Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Har nettopp kjøpt en Denon PMA-1600NE. Hadde ikke trodd de billige Klipsch RF62II kunne spille så bra!
    Denne Denon forsterkeren anbefales virkelig.
    Har tidligere prøvd Onkyo surroundreciver, Marantz PM7005 og Nad C375BEE. De er ikke i nærheten av Denon PMA-1600NE. Rett og slett en meget bra forsterker!
    IMG_20170312_205853.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Leste testen av den Denon forsterkeren og kunne tenkt meg å høre den. Ikke for å virke klysete eller noe, men syns nesten 15k virker "for billig" til at en forsterker kan være så bra som den virket i testen i L&B. :)

    Har forresten også lest her inne at folk har hatt hell med den dyreste Yamaha integrerte på Cornwall III, og den koster til sammenligning 35 tusenlapper eller noe sånt. Kunne tenkt meg å hørt den også på Klipsch, og sammenlignet. Men har litt tro på disse tyngre japanske MOS-FET greiene hvis man ikke skal ta den helt ut og satse på rør isteden.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Leste testen av den Denon forsterkeren og kunne tenkt meg å høre den. Ikke for å virke klysete eller noe, men syns nesten 15k virker "for billig" til at en forsterker kan være så bra som den virket i testen i L&B. :)

    Har forresten også lest her inne at folk har hatt hell med den dyreste Yamaha integrerte på Cornwall III, og den koster til sammenligning 35 tusenlapper eller noe sånt. Kunne tenkt meg å hørt den også på Klipsch, og sammenlignet. Men har litt tro på disse tyngre japanske MOS-FET greiene hvis man ikke skal ta den helt ut og satse på rør isteden.
    Jeg skulle egentlig kjøpe Yamaha A-S1100, men tok en sjanse og valgte Denon PMA-1600NE i stede pga en meget god dac. Jeg valgte Denon etter å ha lest en polsk test. Dette var før Lyd&Bilde testet den. Jeg har eid ca 10 forskjellige forsterkere de siste 5 årene. Ingen har gitt meg en slik woooow følelse som denne. Jeg er hvertfall mektig imponert.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Har som sagt lyst til å høre den selv. :) Står på nettsidene til HFK at den kommer på lager i svart utførelse i løpet av en ukes tid. Utfra testen virker det iallfall som Denon har truffet rimelig bra ifht. hva jeg tror mange Klipsch eiere ønsker seg fra en forsterker.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    ^Har som sagt lyst til å høre den selv. :) Står på nettsidene til HFK at den kommer på lager i svart utførelse i løpet av en ukes tid. Utfra testen virker det iallfall som Denon har truffet rimelig bra ifht. hva jeg tror mange Klipsch eiere ønsker seg fra en forsterker.
    Jeg synes Lyd&Bilde sin test egentlig var dårlig. Oversett heller denne til engelsk: https://www.stereolife.pl/archiwum/testy-lista/wzmacniacze-i-amplitunery-lista/3035-denon-pma-1600ne
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Har som sagt lyst til å høre den selv. :) Står på nettsidene til HFK at den kommer på lager i svart utførelse i løpet av en ukes tid. Utfra testen virker det iallfall som Denon har truffet rimelig bra ifht. hva jeg tror mange Klipsch eiere ønsker seg fra en forsterker.
    Jeg synes Lyd&Bilde sin test egentlig var dårlig. Oversett heller denne til engelsk: https://www.stereolife.pl/archiwum/testy-lista/wzmacniacze-i-amplitunery-lista/3035-denon-pma-1600ne
    Åpnet linken, men fant ingen alternativ som gjorde at testen enkelt kunne oversettes til engelsk. Vanligvis presenterer dette seg selv som en option i nettleseren hos meg. Får nok heller stole på ørene hvis jeg drar og hører på den i butikken.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    ^Har som sagt lyst til å høre den selv. :) Står på nettsidene til HFK at den kommer på lager i svart utførelse i løpet av en ukes tid. Utfra testen virker det iallfall som Denon har truffet rimelig bra ifht. hva jeg tror mange Klipsch eiere ønsker seg fra en forsterker.
    Jeg synes Lyd&Bilde sin test egentlig var dårlig. Oversett heller denne til engelsk: https://www.stereolife.pl/archiwum/testy-lista/wzmacniacze-i-amplitunery-lista/3035-denon-pma-1600ne
    Åpnet linken, men fant ingen alternativ som gjorde at testen enkelt kunne oversettes til engelsk. Vanligvis presenterer dette seg selv som en option i nettleseren hos meg. Får nok heller stole på ørene hvis jeg drar og hører på den i butikken.
    En meget god egenskap du bør legge merke til, er at denne forsterkeren også spiller engasjerende på lavt volum. Akkurat det synes jeg ikke det er mange forsterkere som får til. Hvertfall ikke de jeg har eid. Nad C390DD var også bra, men Denon er bedre.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    bra du har funnet en match, vil du si denon du har låter typisk denon eller er det noe spessiellt med akkurat den ? klang osv ?
    jeg skal selv gå for en marantz receiver med klipsch igjen pga 3 tidligere gode erfaringer med denne komboen, men som tidligere denon eier kunne det vårt artig å vite, setter mer lit til bruker erfaringer på akkurat dette kontra blad tester
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Mange år siden jeg eide en Denon sist. I forhold til Marantz PM7005, så er det stor forskjell. PMA-1600NE koster riktignok mye mer, men jeg vil beskrive Marantz som kjedelig i forhold. Denon bare "bretter musikken ut i rommet". Varm herlig klang, men mye mer engasjerende og bedre bass enn Marantz. Denon virker også MYE kraftigere enn Marantz. Vil faktisk påstå at den virker vel så kraftfull som Nad C375BEE. Naden var bare kjedelig og grå.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Har som sagt lyst til å høre den selv. :) Står på nettsidene til HFK at den kommer på lager i svart utførelse i løpet av en ukes tid. Utfra testen virker det iallfall som Denon har truffet rimelig bra ifht. hva jeg tror mange Klipsch eiere ønsker seg fra en forsterker.
    Jeg synes Lyd&Bilde sin test egentlig var dårlig. Oversett heller denne til engelsk: https://www.stereolife.pl/archiwum/testy-lista/wzmacniacze-i-amplitunery-lista/3035-denon-pma-1600ne
    Åpnet linken, men fant ingen alternativ som gjorde at testen enkelt kunne oversettes til engelsk. Vanligvis presenterer dette seg selv som en option i nettleseren hos meg. Får nok heller stole på ørene hvis jeg drar og hører på den i butikken.
    En meget god egenskap du bør legge merke til, er at denne forsterkeren også spiller engasjerende på lavt volum. Akkurat det synes jeg ikke det er mange forsterkere som får til. Hvertfall ikke de jeg har eid. Nad C390DD var også bra, men Denon er bedre.
    Ingen fare med det, at det skal låte bra på lavt volum har vært et kriterie for meg i lang tid. Mange tenker nok at horn og høy følsomhet først og fremst egner seg til å spille høyt, men jeg opplever at høy følsomhet lettere får høyttalerne til å våkne når man spiller lavt også.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Mange år siden jeg eide en Denon sist. I forhold til Marantz PM7005, så er det stor forskjell. PMA-1600NE koster riktignok mye mer, men jeg vil beskrive Marantz som kjedelig i forhold. Denon bare "bretter musikken ut i rommet". Varm herlig klang, men mye mer engasjerende og bedre bass enn Marantz. Denon virker også MYE kraftigere enn Marantz. Vil faktisk påstå at den virker vel så kraftfull som Nad C375BEE. Naden var bare kjedelig og grå.
    interesangt men også betryggende å høre for pm serien til marantz har aldri vært spessiellt gode imo , har hørt receivere i 6 og 7 serien som spiller bedre enn de, det du dog beskriver av denon er mye av det jeg har likt med marantz klipsch komboen , så kanskje denon har dratt nytte av å ha samme eiere som marantz ?? just a thought ;) imo er det spessiellt mellomtonen og oppover som virkelig kan være en nytelse med marantz på klipsch, bassen helt ok, men magien ligger lenger opp, pm har alltid slått meg som mindre heldig match med de jeg har hørt sammen med klipsch dog
    artig å høre du har funnet en god kombo , og litt ironisk for meg at sist jeg hadde en denon receiver med rf62 så ville jeg beskrevet forskjellen mellom den og maratntz slik som du gjør , bare motsatt :)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    er det forøvrig noen som kan tipse meg om en tråd hvor jeg kan få litt input på klipsch i kino/musikk sammenheng på forumet her? lenge siden jeg har brukt siden her og ingen respons her så tenkte jeg kanskje trålet feil tråd
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Leste testen av den Denon forsterkeren og kunne tenkt meg å høre den. Ikke for å virke klysete eller noe, men syns nesten 15k virker "for billig" til at en forsterker kan være så bra som den virket i testen i L&B. :)

