Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    Hei. Handlet "parti" med høytalere.. Fulgte med en Yamaha yst-sw515 sub.. Det jeg lurer på er phase bryteren.. Skal den stå på normal eller rev? Kassa sår i frontrekka. Å hvor ca bør jeg legge delefrekvensen ca.? RF-25 i frontekka. Er bare for for å prøve. Hehe

    øksa.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    3.423
    Torget vurderinger
    1
    Phase bryteren skal stå i den posisjonen som gir mest bass i lytteposisjon, når det kommer til delefrekvens, er det bare å prøve seg frem. Er ingen "riktig" delefrekvens. :)
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Driver å vurderer sterkt å bestille meg noen Klipsch Heresy III, men er veldig usikker på hvilken "farge" jeg skal velge. Greier ikke bestemme meg mellom Walnut og Svart. Cherry er uaktuell for er ikke så glad i den rødlige nyansen. Alltid likt Walnut utseendet, men når jeg ser "fargeprøvene" så er ikke walnut så mye mørkere enn cherry.

    Skal drive de med rørforsterkere(ikke samtidig da men), en på 2x6.5W og en på 2x22W. Begge klasse A.

    Noen som har sett de "live" som kan hjelpe meg?

    Walnut til høyre i dette bildet.
    heritage-finish_635094907163450000.jpg



    Walnut til venstre her:
    Klipsch-Heresy-III-Meriser_Vtc_1200.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen av dere som har prøvd ICE forsterker på Klipsch RF serien og da helst på RF7 og RC7? Vurderer å gå for en slik multikanal forsterker med ICE ( av eldre årgang ) da det stadig dukker opp brukte Rotel, Midgard og Embla amper på brukten.

    Små og kan gjemmes bort om jeg går for noe slikt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.758
    Antall liker
    11.378
    Torget vurderinger
    2
    Noen av dere som har prøvd ICE forsterker på Klipsch RF serien og da helst på RF7 og RC7? Vurderer å gå for en slik multikanal forsterker med ICE ( av eldre årgang ) da det stadig dukker opp brukte Rotel, Midgard og Embla amper på brukten.

    Små og kan gjemmes bort om jeg går for noe slikt.
    Det låter fortreffelig. Om jeg skal være litt negativ, så er det noe småtteri i de aller lavest oktavene som kan debatteres, det kan oppleves litt "snillere" og mindre eksplosivt enn konvensjonelle AB eller rene klasse A-greier.
    I tillegg en liten advarsel: Det er flere som har rapportert om fullstendig rasering av basselementene (de er nærmest "eksplodert") ved bruk av ICE-forsterkere. Dette har ikke nødvendigvis skjedd på høyt volum heller, men jeg har ingen ugjendrivelige bevis for at disse hendelsene er ICE-forsterkerens feil, altså...

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Uff da, den siste delen like jeg svært dårlig. Leser en del fortiden om ICE og oppfatter det slik at de ikke liker at HT dupper under 3ohm. Etter hva jeg har funnet ut så går min RF7MK1 helt ned i 2,5ohm i bassen... Blir kanskje litt for skummelt.
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    Halo.trenger noen tips her,driver å grubbler på om jeg skal gå får rf 52 eller rb81mk2,m sub,
    rommet er ca13-14kvm,har tidligere hatt rf62mk2,morro men litt for mye buldrebass,har dynaudio dm2/6
    som er bra,men savnet etter klipsch lyden er stor

    takker for alle svar
     

    kjetil200

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Innlegg
    412
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har H3 i sort, men tror jeg hadde valgt Walnut om jeg skulle velge igjen. Synes egentlig det ble litt kjedelig med sort men det er vel det som lettest å integrere i det moderne hjem... (les WAF)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Svart funker IMO best hvis man skal bruke dem til hjemmekino også, de forsvinner liksom litt lettere i mørket. Men valnøtt er også pent. Svart er mer tidløst og krasjer ikke estetisk med andre tresorter som f.eks. valnøtt kan gjøre.

    På den andre siden, så kler det genuine retrouttrykket til Heritageserien valnøttfinnish svært godt.
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Halo.trenger noen tips her,driver å grubbler på om jeg skal gå får rf 52 eller rb81mk2,m sub,
    rommet er ca13-14kvm,har tidligere hatt rf62mk2,morro men litt for mye buldrebass,har dynaudio dm2/6
    som er bra,men savnet etter klipsch lyden er stor

    takker for alle svar
    Gå for RF52 mkii. Hadde RB81mkii med sub, men det låt langt dårligere(vanskelig å integrere) enn med ett par Rf52mkii alene i samme rom. Rommet var ca 16kvm.


    Jeg har H3 i sort, men tror jeg hadde valgt Walnut om jeg skulle velge igjen. Synes egentlig det ble litt kjedelig med sort men det er vel det som lettest å integrere i det moderne hjem... (les WAF)
    Går nok for Walnut...synes det er litt mindre "kjedelig" enn svart. Får litt mer retrofeel med Heresy i den fargen også føler jeg.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Uff da, den siste delen like jeg svært dårlig. Leser en del fortiden om ICE og oppfatter det slik at de ikke liker at HT dupper under 3ohm. Etter hva jeg har funnet ut så går min RF7MK1 helt ned i 2,5ohm i bassen... Blir kanskje litt for skummelt.

    Bruker selv Rotel RB1572 (som har ICE moduler av nyere art) på RF83, fungerer veldig bra. Men jeg har også lest om det Rognlien skriver! Men, tror kanskje det har vært mest med dem som har brukt de gamle modulene man finner i Midgard Audio Oberon.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Da er på tide med et par bilder :D.
    Vis vedlegget 272091
    Da blir du nok overrasket etter 7-800 timer innspilling. ;)

    Mulig bildet lyver, men det ser ikke ut som du har mye luft mellom høyttalerne og veggen. Har du mulighet til å prøve å dra dem en halvmeter frem og se hva som skjer? Ville tro at du hadde fått mer ut av dem med litt (ganske mye, egentlig) toe-in også. Prøv deg i alle fall frem litt. Tipper du har mer å hente. :)

    Og selvsagt: Gratulerer med supermorsomme høyttalere.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det er trangt ja, og som skrevet før, dette er stue anlegget, så selve HIFI'en er nok i lavere klasse da, så plasseringa er litt "horibel" med for lite luft rundt dem, spesielt bak høyttaleren :). Men det fungerer uten stress på normale lyte nivåer i stua. Uansett kom "live" følelsen veldig tilbake med disse kontra CM9.

    Dama er fornøyd så lenge dem står sånn dem står, og jeg er fornøyd siden jeg har oppnådd "bedre" lyd enn før i TV kroken. Men RF'ene fortjener nok enda mer luft rundt seg for å spille ringer rundt langt dyrere oppsett, men pr dags dato er dette løsningen på et anlegg nr2 ;).
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    946
    Antall liker
    717
    Torget vurderinger
    10
    Halo.trenger noen tips her,driver å grubbler på om jeg skal gå får rf 52 eller rb81mk2,m sub,
    rommet er ca13-14kvm,har tidligere hatt rf62mk2,morro men litt for mye buldrebass,har dynaudio dm2/6
    som er bra,men savnet etter klipsch lyden er stor

    takker for alle svar
    Hei . Kjøpte for noen uker siden Rf82 mkl . Har i lengere tid brukt Rb 81 mk l . Jeg har gått tilbake til Rb 81 , da jeg syntes faktisk de gir en mer naturlig lyd , og ikke noe "buldrebass" som Rf 81 . Rf 82 ble solgt i går .
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    Halo,ja bare jeg ikke kommer til å angre,hadde rf62 mk2 før og det svingte,bortsett fra en noe voldsom bass,
    stua mi er ikke stor 13-14kvm,vil tro rf 52 vil kunne passe,er glad i bass og rockenroll
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Noen av dere som har prøvd ICE forsterker på Klipsch RF serien og da helst på RF7 og RC7? Vurderer å gå for en slik multikanal forsterker med ICE ( av eldre årgang ) da det stadig dukker opp brukte Rotel, Midgard og Embla amper på brukten.

    Små og kan gjemmes bort om jeg går for noe slikt.
    Hadde Midgard på RF7 og blåste alle bassene på lavt volum :(
    Kjørt Bel Canto klasse D på RF63 og det var meget velykket :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den er grei Eddie. Da står jeg over de eldre årgangene av ICE.

    Men er ne nyere bedre eller er det samme som skjer med de også?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Halo.trenger noen tips her,driver å grubbler på om jeg skal gå får rf 52 eller rb81mk2,m sub,
    rommet er ca13-14kvm,har tidligere hatt rf62mk2,morro men litt for mye buldrebass,har dynaudio dm2/6
    som er bra,men savnet etter klipsch lyden er stor

    takker for alle svar
    Heisann.
    Hva med Heresy og en kjapp (lukket) sub? Gøyere enn det meste i et lite rom....

    Cbarth
     

    ampman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2007
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    Halo,tenkt mye på heresy.endel over budsjettet akkurat nå.men ettervert skal jeg få testet de.
    tror jeg begynner med rf52.skal drive de med parasound nc serien
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Uff da, den siste delen like jeg svært dårlig. Leser en del fortiden om ICE og oppfatter det slik at de ikke liker at HT dupper under 3ohm. Etter hva jeg har funnet ut så går min RF7MK1 helt ned i 2,5ohm i bassen... Blir kanskje litt for skummelt.
    Brodern har foret sine RF-83 med Midgard Oberon 6.1 siden 2006, aldri noe tull, spillt hardt og pent hele tiden. Jeg har kjørt RF-7 Mk1 på Midgard Oberon i en 3 års tid uten problem. Stram og kontant bass er det nok av. Spiller noe hinsides :) Senest i stad vred jeg volumet opp til maks, jeg ble omtrent slått i gulvet av brystkassebassen, ingen antydning til forvrengning eller ulyd :)

    Tenker som så at å få høytaler-elementer til å bli destruert/maltraktert krever mye krefter, noe som neppe kan skje på normale volum :p Om det hadde vært et kjempeproblem, så skulle noe ha skjedd med broren min sine høyttalere, eller med mine i løpet av disse årene. Disse ampene var rost godt opp i skyene da de var nye, brått var det bare dritt og de få som fikk problemer med dette skrek høyt.

    Når det gjelder Heresy III og valnøtt har jeg disse stående i stua.

    1654642_10152045218391345_8745619075800361937_o.jpg

    De har nok blitt noe mørkere med tiden, men liker fargen!

    60C9F515-8ED5-41F9-B6E5-783DE4B6D748_zpskubab6q3.jpg
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Uff da, den siste delen like jeg svært dårlig. Leser en del fortiden om ICE og oppfatter det slik at de ikke liker at HT dupper under 3ohm. Etter hva jeg har funnet ut så går min RF7MK1 helt ned i 2,5ohm i bassen... Blir kanskje litt for skummelt.
    Brodern har foret sine RF-83 med Midgard Oberon 6.1 siden 2006, aldri noe tull, spillt hardt og pent hele tiden. Jeg har kjørt RF-7 Mk1 på Midgard Oberon i en 3 års tid uten problem. Stram og kontant bass er det nok av. Spiller noe hinsides :) Senest i stad vred jeg volumet opp til maks, jeg ble omtrent slått i gulvet av brystkassebassen, ingen antydning til forvrengning eller ulyd :)

    Tenker som så at å få høytaler-elementer til å bli destruert/maltraktert krever mye krefter, noe som neppe kan skje på normale volum :p Om det hadde vært et kjempeproblem, så skulle noe ha skjedd med broren min sine høyttalere, eller med mine i løpet av disse årene. Disse ampene var rost godt opp i skyene da de var nye, brått var det bare dritt og de få som fikk problemer med dette skrek høyt.

    Når det gjelder Heresy III og valnøtt har jeg disse stående i stua.

    Vis vedlegget 273449
    Hadde selv Oberon 6.1 og sprengte som sagt alle elementene på lavt/normalt volum. Audiocompaniet sa den gang at flere hadde problemer med kombinasjonen Klipsch/oberon !
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det er det som er så mystisk. På dem dette har skjedd hos har det som oftest vært en klasse D, og aldri spilt høyt. Bulker i element o.l. har også forekommet av denne komboen mener jeg å huske....
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.630
    Antall liker
    25.776
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Eneste gangen jeg har klart å sprengt elementer var med Midgard Oberon 4.1 på Klipsch KSP-400. Det var mellomtone elementene som røk, alle 4 på en gang.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    3.423
    Torget vurderinger
    1
    KSP-400 hadde vel en bass (15"?) i siden drevet av egen forsterker?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Forøvrig Ulfgre sine gamle høytallere, han har sikkert som fotograf noen fine bilder av de :)
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Jeg har selv kjørt oberon på både rf83 og rf63, og i perioder spilt høyt uten problem.
    Det som skjedde med meg var bare helt ut av det blå, på moderat volum så revnet flere bassere, og de andre ble helt bulkete.
    Jeg har også opplevd dette på RF82, og hadde på ingen måte turt å prøve igjen. Hadde dette skjedd på ekstreme lydnivået kunne man unngått dette flere ganger, men hos meg hadde dette ingen betydning. Det ble en god kostnad for å bytte flere bassere, og når det samme skjedde på et annet par og samtidig begynte å lese andre med like erfaringer, så gav jeg opp oberon en gang for alle!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.336
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har selv kjørt oberon på både rf83 og rf63, og i perioder spilt høyt uten problem.
    Det som skjedde med meg var bare helt ut av det blå, på moderat volum så revnet flere bassere, og de andre ble helt bulkete.
    Jeg har også opplevd dette på RF82, og hadde på ingen måte turt å prøve igjen. Hadde dette skjedd på ekstreme lydnivået kunne man unngått dette flere ganger, men hos meg hadde dette ingen betydning. Det ble en god kostnad for å bytte flere bassere, og når det samme skjedde på et annet par og samtidig begynte å lese andre med like erfaringer, så gav jeg opp oberon en gang for alle!
    Er det noen som har fått erstattet elementer fra produsenten av Midgard Oberon? Høres jo ut som det er en feilkonstruert forsterker som herjer istykker så mange elementer, og det uten at det spilles høyt en gang.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Det jeg synes er spesielt er at det skjer på moderat volum, forsterkerene har ikke telepatiske evner og kan ikke dermed bøye gafler og høytalermembraner i slow-motion. Det må være noe som trigger at dette skjer, og at det er mye krefter i sving. Støy kanskje?
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    de senere oberon hadde vel akkurat samme ASP modul som alle andre produsenter. den før brukte A serien med separat strømforsyning, som også var normalt.

    ASX2 har forsåvitt tatt flere diskanter her, så navnet på boksen spiller nok ingen rolle, heller noe med topologien.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.120
    Antall liker
    20.477
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Går nok for den trygge klasse A/B tenker jeg. Er fortiden godt fornøyd med XTZ så kanskje jeg rett og slett går for noe av effektene deres. Den integrerte har i vertfall ingen problemer med å dra RF7-ene.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Er det noe jeg har funnet ut, så er det at de trenger mye power for å yte godt, ved lyttevolum sliter Parasound A23 greit med å være behagelig å høre på. Diskanten er også veldig uoppløst. Rundt klokka 10 på volumpoten på en rockelåt og ting begynner å ramle sammen i lydbildet.

    Har hørt Emotiva skal være bra saker, men har vært stille om det merket i det siste.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er det noe jeg har funnet ut, så er det at de trenger mye power for å yte godt, ved lyttevolum sliter Parasound A23 greit med å være behagelig å høre på. Diskanten er også veldig uoppløst. Rundt klokka 10 på volumpoten på en rockelåt og ting begynner å ramle sammen i lydbildet.

    Har hørt Emotiva skal være bra saker, men har vært stille om det merket i det siste.
    a23 er ikke spesielt sterk, samt litt krass i lyden, så ikke rart ting kan krasjer, spesielt på rf7mk1. Kl10 på potmeteret sier lite uten å nevne preamp. Min rogue Perseus spiller gørhøyt da pga gain..
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    814
    Antall liker
    1.018
    Er det noe jeg har funnet ut, så er det at de trenger mye power for å yte godt, ved lyttevolum sliter Parasound A23 greit med å være behagelig å høre på. Diskanten er også veldig uoppløst. Rundt klokka 10 på volumpoten på en rockelåt og ting begynner å ramle sammen i lydbildet.

    Har hørt Emotiva skal være bra saker, men har vært stille om det merket i det siste.
    a23 er ikke spesielt sterk, samt litt krass i lyden, så ikke rart ting kan krasjer, spesielt på rf7mk1. Kl10 på potmeteret sier lite uten å nevne preamp. Min rogue Perseus spiller gørhøyt da pga gain..
    Spesielt sterk er den ikke, men 2x125Watt er typisk i størrelsesorden øvre grense for hva den vanlige mannen i gata vil bruke på en forsterker. Trossalt koster dette trinnet 10 lapper. Klokka 10 er ganske høyt, ganske stor forsterkning i preampen.

    Utgangseffekt RMS (kontinuerlig)
    125 watt x 2, 20Hz – 20kHz, 8 Ω, begge kanaler i drift
    225 watt x 2, 20Hz – 20kHz, 4 Ω, begge kanaler i drift
    400 watt x 1, 20Hz – 20kHz, 8 Ω

    Den virker ikke tungpustet på et par DM604 S2 fra B&W, men på RF-7 er det med en gang problemer. At Parasound er krass i toppen er det omvendte av hva jeg har hørt når de kom med anbefalinger, men nå har jeg ikke hørt A21. RF-7 er en veldig vanskelig last virker det som :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    2.007
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Jeg hadde A21 på RF63, det ble ikke bra, da hadde jeg også forståelse for at noen kunne si at "klipsch" var kvasse i lyden. Ble for masete rett og slett. NAD M3 derimot: Deilig :).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.020
    Antall liker
    8.950
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg hadde A21 på RF63, det ble ikke bra, da hadde jeg også forståelse for at noen kunne si at "klipsch" var kvasse i lyden. Ble for masete rett og slett. NAD M3 derimot: Deilig :).
    SÅ bra å se at noen er fornøyde med NAD + Klipsch også - er så mange som sier at de merkene ikke kan brukes sammen :)
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    2.471
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vil bytte Forte i/ii mot bortimot strøkne, oppgraderte Cornwall ii så si ifra! Er fortsatt forelsket i Cornwallene mine, men fruen sier de er for store..... (Tenke seg!)
    Disse må høres sammen med MI-forsterkerne mine!! Det spiller helt rått!
    Er på vei til Korea, men ta gjerne kontakt om noen er int...

    Cbarth
     

    Slashiroth

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2014
    Innlegg
    28
    Antall liker
    1
    tror dere parasound halo A21 og halo P3 vil funke bra ilag med klipsch rf 82? Og hva er en fin pris å betala for dette brukt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn