Høyttalere Klipsche The Fives/Sevens vs LS50 II

Leifstong

Fersking
Ble medlem
06.07.2009
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei , tittel minner kanskje om eldre tråder , men følte andre poster om disse aktive høyttalerne handler vel mye om hdmi/arc og app styring.

Det jeg er på jakt etter , er erfaring med disse høyttalerne og deres musikalitet .

Jeg kjøpte et sett med The Fives til og ha på hytta for noen uker siden . pga usikkerhet rundt plassering og hvordan rommet ville påvirke lyden valgte jeg og
starte med the fives , da disse var på tilbud og ganske greit omsettelige for videre salg om det ikke skulle bli noe særlig.
Enden på historien er at dette ble kanon bra , å lysten på mer meldte seg umiddelbart.

Når jeg kjøpte disse fik jeg også lyttet til LS50 II . Disse imponerte stort. Deilig detaljert og oppløst . Men manglet kanskje ør lite "trøkk" .
Jeg spiller mye variert musikk , men spesielt glad i Rock/metal .

Så jeg lurer egentlig på hvordan The Sevens spiller kontra the fives . Og om noen ønsker og dra noen sammenligninger/erfaringer opp i mot LS50 II.

Jeg savner ikke mer "trøkk" , men så vidt jeg forstår har the sevens og the nines bedre diskant. Kan disse bedre sammenlignes med nevnte Kef ?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.915
Antall liker
1.075
en annen kandidat med litt trøkk til ca. 9k, sammenlignet med ls50 meta:
bare analog inn, men får bluetooth og annet via wiim mini til en tusing.
 

StoneFree

Medlem
Ble medlem
23.04.2023
Innlegg
37
Antall liker
90
Sted
Kølis
Har ikke hørt The Sevens, men har The Fives og The Nines. Begge er gode, og gir mye og uanstrengt lyd i forhold til størrelsen. The Nines har mer trøkk, men jag har ikke merket meg med noen store forskjeller i diskantgjengivelsen. The Fives gir ovveraskende dynamisk og egentlig ganske nøytral lyd uten at jeg kan påpeke særlige mangler i mine ører.

Har ikke hørt LS50, men antar at den ikke låter helt annerledes enn LSX II, som jeg opplever som å ha mer spiss diskantgjengivelse, noe som kan forveksles med åpenhet, og slankere gjengivelse av lavere frekvenser enn Klipsch.

De større Klipsch-modellene har samme innganger, analoge og digitale, som The Fives, og en godt fungerende app. Likhetene i lydbilde skyldes muligens dsp i delefilteret, men jeg skal ikke begi meg ut på noen spekulasjoner om det.
 

Leifstong

Fersking
Ble medlem
06.07.2009
Innlegg
2
Antall liker
0
Har ikke hørt The Sevens, men har The Fives og The Nines. Begge er gode, og gir mye og uanstrengt lyd i forhold til størrelsen. The Nines har mer trøkk, men jag har ikke merket meg med noen store forskjeller i diskantgjengivelsen. The Fives gir ovveraskende dynamisk og egentlig ganske nøytral lyd uten at jeg kan påpeke særlige mangler i mine ører.

Har ikke hørt LS50, men antar at den ikke låter helt annerledes enn LSX II, som jeg opplever som å ha mer spiss diskantgjengivelse, noe som kan forveksles med åpenhet, og slankere gjengivelse av lavere frekvenser enn Klipsch.

De større Klipsch-modellene har samme innganger, analoge og digitale, som The Fives, og en godt fungerende app. Likhetene i lydbilde skyldes muligens dsp i delefilteret, men jeg skal ikke begi meg ut på noen spekulasjoner om det.
Har du noen erfaring med og teste streamer på Klipschene ? type Wiim , bluenote etc ?
 

StoneFree

Medlem
Ble medlem
23.04.2023
Innlegg
37
Antall liker
90
Sted
Kølis
Har brukt Sonos Port, Bluenote Node N130 (begge er fast koblet opp på The Nines i stua via henholdsvis Coax og optisk) og har brukt Wiim Mini via analog ut og optisk. Minien har definitivt godt av å bruke digital ut. Men ellers fungerer alle veldig bra, og switches med fjernkontrollen.

Har brukt Eversolo A6ME med analog utgang på The Fives, samt Wiim Mini optisk ut og Sonos Port analog ut. Alt fungerer utmerket.
Har ikke brukt platespiller via riaa'en på noen av dem.
The Fives er egentlig ment for rommet med en iMac, og de fungerer bra med analog minijack-kabel fra den.også.
 
Topp Bunn