    Har forresten også lest her inne at folk har hatt hell med den dyreste Yamaha integrerte på Cornwall III, og den koster til sammenligning 35 tusenlapper eller noe sånt. Kunne tenkt meg å hørt den også på Klipsch, og sammenlignet. Men har litt tro på disse tyngre japanske MOS-FET greiene hvis man ikke skal ta den helt ut og satse på rør isteden.
    Jeg syntes det Yamahaen du snakker om ble litt kjedelig og tam på Cornwall. Den spilte riktignok fløyelsmykt og behagelig, men mangla fart, trøkk og spenning. En av de snilleste forsterkerene jeg har hørt, faktisk.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    er det forøvrig noen som kan tipse meg om en tråd hvor jeg kan få litt input på klipsch i kino/musikk sammenheng på forumet her? lenge siden jeg har brukt siden her og ingen respons her så tenkte jeg kanskje trålet feil tråd
    Er kanskje ikke så mange som har erfaring med disse. Prøvd utenlandske forum?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Leste testen av den Denon forsterkeren og kunne tenkt meg å høre den. Ikke for å virke klysete eller noe, men syns nesten 15k virker "for billig" til at en forsterker kan være så bra som den virket i testen i L&B. :)

    Har forresten også lest her inne at folk har hatt hell med den dyreste Yamaha integrerte på Cornwall III, og den koster til sammenligning 35 tusenlapper eller noe sånt. Kunne tenkt meg å hørt den også på Klipsch, og sammenlignet. Men har litt tro på disse tyngre japanske MOS-FET greiene hvis man ikke skal ta den helt ut og satse på rør isteden.
    Jeg syntes det Yamahaen du snakker om ble litt kjedelig og tam på Cornwall. Den spilte riktignok fløyelsmykt og behagelig, men mangla fart, trøkk og spenning. En av de snilleste forsterkerene jeg har hørt, faktisk.
    Vet det, og du er vel en av de jeg vet om som har prøvd flest forskjellige forsterkere på Cornwall III også. Men Påsan skrev i en annen trådd at hos han var det en super match med Yamaha på CIII. Min erfaring er at det kan være bl.a. romavhengig hvordan noe låter på en gitt høyttaler, noe jeg ble minnet på igjen når jeg flyttet og fikk meg eget lytterom. Samme anlegg, samme alt, untatt rommet. Forskjellig lyd. Så det som passer hos deg, passer kanskje ikke hos meg og omvendt. :)
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Leste testen av den Denon forsterkeren og kunne tenkt meg å høre den. Ikke for å virke klysete eller noe, men syns nesten 15k virker "for billig" til at en forsterker kan være så bra som den virket i testen i L&B. :)

    Har forresten også lest her inne at folk har hatt hell med den dyreste Yamaha integrerte på Cornwall III, og den koster til sammenligning 35 tusenlapper eller noe sånt. Kunne tenkt meg å hørt den også på Klipsch, og sammenlignet. Men har litt tro på disse tyngre japanske MOS-FET greiene hvis man ikke skal ta den helt ut og satse på rør isteden.
    Jeg syntes det Yamahaen du snakker om ble litt kjedelig og tam på Cornwall. Den spilte riktignok fløyelsmykt og behagelig, men mangla fart, trøkk og spenning. En av de snilleste forsterkerene jeg har hørt, faktisk.
    Kort innpå kan jeg si et par ord om akkurat dette. CWIII spilte med McIntosh MA8000 før jeg fikk Yamahaen i hus. Begge deler var/er en god match, men med noe forskjellige styrker. Mac'en var vesentlig mykere i kantene og tammere (!) i bassen enn Yamahaen. MEN, og jeg tror dette er essensielt, med Yamahen måtte jeg tilbake til tegnebordet når det kom til høyttalerplassering for at det skulle spille like bra som på Mac. Når det da endelig satt vil jeg egentlig si at den spiller bedre en Mac'en på de aller fleste paramtere.
    Det som jeg opplever er A-S3000 store styrker er hovedsaklig tre ting (dette sett ift nevnte MA8000);

    1: Romfølese/3 dimensjonalitet. Her er Yamahaen MYE bedre enn Mac'en.
    2: Tight bass. Igjen, kjappere og med mer smekk/trøkk en Mac, også dette med god margin. Trodde først dette dreide seg om dempefaktor, men denne er visstnok 250 på begge.
    3: Detaljer. Yamaha får frem langt flere små nyanser og detaljer i innspillinger som ikke var hørbare med MA8000.

    Min tanke er da (derav mine CW3 på brukten for øyeblikket) at Yamaha'en fortjener "bedre" høyttalere enn CW3. Jeg tror det er vesentlig mer å hente her. Samtidig kan det jo ha noe å gjøre med hva som kommer før i køen hvordan vi opplever sdamme forsterker; eksempelvis hvilke strømrensere, kabler, kilder osv som ble brukt. Samme med rom og lytteposisjon. Jeg har ingen problemer med å forstå hvordan A-S3000 kan høres kjedelig ut, den gjorde det hos meg en kort stund også. Men det gikk over... ;)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Påsan; Du sier du flyttet høyttalerne etter bytte til Yamaha, og etter å ha funnet plassering hvor dette funker så tillegger du disse egenskapene til forsterkeren og ikke plassering (akustikk)?
    Prøvde du maccen på samme plassering som du endte opp med yamahaen?
     

    Påsan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    265
    Antall liker
    311
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    21
    Påsan; Du sier du flyttet høyttalerne etter bytte til Yamaha, og etter å ha funnet plassering hvor dette funker så tillegger du disse egenskapene til forsterkeren og ikke plassering (akustikk)?
    Prøvde du maccen på samme plassering som du endte opp med yamahaen?
    Ja, jeg gjorde det. Det er ikke snakk om en hel del. Jeg tar utgangspunkt i forrige oppsett når jeg bytter en komponent som er direkte tilkoblet høyttalere før jeg flytter dem litt og litt (særlig ift mengde toe-in). Samme prosessen ble gjennomført da Mac'en kom i hus og overtok for det som stod før den. Da var det enda mindre flytting før det "satt".
    Nøyaktig hva som er årsaken vet jeg ikke, men noe ift hvordan en spesifikk forsterker presenterer lydbildet via et gitt sett med høyttalere må vel være nøkkelen.

    Det er vanskelig å konkretisere dette i særlig større grad, jeg går utfra det må oppleves.
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Noen som vet ca nyprisen på Forte II, i 1994 ca :)
    Ikke direkte.. men Heritage serien har økt noe voldsomt i pris siste 10 åra.... Så trokke prisen i 94 var så ille...
    noe av det skyldes jo valutakurser som svinger, fra rf82 mk1 til rp280f så har jo prisen økt med 40 % , skal ta med at det sitter noe dyrere komponenter i de, men en del skyldes nok også økte produksjonskostnader og valuta

    har forøvrig nettopp skaffet med rp280fa og gitt slipp på forte, så er forsatt en Klipsch eier etter mange år, og det virker som at jeg kommer tilbake til rf/rp serien
    den er jo som en potet , kan brukes til alt :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hei
    Kjøpte nettopp et par originale Klipsch Forte, som jeg har shinet og pusset opp som nye, og må si jeg er mektig imponert over lyden så gamle kreasjoner kan vise til, helt fantastiske
    Aldri hørt denne type høytalere før, men alltid ønsketog de skuffet ikke. Ja, ikke perfekte, ikke beste oppløsning og slikt, men svært musikalske med en fantastisk bass og fylde i musikken, nesten helt unikt føler jeg
    Faktisk vurderer jeg å kjøpe et par nye Cornwall 3 og beholde til jeg dauer, for jeg tror dette er målet, lydnirvana jeg har lett etter
    Vil Cornwall levere det som gamle Fortene ikke klarer, jeg mener, de er vel bedre på absolutt alle områder?

    Og vil det fremdeles være den type lyd jeg opplever fra Forte?

    Setter pris på råd og innspill. Krever Cornwall med sine 15" mye mer av rommet og mer plass, og er det eventuelt andre nye i heritage serien somjeg også burde vurdere?
    Ang høytalere, har vi egentlig kommet så mye lenger disse tiåra, bortsett fra litt mer oppløsning og kosmetisk avanserte konstruksjoner? Jeg føler ikke det egentlig lenger..:)
     
    Sist redigert:

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    @Virgolate

    Har hatt Forte II og Cornwall II. Forte II er en fantastisk musikk formidler, som du har oppdaget. Jeg var veldig fornøyd med mine Forte, men som deg så ønsket jeg mer. Gjennom noe tilfeldigheter fikk jeg gjort en innbytte handel med ett par CW II.

    CW levere mye av det Forte gjør, bare mer og tildels bedre. CW har mer trykk og skyv i bunn, enda bedre scene ,mer fokus og detaljer. Med konfigurasjon og følsomheten til CW II kunne jeg i mitt rom spille på godt over 100dB uten at det var på noen måter ubehagelig, sett bort fra helseaspektet vel og merke. Husker jeg riktig så hadde de en terskel på 114dB hvor det ble for mye av det gode, mener jeg la ut et bilde og en kommentar her i tråden på det.

    Uansett, kan varmt anbefale CW, som er en av de få høyttalerne jeg virkelig angrer på å ha solgt.

    Sett bort fra CW er også Heresy III noen små men helt fantstiske musikkformidlere. Kommer litt til korte hvis man har et kombi oppsett for musikk og film, er min mening. Men til musikk anbefales de varmt!
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Takk cb_600
    Kjekt å lese dine tanker rundt dette. Jeg rister på hodet rett og slett, over hvor gode Forte er, til tross for små mangler, som egentlig ikke betyr så mye. Nervefylt, mektig, svært detaljert til tross for alder og med en utrolig scene, selv om noen sier Klipsch skorter litt her...og lavt, bass jeg føler når jeg spiller veldig lavt, den er bare i rommet...Utrolig. Nå skal sakte rette blikket mot Cornwall og kunne godt tenkt meg den 70th Anniv utgaven, men de er nok vanskelige få tak i. Skal prøve få hørt på Heresy i nærmeste fremtid også..Men blir nok CW sakte men sikkert.
    Men, merker at Forte liker power. Kjører dem på en eldre Meridianen 60watter som er supercharget av MF 750k. De liker det:)
     
    Sist redigert:

    Billbob

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    320
    Antall liker
    36
    Du kan jo oppgradere innmaten på Forte visst ikke det er gjort.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Du kan jo oppgradere innmaten på Forte visst ikke det er gjort.
    Tenkte en stund på det, men det går jo fort penger der også, og vet ikke hvor lett det er å gjøre slikt selv? Regner med nyere modeller av denne eller nevnte CW, uansett vil ligge hakket over det en eventuell oppgradering gjør, sikkert bedre intern demping og andre ting også. Men, skulle jeg ikke få kjøpt Cornwall med det første, så skal jeg ha det i tankene
     

    hifiriet

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    Har både Forte 2(oppgraderte) og Heresy 3, begge er knall gode!
    Vil si at Heresy 3 har mere snert i lyden, mens Forte 2 er overlegen på dypbass.

    Til musikk holder jeg en liten knapp på Heresy.

    Har dessverre ikke fått hørt Cornwall, men om den har snerten til Heresy og tilsvarende dypbass eller tilsvarende Forte 2 må det være en nesten komplett Klipsch Høyttaler.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Forte er tunet dypere enn CW. Men CW har bedre dynamikk og trøkk.
    Heresy iii og CW iii har samme drivere/horn som Forte og Heresy ii men de har titan membraner i mellomtone og diskant. Men det får man kjøpt for en grei penge hos Bob Crites f.eks.
    Disse høyttalerne har ekstremt enkle filtere og responderer umiddelbart på skifte av komponenter. Jeg prøvde kondiser som Mundorf sølv i olje og Duelund Cast cu i tillegg til noen tyske monster autotrafoer. Veldig artig!
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Til hifiriet og cbarth1

    Jeg komer kun til å bruke på toveiskanal musikk. Selv om det sies Forte er tunet dypere, må vel en 15" og sikkert et bedre dempet og generelt bedre kabinett, kunne gi en opplevelse av enda dypere bass enn Forte, kjappere, fastere, mer dynamisk..og mer pondus på et større element...eller?
    Må innrømme jeg er litt i villrede, men føler for et kjøp av helt nye Cornwall3 og føler følelsene er på ett vei denne gangen mht høytalerne..De må da med en 15" , bedre kabinett, demping og sikkert mer påkostet delefilter og komponenter, være en betydelig oppgradering fra gamle Forte? Jeg kunne selvfølgelig oppgradert dem, men med arbeidet som en annen måtte gjort, blir det jo kjapt penger. Jeg kan vel overhodet ikke bli skuffet av Cornwall vel, tror dere? Takk så mye for innspill, selv om det er lett å bli forvirret også på den videre veien...
    Men uansett, helt utrolige høytalere, at det går an på så gamle ting...ufattelig
     

    hifiriet

    Medlem
    Ble medlem
    31.08.2015
    Innlegg
    25
    Antall liker
    19
    Mine Forte 2 kommer faktisk fra Cbarth1, de har oppgradert delefilter/tweeter om jeg ikke husker feil.
    Har testet de sidebyside og holder vel kanskje en bitteliten knapp på Heresy 3, er noe med diskanten i den som en eller annen grunn har en liten ekstra snert som jeg virkelig liker.

    Når det er sagt tror jeg Forte er en enklere høyttaler å få til å låte bra, Heresy kan låte "kjipt" og flere beskriver de som avslørende for dårlige innspillinger.
    Heresy er nok ikke for alle eller alle rom.
    Jeg ble ikke skikkelig komfortable med de før jeg koblet på sub, men rommet har nok også mye å si.

    StereoFil i Oslo fører jo både CW og Heresy, om det er innafor geografisk får du sikkert de til å sette opp begge for deg så får du lyttet til forskjellene.

    Hadde det ikke vært for at jeg elsker utseende og size`n til Heresy hadde jeg nok vurdert CW.

    Lykke til med valget :)
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har bestemt meg for etterhvert å oppgradere delefilteret i Forte, noe jeg håper ikke vil ødelegge den godlyden de har..kunne bare hatt ørlite granne mer luft og detaljer i mellomtone/diskant,men er vel egentlig bare småting..Når jeg forhåpentligvis ila året får et par nye Cornwall 3, så gir jeg Forte til fattern.
    Har noen her inne hørt forskjellene på Cornwall 1 i plywood materialet, vs CW3 i mdf? Ser noen på ulike forum anbefaler de eldre, da de mener delefilteret er bedre, men jeg lurer på om dette kan være innspillingstid?
    Hvis noen forøvrig går med planer om salg av CW3, gjerne i valnøtt utgaven, så ta fjerne kontakt
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har bestemt meg for etterhvert å oppgradere delefilteret i Forte, noe jeg håper ikke vil ødelegge den godlyden de har..kunne bare hatt ørlite granne mer luft og detaljer i mellomtone/diskant,men er vel egentlig bare småting..Når jeg forhåpentligvis ila året får et par nye Cornwall 3, så gir jeg Forte til fattern.
    Har noen her inne hørt forskjellene på Cornwall 1 i plywood materialet, vs CW3 i mdf? Ser noen på ulike forum anbefaler de eldre, da de mener delefilteret er bedre, men jeg lurer på om dette kan være innspillingstid?
    Hvis noen forøvrig går med planer om salg av CW3, gjerne i valnøtt utgaven, så ta fjerne kontakt
    For hva det er verdt, og det er ikke min bisniss, men jeg ville beholdt Forte originale, og iallfall hvis du har tenkt til å bytte til Cornwall med det første uansett.

    Hvorfor? Fordi.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hehe...jojo, du er inne på noe. Hvorfor ødelegge/prøve forbedre det som originalt sett var tiltenkt slik..kanskje fattern også, eller eventuelt andre senere engang, også ville foretrukket dem originale..hmmm
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bestemt meg for etterhvert å oppgradere delefilteret i Forte, noe jeg håper ikke vil ødelegge den godlyden de har..kunne bare hatt ørlite granne mer luft og detaljer i mellomtone/diskant,men er vel egentlig bare småting..Når jeg forhåpentligvis ila året får et par nye Cornwall 3, så gir jeg Forte til fattern.
    Har noen her inne hørt forskjellene på Cornwall 1 i plywood materialet, vs CW3 i mdf? Ser noen på ulike forum anbefaler de eldre, da de mener delefilteret er bedre, men jeg lurer på om dette kan være innspillingstid?
    Hvis noen forøvrig går med planer om salg av CW3, gjerne i valnøtt utgaven, så ta fjerne kontakt
    Det er flere grunner til det. Første generasjon CW (og Heresy)har samme driver i mellomtone som LS og Khorn, og det er en mye bedre driver. Det er faktisk mer eller mindre samme driver som de bruker den dag i dag, bare at i dag har de titan membran. I delefilteret brukte de folie kondensatorer. Kabinettet var i kryssfiner som du sier. Noen av de aller første hadde også autotrafoene satt inn i voks også for demping av trafo. Det er nok ikke uten grunn at mange mener første generasjon CW (og Heresy) låt best...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hehe...jojo, du er inne på noe. Hvorfor ødelegge/prøve forbedre det som originalt sett var tiltenkt slik..kanskje fattern også, eller eventuelt andre senere engang, også ville foretrukket dem originale..hmmm


    godt å høre de fallt i smak :) personlig husker jeg cw som en enda bedre allrounder enn forte men jeg savnet litt oppløsning i toppen over tid på de
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Det er flere grunner til det. Første generasjon CW (og Heresy)har samme driver i mellomtone som LS og Khorn, og det er en mye bedre driver. Det er faktisk mer eller mindre samme driver som de bruker den dag i dag, bare at i dag har de titan membran. I delefilteret brukte de folie kondensatorer. Kabinettet var i kryssfiner som du sier. Noen av de aller første hadde også autotrafoene satt inn i voks også for demping av trafo. Det er nok ikke uten grunn at mange mener første generasjon CW (og Heresy) låt best...
    Kjekk info å få:) At de første hadde trafoer satt inn i voks visste jeg ikke, det var interessant og egentlig veldig logisk å gjøre. Hvorfor blir slike ting tatt vekk fra senere modeller mon tro, jeg mener, de bør vel vite at trafo da vil støye en del mer å påvirke muligens andre ting i høytaleren som igjen påvirker lyden? Eller bytte nye drivere som mange opplever som dårligere enn de gamle..:-/? Sitter de ikke selv å lytter og gjerne tenker at, nei, dette er jo dårligere?
    Nei, jeg tror mye i nyere tid er kjappe løsninger dessverre. det bygges ikke kompromissløst, eller smart nok lenger..jeg er dessverre, etter å ha lest en del om dem, blitt litt mer skeptisk til et nykjøp av CW
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Hehe...jojo, du er inne på noe. Hvorfor ødelegge/prøve forbedre det som originalt sett var tiltenkt slik..kanskje fattern også, eller eventuelt andre senere engang, også ville foretrukket dem originale..hmmm


    godt å høre de fallt i smak :) personlig husker jeg cw som en enda bedre allrounder enn forte men jeg savnet litt oppløsning i toppen over tid på de
    ja, veldig bra, digger lyden, skikkelig groovy og fengende. Har jobbet mye med plassering, så nå har de en fantastisk scene også, med veldig bra pinpointing av lyden og dybde. Står ikke særlig tilbake for veldig mye dyrere ting jeg har eid eller eier..For meg var dette en sjokkaktig opplevelse, tenker da mht om det egentlig er skjedd så mye de siste 20-30 åra, foruten kanskje mer avansert design. Hvilken cw eide du?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er flere grunner til det. Første generasjon CW (og Heresy)har samme driver i mellomtone som LS og Khorn, og det er en mye bedre driver. Det er faktisk mer eller mindre samme driver som de bruker den dag i dag, bare at i dag har de titan membran. I delefilteret brukte de folie kondensatorer. Kabinettet var i kryssfiner som du sier. Noen av de aller første hadde også autotrafoene satt inn i voks også for demping av trafo. Det er nok ikke uten grunn at mange mener første generasjon CW (og Heresy) låt best...
    Kjekk info å få:) At de første hadde trafoer satt inn i voks visste jeg ikke, det var interessant og egentlig veldig logisk å gjøre. Hvorfor blir slike ting tatt vekk fra senere modeller mon tro, jeg mener, de bør vel vite at trafo da vil støye en del mer å påvirke muligens andre ting i høytaleren som igjen påvirker lyden? Eller bytte nye drivere som mange opplever som dårligere enn de gamle..:-/? Sitter de ikke selv å lytter og gjerne tenker at, nei, dette er jo dårligere?
    Nei, jeg tror mye i nyere tid er kjappe løsninger dessverre. det bygges ikke kompromissløst, eller smart nok lenger..jeg er dessverre, etter å ha lest en del om dem, blitt litt mer skeptisk til et nykjøp av CW
    Jeg syns du bør prøve å få hørt dem før du bestemmer deg, noen elsker dem, mens andre gjør ikke. Det er en del som lever lykkelig med CIII, og noen som selger dem nesten med en gang.

    LS og Khorn bruker Phenolic drivere som ikke går lenger opp i frekvens enn 17KHz eller noe sånt, mens titanmembran driverne i HIII og CIII går helt opp til 20KHz. Hva som låter best blir nok også en smakssak, tenker jeg. Uansett finnes det råere drivere, men som alltid med kommersielle konstruksjoner er det snakk om å velge de kompromissene som passer best.
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Reiser en tur til Munchen i år også, og satser på jeg får hørt dem der i et rom. Isåfall får jeg ta turen til Stereofil eller oslo hifisenter og få en demo. Det beste hadde vært hvis noen i Stavanger området hadde dem og det var mulig å få en demo på dem under mer normale forhold. Men jeg er enig ja, skal absolutt prøve få hørt dem først
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hehe...jojo, du er inne på noe. Hvorfor ødelegge/prøve forbedre det som originalt sett var tiltenkt slik..kanskje fattern også, eller eventuelt andre senere engang, også ville foretrukket dem originale..hmmm


    godt å høre de fallt i smak :) personlig husker jeg cw som en enda bedre allrounder enn forte men jeg savnet litt oppløsning i toppen over tid på de
    ja, veldig bra, digger lyden, skikkelig groovy og fengende. Har jobbet mye med plassering, så nå har de en fantastisk scene også, med veldig bra pinpointing av lyden og dybde. Står ikke særlig tilbake for veldig mye dyrere ting jeg har eid eller eier..For meg var dette en sjokkaktig opplevelse, tenker da mht om det egentlig er skjedd så mye de siste 20-30 åra, foruten kanskje mer avansert design. Hvilken cw eide du?
    jeg eide cw lll, veldig gode høytalere levende og dynamiske, men savnet den siste bit oppløsing i toppen , idag hvor jeg ikke lenger er stereo gal så hadde jeg fint kunne levd med de lenge :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn