Kommentar til Klipsch priser:
Altså, det er ille nok den prisøkningen som har vært på Heritage serien til Klipsch. Men når også bruktprisene på Hertiage tar helt av, ja da er det ikke gøy i det hele tatt. Fått høre om ett par Klipsch Heresy I som ble solgt for 17 000,-(!). Ja, markedet bestemmer og alt det der, men 17tusen..? Jeg har hatt både HI, HII og HIII. Har aldri vært i nærheten av de prisene. HI som jeg solgte sist gikk for 8tusen, og det etter at jeg hadde spandert både timer og penger på de.
Forstå det den som kan.
Så for å komme med et aldri så lite tips, noe som kanskje er dumt for da stiger vel prisene på disse også. Er man veldig lysten til å prøve ut Hertiage sounden uten å måtte betale den "nye" prisvirkeligheten til Heritage, gå for Klipsch sin Professional serie. Jeg har brukt dette i kinoen i noen år nå. Og jeg kan ikke si annet enn at det låter bra, faktisk veldig bra.
Det klart, jeg kan ikke ta det så langt å si at det er helt det samme som Hertiage. Men det f... meg nærme. Driverne er jo på mange av disse helt like, det fant jeg ut da jeg måtte bytte ut en woofer og to diskanter på de siste høyttalerne jeg kjøpte, Klipsch KI-362. Forskjellen ligger i delfilter, og selvfølgelig kabinett. Men igjen, dette spiller så pass bra at jeg kan ikke se noen grunn til å kjøpe Hertiage høyttalere, med mindre penger har ingen betydning, eller at utseende har en stor betydning. Sist nevnte er kanskje til hinder for majoriteten når jeg tenker meg om. Ikke alle som har kinorom med lyd-transparent lerret hvor høyttalerne er skjult bak.
For å ta tipset litt videre. Nå ligger det på finn.no et par Klipsch KP-262(ikke mine), til prisen er det en no brainer etter min mening. Om ikke annet bare for å slakte de og bruke driverne og hornet. KP-262 kan best beskrives som en to-veis Heresy. Bygget for konserthaller, teatre og kino. Sist nevnte vet jeg de fungere meget godt til, har ett par i bruk i kinoen.
Ønsker med dette alle Klipsch fans, og fanatikere, et riktig Godt Nytt År!