Hej! jag är en ny medlem på detta trevliga forum. Ja, jag är svensk!!
Vill dela med mig om mina erfarenheter om Klipsch! För 13 år sedan köpte jag mitt första par Klipsch högtalare, Forte´II, vilka jag blev mycket förtjusta i! Dynamiken framförallt, men dessa högtalare var inte "direkt" hifihögtalare i min öron, men trevliga ändå. Jag hade dessa i min ägo i 5 år. Har vänner som ägde Response (Reidar Persson) högtalare, och blev mycket imponerad av dessa. Jag köpte då ett par Respons 2-vägare, den grå modellen, vilka lät helt underbart. Men som så många andra drabbades jag av bacillen Maximus Byticus, varför jag även sålde dessa och köpte Canton RC-L. Dessa hade jag i 7 år. Efter ett besök hos en lokal hifi.handlare så lyssnade jag på ett par Klipsch RF-35 och blev helt såld! Jag fick låna hem dessa på prov, och de lät mer annorlunda än min gamla Forte´II! Diskanten var lenare. Basen thigtare. Då beställde jag ett par RF-7
r. Dyra? Javisst. Här i Sverige kostade de då 37 500:- SEK! Detta var i samma stund som Klipsch köpte Jamofabriken. Den svenska importören var lite "seg", så jag fick vänta över 6 månader på mina högtalare, men jag fick ett glädjebud, att priset sänkts till endast (?) 24 000:- SEK!
Äntligen fick jag hem dem. Jo, det lät gott!
Jag driver dem med Vincent SP-991 monoblock och det behövs för att hålla dubbla 10" basar i schack! En vän till mig lånaade ut ett Audio Research VT 100, men det fungerade inte bra! Diskanten blev vass, och basen slö, så dessa högtalare behöver en strömstark förstärkare. Provade även Doxa 70 SE ? (Heter det så?) men det funkade även mycket bra .
Trots att verkningsgraden ligger på 102 dB på dessa högtalare, som har några besvärliga fasvridningar, så krävs det mycket effekt för att ljudet ska bli optimalt!!