagsomt når jeg ikke spiller musikk.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    6.394
    Noen som har fått lyttet til Forte III under kontrollerte omgivelser?
    Jeg var på nippet til å kjøpe de uhørt, men han karen her fikk meg til å holde igjen, han foretrekker faktisk Klipsch RF7 2


    Her pakker han ut RF7 3


    Demo av RF7 3


    Blir spennende å se fortsettelsen på testene til denne karen;)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.748
    Antall liker
    2.242
    Torget vurderinger
    8
    Ja der er vi nok uenige. RF7 mkll har et problem i bassen som jeg ikke klarte å leve med men spent på lll
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Noen som har fått lyttet til Forte III under kontrollerte omgivelser?
    Jeg har hatt de en stund. Veldig fornøyd. Trykker bra, spiller klart oppover uten å bli slitsomt/skarpt. Ikke den dypeste bassen, da må du ha sub. Men klarer meg fint uten.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    1.074
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Tipper de går dypt nok for meg, som er vant med Heresy III og Spendor SP1/2R2. Har du testet de på forskjellige forsterkere?


    Postet fra lomma, uten garantier.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    246
    Antall liker
    96
    Sted
    Leknes
    Tipper de går dypt nok for meg, som er vant med Heresy III og Spendor SP1/2R2. Har du testet de på forskjellige forsterkere?


    Postet fra lomma, uten garantier.
    Nja, det vil si at jeg har testet med og uten rørpre. Spiller som ei kule i begge tilfeller. Beste høyttaler jeg har hatt i hus, i allefall til musikk. Til film ville jeg kanskje foretrekke RF83 pga dypbassen. Gruser Tannoy Glenair 15 med god margin.
    Spiller mye forskjellig musikk, de sluker både Dire Straits, Megadeth og Kari Bremnes med bravur.
    Morsomt å spille musikk igjen, er vel beste skussmålet de kan få igrunn.
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    361
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Erfaringen her er at det er en liten farging som i mitt tilfelle gjør at dårligere innspillinger er mer behagelig å høre på enn mye annet jeg har hørt på. Det er bra dynamikk og som påpekt går de ikke alt for lavt, men det den spiller hos meg av bass er kontrollert og flott. Er lette høyttalere å få til å spille bra i de fleste rom tror jeg. Så en video fra karen over der han sammenlignet forte og rf7 hvor han konkluderte at forte ikke var så bra til rock og metal, og passet bedre til jazz og klassisk. Det kan godt være at det siste er korrekt, men disse spiller ikke rock og metal dårlig. Det blafrer ikke i skjorta, men er dynamisk og gir fot. Da er jeg fornøyd. Vil du ha mer, slæng inn en sub med de plussene og problemene det medfører. Sett på Status Quo - just take me så rocker de som bare rakkern, og de kan spille forbanna høyt. Sett på en god innspilling og det låter fint, selvsagt finnes det høyttalere som gjør det bedre men de låter som oftest ikke så bra på rock/metal og dårlige innspillinger. L. Cohen - towers of songs f.eks låter kanon!
    Negativt; de trenger å få litt volum for å våkne, syns ikke de fram det beste som bakgrunnsspillende formidler.

    Spiller på Naim
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    1.074
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har fått lyttet til Forte III under kontrollerte omgivelser?
    Jeg var på nippet til å kjøpe de uhørt, men han karen her fikk meg til å holde igjen, han foretrekker faktisk Klipsch RF7 2
    http://www.youtube.com/watch?v=VCyZJAGSp14

    Her pakker han ut RF7 3
    http://www.youtube.com/watch?v=_ROiKxkVg6A

    Demo av RF7 3
    http://www.youtube.com/watch?v=_ROiKxkVg6A

    Blir spennende å se fortsettelsen på testene til denne karen;)
    Jeg har sett alle disse, men legger ikke så mye vekt på denne anmeldelsen. Dessuten er han hjemmekino-mann og vektlegger nok sider ved gjengivelsen annerledes enn meg. Tviler uansett ikke på at RF7 har mer brutal slam enn Forte, men på musikk har jeg mer tro på Heritage. Tror også at Forte, med sin passive bass, er enklere å integrere i rommet.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    6.394
    Ikke de helt store forskjellene her altså, men har troen på at bytte av plastikkhornet til gummi kan være positivt for diskantgjengivelsen.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    6.394
    For de som ikke har gått i dybden på dette så blir det blindtest av Rf7, RF7 II og RF7 III
    Seks kamerater er invitert for lytting i morgen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Aldri tenkt over det før nå, men ble litt overrasket over at wooferne på både II og III bare var festet med fire skruer hver. Er ikke det litt puslete på noe som skal bevege seg såpass mye?
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    111
    Antall liker
    52
    Aldri tenkt over det før nå, men ble litt overrasket over at wooferne på både II og III bare var festet med fire skruer hver. Er ikke det litt puslete på noe som skal bevege seg såpass mye?
    Har to 10 tommere på mine Klipsch KLF 10, festet med 4 skruer. Aldri vært noe problem fordi membranen knapt rører på seg selv ved høyt volum.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Aldri tenkt over det før nå, men ble litt overrasket over at wooferne på både II og III bare var festet med fire skruer hver. Er ikke det litt puslete på noe som skal bevege seg såpass mye?
    Har ikke lest om noen som har fått woofer'n i fanget enda men hehe:)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Aldri tenkt over det før nå, men ble litt overrasket over at wooferne på både II og III bare var festet med fire skruer hver. Er ikke det litt puslete på noe som skal bevege seg såpass mye?
    Har to 10 tommere på mine Klipsch KLF 10, festet med 4 skruer. Aldri vært noe problem fordi membranen knapt rører på seg selv ved høyt volum.
    Aldri tenkt over det før nå, men ble litt overrasket over at wooferne på både II og III bare var festet med fire skruer hver. Er ikke det litt puslete på noe som skal bevege seg såpass mye?
    Har ikke lest om noen som har fått woofer'n i fanget enda men hehe:)
    Greit nok det, men jeg husker til og med på lille B3 var det seks eller åtte skruer, og på Cornwall er det vel åtte skruer på 15" hvis jeg ikke husker feil. Fire skruer fordelt på en sirkel virker sparsomt på en måte. Tenk på at de iallfall vanligvis skal fordele trykket jevnt og holde elementet mot en pakning så det blir tett. :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.748
    Antall liker
    2.242
    Torget vurderinger
    8
    Skremmende dårlig byggekvalitet på RF7ll så håpet at det ikke var tilfellet med lll
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Skremmende dårlig byggekvalitet på RF7ll så håpet at det ikke var tilfellet med lll
    Nå vet vi vel ikke om det er dårlig byggekvalitet på III'ern utenom at det virker som de er kjipe med skruene som holder ting sammen.

    Men hvis byggekvaliteten er lav syns jeg ikke den nye veiledende prisen er så veldig stilig.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    1.074
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Var det ikke et parti med Forte III til Italia som hadde gått opp i limingen? Mente jeg leste dette et sted, men husker ikke hvor. Sammenligner man med Zu Omen mk II, som koster 20k mindre og også er håndlagd i USA, er det en helt annen byggekvalitet. Se bare på høyttalerterminalene. Synes Klipsch har litt å gå på her.


    EDIT: Fant igjen saken på Klipsch Forum.
    https://community.klipsch.com/index...rte-iii/&page=47&tab=comments#comment-2225297
    Håper ikke de har en serie med dårlig lim, for da kan det komme flere tilfeller. Tipper det er et engangstilfelle.
     
    Sist redigert:

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.691
    Antall liker
    1.874
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva var dårlig med bygge kvaliteten på Rf-7 II? Vet at kvaliteten på Klipsch har vært så som så men var den spesielt ille?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.804
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Veldig spent der selv :D. Gleder meg til å få dem demostrert på skikkelig forsterkerkraft... RF7mk2 på 2x Hegel H30 var en åpenbaring for min del, i hvor kraftige disse faktisk er... helt uforståelig hva dem tåler av juling.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.028
    Antall liker
    6.394
    Det er bare å gratulere dere som har bestilt RF7 III Kjenner jeg er missunnelig. Høres ut som de leverer akkurat det jeg er ute etter, god ballanse med smooth diskant.
    Må få lyttet til disse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn